Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Jo det tror jag det gör Inger. Varmt och vänligt av dig.
    Förstår att allt detta låter som en straffkommendering och att det kan verka som ett slags undergångsläge. Men det är så himla lärorikt. Hade jag förstått det jag förstår nu och om jag hade haft ett separat kar för karantän etc. etc. så hade en del av detta inte gått så långt. Så det är egentligen hopp som är den stora känslan just nu. Hemma så är vi sampratade på ett nytt sätt och vi vill bägge bota detta om det är möjligt. Och om det skulle visa sig för sent så sitter det en förväntansfull person och glor tindrande på Tonys kar efter nästa diskusar om ett tag nu i vår.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Nej, jag tycker inte alls att det låter som en straffkommendering eller undergångsläge, man vill ju i alla fall försöka så långt som det är möjligt. Funkar det inte, så har du i alla fall gjort vad du kan och vara tillfreds med det .


      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        Vi lärde oss att ha karantänkar efter vi fick vita prick på alla våra nyköpta mala och zebramalarna dog. Ibland måste hjärnan gå den hårda vägen för att lära.
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Jösses Amalia, så tråkigt Johnny läsning jag fick nu när skulle läsa ikapp nästan en veckas zoopet-frånvaro..

          men hellejösses.. Skall du verkligen klorinbomba karet?? Låter för mig helt otroligt att man man måste göra detta... Jag har haft HiH på några av mina fiskar men inte fasen gjorde jag nåt så då, det borde ju vara vedertaget sätt om det skall gå till så, eller?
          eller är discusar så otroligt "delikata varelser och så känsliga" att varenda micororganism måste bort..
          Då vet jag iallafall att dessa är inget för mig.

          förlåt mina ord men jag blev helt ställd och perplex och ont i magen av denna metoden men jag håller alla tummarna jag kan för dig och dina discusar på diskusgatan!
          Senast redigerad av PiaJo; 28 February 2015, 07:36.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Igår kväll så sprängdes 5000 inlägg-vallen i tråden och nästan 700 gånger har folk kollat på ett dygn. Svårt att ta in.

            Hur som helst så om jag nu får skryta om den kvinna som är min så har hon föreslagit att vi ska skaffa ett karantänkar och dessutom sett ut en plats där vi kan ha karet permanent. Det kommer att vara placerat under trappen i vårt radhus och blir runt en 180-200 liter. Framöver kommer alla fiskar att få gå där först i karantän innan de förs vidare till sina respektive kar.
            Känns skönt att få till det så.
            Fasiken, undrar om jag inte är lite smått avundsjuk på din situation. Nu har du ju faktiskt förmånen att få nystarta två kar. Två kar som du kan hantera som om du precis kom hem med dem från affären (nästan i alla fall)
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Tänket just på det igår Pia, att du hade haft HIH på några av dina fiskar, visst blev dom okey efter medicinering?

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Inger H
                Tänket just på det igår Pia, att du hade haft HIH på några av dina fiskar, visst blev dom okey efter medicinering?

                //Inger
                Nope, de trappade av tyvärr.. Men jag lät bara karet vara ett tag och sen gjorde jag ett stort vattenbyte och sen i med annan fisk..
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Jösses Amalia, så tråkigt Johnny läsning jag fick nu när skulle läsa ikapp nästan en veckas zoopet-frånvaro..

                  men hellejösses.. Skall du verkligen klorinbomba karet?? Låter för mig helt otroligt att man man måste göra detta... Jag har haft HiH på några av mina fiskar men inte fasen gjorde jag nåt så då, det borde ju vara vedertaget sätt om det skall gå till så, eller?
                  eller är discusar så otroligt "delikata varelser och så känsliga" att varenda micororganism måste bort..
                  Då vet jag iallafall att dessa är inget för mig.

                  förlåt mina ord men jag blev helt ställd och perplex och ont i magen av denna metoden men jag håller alla tummarna jag kan för dig och dina discusar på diskusgatan!
                  Ja du Pia. Då kan du ju tänka hur det kändes när Tony sade detta. Jag blev alldeles bedövad och nog lätt chockad. Min spontana reaktion var och som din. Klorinet gör ju egentligen att karet hamnar i samma läge som ett helt nytt kar som du hämtat från affären. Det är ju inte bara diskusarna som blivit sjuka i detta kar. Det har dött malar och en Panaque, 2 diskusar under en viss tid. Så åtgärden hade i så fall behövts göras ändå. Detta OM man köper Tonys resonemang.
                  Mats t.ex. har ju haft dessa diskusar hur länge som helst och aldrig gjort så här. Frågan är kanske mera om jag vågar tänka annorlunda. Flera i forumet har ju rensat sina kar och slängt innanmätet efter längre perioder av sjukdom och alger. Det som är annorlunda med detta är ju Klorinbehandlingen.
                  Men som sagt. En del av mig känner som du. Hur hade du gjort själv?

                  Resonemanget om att en del sjukdomar kan lägga sig som ett permanent inslag i karet är ju inte specifikt för diskusar utan gäller ju i så fall samtliga arter.

                  Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                  Fasiken, undrar om jag inte är lite smått avundsjuk på din situation. Nu har du ju faktiskt förmånen att få nystarta två kar. Två kar som du kan hantera som om du precis kom hem med dem från affären (nästan i alla fall)
                  Ja du. Så kan man se det också Karantänkaret kommer att stå helt tomt och enbart köras med skumfilter och barebottom deluxe när det behövs.
                  Senast redigerad av Bluewing; 28 February 2015, 07:49.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Jag hade personligen gjort en omstart från grunden men skippat klorinet, jag gillar inte att ha i kemikalier i karen från början så.. Torka rötter och byt sand mm dessa kan du ju ha nångång i framtiden.

                    nu kan jag väldigt ytterst lite om denna sjukdommen och så i övrigt så lyssna inte för mycket på mig men du frågade hur jag skulle gjort/tänkt och här var mina tankar
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Igår kväll så sprängdes 5000 inlägg-vallen i tråden och nästan 700 gånger har folk kollat på ett dygn. Svårt att ta in.

                      Hur som helst så om jag nu får skryta om den kvinna som är min så har hon föreslagit att vi ska skaffa ett karantänkar och dessutom sett ut en plats där vi kan ha karet permanent. Det kommer att vara placerat under trappen i vårt radhus och blir runt en 180-200 liter. Framöver kommer alla fiskar att få gå där först i karantän innan de förs vidare till sina respektive kar.
                      Känns skönt att få till det så.
                      Var tvungen att kolla statistiken för min projekttråd. På sex månader så har den visat nästan 26,000 ggr. Det är ju helt galet
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        Drömmen om ett Discusakvarium

                        Johnny, nu har även lilla jag läst ikapp.

                        Mycket tråkigt men vilka vänner du har här på forumet! Man blir ju alldeles glad över hur goa och hjälpsamma alla är.

                        Jag har inget att tillföra. Jag hade varit livrädd inför det du ska göra (jag som knappt vågade salta när jag hade nitrit...) med du är mannen med stort M så jag vet att du kommer att fixa detta med bravur!


                        ... Och att se att din kvinna har utvecklats med dig på denna resa är fantastiskt. Minns hur det var i början. Väldigt kul att läsa.
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Det hände en hel del i denna tråd igårkväll. Själv satt jag lite pyrt till men kom åt en padda titt som tätt och kunde följa förloppet sporadiskt - har läst igenom nu på lördagsförmiddagen.
                          Först och främst vill jag ge Tommy Vestlie en stor eloge för ett mycket bra och övergripande inlägg (nr: 5009).
                          Jag nämns i detta inlägg. Mina metoder ses ofta som "The Bryzell Way" och uppfattas nog av många som "The Haphazard Way" - alltså lite; "nu skiter vi i allt och bara låter naturen ha sin gång". Jag skulle vilja modifiera detta en smula.


                          Först vill jag fråga Johnny; Har alla dina discusar HIH, eller är det enbart några stycken?


                          Under årens lopp har jag varit förskonad från sjukdomar på mina fiskar. Visst, det har dykt upp vita prick någon gång på några guppys (två gånger tror jag), det har varit vitskitande discusar vid några tillfällen, två troffar fick buksot och dom klarade jag med en rejäl dos av en receptbelagd vaginal svampmedicin som en tjej i en zooaffär mycket fiffigt hade på lager - kommer inte ihåg vad den medicinen heter nu...
                          HIH - Hål i Huvudet, har jag endast fått på ett fåtal Fjärilsciklider, och dessa har ej gått att rädda.


                          Det är bara att konstatera att HIH är exceptionellt svårt att stävja när det väl brutit ut.
                          Nu tänkte jag modifiera "The Bryzell Way" lite och säga att om det krävs rejäla åtgärder mot något som inte tycks ge sig, så måste man ta till tungt artilleri - jag är alltså inte motståndare till medicinering och i vissa fall drastiska åtgärder. Där var modifieringen klar... tror jag.


                          Nu över till de här flagellaterna som orsakar HIH. Det tycks alltså vara en mer aggressiv form, som på något vis dykt upp i Johnnys kar. Vi vet inte varifrån, och vi kan alltså enbart spekulera i vilken nyinsatt fisk, eller något annat, som fört med sig denna mer aggressiva form av flagellat som discusarna inte pallar att motarbeta med sina egna försvarsystem.
                          Stannar vi i den tanken en liten stund är det uppenbart: vi måste bomba bort denna flagellat med någonting, så att ordningen återställs - eller hur?


                          Backar vi däremot upp några steg och funderar på att discusarna faktiskt kan hantera flagellater på ett naturligt sätt - vid god trivsel och i god miljö - öppnar sig ett nytt scenario, och vi måste ställa oss frågan; varför pallar inte discusarna just denna typ av flagellat, som plötsligt har hamnat i Johnnys kar?


                          Du kanske har skrivit det innan någonstans, Johnny, men jag hittar det inte just nu, så jag ställer frågan igen: Är det samtliga discusar som går med HIH?


                          De gånger jag haft HIH på Fjärilar har en eller kanske två i en grupp fått det och de andra har klarat sig utan symptom, och man kan fråga sig varför några och inte alla drabbas?


                          OK, vi lämnar spekulationerna en stund och kikar på de vägar Johnny står inför nu (och - beliv jo me - jag skulle inte vilja vara i Johnnys kläder för tillfället...).
                          En fullständig överhalning, nukning och rensande av både kar och fiskar innebär ju i princip en total start från ruta ett.
                          Ponera att discusarna klarar av detta och HIH-symptomen stävjs och de blir friska, hur skall karet sedan skötas?
                          I ett sådant fall måste karet ha en skötsel där en mycket specifik "topp" av parametrar ständigt måste bibehållas - och i de fall man vill introducera ny fisk, måste man låta dessa gå i ett karantänkar, och kanske i förbyggande syfte, medicineras innan de släpps tillsammans med discusarna.
                          Tja, det är ju givetvis en väg att gå - och kan säkert fungera mycket bra.


                          En annan väg att gå (om inte hela discusgruppen är drabbad) är att ta ur de drabbade fiskarna och medicinera dessa i ett annat kar - låta de icke drabbade gå kvar, och man kollar om de på egen väg kan mota den "aggressiva flagellaten" och på så vis, förhoppningsvis, bli resistenta.


                          Det jag skriver ovan är funderingar kring detta, och inga direkta råd; "så här skall du göra" - ok?


                          Jag har den djupaste respekt för Discus-Tony, och troligvis är det så att den metod han förespråkar är den rätta att följa.
                          I mina öron låter metoden lite "hård", men i detta fall måste man kanske, de facto, göra på detta vis.
                          Jag har endast viss erfarenhet av HIH, på Fjärilar i mitt fall, och det har i dessa lägen handlat om att en eller några individer fått det - dom har dött och avlägsnats och karet i övrigt har tuffat på som tidigare.


                          Ja, det är ingen lätt uppgift Johnny har framför sig. Hur det än blir hoppas jag innerligt att det reder upp sig och att den här situationen kan få ett gott slut.
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 28 February 2015, 12:07.

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Jag har den djupaste respekt för Discus-Tony, och troligvis är det så att den metod han förespråkar är den rätta att följa.
                            I mina öron låter metoden lite "hård", men i detta fall måste man kanske, de facto, göra på detta vis.
                            Johnny kallade ju Tony för duracellkanin av en anledning. Tony gör ingenting half-assed. Ska han han ihjäl parasiter, då jävlar har han ihjäl parasiter.

                            Lite som hans båt, som han har för att fiska lite lax, så han utrustar den med typ 30-40 spön, för att vara säker.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Har tapetserat hela dagen åt min son och är bortbjuden nu. Skulle hellre chilla med er. Men det är därför jag inte hinner skriva. Kanske senare ikväll. Annars i morgon. Men som svar på Mats fråga. En har rejäl HiH. Alla i diskusgruppen har tendenser dvs. små rosa runda sår.
                              Med vänlig hälsning,
                              Försvarsmakten
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Det hände en hel del i denna tråd igårkväll. Själv satt jag lite pyrt till men kom åt en padda titt som tätt och kunde följa förloppet sporadiskt - har läst igenom nu på lördagsförmiddagen.
                                Först och främst vill jag ge Tommy Vestlie en stor eloge för ett mycket bra och övergripande inlägg (nr: 5009).
                                Jag nämns i detta inlägg. Mina metoder ses ofta som "The Bryzell Way" och uppfattas nog av många som "The Haphazard Way" - alltså lite; "nu skiter vi i allt och bara låter naturen ha sin gång". Jag skulle vilja modifiera detta en smula.


                                Först vill jag fråga Johnny; Har alla dina discusar HIH, eller är det enbart några stycken?


                                Under årens lopp har jag varit förskonad från sjukdomar på mina fiskar. Visst, det har dykt upp vita prick någon gång på några guppys (två gånger tror jag), det har varit vitskitande discusar vid några tillfällen, två troffar fick buksot och dom klarade jag med en rejäl dos av en receptbelagd vaginal svampmedicin som en tjej i en zooaffär mycket fiffigt hade på lager - kommer inte ihåg vad den medicinen heter nu...
                                HIH - Hål i Huvudet, har jag endast fått på ett fåtal Fjärilsciklider, och dessa har ej gått att rädda.


                                Det är bara att konstatera att HIH är exceptionellt svårt att stävja när det väl brutit ut.
                                Nu tänkte jag modifiera "The Bryzell Way" lite och säga att om det krävs rejäla åtgärder mot något som inte tycks ge sig, så måste man ta till tungt artilleri - jag är alltså inte motståndare till medicinering och i vissa fall drastiska åtgärder. Där var modifieringen klar... tror jag.


                                Nu över till de här flagellaterna som orsakar HIH. Det tycks alltså vara en mer aggressiv form, som på något vis dykt upp i Johnnys kar. Vi vet inte varifrån, och vi kan alltså enbart spekulera i vilken nyinsatt fisk, eller något annat, som fört med sig denna mer aggressiva form av flagellat som discusarna inte pallar att motarbeta med sina egna försvarsystem.
                                Stannar vi i den tanken en liten stund är det uppenbart: vi måste bomba bort denna flagellat med någonting, så att ordningen återställs - eller hur?


                                Backar vi däremot upp några steg och funderar på att discusarna faktiskt kan hantera flagellater på ett naturligt sätt - vid god trivsel och i god miljö - öppnar sig ett nytt scenario, och vi måste ställa oss frågan; varför pallar inte discusarna just denna typ av flagellat, som plötsligt har hamnat i Johnnys kar?


                                Du kanske har skrivit det innan någonstans, Johnny, men jag hittar det inte just nu, så jag ställer frågan igen: Är det samtliga discusar som går med HIH?


                                De gånger jag haft HIH på Fjärilar har en eller kanske två i en grupp fått det och de andra har klarat sig utan symptom, och man kan fråga sig varför några och inte alla drabbas?


                                OK, vi lämnar spekulationerna en stund och kikar på de vägar Johnny står inför nu (och - beliv jo me - jag skulle inte vilja vara i Johnnys kläder för tillfället...).
                                En fullständig överhalning, nukning och rensande av både kar och fiskar innebär ju i princip en total start från ruta ett.
                                Ponera att discusarna klarar av detta och HIH-symptomen stävjs och de blir friska, hur skall karet sedan skötas?
                                I ett sådant fall måste karet ha en skötsel där en mycket specifik "topp" av parametrar ständigt måste bibehållas - och i de fall man vill introducera ny fisk, måste man låta dessa gå i ett karantänkar, och kanske i förbyggande syfte, medicineras innan de släpps tillsammans med discusarna.
                                Tja, det är ju givetvis en väg att gå - och kan säkert fungera mycket bra.


                                En annan väg att gå (om inte hela discusgruppen är drabbad) är att ta ur de drabbade fiskarna och medicinera dessa i ett annat kar - låta de icke drabbade gå kvar, och man kollar om de på egen väg kan mota den "aggressiva flagellaten" och på så vis, förhoppningsvis, bli resistenta.


                                Det jag skriver ovan är funderingar kring detta, och inga direkta råd; "så här skall du göra" - ok?


                                Jag har den djupaste respekt för Discus-Tony, och troligvis är det så att den metod han förespråkar är den rätta att följa.
                                I mina öron låter metoden lite "hård", men i detta fall måste man kanske, de facto, göra på detta vis.
                                Jag har endast viss erfarenhet av HIH, på Fjärilar i mitt fall, och det har i dessa lägen handlat om att en eller några individer fått det - dom har dött och avlägsnats och karet i övrigt har tuffat på som tidigare.


                                Ja, det är ingen lätt uppgift Johnny har framför sig. Hur det än blir hoppas jag innerligt att det reder upp sig och att den här situationen kan få ett gott slut.
                                Tack för både tänk och tyck Mats.

                                Du sätter fingret på vad som för mig varit några av de mest omtumlande dygnen i mitt akvaristiska liv.
                                Mycket därför att den tid jag haft förmånen att ha diskus också format en syn på hur akvariet ska skötas som jag har idag.
                                Så den hållning av diskus och det upplägg som jag landat i är så olikt detta tänk med klorin att det nästan känns som att komma över på fel sida på motorvägen och frontalkrocka med en mötande bil.

                                Det känns som att göra våld på både karet och min syn på hur karet ska skötas.
                                Så inombords har det nu några dagar varit fullt krig mellan olika känslor, intellekt och mina erfarenheter.
                                Jag räknade ut att jag tänkt fel förut. Har haft akvarium i 49 år faktiskt om jag räknar mina egna. Men i 55 om jag räknar in mina föräldrars. Som mest haft 13 akvarier samtidigt. Och jag har aldrig någonsin inte ens som tanke funderat på att fylla mina kar med klorin. Aldrig. Jag har vid några tillfällen övervägt att slänga ut karen rätt genom rutan, men det är en helt annan historia och mer kopplad till ett hetsigt temperament, som ligger i släkten kan jag säga.
                                (Min farfars farfars farfar, Abraham var ökänd för sitt humör som kunde skrämma skiten ur folk, brände sprit olagligt men klarade sig när polisen kom genom att fälla ner golvet så polismakten dröp i backen våningen under i den kvarn som fungerade som bränneri. Så man kan säga att mitt whiskyintresse ligger i generna. Även humör och annat. Så det är inte mitt fel utan Abrahams kan man säga)

                                Nåväl. Så det innebär att jag helt och hållet är på både Mats, Tommys och Pias linje all the way.

                                Men när jag mött några otroligt trevliga rovfiskhållare och deras vänner som lätt kan tjonga i en burk medicin och är vana med parasiter och annan skit i XXXL-format så märker jag att deras, t.ex. Jontes "nu djäklar ska fisken bli frisk" attityd räddat fisk som egentligen inte skulle gå att rädda. Men där är det inte ett tassande utan storsläggan som gäller om jag nu överdriver en hel del.

                                Så Tony liknar lite Jonte kan man säga. Hans attityd är att parasiter ska man inte mesa med utan de ska bort. Då får du långlivad Diskus. Och "bort" är då sagt i meningen totalt och komplett utrotad.

                                Den mjukare hållning som är min egen är ju inte bort med all skit utan låt de goda krafterna ta över.

                                Men då är då frågan denna att kan nergången diskus återhämta sig efter ett långvarigt aggressivt flagellat -angrepp? Att det är och har blivit långvarigt kan bero på att jag missat genom okunskap att inse att nu måste jag faktiskt "ta i" mer än vanligt och medicinera ordentligt.

                                När det gäller flagellaterna så gissar jag att det är en eller flera arter. Att det är Hexamita är nu helt klart tycker jag. Det kanske också är en kombo med både Spironucleus och Hexamita. Men nu finns det ju en del att välja på: Hexamita, Spironucleus,Trichomonas, Bodomonas, Cryptobia, Protoopalina. En del av typerna hakar ju i sig i tarmväggen och kapslar in sig och då biter inte vissa mjukare preparat som antispot.
                                Om det är en sådan typ som terroriserar mina diskusar så blir klorinbombningen mer begriplig. För att få bort dem behöver jag ju låta fiskarna (hela bunten) gå i Flaggelol i en vecka. Att jag börjar svänga mig med flagellat-namn är ju att jag just nu läser det mesta och tycker ämnet är spännande och obehagligt i en skum mix. Men nu djäklar vill jag fatta mer än vad jag känner kring ämnet.

                                Så här skriver SERA själva om preparatet:
                                Produktinformation Flaggelol:
                                Preparat för akvariefiskar mot tarmflagellater (Spironucleus/Hexa- mita) och hålsjukan i sötvattensakvarier.
                                Bruksanvisning: Omskakas före användning! Dosera 1 ml Flagellol per 40 liter akvarievatten. Fördela preparatet från doseraren över vattenytan medan du blandar med akvarievattnet genom att röra om med ett lämpligt föremål. Biologiska filter får vara i drift men bör rengöras före behandlingen vid stark nedsmutsning. Se till att vattencirkulationen är bra i akvariet under behand- lingen, stäng av UV-lampor, filtrera ej via aktivt kol, ta bort jonbytare. Behand- lingstid: 3 till 7 (vid starkt angrepp) dagar. Gör sedan ett vattenbyte på minst 80 %. Om vattnet blir grumligt p g a tillväxten av nyttiga bakterier under behandlingen, byt genast 80 % av vattnet och efterdosera vid behov.

                                Vad blir då kontentan av denna textmatta (undrar om någon egentligen orkar läsa så här långt?). Jo jag måste medicinera. Jag måste skaffa ett karantänkar. Kanske måste jag behandla karet med klorin. Det är det sista jag funderar mest över. Ska jag klorinbehandla eller inte.
                                Får jag bort flagellaterna hos diskusen i karantänkaret och återinsätter diskusarna i ett kar där det finns visst inslag av dessa flagellater kvar kommer de definitivt att duka under då deras kroppar kommer att vara som ett dukat bord för en ny infektion. Och om jag då måste avliva samtliga kommer ju ny diskus förr eller senare få samma förlopp. Då är det kört med diskus för min del.
                                Då inser jag att jag måste köra med klorin. Det är så bara. Jag kan inte tänka mig att inte ha diskus.

                                Det är också detta jag betalar för när jag köper diskus av Tony. De diskusarna är så rena diskusar kan vara. Tony kollar ju deras avföring i mikroskop t o m. Så infektionen har kommit i mitt kar. Det är så säkert som det kan vara. Och den infektionen ska ut nu.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...