Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Ska testa
    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Tror det skulle bli lite "luftigare". Borra ett hål i rotens överdel och trä igenom någon styv aluminiumtråd eller liknande, så kan du hänga den på glaset i hörnet.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Nu har jag flyttat och donat. Just nu har jag tagit bort flera rötter och har det ganska tomt. Mossbollen är borta i stort sett. Behöver helt tänka om då fiskarna plötsligt börjar ta plats. Känns som om jag haft det "övermöblerat". Tack för tips Mats! Min kvinna kom in och engagerade sig. Jättekul men nu ryker det lätt ur öronen
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Nu har jag flyttat och donat. Just nu har jag tagit bort flera rötter och har det ganska tomt. Mossbollen är borta i stort sett. Behöver helt tänka om då fiskarna plötsligt börjar ta plats. Känns som om jag haft det "övermöblerat". Tack för tips Mats! Min kvinna kom in och engagerade sig. Jättekul men nu ryker det lätt ur öronen
        Låter gôtt!
        Då är du i samma fas som jag med mitt kar. Har rensat ur rejält, stramat åt och luckrat upp - allt för scalarernas skull.
        Men, Johnny, ta det nu i lugna steg - lite i taget!

        Kommentar

        • Delta2004
          • November 2016
          • 77

          Jättesnyggt du har med den stora roten som löper genom hela karet!

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            Det verkar som höststädning pågår också här.
            // Annicka

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Delta2004
              Jättesnyggt du har med den stora roten som löper genom hela karet!
              Tack. Vi får se bara vad som behövs mer.

              Ursprungligen postat av Rufus
              Det verkar som höststädning pågår också här.
              Ja det behövs göras något i karet men inväntar idéer. Så just nu har jag bara tagit bort rötter, växter och på köpet fått aktivare fiskar på köpet.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Mina Röda regnbågsfiskar börjar bli vuxna nu:

                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Mina Röda regnbågsfiskar börjar bli vuxna nu:
                  så fina
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Mina Röda regnbågsfiskar börjar bli vuxna nu:
                    Så vackra färger och sikken fart

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Marten64

                      • July 2012
                      • 1020

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Mina Röda regnbågsfiskar börjar bli vuxna nu:
                      Vackert!

                      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Halloj Johnny!
                        Riktigt fin film.
                        Nu får ju regnbågarna mat där, men hur är dom rent allmänt? Går de lite lugnt och sävligt i karet, eller kör dom på i en mer "tigerbarbsliknande" fart?

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Tackar Inger, Pia och Marten

                          Mats. Så kul att du tittar in. Apropå regnbågar, så är de lite egna faktiskt jämfört med t.ex. tigerbarbers epilepsiframkallande framfart. Det är ett skönt flow i stort sätt hela tiden. Men aldrig över huvud taget ett stressat flow. Utan ett coolt dynamiskt flow. Avstressande och samtidigt intressant. Så du får försöka se ett gäng elitidrottare som laddar upp framför dig. Du ser att de är spänstiga och muskulösa. Men det ser ju inte direkt stressigt ut. Sedan kan de explodera. Lite som ett gäng Usain Bolt i karet. Ser du det framför dig? De lever ju i det vilda i floder och vattendrag och jagar i grupp där de behöver kunna matcha floden, vattendraget med kraft. Sedan pila iväg om det finns föda. Även om nu mina gamlingar (de som är kvar av Malenotaenia Parkinsoni) på ålderns höst mest går runt och biffar sig lite för varandra. Men det verkar också skilja sig åt mellan de olika regnbågstyperna. Parkinsoni är mer att de ska mäta sig med varandra och kan ibland hamna i ett kort explosivt kampande, hanar emellan. Lite lojare emellanåt. Men Glossolepis Incicus har det skönaste flow jag sett på en fisk under alla år. Fart, spänst, självförtroende till max. Lika nyfikna på det som är i karet som det som händer utanför. Det sista gäller i stort sett alla regnbågar jag sett. Sedan är de uppmärksamma, inte som en "dum" stimfisk utan de är jagande individer på ett tydligare sätt än många andra arter jag haft. Så jag kan sitta och titta på dom i timmar. Speciellt den röda som är i alla vattenskikt. De undersöker varje kvadratmillimeter i karet. Kan spana vid ytan sedan accelerera efter någon av mina körsbärsräkor (som de decimerar ordentligt) mitt i en tät Anubiasgrupp för att sedan kämpa med Garra Flavatra om någon bottenföda. Jag skulle kunna babbla länge om dessa Usain´are.....

                          Sedan är det ju så himla kul att få en fråga så här. Blir himla glad av det. Till och med om regnbågar denna gång. Kanonkul!

                          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        1172.jpg Visningar:	1 Storlek:	148.6 kB ID:     	2372690
                          Bilden är från Zoopets artregister. Är det ok Kjell att jag lånar bilden från Zoopets eget bildarkiv?
                          Senast redigerad av Bluewing; 08 September 2017, 08:06.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Mycket bra, målande och fin beskrivning, Johnny. Tack för att du tog dig tid att skriva detta.
                            Skall läsa flera gånger och titta vidare på din film och andra på nätet. De här fiskarna kan ju vara verkligt bra att kunna rekommendera när man får frågor om fiskar som kan passa i olika typer av kar.
                            Toppstuff, Johnny!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Tack Mats! Jag älskar ju att skriva om jag vet att någon läser (precis som du). Så att få en fråga är som att få en present.


                              Skickat från min iPhone med Tapatalk
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Tack Mats! Jag älskar ju att skriva om jag vet att någon läser (precis som du). Så att få en fråga är som att få en present.
                                Skickat från min iPhone med Tapatalk
                                Vet precis!
                                Just lite frågor som man kan svara en smula mer djuplodande på (jag gillar ju, precis som du, också att skriva) är en del av vad forumet går ut på, tycker jag.
                                Läser alltid vad du har att skriva i din tråd, Johnny - ös på bara!


                                Kommentar

                                Arbetssätt...