Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Är nu på sidan 174 i ditt fantastiska epos.....och skrattade gott åt din diskusfanklubb och diskusterapin.....när jag kör mindfullness gör jag det utan akvarium och hundpromenad, men efter jobbet finns inget härligare än att lägga undan allt...mobiltelefon inräknad och gå ut med hunden. Förövrigt ligger min lilla schäfer på mig i soffan nu, det åskar och blixten lyser upp himlen här, och detta trots att snön vräker ner...i Göteborg ..

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Ekenberg
      Är nu på sidan 174 i ditt fantastiska epos.....och skrattade gott åt din diskusfanklubb och diskusterapin.....när jag kör mindfullness gör jag det utan akvarium och hundpromenad, men efter jobbet finns inget härligare än att lägga undan allt...mobiltelefon inräknad och gå ut med hunden. Förövrigt ligger min lilla schäfer på mig i soffan nu, det åskar och blixten lyser upp himlen här, och detta trots att snön vräker ner...i Göteborg ..
      Trevligt att du läser tråden. Det är många som bidrog till den.
      Låter som om du hittat din livsrytm.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Här är en kvällshälsning från mina Guianacara Owroewefi Grand Laussat




        Å så en bild på Anton (som blev rädd för husse)
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Skönt att se en bild på en diskus igen.....har funderat på om de fusvunnit men inte frågat...vill ju inte spoila läsandet....blev lite orolig när du funderade på att lägga ner tråden , men insåg ju att så inte var fallet eftersom den fortfarande finns kvar. Men jag förstår ju vad du menar, har man fått igång sina kar och allt flyter på blir det ju lite vardag....men det gör det ju inte sämre, tycker att varje dag akvariumen är i balans och alla individer mår bra och fungerar i gruppen är en seger.....och det är ju denna vardag som är så skönt att få läsa om att sedan livets händelser vävs in i denna berättelse gör ju allt så mycket mer verkligt...
          jag vet att det är sent nu flera år efteråt att gratulera för att du blivit farfar....men för mig blev du det ju idag....så ett sent grattis ( blev tårögd över det också)
          lite nackdel med att läsa gamla trådar, men ändå fruktansvärt spännande att få lovat att följa med på din resa....nu håller jag tummarna för dina minsta diskusar och hoppas de skall klara sig, trots att jag förstår att Mats har rätt ( skall blöja hans tråd när jag är klar med denna.....)

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Skönt att se en bild på en diskus igen.....har funderat på om de fusvunnit men inte frågat...vill ju inte spoila läsandet....blev lite orolig när du funderade på att lägga ner tråden , men insåg ju att så inte var fallet eftersom den fortfarande finns kvar. Men jag förstår ju vad du menar, har man fått igång sina kar och allt flyter på blir det ju lite vardag....men det gör det ju inte sämre, tycker att varje dag akvariumen är i balans och alla individer mår bra och fungerar i gruppen är en seger.....och det är ju denna vardag som är så skönt att få läsa om att sedan livets händelser vävs in i denna berättelse gör ju allt så mycket mer verkligt...
            jag vet att det är sent nu flera år efteråt att gratulera för att du blivit farfar....men för mig blev du det ju idag....så ett sent grattis ( blev tårögd över det också)
            lite nackdel med att läsa gamla trådar, men ändå fruktansvärt spännande att få lovat att följa med på din resa....nu håller jag tummarna för dina minsta diskusar och hoppas de skall klara sig, trots att jag förstår att Mats har rätt ( skall blöja hans tråd när jag är klar med denna.....)
            Jag säger ingenting om hur det går. Ska bli intressant hur slutintrycket blir sedan. Det känns verkligen hedrande att du tar dig tid. Det finns så mycket råd och misstag i tråden som man kan behöva känna till. Misstagen står jag för. Råden från andra.
            Tack i efterskott för farfarsgratulationen.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              Nu så var jag ikapp igen =D logga in å ut hjälpte inte, men denna gången tog jag mig in via projekt tråden eller ja ifrån där allt kommer utan problem =D
              Det är alltid mycket kul å fina bilder här om än det andra å det ena =D tänk pudel har jag som en av mina störtsta favoriter bland hundar... gärna storpudel med =D

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                Ursprungligen postat av Bluewing

                Vattenbyte för neonregnbågarna är fixat. Dessa sillar är så vackra!
                Härligt fin bild, mina ”sillar” far omkring överallt och vet inte om att de är stimfiskar. Njuter av dem gör jag, det är så kul med lite nytt i karen. Man tittar och planerar och så småningom simmar de hemma hos en, rolig process som inte blir så ofta då fiskar kan leva ett frodas ett tag. En del regnbågar är ju kortlivade, vet dock inte hur det är med dessa. Vet du? Kollade på foton och såg att det var precis tio år sedan jag hade Boesemani och kommer faktiskt inte ihåg hur länge de levde. Men har faktiskt andra arter från den tiden som är still going.
                // Annicka

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Testade och filmade med nya iPhone X på mina Glossolepis Incisus. De börjar biffa till sig.

                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Härligt!
                    Fint med all frodig grönska - verkligen ett kar att sitta framför och bara njuta!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Rufus

                      Härligt fin bild, mina ”sillar” far omkring överallt och vet inte om att de är stimfiskar. Njuter av dem gör jag, det är så kul med lite nytt i karen. Man tittar och planerar och så småningom simmar de hemma hos en, rolig process som inte blir så ofta då fiskar kan leva ett frodas ett tag. En del regnbågar är ju kortlivade, vet dock inte hur det är med dessa. Vet du? Kollade på foton och såg att det var precis tio år sedan jag hade Boesemani och kommer faktiskt inte ihåg hur länge de levde. Men har faktiskt andra arter från den tiden som är still going.
                      Lustigt att det kan vara så himla olika. Mina Neoner simmar i samlad tropp mest hela tiden. Det får t o m följe med en Marmorerad bilbuk som inväntar nya kompisar. Min upplevelse av regnbågar är att de lever intensivt men kort. I varje fall mina Melanotaenia Parkinsoni började visa ålderstecken efter en tre år, jämfört med flera kardinaltetror som går över 6 år nu. Så jag tänker att de inte lever länge, men vi får se. Håller tummarna.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Härligt!
                        Fint med all frodig grönska - verkligen ett kar att sitta framför och bara njuta!
                        Tack Mats. Ja med det här karet så är det ett riktigt hängkar. Brukar sitta och fika med dom. Så härligt att ha fisk på jobbet också.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Tack Mats. Ja med det här karet så är det ett riktigt hängkar. Brukar sitta och fika med dom. Så härligt att ha fisk på jobbet också.
                          Aha, det är burken du har på jobbet. Fattar att du sitter framför det karet och fikar.
                          Själv har jag klåda i fingrarna. Jag har placerat ett jädrans rotsystem på högersidan av scalare-karet, men det var lite flytkraft kvar så jag fick tynga ner det med sten.
                          Den "lian" som jag har i baljan skall läggas in bakom det nya grenverket men jag får vänta tills allt stuff vattenmättats, vilket säkerligen tar ett par veckor till.
                          Sedan har de här två gynnarna sprattlare som ligger på vänt under allt nytt trämaterial. (Bilden är inte från nu, men lite kul så jag slänger in den ändå).

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2075.jpg
Visningar: 105
Storlek: 421,4 KB
ID: 2375953

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                            Aha, det är burken du har på jobbet. Fattar att du sitter framför det karet och fikar.
                            Själv har jag klåda i fingrarna. Jag har placerat ett jädrans rotsystem på högersidan av scalare-karet, men det var lite flytkraft kvar så jag fick tynga ner det med sten.
                            Den "lian" som jag har i baljan skall läggas in bakom det nya grenverket men jag får vänta tills allt stuff vattenmättats, vilket säkerligen tar ett par veckor till.
                            Sedan har de här två gynnarna sprattlare som ligger på vänt under allt nytt trämaterial. (Bilden är inte från nu, men lite kul så jag slänger in den ändå).

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2075.jpg
Visningar: 105
Storlek: 421,4 KB
ID: 2375953
                            Man behöver ju ett kar på alla ställen man håller till egentligen
                            Jag har ju förstått att dina fiskar verkar ha hormoner så det räcker och blir över. Härligt!!! Kul bild faktiskt.
                            Är det hanen som glor på dig i förgrunden?

                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ja, det är pojken som bligar på mig. Om man tittar noga på bilden så upptäcker man en jädrans massa yngel - så grabben har full koll på mig.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ser ynglen. Du apropå hanen. Fungerar den arten så att pannan växer med åldern. Cool kille hur som helst. Har du en helbild på grabben?


                                Skickat från min iPhone med Tapatalk
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...