Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    Fantastiskt! Valpar asså... Och denna var ju finare än de flesta.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      Grattis! Mycket fin!
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        Sötchock

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Hur går det med dina diskar Johnny? Har allt stabiliserat sig efter den turbulenta perioden?
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            En komplex fråga Tommy som det inte är helt enkelt att svara kort på. Enkelt uttryckt så är det bra med de tre jag har kvar. Skälet till att det är bra beror faktiskt delvis på att jag aktivt undviker medicin i karet och jobbar på att stärka immunförsvaret maximalt.
            För att ta ett exempel:
            Honan fick panik av okänd anledning som diskusar kan få ibland. Hon fick då ett sår på sidan ca en cm stort. Såret ser först ut att läka i två dagar. Sedan stannar läkningen plötsligt av och skadan börjar vitna så smått. Inget ludd som svamp men skada gick från frisk skada till en begynnande infektion. Gör då vattenbyte 50% med FFM och skadan försämras inte men förbättras inte heller. Väntar två dagar VB igen. Skadan börjar så smått ta fart igen och hon får minskad aptit. Börjar mörkna.
            Jag kör då med mitt absolut bästa knep Voogle i dosering för sjuk fisk i 5 dagar var det tänkt. Dag två börjar läkningen ta fart. Dag 3 tar Voogle slut och finns inte att få tag på i stan. Dag 5 börjar såret åter igen vitna succesivt.
            Dag 8 kommer äntligen min 5-litersdunk till min favoritbutik ZooHoo (de är helt fantastiska) och kör en ny 5 dagars kur. Dag sex på den kuren är skadan helt läkt och syns inte. Honan äter igen kopiöst.
            Så det har varit en del små situationer som jag vid varje tillfälle kunnat vända med Voogle. Det gör att jag så smått börjar fundera på att skaffa en diskushona så att jag får jämna par i karet.
            Voogle har gett mig ett slags självförtroende i diskushanteringen som gör att jag ä'r väldigt cool numera och har aldrig haft tecken på vitskit t.ex. sedan det kom i karet. Vid varje vattenbyte kör jag FFM och när dimmanlagt sig en underhållsdos med Voogle.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Det där låter ju toppen Johnny . Voogle kanske jag skulle ha testat för ett par år sedan, men tror inte att jag visste om att det fanns då.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                Vogel verkar ju bra. Det var väl naturmedel det också om jag inte minns fel?

                Hur går det Meija då? Har ni fått hem henne än?
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  En komplex fråga Tommy som det inte är helt enkelt att svara kort på. Enkelt uttryckt så är det bra med de tre jag har kvar. Skälet till att det är bra beror faktiskt delvis på att jag aktivt undviker medicin i karet och jobbar på att stärka immunförsvaret maximalt.
                  För att ta ett exempel:
                  Honan fick panik av okänd anledning som diskusar kan få ibland. Hon fick då ett sår på sidan ca en cm stort. Såret ser först ut att läka i två dagar. Sedan stannar läkningen plötsligt av och skadan börjar vitna så smått. Inget ludd som svamp men skada gick från frisk skada till en begynnande infektion. Gör då vattenbyte 50% med FFM och skadan försämras inte men förbättras inte heller. Väntar två dagar VB igen. Skadan börjar så smått ta fart igen och hon får minskad aptit. Börjar mörkna.
                  Jag kör då med mitt absolut bästa knep Voogle i dosering för sjuk fisk i 5 dagar var det tänkt. Dag två börjar läkningen ta fart. Dag 3 tar Voogle slut och finns inte att få tag på i stan. Dag 5 börjar såret åter igen vitna succesivt.
                  Dag 8 kommer äntligen min 5-litersdunk till min favoritbutik ZooHoo (de är helt fantastiska) och kör en ny 5 dagars kur. Dag sex på den kuren är skadan helt läkt och syns inte. Honan äter igen kopiöst.
                  Så det har varit en del små situationer som jag vid varje tillfälle kunnat vända med Voogle. Det gör att jag så smått börjar fundera på att skaffa en diskushona så att jag får jämna par i karet.
                  Voogle har gett mig ett slags självförtroende i diskushanteringen som gör att jag ä'r väldigt cool numera och har aldrig haft tecken på vitskit t.ex. sedan det kom i karet. Vid varje vattenbyte kör jag FFM och när dimmanlagt sig en underhållsdos med Voogle.
                  Spännande vilken effekt du upplever med Voogle. Jag jobbar lite med samma sätt, dvs om jag upplever att karet inte riktigt är i harmani så doserar jag lite extra FFM. Skillnaden syns tydligt kort efter.
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Det där låter ju toppen Johnny . Voogle kanske jag skulle ha testat för ett par år sedan, men tror inte att jag visste om att det fanns då.

                    //Inger
                    Så är det faktiskt. Sedan känns det ju konstigt att jag faktiskt inte har en aning om vad det innehåller. Testade det på ett kar som har en stor grupp Endlers som ska till försäljning. Hade missat att byta vatten av okänt skäl. Flera av honorna hade fula fenor, fjäll som såg "lösa" ut etc. Alla såg sjabbiga ut helt enkelt. Körde med Voogle med doseringen för sjuk fisk. Tre dagar senare är alla i toppform. Tycker nästan det är konstigt.

                    Ursprungligen postat av Webo
                    Vogel verkar ju bra. Det var väl naturmedel det också om jag inte minns fel?

                    Hur går det Meija då? Har ni fått hem henne än?
                    Meiji och vår längtan efter henna höll för ett par dagar sedan på att sluta i en katastrof. Alla valpar i kullen fick magsjuka och höll nästan på att stryka med. Nu har de fått antibiotika och är i form igen. Men det känns fortfarande skakigt efter det.
                    Meiji måste vara hos sin mamma i 8 veckor innan hon kommer till oss. Dagarna före jul så är hon 8 veckor och då hämtar vi henne för sedan förvandlas till supertrötta småbarnsföräldrar.

                    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                    Spännande vilken effekt du upplever med Voogle. Jag jobbar lite med samma sätt, dvs om jag upplever att karet inte riktigt är i harmani så doserar jag lite extra FFM. Skillnaden syns tydligt kort efter.
                    Så där är det verkligen. Men får du någon gång en skum reaktion på mage, hud eller fenor Tommy. Så innan du testar något annat. pröva en 5-dagarskur med Voogle. Men nu verkar ju dina Diskusar bo i ett slags hälsans hus så det kanske aldrig blir aktuellt, Tommy
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      .Meiji och vår längtan efter henna höll för ett par dagar sedan på att sluta i en katastrof. Alla valpar i kullen fick magsjuka och höll nästan på att stryka med. Nu har de fått antibiotika och är i form igen. Men det känns fortfarande skakigt efter det.

                      Meiji måste vara hos sin mamma i 8 veckor innan hon kommer till oss. Dagarna före jul så är hon
                      8 veckor och då hämtar vi henne för sedan förvandlas till supertrötta småbarnsföräldrar.
                      Ok. Jag trodde hon var lite äldre då hon såg större ut på bilden. Skönt att de är ok igen. Det är ju bra att hon kommer till er när ni har lite ledighet så ni har lite tid och ork att försöka få lite rutiner och regler för Meji☺
                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Så är det faktiskt. Sedan känns det ju konstigt att jag faktiskt inte har en aning om vad det innehåller. Testade det på ett kar som har en stor grupp Endlers som ska till försäljning. Hade missat att byta vatten av okänt skäl. Flera av honorna hade fula fenor, fjäll som såg "lösa" ut etc. Alla såg sjabbiga ut helt enkelt. Körde med Voogle med doseringen för sjuk fisk. Tre dagar senare är alla i toppform. Tycker nästan det är konstigt.


                        Meiji och vår längtan efter henna höll för ett par dagar sedan på att sluta i en katastrof. Alla valpar i kullen fick magsjuka och höll nästan på att stryka med. Nu har de fått antibiotika och är i form igen. Men det känns fortfarande skakigt efter det.
                        Meiji måste vara hos sin mamma i 8 veckor innan hon kommer till oss. Dagarna före jul så är hon 8 veckor och då hämtar vi henne för sedan förvandlas till supertrötta småbarnsföräldrar.


                        Så där är det verkligen. Men får du någon gång en skum reaktion på mage, hud eller fenor Tommy. Så innan du testar något annat. pröva en 5-dagarskur med Voogle. Men nu verkar ju dina Diskusar bo i ett slags hälsans hus så det kanske aldrig blir aktuellt, Tommy
                        Det skall jag absolut göra [emoji4]


                        Skickat från min iPhone med Tapatalk
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Usch vilken pers när valparna blir sjuka några veckor innan leverans, och vilken lycka att dom kryade på sig Lätt hänt att så små valpar snabbt blir uttorkade.
                          Glöm inte att sätta julgranskulorna högt i granen

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Här kommer en film på mina diskus och Guianacara Owroewefi:


                            Älskar denna mix. Man kan sitta och mysa i timmar med dom.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Underbart att se, Johnny! Fantastiskt fint!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Gillar väldigt mycket dessa Guianacaror med sina svarta pussmunnar väldigt mycket, sen när jag får se en och annan Discus så värmer det lite extra i hjärtat såklart .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...