Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• simpson
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Haha!
    Underbar spaning detta! Just så där pajascrazy är man ju. Precis som du/ni beskriver går man ständigt och "ser" potentiella grejer och hela inredningar att baxa hem och använda i karen.

Tommy, det här med att liksom ha en "backe" baktill, eller en slänt är något vi har diskuterat och malt fram och tillbaka ett flertal gånger förr om åren. Det finns åtskilliga knep att ta till om man vill åstadkomma något som åtminstone påminner om det du funderar på.
    Man kan bygga en sorts egen bakgrund av något formbart material och applicerar grenar o.dyl. direkt i bakgrunden och gör en installation (det var en kille här på forumet som gjorde något liknande - kommer tyvärr inte ihåg vem eller i vilken tråd just nu), eller sätter ett flertal mindre rötter tätt ihop längs bakrutan och kilar in grenar och grejer så att det bildas någon form av slänt, lutande bakåt, uppåt. Man kan ju också tänka sig att man offrar en del av bottenytan och helt sonika bygger en riktig backe av stenar, rötter, kvistar och grenar.

Något som är ett litet steg åt det håll du tänker på är inredningen jag gjorde i 540-baljan när Röd-Turkarna gick där, och senare Flaggcikliderna. Hela bakrutan täcktes av liggande och stående köperötter, sådana där "mangrove" som finns i zooaffärerna. I den rotväggen stacks sedan grenar och kvistar in, så att det till slut blev en täckande vägg.

Ja, här kan man spåna länge och väl och riktigt flumma loss med olika idéer och tillvägagångssätt.
    Eller så vänder man på sakerna...

Där det finns lite strömt vatten är det ju inte helt ovanligt att strandbanken 'holkas' ur, kvar blir lite rötter ifrån träd och bitvis gjord och stenar.

Hänga ett bra gäng med rötter uppifrån och nedåt, kanske ner till halva akvariets höjd. Mörkbrun bakruta. Ger en del gömställen, samtidigt som det finns bottenyta kvar.

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Haha!
    Underbar spaning detta! Just så där pajascrazy är man ju. Precis som du/ni beskriver går man ständigt och "ser" potentiella grejer och hela inredningar att baxa hem och använda i karen.

Tommy, det här med att liksom ha en "backe" baktill, eller en slänt är något vi har diskuterat och malt fram och tillbaka ett flertal gånger förr om åren. Det finns åtskilliga knep att ta till om man vill åstadkomma något som åtminstone påminner om det du funderar på.
    Man kan bygga en sorts egen bakgrund av något formbart material och applicerar grenar o.dyl. direkt i bakgrunden och gör en installation (det var en kille här på forumet som gjorde något liknande - kommer tyvärr inte ihåg vem eller i vilken tråd just nu), eller sätter ett flertal mindre rötter tätt ihop längs bakrutan och kilar in grenar och grejer så att det bildas någon form av slänt, lutande bakåt, uppåt. Man kan ju också tänka sig att man offrar en del av bottenytan och helt sonika bygger en riktig backe av stenar, rötter, kvistar och grenar.

Något som är ett litet steg åt det håll du tänker på är inredningen jag gjorde i 540-baljan när Röd-Turkarna gick där, och senare Flaggcikliderna. Hela bakrutan täcktes av liggande och stående köperötter, sådana där "mangrove" som finns i zooaffärerna. I den rotväggen stacks sedan grenar och kvistar in, så att det till slut blev en täckande vägg.

Ja, här kan man spåna länge och väl och riktigt flumma loss med olika idéer och tillvägagångssätt.

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Varit på tjänsteresa i Stockholm idag, promenerades mellan kundbesök så hittade jag just det diket som jag nämnde tidigare i tråden. Så det fick bli en bild med mobilkameran.
    Haha det här har jag kommenterat ett par gånger. Hur extremt jäkla skadad man blir av akvaristiken. Man är ute på promenad osv. Många tittar mot de vackra träden, himmeln osv, själv går man och stirrar i diken osv och funderar på om man ser något användbart.

Vid ett fåtal tillfällen har jag faktiskt skämts en aning över mig själv nrä jag varit ute på långträningspass i skogen på MTBn. Typ kommit i full spela på en skogsstig och helt plötsligt fått syn på något liggandes på marken, tvärnitat och tänkt "Hur får jag med mig den hem?"... Allt det för att några sekunder senare ångra mig och tänka: "I'm losing my mind.".

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Nu kommer det nog krävas en stor portion fantasi för att förstå vad som nu rör sig bakom pannbenet på denna medelålders man med ett onormalt intresse för livet under vattenytan.

Varit på tjänsteresa i Stockholm idag, promenerades mellan kundbesök så hittade jag just det diket som jag nämnde tidigare i tråden. Så det fick bli en bild med mobilkameran.

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9790.jpg
Visningar: 1
Storlek: 432,3 KB
ID: 2166231

Kan nog tänka mig att en och annan förbipasserande funderade på vad i helsike det var jag fotade i ett dike mitt i stan men allt för konsten

Nu kommer stycket som verkligen kräver god fantasi, jag har nämligen ingen aning om hur man slår samman två fotografier. Men vad tror ni alla kloka Zoopet akvarister. Skulle ett lerigt dike i nyansen brunt kunna fungera som ett nästa steg i diskuskarets utveckling eller kommer det bara se väldigt märkligt ut?

Namn: DSC_30522.jpg
Storlek: 235,7 KB
ID: 2166232

Namn: DSC_3052.jpg
Storlek: 212,6 KB
ID: 2166233

Samtliga synpunkter tas tacksamt emot, såväl stenhård kritik som hejarop

PS: Dikesbilden är för att exemplifiera hur jag tänker, jakten på den optimala bilden börjar eventuellt senare
    Senast redigerad av Tommy Vestlie; 23 February 2015, 17:50.

Lämna en kommentar:

• KJE
    svarade
    Hittade projektet med brun bakgrund, http://www.diskusforum.se/viewtopic....t=5033&p=78542

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Lite kortare hållbarhet men annars helt OK med andra ord?. Tack för hjälpen Mats och Addo.

Är lite sugen på att fortsätt på samma tema, kanske en liknande gren även i karets vänstersida samt som du sagt många gånger en mörk eller svart bakgrund. Har testat en helsvart några gånger men inte riktigt landat det mentalt .

Många kör med berg som bakgrund men tycker inte riktigt det passar in, undrar om det inte istället vore snyggt med en lite mörkare brun bakgrund lite som en lersluttning. Har inte sätt några sådan men kanske kan det fungera att jag själv fotografera ett lerigt och höstligt dike för att sedan få detta upptryckt i rätt dimensioner.

Ute på tunn is nu jag vet det Mats men någonstans måste jag börja
    Visst, sätt en gren till på vänstersidan, och för skojs skull; kolla om du kan placera den längre bak i karet, alltså i bakre vänsterhörnet - skulle nog kunna bli smutt!

Nja, ute på tunn is vet jag inte, snarare tvärt om! Kolla din idé om något brunaktigt, som du är inne på - tror det skulle bli jättebra!
    Vet inte om du sett Springrock-bakgrunden jag skall sätta i mitt kar, men den åker i för att det blir ett sånt enormt stort filter - inte för att den är snygg och skall synas. Springrock-bakgrunden (vilken är ett monster i storlek) kommer att döljas ganska mycket av trädstammar, grenar och annat, och på detta sätt få en mindre framträdande roll.

Lämna en kommentar:

• KJE
    svarade
    Lite kortare hållbarhet men annars helt OK med andra ord?. Tack för hjälpen Mats och Addo.

Är lite sugen på att fortsätt på samma tema, kanske en liknande gren även i karets vänstersida samt som du sagt många gånger en mörk eller svart bakgrund. Har testat en helsvart några gånger men inte riktigt landat det mentalt .

Många kör med berg som bakgrund men tycker inte riktigt det passar in, undrar om det inte istället vore snyggt med en lite mörkare brun bakgrund lite som en lersluttning. Har inte sätt några sådan men kanske kan det fungera att jag själv fotografera ett lerigt och höstligt dike för att sedan få detta upptryckt i rätt dimensioner.

Jag läste om ett projekt på Diskusforum.se där man hade just en brun bakgrund, tydligen ska det ge ett större djup än svart eller frostad bakgrund

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Halloj Tommy!
    Så här skriver addo, nedan, om din gren.
    Jag kopierade addos svar från min tråd och lägger det här i din - så har du informationen "lite närmare", så att säga.

addo: "Jag är 90% säker på att det är en forsynthia mjukt virke men annars ingen fara. Kan också vara en fläder inte heller nån fara, men mjukt virke där med".

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Halloj Tommy!
    Så här skriver addo, nedan, om din gren.
    Jag kopierade addos svar från min tråd och lägger det här i din - så har du informationen "lite närmare", så att säga.

addo: "Jag är 90% säker på att det är en forsynthia mjukt virke men annars ingen fara. Kan också vara en fläder inte heller nån fara, men mjukt virke där med".

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Tycker grenen blev kanon. Din berättelse och ditt resonemang runt inredning och kar likaså.

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Tack!

Var gärna långrandig

PS, var lite fundersam häromdagen över hur Catappabladen jag beställt skulle passa in i diskuskaret (estetiskt inte funktionellt), nu passar de snart som handsken DS
    Jodå, jag kommer garanterat att bli långrandig titt som tätt, det brukar bli så.
    Catappabladen blir pricken över i:et.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Den grenen piffade upp karet några rejäla snäpp, tycker jag. Ser väldigt trevligt ut.
    Jag skulle kunna bli hur långrandig som helst angående den här typen av inredning, men håller mig i skinnet lite och bara konstaterar att ditt kar blir alltmer discusorienterat, på ett väldigt härligt sätt! Kanonfint!
    Tack!

Var gärna långrandig

PS, var lite fundersam häromdagen över hur Catappabladen jag beställt skulle passa in i diskuskaret (estetiskt inte funktionellt), nu passar de snart som handsken DS

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Den grenen piffade upp karet några rejäla snäpp, tycker jag. Ser väldigt trevligt ut.
    Jag skulle kunna bli hur långrandig som helst angående den här typen av inredning, men håller mig i skinnet lite och bara konstaterar att ditt kar blir alltmer discusorienterat, på ett väldigt härligt sätt! Kanonfint!

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Har under en tid varit sugen på att förända karet, att om möjligt närma mig den miljö som diskusarna lever i naturligt, för det råder ingen tvekan om att när jag inredde diskuskaret så gjordes det helt utan någon tanke på hur dem har det i det vilda. Snarare så växte inredningen fram utifrån vad jag själv tycker är vackert att titta på och utifrån alla goda råd här på Zoopet kring hur man kan åstadkomma en miljö där tex mobbade invånare kan gömma sig för en stund och där det finns en plats att bygga bo och hem för karets olika typer av arter.

Och visst har det fugerat bra, jag tycker att karet har varit en njutning att titta på och alla såväl malar som fjärilar och diskusar har hittat sin plats i karet. Alla som önskat har kunnat sätta upp sin egen liten skylt vid någon egenvald plats ”Borta bra men hemma bäst”

Så varför då förändra. Ja det finns ju några praktiska skäl och ett av dem är att det helt enkelt börjar bli trång nu när fiskarna växer och blir allt större. Jag ville frigöra mer tillgänglig simyta. Här skulle nog många kunna hävda att det redan är för litet och de har säkert rätt men jag jobbar med de förutsättningar jag har. Det viktigaste mätinstrumentet jag har för att avgöra detta är min magkänsla och när jag tittar in i karet då ser jag ett gäng fiskar som till synes mår väldigt bra.

Men den största anledningen till viljan att förändras är mer känslomässig än praktiska. Jag tror helt enkelt att min egen syn på vad som är vackert har förändrats under min första tid som diskusvårdare. Det är absolut inte så att jag inte längre gillar mitt kar eller mina diskus snarare tvärtom jag är faktiskt ganska stolt över hur pass bra det ändå gått för mina en gång 5 cm diskar som nu åtminstone ligger på dubbeltal i storlek. Men det finns faktiskt inget vackrare en naturligt färgade diskus som harmoniskt simmar mellan gren och kvist.

Så med dessa tankar liggandes någonstans i bakhuvdet så dök plötsligt denna lilla sak upp under en vårpromenad i solen idag.

Namn: IMG_9774.jpg
Storlek: 355,4 KB
ID: 2166220

Det blev ett snabbt meddelande till Herr Bryzell i hans tråd här på Zoopet som snabbt och vänligt svarade att så länge det inte är ett barrträd så borde det funka fint (Hur kunde man ens leva innan vi fick mobila enheter ).

Sagt och gjort, den fick följa med hem och nu ligger delar av den i karet till förmån för den stora rot som tidigare fyllda en stor del av karets högersida.

Nu har jag ju verkligen inte gjort något dramatiskt i karet och detta blev ett sjukt långt inlägg över en kille som kastat in några kvistar i sitt kar men tro mig när jag säger att känslan över att nu se diskarna simma över, under och igenom kvistverket är riktigt trevlig. Förutom det faktum att de verkligen gillar det så får de också ett helt annat rörelsemönster som ser mer naturligt ut (Helt omöjligt att förmedla på bild eftersom så fort jag dyker upp så vill alla gärna hänga vid framglaset för att kolla in mig).

Namn: DSC_3052.jpg
Storlek: 192,6 KB
ID: 2166221

Några korta övriga och helt osorterade tankar kring detta:
    • Hävdar inte på något sätt att mitt kar ens närmelsevis liknar en diskus naturliga miljö.
    • Jag har inte rört växterna som fortfarande står där dem planterades med hänsyn tagen till den stora roten.
    • Corysarna kommer nog gilla mer bottenyta.
    • Ett fjärilsrevir togs bort i och med denna förändring. Skall bli spännande att se vad som händer vidare med detta.
    • Blev överraskad över hur rent det var under den stora roten som togs bort, var redo att slamsuga för fullt när den togs bort så at det inte spreds massa skit i karet men det fanns nästan ingenting att suga bort.
    • Att bygga gömställe behöver inte betyda att bygga gömställen. Det kan fungera lika bra med mindre skrymmande föremål som istället hindrar en jakt.
    • Det fanns massor precis likadana grenar som denna där jag hittade den, vem vet kanske fler kommer till användning

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av HWH
    Men benämns de likt om de är odlade bara de har samma färg?
    Får man lek på ett VF Cuipeua-par (Cuipeua, ort där de fångas) kallas avkomman F1-Cuipeua och typbenämns (vad jag förstår) som Cuipeua Discus. I områden omkring Cuipeua har discusen detta typiska utseende - vilket egentligen inte skiljer sig så mycket från de olika vildformerna. Ett exempel på discus som är hyfsat lik, men inte riktigt lika intensivt, homogent röd är exempelvis discus från Nhamundá - som jag visat bilder på alltför många gånger här på forumet.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...