Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• ansjo
    svarade
    Tommy, ursäkta min lathet, men hur stor flaska har du (orkar inte leta)...

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Kvällens akvarievård tog lite längre tid än vad den brukar. Förlängde taifunen men tycker fortfarande inte att den jobbar tillfredställande, kanske byter ut den helt mot någon annan lösning.

CO2 flaskan tom vilken dag som helst, var en sväng på stan idag men ingen hade en sådan hemma utan måste beställas. Fortsätter jaga lösning på detta i morgon, snart kris.

Vid varje vattenbyte har jag tagit som vana att starta ytterfiltret när det är ca 5 cm vatten kvar att fylla för att ha koll på cirkulationen och trycket i strilröret. Ikväll visade sig detta tillvägagångssätt vara klokt, trycket var inte alls bra. Snabb felsökning och jag kunde konstatera att min lösning för att räksäkra utsuget kraftigt reducerade trycket pga smuts. Tog helt sonika bort det.

Nu kvarstår bara att invänta tills vattnet klarnat från Easy-life så att veckans andra dos av PMDD kan tillföras.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av ElinR
    De har lärt sig av räkorna.

Lämna en kommentar:

• ElinR
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Var helt övertygad om att jag hade sex diskus i det här karet?

https://www.youtube.com/watch?v=ibJLOGBCVc4
    De har lärt sig av räkorna.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Utökat foderförrådet med Artemia, Tubifex och Diskus LIFE Intensive red. Fiskarna fick prova på Artemia för första gången igår, det var väldigt omtyckt. Diskus LIFE har jag inte hört talat om tidigare men tänkte testa.

Läget för lite akvarievård i kväll kommer då att förlänga taifunen ytterligare för att se om jag kan minska på svinnet. Sen så skall väl även karen ställas om till vintertid.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Var helt övertygad om att jag hade sex diskus i det här karet?

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Lämna en kommentar:

• Rufus
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Det börjar bli riktigt fint i karet, ta inte fram saxen tycker jag. Låt det bli lummigt och härligt
    Håller med! Man ser ju sand på flera ställen är dock inte rätt person att råda då jag har så svårt att rensa bland växter som mår bra. Jag har en ål som far till Sargassohavet då och då och är borta flera veckor, dina räkor är väl på semester ngn stans de med..

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Killis75
    Jättefint kar med ett härligt lugn översig. Kan verkligen förstå känslan att sitta framför ett akvarium med diskusar och bara finna frid, förstår att du är nöjd!!!

Det enda som stör mig lite i filmen är lampskärmen i det högra övre hörnet.

Det där med att räkorna är borta känner man ju igen, jag kan nästan ge mig på att dom vandrar utanför akvariumet och springer rundor i huset. Jag har inget stort akvarium och jag tycker mig inte ha så många ställen så dom skulle kunna gömma sig helt på, men ibland finns inte det en tillstymmelse till räkor medans nästa dag ser man dom överallt!
    Dom är och förblir ett mysterium....men dom är ju riktigt bra på att hålla rent!
    Kul att du gillar karet. Ett mysterium är vad det är

Lämna en kommentar:

• Killis75
    svarade
    Jättefint kar med ett härligt lugn översig. Kan verkligen förstå känslan att sitta framför ett akvarium med diskusar och bara finna frid, förstår att du är nöjd!!!

Det enda som stör mig lite i filmen är lampskärmen i det högra övre hörnet.

Det där med att räkorna är borta känner man ju igen, jag kan nästan ge mig på att dom vandrar utanför akvariumet och springer rundor i huset. Jag har inget stort akvarium och jag tycker mig inte ha så många ställen så dom skulle kunna gömma sig helt på, men ibland finns inte det en tillstymmelse till räkor medans nästa dag ser man dom överallt!
    Dom är och förblir ett mysterium....men dom är ju riktigt bra på att hålla rent!

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Det börjar bli riktigt fint i karet, ta inte fram saxen tycker jag. Låt det bli lummigt och härligt
    Kul att du gillar det!

Lämna en kommentar:

• PiaJo
    svarade

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Aldrig fel med en närproducerad diskuskorv såhär på kvällskvisten

Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 164,6 KB
ID: 2164249

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Äntligen onsdag och akvarievård , dags att ta fram saxen igen?

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Det finns dagar då man får leta ett bra tag för att få syn på en räka, dagar då jag funderar på om dem fortfarande lever och så finns det kvällar som ikväll då man kommer hem och det är räkor överallt. Har inte riktigt koll på hur många jag har men det är ett gäng varav vissa är riktig stora så jag begriper helt ärligt inte var dem håller hus dagarna då alla verkar vara puts väck.

Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,9 KB
ID: 2164230

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Men när det gäller skador så finns ju viss förmåga till självläkning.
    Håller tummarna för det.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...