Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Delta2004
    • November 2016
    • 77

    Det var en rolig läsning, tack! Speciellt jämförelse med tigerbarber! :-) I helgen kommer jag att åka och hämta mina första regnbågar, då kan jag jämföra med mina tigerbarber på plats! Hoppas bara att "tigrar" accepterar nykomlingar (praecox blir det!)

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Vet precis!
      Just lite frågor som man kan svara en smula mer djuplodande på (jag gillar ju, precis som du, också att skriva) är en del av vad forumet går ut på, tycker jag.
      Läser alltid vad du har att skriva i din tråd, Johnny - ös på bara!

      Håller med fullt ut. Kanske skriver nåt mer om en stund. Är på väg ut i skogen nu med packad ryggsäck, fika och två spattiga hundar.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Delta2004
        Det var en rolig läsning, tack! Speciellt jämförelse med tigerbarber! :-) I helgen kommer jag att åka och hämta mina första regnbågar, då kan jag jämföra med mina tigerbarber på plats! Hoppas bara att "tigrar" accepterar nykomlingar (praecox blir det!)
        Varsågod och tack själv. Blir spännande att höra hur det går för dig.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Äntligen ett långt inlägg, jag har saknat dessa . Vilken härlig beskrivning Johnny .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Tackar Inger, Pia och Marten

            Mats. Så kul att du tittar in. Apropå regnbågar, så är de lite egna faktiskt jämfört med t.ex. tigerbarbers epilepsiframkallande framfart. Det är ett skönt flow i stort sätt hela tiden. Men aldrig över huvud taget ett stressat flow. Utan ett coolt dynamiskt flow. Avstressande och samtidigt intressant. Så du får försöka se ett gäng elitidrottare som laddar upp framför dig. Du ser att de är spänstiga och muskulösa. Men det ser ju inte direkt stressigt ut. Sedan kan de explodera. Lite som ett gäng Usain Bolt i karet. Ser du det framför dig? De lever ju i det vilda i floder och vattendrag och jagar i grupp där de behöver kunna matcha floden, vattendraget med kraft. Sedan pila iväg om det finns föda. Även om nu mina gamlingar (de som är kvar av Malenotaenia Parkinsoni) på ålderns höst mest går runt och biffar sig lite för varandra. Men det verkar också skilja sig åt mellan de olika regnbågstyperna. Parkinsoni är mer att de ska mäta sig med varandra och kan ibland hamna i ett kort explosivt kampande, hanar emellan. Lite lojare emellanåt. Men Glossolepis Incicus har det skönaste flow jag sett på en fisk under alla år. Fart, spänst, självförtroende till max. Lika nyfikna på det som är i karet som det som händer utanför. Det sista gäller i stort sett alla regnbågar jag sett. Sedan är de uppmärksamma, inte som en "dum" stimfisk utan de är jagande individer på ett tydligare sätt än många andra arter jag haft. Så jag kan sitta och titta på dom i timmar. Speciellt den röda som är i alla vattenskikt. De undersöker varje kvadratmillimeter i karet. Kan spana vid ytan sedan accelerera efter någon av mina körsbärsräkor (som de decimerar ordentligt) mitt i en tät Anubiasgrupp för att sedan kämpa med Garra Flavatra om någon bottenföda. Jag skulle kunna babbla länge om dessa Usain´are.....

            Sedan är det ju så himla kul att få en fråga så här. Blir himla glad av det. Till och med om regnbågar denna gång. Kanonkul!

            Klicka på bilden för större storlek Namn:	 1172.jpg Visningar:	1 Storlek:	148.6 kB ID: 	2372690
            Bilden är från Zoopets artregister. Är det ok Kjell att jag lånar bilden från Zoopets eget bildarkiv?
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Inger H
              Äntligen ett långt inlägg, jag har saknat dessa . Vilken härlig beskrivning Johnny .

              //Inger
              Bockar och bugar, Inger. Det var riktigt roligt att få skriva.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Marten64

                • July 2012
                • 1020

                Tack för en fin beskrivning av Glossolepis Incisus, jag gillar dem också skarpt. Dessa ""fula" ankungar" har alltid en given plats i mitt vardagsrum som de förgyller med sin snabbhet och nyfikenhet, måndag som festkväll.
                /Johan
                / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Mina Guianacara Owroewefi Blev egentligen coolare efter HiH. Ärren matchar deras biffiga yttre.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Mina Guianacara Owroewefi Blev egentligen coolare efter HiH. Ärren matchar deras biffiga yttre.
                    https://youtu.be/KxV_Rmqzuuk
                    Oj så maffiga dom har blivit - och charmiga .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13131

                      Ursprungligen postat av Bluewing

                      Är på väg ut i skogen nu med packad ryggsäck, fika och två spattiga hundar.
                      Låter helt underbart ! Allt för många interagerar inte med sina hundar utan går med mobilen i ena handen och kopplet i den andra och fokus nån helt annanstans. Hundar älskar ju att fika

                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Mina Guianacara Owroewefi Blev egentligen coolare efter HiH. Ärren matchar deras biffiga yttre.
                        https://youtu.be/KxV_Rmqzuuk
                        Stenhårda boys and girls, det där!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Inger H

                          Oj så maffiga dom har blivit - och charmiga .

                          //Inger
                          Så är de. Riktigt nyfikna och roliga.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av åheim
                            Låter helt underbart ! Allt för många interagerar inte med sina hundar utan går med mobilen i ena handen och kopplet i den andra och fokus nån helt annanstans. Hundar älskar ju att fika
                            Tack åheim, det är det också. Hundarna precis som fiskarna är ju medlemmar i min familj så alla följs med intresse och närvaro. Allt verkligt liv sker ju i nuet. Inte i minnen eller fantasier. Känns sorgligt om nuet skulle levas i en mobils begränsade värld och relationer. Så jag håller med!
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                              Stenhårda boys and girls, det där!
                              Ja de ser ut som riktiga tuffingar. Men trots gangsterlooken så är de mer som björnen Baloo. Så snälla, så kaxiga och mjuka i en sköööön kombo. De står aldrig och svansviftar vid rutan. De står e bit in och intresserar sig både för det i karet och för det som händer utanför.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Ja de ser ut som riktiga tuffingar. Men trots gangsterlooken så är de mer som björnen Baloo. Så snälla, så kaxiga och mjuka i en sköööön kombo. De står aldrig och svansviftar vid rutan. De står e bit in och intresserar sig både för det i karet och för det som händer utanför.
                                Låter kanonhärligt!
                                Du, Johnny - jag måste fråga; vilken storlek och vilka mått är det på karet där björnarna går?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...