Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    Ja jag hade sån tur att en uppfödare i Norrköping som tydligen hållit på i många år kunde leverera till Djurmagasinet här i Kholm, så jag tror de haft en sund och bra start.
    // Annicka

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Gick precis förbi karet. Då simmar 13 st. Neonregnbågar fram och stirrar stint på mig. De enda i karet som gör så och de har bara varit i karet 5 timmar. Lika sociala som mina röda regnbågsfiskar. Så himla mysigt att ha regnbågar hemma igen. Börjar nog förlora mitt hjärta alldeles till den här fiskgruppen: regnbågsfiskar. Ändå är det knappt någon som reagerar på forumen när man pratar om regnbågar. Så charmiga och kontaktsökande arter.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Rufus

        Ja nu simmar elva lagkamrater hos mig också, nykomlingarna var dock bara halva storleken av de jag fick tag på för en månad sen. Hoppas de simmar bra, verkar så i allafall, så de aktar sig menar jag. Roliga och pigga är de. Matte är nöjd!
        Så kul att du också skaffat nykomlingar Annicka

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          Ja det är så kul att få nytt i karen, eller hur! Johnny jag trycker fast en tablett på glaset och riktigt kollar in dem
          // Annicka

          Kommentar

          • hivemindhermit
            • September 2017
            • 214

            Jag får erkänna att regnbågar hittills inte alls lyckats charma mig... Men det är säkert bara en tidsfråga. Och jag kan alltid glädjas åt andras glädje!
            /Alex
            375 + 112 liter drömmar

            Kommentar

            • Rufus
              • January 2005
              • 866

              Ursprungligen postat av hivemindhermit
              Jag får erkänna att regnbågar hittills inte alls lyckats charma mig... Men det är säkert bara en tidsfråga. Och jag kan alltid glädjas åt andras glädje!
              Ja en del har en kroppsform som man kanske måste vänja sig vid, Neonen är inte lika extrem och andra som https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=259 har ju mer vanlig kroppsform, mkt trevliga att titta på när hannarna fjädrar sig.
              // Annicka

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Rufus
                Ja det är så kul att få nytt i karen, eller hur! Johnny jag trycker fast en tablett på glaset och riktigt kollar in dem
                Med tanke på detas aptit är jag väl orolig för en exploderad regnbåge då
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av hivemindhermit
                  Jag får erkänna att regnbågar hittills inte alls lyckats charma mig... Men det är säkert bara en tidsfråga. Och jag kan alltid glädjas åt andras glädje!
                  Helt rätt. Det räcker länge det också. En del arter behöver testas för att man ska lära känna dom ordentligt. Alla regnbågar i de spolformade typerna itan långa fenor har en rejäl mångd muskler i förhållande till storleken. Varje gång jag köper en regnbåge så får jag en klon från Usain Bolt i karet. De står inte bara nånstans som många tetror. De undersöker verkligen allt!
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Rufus
                    • January 2005
                    • 866

                    // Annicka

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Rufus
                      Ja jag hade sån tur att en uppfödare i Norrköping som tydligen hållit på i många år kunde leverera till Djurmagasinet här i Kholm, så jag tror de haft en sund och bra start.
                      Låter som ett rent kap i mina öron.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Så mycket fiskarter, så lite akvarium.....

                        visst skulle man vilja ha regnbågar. Ser underbart ut.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Ekenberg
                          Så mycket fiskarter, så lite akvarium.....

                          visst skulle man vilja ha regnbågar. Ser underbart ut.
                          Ja det är ju ett dilemma. Men längta och drömma kräver ju inga investeringar.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Attans. Plockade nyss upp en Praecox som simmat vidare till Nangijala. Det var en av de finare. Men han hoppade ur burken i butiken och landade på golvet. Troligen blev han skadad. Han var en chansning.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Rufus
                              • January 2005
                              • 866

                              Trist, hoppas de övriga fortsätter att må bra.
                              // Annicka

                              Kommentar

                              • miiaoo
                                • January 2006
                                • 2815

                                Ujujuj, har flera år att läsa ikapp här. Har bara läst trådstarten ocj sista sidan. Det samma gäller Mats tråd om akvariestugan. Är på sid 180 typ i Ingers tråd. Kul att ha en del att läsa ikapp, men svårt att hänga med i diskussionerna som bygger på så långa trådar.
                                Så roligt att du satsar på regnbågar. Fick med mig ett gäng Boesmani med 240 karet men dom mplacerades snabbt. Nu finns planer på macculochii om ett par veckor till min 400 kub. Kanske ska spana lite på mer färgglada i alla fall. Gillar praecox också, fast dom är lite för lika mörtar.. :o.. Får man ens säga sa..hahaha

                                Lycka till med de resterande som simmar fortfarande!
                                Jo, läste också att du tränr mindfulness? Någon speciell anledning? Funkar det för dig? Jag upplever att mindfulness och mediyoga är min räddning. Så nice att närvara i det man gör.
                                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                                Kika gärna in i min dagbok!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...