Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Fasen vad härligt!
    Jajamensan! Kommer du ihåg när vi drog iväg till Tonys diskus? Det är allt bra häftigt när man är några och glor på fisk ihop. Du brukar ju dra iväg med Pia och Anders ner till Tyskland. Ska ni ner igen?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Jajamensan! Kommer du ihåg när vi drog iväg till Tonys diskus? Det är allt bra häftigt när man är några och glor på fisk ihop. Du brukar ju dra iväg med Pia och Anders ner till Tyskland. Ska ni ner igen?
      Det är ett underbart minne - att få se din förväntan och glädje!

      Vi har inget planerat just nu, men jag ser fram till nästa gång - när nu det kan bli.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Mysiga minnen Hoppas att ni får till det.

        Och nu över till något helt annat....
        Har så länge jag hållit på med fisk så gott det går försökt hålla mig i samma världsdel gäääande fiskala. Helst så biotopriktigt som möjligt. När nu någon gör en egen mix, lite som i 375 tråden där det finns funderingar på att ha drottningrasbora och kolglödstetror i samma, så kallas det oftast av oss akvarister själva som fisksoppa.
        Jag bryter ju själv mina egna sk. "regler" nu i mitt 200 med Neonregnbågar, Kardinaltetror och Paletter. Tror det blir kanon och det känns den här gången lite befriande att tänka vilka fiskar jag ska ha i karet istället för att se om jag kan hittar arter jag vill ha från samma flodsystem.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Låter kanon, Johnny!

          Kommentar

          • hivemindhermit
            • September 2017
            • 214

            Grattis! Normer är till för att brytas. Jag förstår absolut tjusningen med biotopakvarier, men det finns alldeles för många fina fiskar och alldeles för lite plats och pengar för att jag ska klara att begränsa mig på det sättet. Och så skulle jag ju bli absolut tvungen att nörda in mig på var alla fina växter kommer ifrån också...

            (Dock att drottningrasbororna i så fall skulle gå i 375:an med guldtetror, inte i 112:an med kolglödstetrorna. F-n, jag borde ha startat en egen projekttråd för det mindre karet! )
            /Alex
            375 + 112 liter drömmar

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Tack. Vet att det du skriver ”normer är till för att brytas” är ett vanligt talesätt. Något som många säger. Men det finns många bra normer som känns viktiga och därför ska skyddas egentligen. Kan snarare känna att det är brist på bra normer. Om däremot en norm bygger på okunskap, förvrängning eller inbillning så har det upphört att fylla en funktion.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • hivemindhermit
                • September 2017
                • 214

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Tack. Vet att det du skriver ”normer är till för att brytas” är ett vanligt talesätt. Något som många säger. Men det finns många bra normer som känns viktiga och därför ska skyddas egentligen. Kan snarare känna att det är brist på bra normer. Om däremot en norm bygger på okunskap, förvrängning eller inbillning så har det upphört att fylla en funktion.
                Alltså, jag var nu inte helt allvarlig. Lite beroende på vad en lägger in i begreppet "norm" finns det naturligtvis bra och dåliga sådana. Men normen bland s.k. "akvarister" att något nedlåtande kalla blandade sällskapsakvarier för "fisksoppa" tycker jag absolut är värd att bryta, då den knappast gagnar någon. Själv brukar jag försöka uppmuntra folk att inte ha för många olika arter, då det blir plottrigt och arternas unika egenskaper inte kommer fram riktigt, särskilt om det är stimfiskar i för små grupper. Det kallas ju också "fisksoppa" ibland. Jag känner mest att det inte tillför så mycket, utan snarare låter lite elakt mot de som inte är tillräckligt renläriga.
                /Alex
                375 + 112 liter drömmar

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av hivemindhermit
                  Alltså, jag var nu inte helt allvarlig. Lite beroende på vad en lägger in i begreppet "norm" finns det naturligtvis bra och dåliga sådana. Men normen bland s.k. "akvarister" att något nedlåtande kalla blandade sällskapsakvarier för "fisksoppa" tycker jag absolut är värd att bryta, då den knappast gagnar någon. Själv brukar jag försöka uppmuntra folk att inte ha för många olika arter, då det blir plottrigt och arternas unika egenskaper inte kommer fram riktigt, särskilt om det är stimfiskar i för små grupper. Det kallas ju också "fisksoppa" ibland. Jag känner mest att det inte tillför så mycket, utan snarare låter lite elakt mot de som inte är tillräckligt renläriga.
                  Kan bara hålla med i det du skriver och fattade att du inte var allvarlig. Men gillar överlag ett djup i samtalet och kände för att tänka ett varv till bara. Tror många använder ordet fisksoppa här i forumet mer som ett sätt att lite nedvärdera sin egen fiskmix än att någon annan nedvärderar. Ser mig själv som akvarist förresten
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ja du, det var ju nästan att jag blev tårögd när du äntligen fick träffa dina diskusar ( har kommit till sidan 100 nu) och att dessutom få träffa så många från forumet, det känns ju verkligen som det är ett otroligt trevligt forum att vara på. Otroligt fina fiskar fick du ju också tag i. Nä vet du vad, efter min fadäs med diskus har jag ju lovat mig att inte överhuvud taget tänka på dessa fiskar mer.....men nu väcks ju drömmarna igen, kanske rätt att som du göra ett nytt försök.
                    skall bli väldigt spännande att få se vad som händer nu de nästkommande 384 sidorna, värsta romanen ju.....håller ju på att läsa Mats akvariestuga parallellt så risken är ju stor att jag behöver många mer kar i framtiden.......

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Ekenberg
                      Ja du, det var ju nästan att jag blev tårögd när du äntligen fick träffa dina diskusar ( har kommit till sidan 100 nu) och att dessutom få träffa så många från forumet, det känns ju verkligen som det är ett otroligt trevligt forum att vara på. Otroligt fina fiskar fick du ju också tag i. Nä vet du vad, efter min fadäs med diskus har jag ju lovat mig att inte överhuvud taget tänka på dessa fiskar mer.....men nu väcks ju drömmarna igen, kanske rätt att som du göra ett nytt försök.
                      skall bli väldigt spännande att få se vad som händer nu de nästkommande 384 sidorna, värsta romanen ju.....håller ju på att läsa Mats akvariestuga parallellt så risken är ju stor att jag behöver många mer kar i framtiden.......
                      Blir både glad och lite rörd av det du skriver som respons. Det finns så mycket känslor fortfarande kring det du läser just nu. Du lär ju få se vart det tar vägen. Det blir en berättelse ända in i kaklet och igenom det. Är du som jag och har känslorna ganska nära hjärtat ska det bli intressant att höra hur du tänker sedan.

                      Ja Mats stugtråd läste jag om nyss. Favorit i repris.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        en fim på mina nya regnbågar Melanotaenia Praecox.

                        Så himla charmiga och vips har man ett underbart stim som håller till i den övre tredjedelen av akvariet. De har ju knappt några färger. Men du kan se lite ton av glänsande ljusblå/lilametallic på kroppen på några samt en liten antydan till rött på fenorna. De äter redan hysteriskt. De troliga hannarna börjar succesivt mäta sig. Och det redan dag ett. Räknar krasst med mycket underhållning.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • hivemindhermit
                          • September 2017
                          • 214

                          Grattis! Hoppas de trivs bra!
                          /Alex
                          375 + 112 liter drömmar

                          Kommentar

                          • Rufus
                            • January 2005
                            • 866

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            en fim på mina nya regnbågar Melanotaenia Praecox.

                            Så himla charmiga och vips har man ett underbart stim som håller till i den övre tredjedelen av akvariet. De har ju knappt några färger. Men du kan se lite ton av glänsande ljusblå/lilametallic på kroppen på några samt en liten antydan till rött på fenorna. De äter redan hysteriskt. De troliga hannarna börjar succesivt mäta sig. Och det redan dag ett. Räknar krasst med mycket underhållning.
                            Ja nu simmar elva lagkamrater hos mig också, nykomlingarna var dock bara halva storleken av de jag fick tag på för en månad sen. Hoppas de simmar bra, verkar så i allafall, så de aktar sig menar jag. Roliga och pigga är de. Matte är nöjd!
                            // Annicka

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Rufus

                              Ja nu simmar elva lagkamrater hos mig också, nykomlingarna var dock bara halva storleken av de jag fick tag på för en månad sen. Hoppas de simmar bra, verkar så i allafall, så de aktar sig menar jag. Roliga och pigga är de. Matte är nöjd!
                              Vilket bra val du och jag har gjort. Ja de är lite ojämna i storlek. Skulle haft 15 st. Men kunde bara hitta 13 som var helt ok.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                en fim på mina nya regnbågar Melanotaenia Praecox.

                                Så himla charmiga och vips har man ett underbart stim som håller till i den övre tredjedelen av akvariet. De har ju knappt några färger. Men du kan se lite ton av glänsande ljusblå/lilametallic på kroppen på några samt en liten antydan till rött på fenorna. De äter redan hysteriskt. De troliga hannarna börjar succesivt mäta sig. Och det redan dag ett. Räknar krasst med mycket underhållning.
                                Så fina Johnny .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...