Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Så där nu är fiskarna i rent vatten med fräscha filter och hjälpligt skrapade rutor.
    Det som gäller för mig som säkert för en del av er som läser är att jag börjar bli äldre men känner mig på sätt och vis yngre. Liter som om datorn som sitter mellan öronen blivit uppgraderad men samtidigt så har batteriet som driver den krympt. Det här gör att jag måste tänka om när det gäller en hel del.
    Jag älskar mitt jobb, som ledarutvecklare och coach men tack vare det mindre batteriet så räcker det inte till att jobba heltid och ha en rikt fritid och att babbla mycket på nätet med er t.ex. Så jag har blivit en livsgourmet dvs. bara det allra bästa är gott nog! Då menar jag i varje andetag, i varje sekund egentligen. En del av detta handlar väl om att man närmar sig slutet på resan på sätt och vis. Döden, ni vet. Det där vi inte gärna pratar om uppe i norden.
    Menar inte att jag är döende, tvärt om, utan att jag blir uppmärksam på vad mina timmar ska användas till. Vill inte slarva bort dom och tänka "det där gör jag sedan". Inte om det är något kul. Det tråkiga kan gott vänta.
    Så under 2018 så ändras proportionerna till ännu mer fritid, mer natur, mer barnbarn, mer familj, mera hobbys, mera liv helt enkelt. Men bara sånt som känns äkta. Vill inte spela längre. Vill vara den jag är bara.
    I det ingår både fiskar och Zoopet.
    Men som sagt är inte där riktigt ännu.
    Idag hade jag med fru och hundar en underbar tur till naturen. Har upptäckt att vandra är bland det underbaraste man kan göra. Speciellt i naturen.
    Här är några bilder från de senaste dagarnas upplevelser. Vandra gör man ju så fort man börjar gå....
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3639.jpg
Visningar: 115
Storlek: 471,7 KB
ID: 2375159Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3518.jpg
Visningar: 92
Storlek: 566,1 KB
ID: 2375160Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0015.jpg
Visningar: 128
Storlek: 1,01 MB
ID: 2375161Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0020.jpg
Visningar: 94
Storlek: 1,29 MB
ID: 2375162Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3638.jpg
Visningar: 95
Storlek: 1,17 MB
ID: 2375163

    Sitter ofta och drömmer mig ut på www.inivildmarken.se , Peter Perssons vildmarksfilmer som denna:
    Den andra långfilmen i projektet "De stora skogsäventyren". Den här gången utforskar Peter och Fredrik en ny färdväg genom Hotagens vidsträckta ödemarker i n...


    Tränar kopiöst med Mindfulness varje dag och mår bara bättre och bättre.
    Tränar ungefär så här:
    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

    Men utan munkutstyrseln förstås :-)

    Men när det gäller fiskarna så är det finfint i mitt 450 med regnbågar. Det liksom bara flyter på.
    Senast såg det ut så här:


    Där fyller jag bara på med fisk om någon nu dör. Mina Garra Flavatra är fortfarande 15 pigga duracellkaniner i humlekostym.
    Byter vatten 30% var 14:e dag. Thats it.

    När det gäller detta karet, ett Lido 125 så är det under utvärdering. Det börjar se malätet ut men såg ut så här för en tid sedan:

    Fick en idé från Moving Waves om mkt redwood-grenar som hänger ner. Mats brukar också ha ett sådant tänk. Neddimmat med lite lyktögon och annat. Mums säger jag.

    Sedan har jag ju mitt Lido 200 och det kommer jag att skaffa Malenotaenia Preacox: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=256
    Den kommer att bli finfin där. Succesivt vill jag ha mer regnbågsfiskar i de flesta karen.
    Så här såg det ut tidigare:


    Kanske jag även så småningom säljer mina Woffar? I det karet skulle jag bra gärna ha regnbågar också finns flera arter som skulle sitta finfint.
    Det är bara det att jag älskar mina woffar och det känns besvarat. Så de kanske får finnas här under hela sin livscykel. Vi får se.
    Här är en av dom som undrar om de verkligen inte ska få mer mat? Tack för att du tog dig ända hit. Vi hörs igen!
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3557.jpg
Visningar: 102
Storlek: 535,6 KB
ID: 2375164



    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Finfina kar som vanligt och kul med lite uppdatering .
      Då hoppas jag att vi ser lite mer av dig och hur du kommer att planera dina kar 2018.
      Vackra naturbilder och vackra tossiga flattar också

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Håller med Inger!
        Alltid lika intressant att läsa det du skriver.
        Härligt att du hittat en skön väg att gå!

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          Underbara bilder och kloka ord om att bli äldre,det blir vi alla men det gäller att försöka göra det bästa av sitt liv men ibland kan det vara svårt.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Inger H
            Finfina kar som vanligt och kul med lite uppdatering .
            Då hoppas jag att vi ser lite mer av dig och hur du kommer att planera dina kar 2018.
            Vackra naturbilder och vackra tossiga flattar också

            //Inger
            Varsågod Inger och tack själv. Så härligt att du är med fisk igen.

            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Håller med Inger!
              Alltid lika intressant att läsa det du skriver.
              Härligt att du hittat en skön väg att gå!
              En pålitlig läsare du. Tack för det, Mats.
              Ska bli kul att ta tag i karen igen. Inspirationen kommer från Zoopet.

              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Christer5
                Underbara bilder och kloka ord om att bli äldre,det blir vi alla men det gäller att försöka göra det bästa av sitt liv men ibland kan det vara svårt.
                Tack! Visst kan det vara svårt ibland. Men det blir som oftast en strimma ljus längre fram. Då gäller det att inte hänga kvar i mörkret som kommer bakifrån. Framåt är en himla bra riktning.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  En pålitlig läsare du. Tack för det, Mats.
                  Ska bli kul att ta tag i karen igen. Inspirationen kommer från Zoopet.
                  Ja, jag slukar alltid dina uppdateringar!
                  Jag håller själv på med lite långsam planering för nya kar, och gör samtidigt en varsam, lite mer uppluckrad scape i scalare-karet.
                  Under tiden gottar jag mig åt vad du har på gång.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                    Ja, jag slukar alltid dina uppdateringar!
                    Jag håller själv på med lite långsam planering för nya kar, och gör samtidigt en varsam, lite mer uppluckrad scape i scalare-karet.
                    Under tiden gottar jag mig åt vad du har på gång.
                    Ja det känns mysigt att du gör. Den där långsamma planeringen du håller på med. Något man kan få veta eller är det på förmedveten nivå än så länge typ drömmar och fantasier?
                    du Mats. Vet du vad. Igår började jag längta efter discus igen. Några....... Trodde jag aldrig jag skulle säga igen.....
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Ja det känns mysigt att du gör. Den där långsamma planeringen du håller på med. Något man kan få veta eller är det på förmedveten nivå än så länge typ drömmar och fantasier?
                      du Mats. Vet du vad. Igår började jag längta efter discus igen. Några....... Trodde jag aldrig jag skulle säga igen.....
                      Just nu är ett kommande, större kar än så länge i en "drömmande" planeringsfas. Det skall fixas en hel del andra grejer först (skriver lite om detta i min tråd; "Akvariestugan") innan jag drar igång ett nytt projekt.
                      Lustigt att du nämner Discus. Det var exakt vad jag tänkte på när jag såg din senaste film - den där ensamma discusen som går där...
                      Det skulle ju vara häftigt om du tog tag i den grejen ytterligare en gång.
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 04 December 2017, 17:28.

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        Du har så fina kar, fyra räknade jag till?

                        Och visst är tiden begränsad. Så det är klokt att använda den väl.

                        Melanotaenia praecox har jag i Riot, fina fiskar
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Nu är en lagom grupp på 15 st. Melanotaenia Praecox, Neonregnbåge beställda till mitt 200.
                          De är efterlängtade. Äntligen regnbågar i hemmet!
                          Klicka på bilden för större version

Namn: M.praecox. GS1.jpg
Visningar: 122
Storlek: 93,9 KB
ID: 2375238
                          A website dedicated to Rainbowfishes of Australia and New Guinea
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Rufus
                            Du har så fina kar, fyra räknade jag till?

                            Och visst är tiden begränsad. Så det är klokt att använda den väl.

                            Melanotaenia praecox har jag i Riot, fina fiskar
                            Tack!!! Japp 4 just nu. Hade 7. Sålde ett 180 och har ett litet nano som jag kanske ska ha några killis i. Ett nano gick sönder.
                            Hur många hade du i det karet och hur tycker du det funkar med dom?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Rufus
                              • January 2005
                              • 866

                              Jag har ganska nyss köpt dem, 4 st som en test. Det ser dock piggt och fint ut så nästa gång jag kommer till "stora staden" får det bli några fler. Jag har sneglat på dem ett tag, gillar kontrasterna mellan den blåskimrande kroppen och de vinröda fenorna. Jag har generationsbyte på gång i Riot då det gamla gardet är just gamla och trillar av pinn allteftersom.
                              // Annicka

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Just nu är ett kommande, större kar än så länge i en "drömmande" planeringsfas. Det skall fixas en hel del andra grejer först (skriver lite om detta i min tråd; "Akvariestugan") innan jag drar igång ett nytt projekt.
                                Lustigt att du nämner Discus. Det var exakt vad jag tänkte på när jag såg din senaste film - den där ensamma discusen som går där...
                                Det skulle ju vara häftigt om du tog tag i den grejen ytterligare en gång.
                                Jag har kollat nu i stugtråden bättre så jag har koll hoppas jag. Ja det är nog för den kvarvarande Diskusen som tål allt och anpassar sig till allt. Han är så vacker. Började tänka att hmm... sälja scalarerna kanske. Några blåturkos så......
                                Jag drömmer vidare om det.

                                Lite annat tugg om inredning och så. Om du tittar på den här bilden så ser du varför inredningen funkar. Den är direkt efter ett vattenbyte och jag kör ju numera alltid med ett lertillskott i vattnet vid vattenbytet. Det lägger sig efter ett par timmar.
                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3547.jpg
Visningar: 104
Storlek: 342,2 KB
ID: 2375247

                                Bilden är tagen från soffan där jag sitter och hänger med mina fiskar dvs. snett från sidan. Perfekt med en öl i handen och avspänd blick. Har ju jobbat med inredningen men landade i att den öppnar karet mot min sittplats eller ska jag kalla det sängplats. Så hela inredningen stiger ju sakta åt höger, men för mig blev det helt rätt.
                                Det jag ville komma till är att jag tidigare "aldrig" byggt in en mellan-nivå i karet. Som ett slags grund. Det som hänt är att Guianacarorna fullkomligt älskar detta område och släppt sitt bottenlevande beteende och ser grundet eller den högre nivå som en möjlig bottenyta. Även Discusen har blivit rejält piggare och är där och letar. Bonus är ju att Taiwanmossan som jag klätt in roten med är proppfull med körsbärsräkor. Vad jag är ute efter är att jag inte tidigare insett vikten av olika nivåer i karet. Bara tänkt nerifrånochupp med växter och uppifrånochner med rötter dvs. ett lodrätt tänk. Det syns ju tydligt på filmen jag visade nyss:

                                Så jag börjar tänka till lite runt nivåskillnader. Låter det obegripligt så är det begripligt. Men i min hjärna är det kristallklart som ett diskuskar.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...