Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Likan
    Min idé så får jag dela på äran, hmpf.......


    Linda är ensam så så smart att man blir dubbel-bländad ....
    Bättre?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ytterligare en sak som kanske är helt oviktig i sammanhanget när det gäller varierat foder kan kanske också varierat matningssätt?

      Åtminstone jobbar jag lite ute efter den devisen helt enkelt för att fiskarna inte skall hamna i någon form av rutinmässig lunk. Vill ge dem stimulans och då kan detta var ett av många sätt att göra det på.

      Ibland handmatar jag för att ge närhet till mig som deras vårdare, ibland gömmer jag deras mat, matar på förra olika platser utan någon form för mönster och bland strör jag torrfoder över hela ytan så att de får böka som små grisar efter käket. (som jag just gjort och filmat)

      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


      PS: Jag vet att karet ser ut som kom och hjälp mig. Har bland annat ansat en del växter så det flyter omkring en massa lösa växtrester, ligger halvuppätna grönsaker på botten plus att karet är inne i någon form av transferingsfas. Ha överseende.

      Nu dags för mig att fortsätta mitt lilla ljudisoleringsförsök men ser att jag nog kommer få en trevlig kväll på Zoopet så småningom, här verkar det totalt flöda med erfarenheter och kunskaper idag.

      Mitt i tråkigheten så är det ju fantastiskt vilken gemenskap och erfarenhetsutbyte som etableras här när någon av oss drabbas av någon form av utmaning. Oerhört lärorikt. Tack alla.
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Helene&Andreas
        • January 2009
        • 1336

        Ursprungligen postat av Bluewing
        I morgon direkt vid öppningen så kommer jag att ta kontakt med min handlare och räknar kallt med att det Lido200 som fanns i butiken finns kvar. Om det gör det så kör jag igång och skiftar över mitt Vision 180 innehåll till Lidot i morgon kväll.
        Sedan shoppas det Klorin i storpack.
        Om det såldes innan stängning i lördags så är det däremot halvpanik och då skriker jag kanske: Andreas! och hoppas att bönen hörs.....
        Självklart Johnny! Så fort du skriker så slänger jag ut burken i bilen och drar till Västerås!!!

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Du är nog smartare än vad som är vettigt Helena. Ska kolla detta noggrant. Rent teoretiskt borde det vara så.
          Jag klorinar växter åt höger och vänster. Inget har dött för mig. Nu ligger de ju inte i klorin länge här, typ 3-6 minuter beroende på vad de har för godsaker med sig. Köpte Ludwigia sp red häromda´n, den hade mossbollar som sällskap. Den klorinades rätt ordentligt innan den hamnade i ett akvarium här hemma kan jag säga
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Och du tänker att 3-6 minuters Klorin-gullande skulle göra plantorna totally flagellat-safe?
            Det nästan pirrar av lycka vid tanken...... tänk om.....
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Helene&Andreas
              • January 2009
              • 1336

              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              Jag klorinar växter åt höger och vänster. Inget har dött för mig. Nu ligger de ju inte i klorin länge här, typ 3-6 minuter beroende på vad de har för godsaker med sig. Köpte Ludwigia sp red häromda´n, den hade mossbollar som sällskap. Den klorinades rätt ordentligt innan den hamnade i ett akvarium här hemma kan jag säga
              Inte så konstigt att det inte finns en liter klorin att uppbringa i Värmland!

              Kommentar

              • Juwel350

                Denna tråd som Bluewing skapat över ämnet Diskus med över 5000 svar är nästan som ett väckelsemöte,berör många men det torde vara många som har problem med sina fiskar/akvarium men som inte har skrivandets gåva

                Kommentar

                • mrfrost
                  • October 2012
                  • 186

                  hej bluewing
                  jag läser och följer din tråd och vad som händer i ditt akvarium och kan bara säga att jag lider med dig.
                  jag förlorade några diskus i början på grund av min okunskap och fick problem med magrande fisk.
                  jag körde då en hård behandling med octozin, tyvärr så klarade sig inte alla mina diskus och mina tankar om att jag inte skulle ha diskus kom ganska fort och var extremt nära att lägga av med allt som hade med akvarium att göra men min sambo hindrade mig o bad mig kämpa ett tag till med dom som var kvar, till min stora förvåning så återhämta sig dom som var kvar o mår idag bra. en av dom minsta som var rakbladstun över pannan har idag lagt på sig igen och äter allt som bjuds på tyvärr så kommer den aldrig växa till full storlek men för mig gör det inte så mycket, han är ändå en av mina favoriter. nu när mitt rio 300 gick sönder fick jag handa ett till akvarium som jag har flyttat över diskusen till under tiden som jag ska fixa det andra.
                  kom över ett vison 180 som ståt tomt i en butik för 2700:-
                  jag har kört mitt 300 med diskus lite tetror o pansarmalar och L-malar och fjärilar.
                  har pratat en del med en kille från Örebro som har kört diskus i många år och även odlat, hans tankar om att hålla diskus var att det första och största fel folk gör med diskus är att blanda in annan fisk och där låg mitt problem med mina som vart sjuka.
                  när jag ska starta om mitt 300 så kommer jag att försöka ha ditt akvarium som förebild när det gäller inredning då jag värkligen älskar ditt kar, men jag ska denna gång prova att bara köra diksus i det och innan dom får flytta över igen ska dom få gå en värmekur plus att jag kommer köra en klorin rengörning på mitt 300 innan det ska tas i bruk igen.
                  vet inte om det kommer göra någon skillnad på mina diskusar att dom får bo själva eller inte men ska prova den metoden och se hur det känns ett tag. vet egentligen inte varför jag skriver detta svammel då du har betydligt bättre koll på diskus än jag själv har, men som du skrev till mats en gång ( ibland är det nästan skönt att höra andra som råkar ut för problem) och vist är det så, man får upp ögonen att man inte är själv om att göra missar och ha oturen att det inte blir som man önskar ibland,
                  men det är ju även den balansen som är så kul med diskus att tråden är så tunn. jag var rädd i många år innan jag våga mig på diskus och mina misstag har både blivit dyrt och självförtroendet fått sig riktiga smällar, men jag har lärt mig så mycket av minna misstag och har svårt att se ett liv utan mina diskus idag. det jag vill ha sagt med detta svammel är att jag är övertygad o att du kommer gå igenom detta som segrare, och jag se fram emot att få följa ditt liv med dina fantastiska diksus i denna tråd lång tid framöver / Med vänlig hälsning lars

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Juwel350
                    Denna tråd som Bluewing skapat över ämnet Diskus med över 5000 svar är nästan som ett väckelsemöte,berör många men det torde vara många som har problem med sina fiskar/akvarium men som inte har skrivandets gåva
                    Det där med väckelsemöte lät tveeggat för mig. Är nog lite ställd över liknelsen. Det påminner om någon som tillfälligt var aktiv i tråden tidigare. Har du varit med i Zoopet under annat namn förut? Får lite Dejavu-känsla kring svaret.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Juwel350

                      Juwel350 har inte varit med tidigare är ny här,ville bara belysa fenomenet Bluewing och tankar om andra som har samma problem,nu har inte alla Diskus med status men det borde inte göra någon skillnad.
                      Senast redigerad av Gäst; 01 March 2015, 16:47.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av mrfrost
                        hej bluewing
                        jag läser och följer din tråd och vad som händer i ditt akvarium och kan bara säga att jag lider med dig.
                        jag förlorade några diskus i början på grund av min okunskap och fick problem med magrande fisk.
                        jag körde då en hård behandling med octozin, tyvärr så klarade sig inte alla mina diskus och mina tankar om att jag inte skulle ha diskus kom ganska fort och var extremt nära att lägga av med allt som hade med akvarium att göra men min sambo hindrade mig o bad mig kämpa ett tag till med dom som var kvar, till min stora förvåning så återhämta sig dom som var kvar o mår idag bra. en av dom minsta som var rakbladstun över pannan har idag lagt på sig igen och äter allt som bjuds på tyvärr så kommer den aldrig växa till full storlek men för mig gör det inte så mycket, han är ändå en av mina favoriter. nu när mitt rio 300 gick sönder fick jag handa ett till akvarium som jag har flyttat över diskusen till under tiden som jag ska fixa det andra.
                        kom över ett vison 180 som ståt tomt i en butik för 2700:-
                        jag har kört mitt 300 med diskus lite tetror o pansarmalar och L-malar och fjärilar.
                        har pratat en del med en kille från Örebro som har kört diskus i många år och även odlat, hans tankar om att hålla diskus var att det första och största fel folk gör med diskus är att blanda in annan fisk och där låg mitt problem med mina som vart sjuka.
                        när jag ska starta om mitt 300 så kommer jag att försöka ha ditt akvarium som förebild när det gäller inredning då jag värkligen älskar ditt kar, men jag ska denna gång prova att bara köra diksus i det och innan dom får flytta över igen ska dom få gå en värmekur plus att jag kommer köra en klorin rengörning på mitt 300 innan det ska tas i bruk igen.
                        vet inte om det kommer göra någon skillnad på mina diskusar att dom får bo själva eller inte men ska prova den metoden och se hur det känns ett tag. vet egentligen inte varför jag skriver detta svammel då du har betydligt bättre koll på diskus än jag själv har, men som du skrev till mats en gång ( ibland är det nästan skönt att höra andra som råkar ut för problem) och vist är det så, man får upp ögonen att man inte är själv om att göra missar och ha oturen att det inte blir som man önskar ibland,
                        men det är ju även den balansen som är så kul med diskus att tråden är så tunn. jag var rädd i många år innan jag våga mig på diskus och mina misstag har både blivit dyrt och självförtroendet fått sig riktiga smällar, men jag har lärt mig så mycket av minna misstag och har svårt att se ett liv utan mina diskus idag. det jag vill ha sagt med detta svammel är att jag är övertygad o att du kommer gå igenom detta som segrare, och jag se fram emot att få följa ditt liv med dina fantastiska diksus i denna tråd lång tid framöver / Med vänlig hälsning lars
                        Vad vänligt Lars att dela med dig av dina tankar och upplevelser.
                        Känner igen mycket av det du skriver.
                        Det märks på din berättelse att diskusarna lämnat spår, precis som hos Inger och många andra här i forumet som satsat helhjärtat men råkat ur för diverse olyckliga upplevelser.
                        Du sätter ju fingret på en viktig punkt. Hur rent ska man ha i den miljö som diskusen lever i? Helt rent utan några som helst påfrestningar eller ska det få bli en långsam invändning till karets uppnådda stabilitet.
                        Kör man enbart diskus i en för diskus anpassad inredning så är det ju så många gör.
                        Det sista är ju målet för mig, men vi får se om jag fixar det. Mats har klokt satt fingret på den kanske viktigaste frågan. Hur ska livet med diskusar se ut efter kraschen?
                        Ingen av vägarna är fel. Men man kan inte ta bägge.
                        Nu riktar jag mig inte till dig Lars som verkat hittat en stil som du är bekväm med utan mera mig själv.
                        Jag vet vad jag vill, men inte ännu vad jag kan.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Juwel350
                          Juwel350 har inte varit med tidigare är ny här,ville bara belysa fenomentet Bluewing och tankar om andra som har samma problem,nu har inte alla Diskus med status men det borde inte göra någon skillnad.
                          Ok. Tyckte jag kände igen en ton i inlägget. Hm. Men där ser man hur fel man kan ha.
                          Visst är det så som du säger. Men tråden är faktiskt inte riktad till diskusägare utan fungerar mer som ett debattforum kring akvaristik i allmänhet.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • woodlund
                            • December 2011
                            • 666

                            Du hittar snart rätt igen Johnny det är jag hundra på med dina analytiska kunskaper och magkänsla kan det bara gå åt rätt håll igen
                            1900Liter Diskusvatten


                            Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                            Kommentar

                            • mrfrost
                              • October 2012
                              • 186

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Vad vänligt Lars att dela med dig av dina tankar och upplevelser.
                              Känner igen mycket av det du skriver.
                              Det märks på din berättelse att diskusarna lämnat spår, precis som hos Inger och många andra här i forumet som satsat helhjärtat men råkat ur för diverse olyckliga upplevelser.
                              Du sätter ju fingret på en viktig punkt. Hur rent ska man ha i den miljö som diskusen lever i? Helt rent utan några som helst påfrestningar eller ska det få bli en långsam invändning till karets uppnådda stabilitet.
                              Kör man enbart diskus i en för diskus anpassad inredning så är det ju så många gör.
                              Det sista är ju målet för mig, men vi får se om jag fixar det. Mats har klokt satt fingret på den kanske viktigaste frågan. Hur ska livet med diskusar se ut efter kraschen?
                              Ingen av vägarna är fel. Men man kan inte ta bägge.
                              Nu riktar jag mig inte till dig Lars som verkat hittat en stil som du är bekväm med utan mera mig själv.
                              Jag vet vad jag vill, men inte ännu vad jag kan.
                              jag har långt ifrån hittat min stil utan jag famlar mer runt halvt i blindo! men med läsande och funderande och utbytande av tankar idéer så hoppas jag på att komma till en punkt där jag kan känna mig tillfreds.
                              men tills den dagen ska ja suga upp så mycket info och kunskap och försöka att utveckla mig själv och njuta av denna hobby.
                              önskar dig all lycka o kommer fortsätta läsa din tråd med spänning och stor respekt och beundran

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av woodlund
                                Du hittar snart rätt igen Johnny det är jag hundra på med dina analytiska kunskaper och magkänsla kan det bara gå åt rätt håll igen
                                Det där vill jag ha skriftligt på, så att jag kan hänga upp det på väggen och gona mig i det
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...