Mitt första Diskusakvarium
Kollaps
X
-
God mat inhandlat, en kall öl upphälld, en påse hänger på insidan av akvariet innehållande en ny invånare. Äntligen helg! -
Nog mer tur än skicklighet, får njuta så länge det går, bakslag det kommerLämna en kommentar:
-
Jättefint Tommy. Det känns lite som att du gör allt rätt på flera nivåer med ditt kar. Så det är bara att buga sig för hur du tagit dig till diskusarna samt lärt dig hur växter ska skötas på bästa sätt. Imponerande.Lämna en kommentar:
-
-
-
Det var ett tag sedan jag reflekterade över våra kar och dess invånare här på Zoopet. Kanske beror det helt enkelt på att jag inte längre lägger så mycket tid på att (över)analysera varenda liten beteendeförändring orolig över att nu är dagen här då allt går snett, dagen då allt man varnats för när det gäller diskus inträffar.
Istället så har allt sin gilla gång, växter, fiskar och räkor trivs och mår bra, tekniken rullar på och alla skötselrutiner känns väl intrimmade. Diskusarna är näst intill lika tama som våra slöjsjärtar i 120 karet, störs inte alls av min närvaro och äter gärna direkt ur handen. OK slöjorna är snäppet tamare, kan klappa diskusarna men med slöjorna skulle jag inte ens behöva en hov vid flytt, fungerar lika bra att bara sticka ned näven och plocka upp dem.
Efter att ha läst om blåvinge senaste investering så har jag börjat fundera på att göra en makeover av 120 karet, har ingen aning om vad jag vill göra men suget att förändra finns där definitivt.
Nanokaret kräver fortfarande lite tankeverksamhet. Fiskar och räkor mår prima men inte helt enkelt att få växterna att trivas med såpass dålig belysning.
Nu åter till arbeteLämna en kommentar:
-
Får bara att videoklippet inte kan spelas upp. Men kan vara min telefon spökar eller nåt. Grattis till yngel!
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2Lämna en kommentar:
-
Det ser så himla fint ut i ditt kar, Tommy och Diskusarna ser ut att må kanon. Gissar att du förr eller senare får samma besvär som jag dvs. att växterna tar bort väl mycket av simutrymmet för diskusarna. Tyckte det var svårt att "backa" i växtlighet. Svårt därför att det dras upp en del osunda ämnen i karet när man drar upp växter med rötterna. Så länge man som du bara klipper så händer det ju inga mystiska bakteriella processer.
När man inreder så startar man ju med växter som är hyggligt små. När de sedan trivs och man ser hur stora de kan bli så blir det lite pyssel. Få se hur länge det går att hålla efter din underbara undevattensträdgård med enbart saxen. Men ursnyggt nu.Lämna en kommentar:
-
Har idag fyllt på min JBL m500 CO2 flaska. Visserligen så håller den i endast ca 1,5 månader så klokast vore nog att köpa en större flaska men med tidsbrist så valde jag denna gång enklaste vägen att gå. Har alltså köpt mig ytterligare ca 1,5 månader på att införskaffa en bättre och mer hållbar lösning.
Kastade ut ett antal krokar och fick några napp. Hos en av mina favoritzoo i stan så visade det sig att jag helt sonika kunde lämna in min egen flaska för att sedan hämta ut en likvärdig full flaska (dock inga garantier för att det var en JBL flaska jag fick åter). Givetvis så kostade det en slant, ja faktiskt ganska många slantar men ändå rätt så smidigt.
Fick även napp hos ett bransäkerhetsbolag som kunde fylla min flaska, detta också för en slant.
Valde det sistnämnda eftersom jag ändå funderar på att köpa en större flaska och att det var det billigaste alternativet. Fick även av samma bolag en offert på en ny 6 kgs flaska men det kändes lite väl dyrt.Senast redigerad av Webo; 13 November 2014, 21:29.Lämna en kommentar:
-
Roligt att det växer så bra! Både grönt och fisk, de har så fin färg Discusarna. Snyggt med samma sort. Jag fick byta min sodastream nu också efter en dryg månad. Men jag har ju två flaskor så jag skiftar bara. Byter till ny för 39:- på Rusta just nu.Lämna en kommentar:
-
Jag har hört från brandsäkerhetsfirma att favoritzoot får in 2 kg till bra pris ibland. Sa de ngt om det när du var där? (Glömde fråga när jag var där) Behöver inte fylla den lika ofta och som jag förstått skiljer det mkt lite i fyllningspris mellan storlekar?Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: