Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Bluewing
    svarade
    Men när det gäller skador så finns ju viss förmåga till självläkning.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Kul att det fungerar så bra med växterna för dig Tommy. Det jag antar är att Taifunmodellen är effektivare än vad jag kunde tro för att lösa Co2. Hoppas att honan kommer att må bättre.
    Ja det fungerar väldigt bra. Känns som jag hittat en bra balans mellan ljus, pmdd och co2. Hade besvär med en del tofsalger men det har blivit betydligt bättre.

Kan nog trimma co2 systemet genom att förlänga taifunen ytterligare, har fortfarande lite spill samt karets totala balans med ytterligare ett gäng amanos.

När det gäller honon så är den stora frågan hur mycket inre skador parasiterna han åstadkomma innan jag kom till bukt med problemet, det får tiden helt enkelt visa.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Tänk, att det är mitt "fel" till denna grönska

//Inger
    Ett "fel" vi är mycket glada över, vill minnas att även den stora rotens placering är damens "fel"

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Det egna livet går på sedvanlig sätt i ett högt men stimulerande tempo. I karet har livet sin gilla gång, det är liv och rörelse i alla nivåer. Räkor, pansarmalar och ancistrus jobbar på febrilt med att hålla botten ren. Kardinalerna stimmar mestadels i mellansegmentet medans diskusarna simmar omkring, rotar efter mat och jagar varandra helt oberörda av karets övriga invånare.

Ingen är lägst i rang utan bland de fyra minsta så hackar alla på alla. Honan har fortfarande inte hämtat sig fullt ut efter sin sjukdom utan är fortfarande lite tillbakadragen så det var länge sedan vi såg någon lek i karet tyvärr.

Växterna växer nästan snabbare än vad jag hinner med, ansar ut en hel del minst en ggr per vecka. Positivt överraskad över att jag fortfarande inte behövt fylla på CO2 flaskan.

[ATTACH=CONFIG]72021[/ATTACH]
    Kul att det fungerar så bra med växterna för dig Tommy. Det jag antar är att Taifunmodellen är effektivare än vad jag kunde tro för att lösa Co2. Hoppas att honan kommer att må bättre.

Lämna en kommentar:

• Inger H
    svarade
    Tänk, att det är mitt "fel" till denna grönska

//Inger

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Det egna livet går på sedvanlig sätt i ett högt men stimulerande tempo. I karet har livet sin gilla gång, det är liv och rörelse i alla nivåer. Räkor, pansarmalar och ancistrus jobbar på febrilt med att hålla botten ren. Kardinalerna stimmar mestadels i mellansegmentet medans diskusarna simmar omkring, rotar efter mat och jagar varandra helt oberörda av karets övriga invånare.

Ingen är lägst i rang utan bland de fyra minsta så hackar alla på alla. Honan har fortfarande inte hämtat sig fullt ut efter sin sjukdom utan är fortfarande lite tillbakadragen så det var länge sedan vi såg någon lek i karet tyvärr.

Växterna växer nästan snabbare än vad jag hinner med, ansar ut en hel del minst en ggr per vecka. Positivt överraskad över att jag fortfarande inte behövt fylla på CO2 flaskan.

Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 176,1 KB
ID: 2164200

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Det där var en helt underbar bild som visar en del av vardagen med diskusar om man ägnar så mycket tid åt dem som du gör Tommy.
    Det blir några timmar i veckan

Lämna en kommentar:

• Likan
    svarade
    Söt bild!

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Det där var en helt underbar bild som visar en del av vardagen med diskusar om man ägnar så mycket tid åt dem som du gör Tommy.

Lämna en kommentar:

• ElinR
    svarade
    [emoji1]

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Underhåll av karet är ju riktigt kul tycker vi. Framförallt om någon växt behöver justeras eller omplaceras, det kan ju faktiskt dyka upp någon form av godis.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1813.jpg
Visningar: 1
Storlek: 182,4 KB
ID: 2164108

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Sjukt intensiva dagar. Nu äntligen en kopp kaffe i soffan, beskådar rörelsen i diskuskaret som precis fått mat. Andas en stund, strax dags för en timmes akvarieskötsel, en arbetsfri stund.

Lämna en kommentar:

• ElinR
    svarade
    Aargh! Man ska kolla upp sina länkar innan man tipsar.

Såhär är det, jag pratade med Stefan Borén som nu ingår i Presto brandsäkerhet. Man kan beställa en 2 kg flaska utan stigrör med ventil som de installerar. Kostnad ca 1400 SEK ink moms. 6 kg (enorm flaska) kostar 1875 SEK ink moms.

Han rekommenderade däremot att prata m Herkules zoo (en affär du kanske känner till?) ;-). De får ibland tag på flaskor från Tyskland till lägre pris så att det "inte är någon idé att konkurrera med dem".

Ett tips m lite mer kött på benen. Fyllning vet jag däremot inget om än.

/Elin

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Yes, kör just nu med full dos PMDD två ggr per vecka, dvs i samband med vattenbyten. Av nitratvärdet att döma så borde jag dock kunna ge mer men valt att vänta eftersom växterna verkar må prima. Kan ju dock som du säger ändra sig nu eftersom jag tvingats höja CO2 flödet.

Lämna en kommentar:

• ansjo
    svarade
    Nästa steg i karet kan nog bli näringsbrist, och speciellt om du har mycket snabbväxande växter. Nu har du ändå fördelen att vara väl bekant med pmdd, och troligen beredd på att ev. få öka på dosen.
    För att se tillbaka lite på min tid med bra fart på växterna i ett 960, så fick jag göda med dubbeldos pmdd var dag. Tur man köpte in gödningen i 25-kg säckar.p...

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...