Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Bara så att du vet Johnny så läser jag och förstår (fast det vet du ju redan) - allt känns bara som ett stort misslyckande när något går snett, jag vet...Hoppas att det reder sig !

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      Trist, jag förstår att det är tungt, Hoppas att du och fiskarna reder ut det.
      Hur går det med regnbågarna på jobbet? Parkinsoni, de är fina...
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell

        Japp, låt det vara sjukstuga ett tag.
        De lekperioder som fiskarna har naturligt stämmer ju helt enkelt inte in med det tillstånd av "perfekthet" som vi ställer iordning i våra kar. Så fort en lek är över, inleds en ny - kanske inte av samma par men av något annat. Fiskarna hinner liksom inte återhämta sig mellan varven.
        Jag ser på mina scalarer - som nu helt plötsligt har börjat med en lekfrekvens av rent otroliga mått (två par fläktar rom just nu) - att de är helt slut efter lekperioderna och verkligen behöver gå över i flockmentalitet och chilla tillsammans.
        Kanske skulle du kunna fixa ett kar och ta över några individer och låta dom gå själva och vila sig någon gång då och då... Bara en tanke.
        Det var ju så där det var med mina diskusar också: lek på lek på lek på lek tills de tömt ut alla reserver de hade. Jag har ju färre kar igång än förr nu. 3 st hemma dvs. Vision 450, Lido 200 och 125. På jobbet har jag mitt 450 Vision med regnbågar. Möjligen kickar jag igång mitt vilande Vision 180 men då med någon mindre regnbågstyp. Så jag har tyvärr ingen fristad för översexuella Guianacaror. Men apropå dom så är alla prickar helt borta nu med Flagellol i karet. Så det är en 7-djäkla sprutt nu med 2-3 lekar på gång. Jag hade ju tänkt att de skulle simma runt i ett slags konvalescensläge nu ett tag och återställa sig efter sjukdomen. Men nejdå, pang på röbetan direkt och fight överallt. De färgar ut på max i medicinsoppan och är på topp. Snacka om brist påa sjukdomsinsikt.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av Inger H
          Bara så att du vet Johnny så läser jag och förstår (fast det vet du ju redan) - allt känns bara som ett stort misslyckande när något går snett, jag vet...Hoppas att det reder sig !

          //Inger
          Jodå Inger. Som du säkert läser i förra inlägget så är det highlife igen och de far som halvgalningar i karet nu igen. Jag kan inte annat än att le åt deras eskapader nu. Halva karet är under ombyggnad nu igen. Så det grävs överallt.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Marten64
            Trist, jag förstår att det är tungt, Hoppas att du och fiskarna reder ut det.
            Hur går det med regnbågarna på jobbet? Parkinsoni, de är fina...
            Ja det är trist när det är sjukt men det verkar ganska snabbt ha vänt. Parkinsonsgruppen är ju halverad nu och de som finns kvar har levt upp ordentligt sedan en grupp med röda regnbågsfiskar introducerats. De slogs en hel del förut men de känns unga på nytt nu med stimulansen av Glossolepis incisus. Det blev en bra mix med de två. Skälet att det blev röda är helt enkelt att jag just då inte fick tag i Parkinsons för att fylla på men att handlarna här hade fått in en grupp finfina Incisus ungdjur. Så då blidde det så.
            Regnbågar när de är som de är nu är himla trivsamma att umgås med. Fyller ut hela sitt 450. De är ju en av de grannaste fiskar man kan ha i ett kar.
            På sikt kan det hända att fler kar fylls med just regnbågar. De är ganska friska, roliga, snygga och är oftast friska.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Det var ju så där det var med mina diskusar också: lek på lek på lek på lek tills de tömt ut alla reserver de hade. Jag har ju färre kar igång än förr nu. 3 st hemma dvs. Vision 450, Lido 200 och 125. På jobbet har jag mitt 450 Vision med regnbågar. Möjligen kickar jag igång mitt vilande Vision 180 men då med någon mindre regnbågstyp. Så jag har tyvärr ingen fristad för översexuella Guianacaror. Men apropå dom så är alla prickar helt borta nu med Flagellol i karet. Så det är en 7-djäkla sprutt nu med 2-3 lekar på gång. Jag hade ju tänkt att de skulle simma runt i ett slags konvalescensläge nu ett tag och återställa sig efter sjukdomen. Men nejdå, pang på röbetan direkt och fight överallt. De färgar ut på max i medicinsoppan och är på topp. Snacka om brist påa sjukdomsinsikt.
              Låter kanonfint!
              Jag tror att du är på god väg att slipa bort eventuella, "vassa kanter" i karet. Det behöver ju inte vara så att de blir ansatta av hih bara för att de har ett aktivt lek-schema - kan ju vara någon tillfällig dip av andra anledningar. Snart är skiten över och du har ett tip-top-kar gåendes!

              På tal om lekar överallt, så har jag ett delikat uppdrag framför mig; multiskaret - där det nu fullständigt kryllar av fisk. Jag skall "skimma" ur typ 20-30 individer som vuxit på sig och som söker nya levnadsutrymmen att göra sin grej på. Som tur är har jag folk som väntar på dessa fiskar, så det är bara för mig att börja fiska.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Så blir det nog Mats. Trevligt att de svarar så snabbt på medicineringen.

                Nu var det ju ett år sedan du senast la in en film på det karet. Kanske dags? Hur sköter du det karet? Mat, vattenbyten etc. Kör du det enligt samma rutiner som dina kar generellt?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Så blir det nog Mats. Trevligt att de svarar så snabbt på medicineringen.

                  Nu var det ju ett år sedan du senast la in en film på det karet. Kanske dags? Hur sköter du det karet? Mat, vattenbyten etc. Kör du det enligt samma rutiner som dina kar generellt?
                  Kan kanske bli någon film om jag får feeling...
                  Japp, jag kör i stort sett samma rutiner i multiskaret som i övriga kar. Det karet är så självgående att jag nästan glömmer av att byta vatten på det ibland. Det är inrett med enbart några stenar, sand och ett fett lager snäckskal som täcker hela bottenytan. Belysningen består av ledspotar, vattnet kristallklart.
                  Maten försöker jag variera så mycket som möjligt. Det kan bli lite knepigt under vinterhalvåret, men snart är det dags för vattenloppor och annat levande från dammen i trädgården.
                  Det skall bli underbart att snart få håva in käket till samtliga fiskar, direkt från naturen. Speciellt fint blir det att få se Manacapuro Red Back-figurerna frossa på allsköns krafs som sprattlar runt i den lilla trädgårdsdammen.

                  Kommentar

                  • Marten64

                    • July 2012
                    • 1020

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Ja det är trist när det är sjukt men det verkar ganska snabbt ha vänt. Parkinsonsgruppen är ju halverad nu och de som finns kvar har levt upp ordentligt sedan en grupp med röda regnbågsfiskar introducerats. De slogs en hel del förut men de känns unga på nytt nu med stimulansen av Glossolepis incisus. Det blev en bra mix med de två. Skälet att det blev röda är helt enkelt att jag just då inte fick tag i Parkinsons för att fylla på men att handlarna här hade fått in en grupp finfina Incisus ungdjur. Så då blidde det så.
                    Regnbågar när de är som de är nu är himla trivsamma att umgås med. Fyller ut hela sitt 450. De är ju en av de grannaste fiskar man kan ha i ett kar.
                    På sikt kan det hända att fler kar fylls med just regnbågar. De är ganska friska, roliga, snygga och är oftast friska.
                    Det låter som en fin kombination Parkinssoni/Incisus, båda är riktigt pigga också, jag kan tänka mig att det aldrig är stilla i karet och full fight när det är mat. Apropå mat, hur ofta matar du dina regnbågar? Jag matar en gång om dagen.

                    /Johan
                    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Marten64

                      Det låter som en fin kombination Parkinssoni/Incisus, båda är riktigt pigga också, jag kan tänka mig att det aldrig är stilla i karet och full fight när det är mat. Apropå mat, hur ofta matar du dina regnbågar? Jag matar en gång om dagen.

                      /Johan
                      De bor ju på mitt jobb och vissa dagar är jag inte där så det står en Eheim fodermatare som har två olika vitaminrika foder inställda på en snål dos med mat 2 ggr. per dag. Enbart på den minidosen tunnar de ut. När jag är där ger jag ett extra mål plus diverse malfoder per dag.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ok. Nu är ju behandlingen av Hexamita/HiH avslutad i helgen och har kört aktivt kol ett par dagar för att ta bort diverse medicinrester. Så från att ha haft ett kar som luktar frisk tjärn har jag nu ett kar som luktar som en korsning mellan nystartat och kemiskt avlopp. Så jag gör som förr när jag fick in Hexamita i karet efter medicineringen att jag kör VB 2 ggr. i veckan och Easylife FFM för att binda osunda ämnen samt Voogle för att kicka igång motståndskraften i karet vid dessa vattenbyten. Vi får se hur länge det tar att få en balans igen. Skalarerna och Malarna ser "slitna" ut. Så nu blir det till att pyssla om detta karet så att det blir en sund miljö igen.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          hoppas att det lättar upp och ger dig det svar du vill ha nu =D
                          själv har jag gjort om hela karet... pust å stön säger jag som går med spann..... bytt ut den svarta 0,1 mm sanden till ciklidsand som är 0.4-0,8 det var ju rejäla korn jämfört med förut =P
                          men jag känner mig ganska nöjd... fick till en hyffsad rotvälta å lite sten, det viktiga var dock öppna upp för mer botten yta =D

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            Låter som du är på rätt väg Bluewing. Att de är slitna efter en sådan behandling är inte konstigt. Täta vattenbyten nu så lär de vara i toppform snart!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522


                              Tack för pepp!
                              Efter senaste vattenbytet börjar karet plötsligt lukta som skogens Chanel no.5. Fräscht som en skogstjärn. Guianacarorna som drabbades av en kollektiv depression har börjat gräva dvs. ägna sig åt deras variant av inredningsdesign.
                              Så fiskarna är riktigt pigga. Det som är mest förvånande är växternas återkomst. Igår började Taiwanmossan på bilden sätta fart igen. Himla kul att karet återgår till ett välmående så snabbt.


                              Skickat från min iPhone med Tapatalk
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ser riktigt härligt och maffigt ut!

                                Edit: Givetvis är det också alldeles underbart att höra att du nu fått ordning på problemen i karet och saker och ting kan återgå till ordningen.
                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 07 March 2017, 18:05.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...