Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Einarsson
    Innan man känner att man har full kontroll på nuvarande invånare kanske man bör tänka några ggr innan man ökar invånarantalet och tillför mer komplexitet i sakerna. Men jag tror nog du har tänkt på det redan.
    Japp. Vi pratar om vad som ska ske efter denna behandling när saker och ting har stabiliserats.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Precis och mjukare feeling är ett härligt uttryck en fredagskväll
      Jodu, jag brukar ju vara hyfsat mjuk så här dags på fredagkvällen, men februari är den månad vi i bandet har beslutat oss för att "go white", vilket är bedrövligt trögt och torrt... Men, det går fint och känns faktiskt riktigt gôtt!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Fortfarande så äter de riktigt vettigt och flera av dem (utom en) börjar få lite mage efter maten.
        Ända sedan första gången de fick vitskit har jag låtit maten dra i AquaKraut en stund innan matningen och upplevt att det fungerar bra för dem. När den första enlitersflaskan var slut för ett par månader sedan så glömde jag (eller vad som nu hände) att ge dem det.
        Jag köpte ju detta av tonys diskus och köpte då tre liter. För en tre dagar sedan hittade jag de två återstående flaskorna och började direkt att marinera födan innan matning och tyckte mig märka att de blev klart mer motiverade att äta. De kinkigaste slutade spotta ut. Så nåt gott gör det
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Drömmen om ett Discusakvarium

          Varma hälsningar från ett härligt diskusgäng som efter 2 veckors antispotbehandling samt daglig aquakraut-marinering av maten nu återfått hälsan och är friskförklarade av leg.skitolog J. Fredriksson. Både doktorn och diskusarna med ypperlig tarmfunktion är så lyckliga
          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1424281106.781361.jpg
Visningar: 1
Storlek: 403,1 KB
ID: 2166136

          Sedan är det fascinerande hur vattenkvalitén blir påverkad av Catappabladen eller vad det nu är. Vattnet i karet har nu gått 10 dagar utan vattenbyte och diskusar och karet mår kanon. Dessutom tycker jag Catappabladen är så snygga där de ligger och förmultnar på botten.
          Senast redigerad av Bluewing; 18 February 2015, 17:40.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            Härligt!!!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Varma hälsningar från ett härligt diskusgäng som efter 2 veckors antispotbehandling samt daglig aquakraut-marinering av maten nu återfått hälsan och är friskförklarade av leg.skitolog J. Fredriksson. Både doktorn och diskusarna med ypperlig tarmfunktion är så lyckliga
              [ATTACH]74233[/ATTACH]

              Sedan är det fascinerande hur vattenkvalitén blir påverkad av Catappabladen eller vad det nu är. Vattnet i karet har nu gått 10 dagar utan vattenbyte och diskusar och karet mår kanon. Dessutom tycker jag Catappabladen är så snygga där de ligger och förmultnar på botten.
              Gillar det jag läser Johnny . Finns Catappabland i mina kar också, inbillar mig att dessa är nyttiga som attan .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Varma hälsningar från ett härligt diskusgäng som efter 2 veckors antispotbehandling samt daglig aquakraut-marinering av maten nu återfått hälsan och är friskförklarade av leg.skitolog J. Fredriksson. Både doktorn och diskusarna med ypperlig tarmfunktion är så lyckliga
                [ATTACH]74233[/ATTACH]

                Sedan är det fascinerande hur vattenkvalitén blir påverkad av Catappabladen eller vad det nu är. Vattnet i karet har nu gått 10 dagar utan vattenbyte och diskusar och karet mår kanon. Dessutom tycker jag Catappabladen är så snygga där de ligger och förmultnar på botten.
                Gott att höra!
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Varma hälsningar från ett härligt diskusgäng som efter 2 veckors antispotbehandling samt daglig aquakraut-marinering av maten nu återfått hälsan och är friskförklarade av leg.skitolog J. Fredriksson. Både doktorn och diskusarna med ypperlig tarmfunktion är så lyckliga
                  [ATTACH]74233[/ATTACH]

                  Sedan är det fascinerande hur vattenkvalitén blir påverkad av Catappabladen eller vad det nu är. Vattnet i karet har nu gått 10 dagar utan vattenbyte och diskusar och karet mår kanon. Dessutom tycker jag Catappabladen är så snygga där de ligger och förmultnar på botten.
                  Skönt att medicineringen gått bra och att alla nu mår bra. Du får jättegärna utveckla det där med Catappabladen vid tillfälle. Rent estetiskt skulle det nog se märkligt ut i mitt diskuskar men passa superbra hos mina Apistogramma (som dessutom gillar en massa bös på botten). Köper du dem på Zoo?, vad bör man veta om dessa blad?, hur lång tid innan de ruttnat bort, kan man ha för många? etc etc
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                    Skönt att medicineringen gått bra och att alla nu mår bra. Du får jättegärna utveckla det där med Catappabladen vid tillfälle. Rent estetiskt skulle det nog se märkligt ut i mitt diskuskar men passa superbra hos mina Apistogramma (som dessutom gillar en massa bös på botten). Köper du dem på Zoo?, vad bör man veta om dessa blad?, hur lång tid innan de ruttnat bort, kan man ha för många? etc etc
                    Jag såg att det finns catappaextrakt att köpa på pwss. Det kanske vore ett alternativ [emoji3]

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                      Skönt att medicineringen gått bra och att alla nu mår bra. Du får jättegärna utveckla det där med Catappabladen vid tillfälle. Rent estetiskt skulle det nog se märkligt ut i mitt diskuskar men passa superbra hos mina Apistogramma (som dessutom gillar en massa bös på botten). Köper du dem på Zoo?, vad bör man veta om dessa blad?, hur lång tid innan de ruttnat bort, kan man ha för många? etc etc
                      Ursprungligen postat av Mu(sic)
                      Jag såg att det finns catappaextrakt att köpa på pwss. Det kanske vore ett alternativ [emoji3]
                      Mina Catappa-blad (blad från mandelträd) kommer från Amy`s Ketapang som säljare på ebay. Jag köper 2x200 gram i de stora storlekarna i taget. Det är en gigantisk bunt. Amy´s är en av de bästa på ebay och du får maximal service av henne och det är verkligen toppkvalité på i stort sett varje blad.
                      Catappablad multar långsamt, ungefär som eklöv och eftersom räkor, L-malar, Otocinclus, Ancistrus etc. är helt galna i dem så är de uppätna oftast innan det blir mulm. Normal dosering är 1 stort blad per 50 liter. Det går utmärkt i alla kar då man kan dela bladet i mindre bitar och då ser det helt ok ut. På en 3-4 veckor börjar bladet falla isär medan bladnerverna finns kvar i månader.
                      Catappabladet gör vattnet lätt surt. En viss infärgning sker via humusämnen. Det innehåller olika nyttiga mikroämnen och har ett förhållandevis högt näringsvärde. Det finns ämnen i det som motverkar bakterier och svamp. Gillar man inte infärgningen så kan de släppas ned i kokande vatten en kort stund. Då mjuknar de också snabbare.
                      Om man som jag inte kokar så sjunker de ned under natten och flyter bara de första timmarna.

                      Om ett extrakt innehåller samma sak har jag ingen aning om. Men upplever det som att mulmet aldrig blir ruttet utan bara allt mer finfördelat och fyllt med räk och fiskgodis. Det tror jag beror på de antibakteriella egenskaperna.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Mina Catappa-blad (blad från mandelträd) kommer från Amy`s Ketapang som säljare på ebay. Jag köper 2x200 gram i de stora storlekarna i taget. Det är en gigantisk bunt. Amy´s är en av de bästa på ebay och du får maximal service av henne och det är verkligen toppkvalité på i stort sett varje blad.
                        Catappablad multar långsamt, ungefär som eklöv och eftersom räkor, L-malar, Otocinclus, Ancistrus etc. är helt galna i dem så är de uppätna oftast innan det blir mulm. Normal dosering är 1 stort blad per 50 liter. Det går utmärkt i alla kar då man kan dela bladet i mindre bitar och då ser det helt ok ut. På en 3-4 veckor börjar bladet falla isär medan bladnerverna finns kvar i månader.
                        Catappabladet gör vattnet lätt surt. En viss infärgning sker via humusämnen. Det innehåller olika nyttiga mikroämnen och har ett förhållandevis högt näringsvärde. Det finns ämnen i det som motverkar bakterier och svamp. Gillar man inte infärgningen så kan de släppas ned i kokande vatten en kort stund. Då mjuknar de också snabbare.
                        Om man som jag inte kokar så sjunker de ned under natten och flyter bara de första timmarna.

                        Om ett extrakt innehåller samma sak har jag ingen aning om. Men upplever det som att mulmet aldrig blir ruttet utan bara allt mer finfördelat och fyllt med räk och fiskgodis. Det tror jag beror på de antibakteriella egenskaperna.
                        Väldigt bra beskrivning och genomgång, Johnny!

                        Nu börjar vi närma oss...

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Väldigt bra beskrivning och genomgång, Johnny!

                          Nu börjar vi närma oss...
                          Tackar och bugar

                          Nu börjar vi närma oss.... , säger du. Hmmm. Så få bokstäver och så många tolkningsmöjliheter
                          T.ex.:
                          * Nu börjar vi närma oss... en sund attityd och hållning till naturliga processer i karet?
                          *Nu börjar vi närma oss... en färdigmisshandlad stubbe på altanen?
                          *Nu börjar vi närma oss... ett färdigställande av mitt gigantiska kar som börjar kännas litet eftersom min nyseparerade polare har insett att Bryzells källare är svaret på allt?
                          *Nu börjar vi närma oss... slutet på resan dvs. att jag börjar bli gammal och tiden accelererar på ett smått mystiskt sätt alldeles säkert på grund av något mystiskt rörande kvantfysik? Ett år var ju för 5 minuter sedan?
                          etc. etc.
                          Så där blir det i mitt huvud utan någon större ansträngning. Det är inte helt rätt att vara jag om man nu ska klaga
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Tackar och bugar

                            Nu börjar vi närma oss.... , säger du. Hmmm. Så få bokstäver och så många tolkningsmöjliheter
                            T.ex.:
                            * Nu börjar vi närma oss... en sund attityd och hållning till naturliga processer i karet?
                            *Nu börjar vi närma oss... en färdigmisshandlad stubbe på altanen?
                            *Nu börjar vi närma oss... ett färdigställande av mitt gigantiska kar som börjar kännas litet eftersom min nyseparerade polare har insett att Bryzells källare är svaret på allt?
                            *Nu börjar vi närma oss... slutet på resan dvs. att jag börjar bli gammal och tiden accelererar på ett smått mystiskt sätt alldeles säkert på grund av något mystiskt rörande kvantfysik? Ett år var ju för 5 minuter sedan?
                            etc. etc.
                            Så där blir det i mitt huvud utan någon större ansträngning. Det är inte helt rätt att vara jag om man nu ska klaga
                            Här måste man ju vara snabb på att svara hur jag tolkade det innan Herr Bryzell svarar. Alltid kul att se hur olika personer tolkar text. Jag tog för givet att det var det förstnämnda herrn hade i åtanke
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Men man kan aldrig så noga veta och vad gör man inte som trådhållare för att avreagera sin skrivklåda....
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Haha!
                                Tommy kommer närmast! Men "nr.4" ligger bra till också!

                                Vi har ju snackat lite om det här med att hålla en rekommenderad "topp" i skötseln av våra discusar, alltså att det gäller att ligga precis på den nivå som discushandlarn rekommenderar när det gäller vattenparametrar o.s.v.
                                Det där är ju lite knepigt att upprätthålla (kan jag tänka mig), och kräver (troligtvis) daglig genomgång och skötsel av karet med discusar - precis så som handlarn upprätthåller sina parametrar.

                                Som vanligt/alltid förändras skötseln i det samma som man får hem sina discusar - man håller en mycket god nivå, men små saker hit eller dit gör att discusarna hamnar i situationer där de kan få förhöjda stressnivåer - och det vet vi ju nu vad detta ofta leder till. Ja, det här har jag väl gaggat nog om nu...

                                Det är absolut inget fel i att sköta sitt kar precis så noga man kan enligt de rekommendationer man får - många klarar av detta ypperligt och allt är frid och fröjd.
                                En del upplever att ett fåtal eller flera discusar dukar under och uppvisar tecken på otrivsel, medans vissa discusar blomstrar och "tar över" karet. Detta är naturligt och ingår i discushanteringen i ett inrett kar.
                                Nu kanske man köper fler dicusar, kanske är dessa inte från den handlare man köpte sina första, kanske är det flera olika varianter... tiden går och det kar man har sina discusar i börjar leva ett eget liv och utvecklas åt ett visst håll.
                                Efter ett tag kanske inte "ursprungsreglerna" riktigt går att hålla på en strikt nivå - discusarna utvecklas i grupp och även individuellt, och det är här jag tror att en vattenhållning som är bakteriehämmande och godartad på en mer "naturlig" nivå spelar en större roll. Precis så som Johnny gör med sitt discuskar nu - adderar lite blad och grejer så att grundreceptet blir ett naturligt toppvatten för discusarna att stärka sina immunförsvar i, där de på egen hand kan ta hand om de möjliga sjukdomsbilder som uppstår - och på längre sikt bli sunda, feta, friska och glada discusar.

                                Det här är bara en möjlig väg att gå, om man känner att man tröttnar på ideliga vitskitartrender, matvägrande o.s.v. Antingen håller man rekommenderad toppnivå och slipper alla bekymmer, eller så (tror jag) börjar man dra sig mot en alternativ, men bra, discushållning.
                                Det var detta jag menade med; "nu börjar vi närma oss..."
                                Jag känner att Johnny är på rätt väg!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...