När hemmet skall städas så får faktiskt alla hjälpa till. Nåja vissa kanske kollar mer på än att hjälpa till men man är i fall med.
Mitt första Diskusakvarium
Kollaps
X
-
Lämna en kommentar:
-
Du är go du Tommy. Jag gillar dina megalånga inlägg då du både skriver bra och med intressanta tankar. Men jag borde lära mig någon gång att inte läsa dem när jag är trött och ska sova, eller som nu, när jag är trött men försöker vakna. :P
Så jag får helt enkelt läsa om ditt inlägg om alger när jag piggnat till lite och är med i matchen. :P
(Ta det på rätt sätt. )
Så har du skrivit om förändringen än eller är det fortfarande en cliffhanger? (Med risk att vara trött och missa det kanske uppenbara. )Lämna en kommentar:
-
Du är go du Tommy. Jag gillar dina megalånga inlägg då du både skriver bra och med intressanta tankar. Men jag borde lära mig någon gång att inte läsa dem när jag är trött och ska sova, eller som nu, när jag är trött men försöker vakna. :P
Så jag får helt enkelt läsa om ditt inlägg om alger när jag piggnat till lite och är med i matchen. :P
(Ta det på rätt sätt. )
Så har du skrivit om förändringen än eller är det fortfarande en cliffhanger? (Med risk att vara trött och missa det kanske uppenbara. )Lämna en kommentar:
-
Ni har säkert rätt. Så himla tråkigt bara när man reklamerat en för att få en ny och så visar det sig att även den är trasig. Det var dessutom den sista dem hade hemma . Tror dock jag vågar mig på att ha denna i drift, den går aldrig för högt utan istället så dyker den vilket gör att den stryper flödet allt får många ggr. Blir alltså inte för mycket CO2 utan snarare för lite. Växterna lär ta lite stryk men hellre det än fiskarna.Lämna en kommentar:
-
Kan ju vara glapp ändå, kabeln kan ju vara skadad inuti, om man har otur.:/Lämna en kommentar:
-
Kan det inte var glappkontakt.... låter så på det sista du skrev.Lämna en kommentar:
-
Behöver hjälp!
Har upptäckt att karet får allt mindre CO2 genom två observationer. PH kontrollern startar tillflödet allt mer sällan. PH kontrollern talar om att karet har ett betydligt lägre PH än vad det egentligen har.
Åkte till Hornback som vänligt gav mig en ny PH sensor eftersom JBL lämnar sex månaders garanti på den.
Kopplade in den nya som visar ett mer korrekt PH efter kalibrering (rätt värde är enligt dropptest 6,6) men av någon konstig anledning så är den grymt ostabil genom att ständigt dyka kraftigt för att sedan klättra tillbaka till typ 6,6.
Någon som har någon koll på vad det kan vara för fel? Den verkar nu vara superkänslig för beröring, rör man sensorn eller dess kabel så droppar också PH värdet snabbt och kraftig.
Lämna en kommentar:
-
Tänkte försöka ta några bilder på baenchi vilket inte alltid är så lätt. Kom då på varför jag fattat tycke om detta lilla och lite röriga kar. Jo helt enkelt eftersom det har karaktär eller kan man säga att ett akvarium har en personlighet? Tror jag väljer att använda det för att beskriva såväl diskuskaret som 120 karet, de har båda personlighet.
Ingen av mina kar är gjorda efter någon form av mall eller som ett försök att kopiera någon av alla de fantastisk vackra kar man ser både här och i andra forum.
Jag tror nog att jag från start ville skapa precis sådana där kar som man ser på bild men misslyckades helt enkelt men efter ett tag så kändes mina misslyckanden helt rätt.
När jag nu för ett tag sedan helt gjorde om 120 karet så gjordes det inte utifrån ett försök att kopiera någon annans snygga kar vilket annars är lätt hänt. Inte heller funderade jag på om det skulle bli snyggt eller hur det skulle tillfredsställa mig som beskådare av karet. Istället så utgick jag till ett hundra procent efter hur jag trodde att de invånare som jag väntade med spänning på skulle trivas med.
Ytterligare skruv fick det när jag beslutade att införskaffa två par istället för ett. (varför har jag beskrivet i ett tidigare inlägg).
Skall jag ge mig på att beskriva karet med ett ända ord så blir det nog ordet oförutsägbart vilket jag tror är en viktig bidragande orsak till dess karaktär. Till skillnad från hur jag upplever många andra kar så kan man sitta och avnjuta karet i långa stunder utan att som betraktare kunna förutspå vad som händer härnäst. Trots att karet är så litet så rymmer det två par som både kan gömma sig för mig såväl för varandra, som har hittat var sin egna lilla tillhörighet att kalla hemma. Trots timtals av studerande med pannan mot glaset så kan jag inte förutspå vem som dyker upp var i karet och lika lite vilken väg en viss invånare väljer för att transportera sig från a ö. Nya vägar skapas och utforskas med en känsla av att den begräsning som ändå ett så här lite kar har inte finns.
Nej nu är dags att sluta sitta här och flumma iväg med inlägg som får läsaren att fundera på vilken svamp jag rökt till frukost och istället ta itu med denna dagen på allvar.
Önskar eder alla en trevlig lördag!Lämna en kommentar:
-
Ja jisses! Önskar bara att det det fanns en Quick fix för oss som inte har talangen att deljstyra alla parametrar i akvariet... Jag dras ju med en tjusig grön nyans på vattnet nu med inslag av trådalger!Lämna en kommentar:
-
Alger
Skrev för ett tag sedan om att jag upplever att jag får allt mer alger i karet och att jag vill justera karets parametrar för att få ett stopp på denna för mig upplevda negativa utveckling. Till skillnad mot 120 karet, där jag gärna vill att allt som kan växa växer, så vill jag i detta kar inte ha alger.
Sedan dess så har jag tryckt in andras erfarenheter, teknisk och naturvetenskaplig kunskap samt intryck och observationer från mina egna kar som jag labbat en del med, in i kolroten för bearbetning.
Efter en längre processtid så har ett antal slutsatser gjorts. Problemet är att jag inte är riktigt säker på om jag själv förstår slutsatserna och ännu mindre kan förklara dem. Jag tittar in i karet, processer bilden, gör en förändring och av någon outgrundlig anledning så blir resultatet ganska OK.
Så istället för att försöka beskriva de slutsatser jag inte själv förstår så tänker jag mig att det kanske kan fungera att istället skriva ned ett antal erfarenheter/påståenden/spekulationer (den observanta noterade helgarderingen) i punktform eftersom det är just dessa punkter som min kolrot använder sig av för att bearbeta de inkommande bilderna från karet. Kanske kan det hjälpa någon att analysera bilderna från det egna karet som troligen har helt andra förutsättning än vad mina har.
Det tar lång tid att experimentera med saker som detta eftersom det tar relativt lång tid innan man ser någon effekt.
Testning bör göras varsamt och med små steg i taget eftersom det annars är risk för obalans och en rejäl algblommning.
Mina fiskar växter, jag matar betydligt mer nu än vad jag gjorde tills en början.
Jag har alltid grönskar i karet till förmån för L177 som inte bara förbrukas av hen utan även bryts ned i karet.
Jag har mestadels växter som växer långsamt och som därmed inte erfordrar så mycket näring för att må bra.
Snabbväxande växter konkurrerar betydligt bättre med alger om ens existensberättigande i ett kar än långsamt växande växter.
Genom att minska på nitratet men inte övriga ämnen i PMDD så växer det saktare och mer normalt i karet.
Att växa långsammare är inte samma sak som att växterna inte mår bra, utan de klarar sig minst lika bra som när de växter snabbt. Vissa växter kanske tom med bättre.
När det växer långsamt förbrukas betydligt mindre CO2 och framförallt om det tillförs automatiskt genom en PH kontroller.
Toffsalger trivs bättre när det är mindre CO2 i karet (om det beror på den faktiska mängden CO2 eller det faktum att mindre CO2 ger högre PH i karet har jag ingen aning om)
(Som en parantes, mina fiskar vill gärna ha ett litet lägre PH och därmed lite mer CO2)
Ur ett för växternas näringsperspektiv så behöver inte mitt kar PMDD, invånarna producerar mer än nog näring.
Att köra karet utan PMDD ger friska växter men också mer alger.
Om alger trivs bäst när det är för lite växtnäring i ett kar eller om de mår som bäst i ett kar med ett stort överskott som växterna inte hinner förbruka tvista de lärde om.
Min upplevelse är inte att algernas bästa vän är den exakta nivån på gödning utan snarare ostabiliteten av den samma.
Ostabilitet av tillgänglig Nitrat i karet ger ostbil CO2.
Toffslager är förtjusta i ostabil CO2.
Skulle jag byta vatten betydligt mer sällan så vore PMDD inte nödvändigt.
Vattenbyten krävs inte i den omfattning jag nu gör det för att tömma överskottet av Nitrat, det löser växterna elegant.
PMDD behövs endast för att bibehålla stabila värden i karet både gällande näringsämnen och CO2.
Jag har nu gått ned till en halv dos PMDD i samband med vattenbyten. Jag har då samma nivåer på Nitrater precis före ett vattenbyte, en timme efter ett vattenbyte som mitt i mellan två byten.
Har inte blandat in ljusets påverkan på växternas konsumtion och algers trivsel alls i detta men det är givetvis ytterligare en viktig parameter.
Har du orkat dig genom detta inlägg hela vägen hit så förtjänar du nu, precis som jag, en sådan här.
Trevlig Helg på er bästa akvarister!Lämna en kommentar:
-
-
[ATTACH=CONFIG]74054[/ATTACH]
Skrev ett inlägg för ungefär en vecka sedan om att vi gjort ett antal förändringar i våra kar som en del troligen skulle benämna som både våghalsiga och kanske till och med något regelvidriga. Några av dessa har jag beskrivet i de senaste dagarnas inlägg men den mest spännande förändringen har jag ännu inte vågat mig på att beskriva.
Nja nu kanske jag var lite väl dramatisk i min skrivning men att skapa lite spänning och nyfikenhet är väl aldrig fel?
Faktum är att utöver att möjligen skapa en viss nyfikenhet så kommer detta inlägg att ge dig som läsare noll ny kunskap om akvaristiken, noll uppdatering i vad som händer i våra kar och noll inspiration som du kan nyttja till din egen akvariehållning.
Faktum är att inlägget är helt och hållet är ämnat till att få öppna den egna ventilen, att få kommunicera ut en del av den glädje som byggts upp hos mig under ett antal veckor sedan denna förändring gjordes. En glädje över att denna våghalsiga förändring som ingen jag talade med vågade sig på att förutspå utgången av, sakteligen visar indikationer över att kanske ge den effekt jag drömmer om.
Men ingenting är klart förrän det feta damen har hoppat över ån och telefonkiosken står i våg så håll tummarna för en fortsatt utveckling i samma riktning så kanske jag har en kul grej att skriva om en vecka eller två.
PS Det som jag upplever som stort och spännande kan med stor sannolikhet vara en grå vardagshändelse för andra DS
Att gå utanför ramarna, tänka utanför boxen o.s.v. är ju det som får akvaristiken att utvecklas.
Ös på nu bara - att uppleva något stort och spännande för egen del, som kanske är grå vardagshändelser för andra är bara utvecklande och intressant!
Fråga mig, jag vet!Lämna en kommentar:
-
Skrev ett inlägg för ungefär en vecka sedan om att vi gjort ett antal förändringar i våra kar som en del troligen skulle benämna som både våghalsiga och kanske till och med något regelvidriga. Några av dessa har jag beskrivet i de senaste dagarnas inlägg men den mest spännande förändringen har jag ännu inte vågat mig på att beskriva.
Nja nu kanske jag var lite väl dramatisk i min skrivning men att skapa lite spänning och nyfikenhet är väl aldrig fel?
Faktum är att utöver att möjligen skapa en viss nyfikenhet så kommer detta inlägg att ge dig som läsare noll ny kunskap om akvaristiken, noll uppdatering i vad som händer i våra kar och noll inspiration som du kan nyttja till din egen akvariehållning.
Faktum är att inlägget är helt och hållet är ämnat till att få öppna den egna ventilen, att få kommunicera ut en del av den glädje som byggts upp hos mig under ett antal veckor sedan denna förändring gjordes. En glädje över att denna våghalsiga förändring som ingen jag talade med vågade sig på att förutspå utgången av, sakteligen visar indikationer över att kanske ge den effekt jag drömmer om.
Men ingenting är klart förrän det feta damen har hoppat över ån och telefonkiosken står i våg så håll tummarna för en fortsatt utveckling i samma riktning så kanske jag har en kul grej att skriva om en vecka eller två.
PS Det som jag upplever som stort och spännande kan med stor sannolikhet vara en grå vardagshändelse för andra DSLämna en kommentar:
Lämna en kommentar: