Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Med hela discusgruppen drabbad av HIH ser det ju faktiskt inte ut som att det finns några alternativ.
    Jag skall inte stressa dig med fler inlägg om ditt och datt. Men jag antar att du tillåter en viss flagellatnivå att utvecklas efter "bombningen"..? Eller är intentionen att köra kliniskt rent vatten i fortsättningen?

    Jag applåderar din beslutsamhet och sällar mig till resten av kören och önskar dig all välgång, Johhny! Happy go Lucky!

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      Skönt att du har tagit ett beslut. Rummet ser ut som en operationssal. Och nu är det tid att dra på kirurghandskarna och skrida till verket.

      Funderar på en sak: varför ska du slänga växterna? Du ska ju bara köra klorinbomben på ett kar och bör ju kunna ha dessa växter i ett annat kar.
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        När jag ändå sitter här och fungerar som Zoopets motsvarighet till spam så läste jag en del om det där med Hål-i-Huvudet dvs. HiH. Det låter ju läskigt som 17 men blir begripligare när man läser och läkningen etc. blir också tydligare.

        Flagellater som typ Hexamita m.fl. angriper ju tarmarna. Det gör att tarmen så småningom bli inflammerad och funkar inte som den ska. På ett land-djur blir det forsande och blödande.. ja, ni fattar.
        Men hos fiskar så blir det vitskit som vi kallar det i olika former. Men egentligen är det samma grej.
        När individen haft detta ett tag så inträffar det att tarmen får allt svårare att ta upp näring. Det leder till ffa en mineralbrist
        Då börjar kroppen bryta ner vävnad och ben för att få tillgång till mineraler.
        Det är detta som skapar de sår och hål vi ser. Flagellanterna flyttar då successivt över till de hålen och fortsätter sin nedbrytning där. Om man då tar bort flagellaterna helt och tarmen läker så läker hålen av två orsaker. Dels att flagellaterna är borta och dels för att tarmen som ett resultat av detta kan börja ta upp näring och när då fiskens kropp får detta läks hålen successivt.

        Så om man har HiH på en fisk så ligger orsakerna i någon av de två delarna. Läker inte hålet är flagellaterna kvar och/eller tarmen tar inte upp tillräckligt med näring.

        Det sätter fingret på en mycket viktig del för alla vår fiskar dvs. att närings och mineralbrist gör att fisken får svårt att bibehålla motståndskraft och att kunna läka. Vet du om dina fiskar får i sig tillräckligt av detta? Mår det bra är svaret troligen Ja. Annars troligen Nej.

        Ja sånt där är ganska intressant för i alla fall min hjärna.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av HWH
          Skönt att du har tagit ett beslut. Rummet ser ut som en operationssal. Och nu är det tid att dra på kirurghandskarna och skrida till verket.

          Funderar på en sak: varför ska du slänga växterna? Du ska ju bara köra klorinbomben på ett kar och bör ju kunna ha dessa växter i ett annat kar.
          Du tänker att jag vill ha Flagellaten jag har i detta i ett annat kar? Det är ju faktiskt så att sjukdomen som så kan ju drabba de flesta ciklider m.fl. Så med det i minnet känns det inte ens svårt att slänga dessa växter. Så tyvärr inte. Det som suger mest är väl Anubias Coffefelia som måste inhandlas sedan igen.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            Tänkte du kan ha växterna i en balja med medicinerat vatten en vecka. Dvs det är ju bara klorinbehandlingen som är skadligt för växterna, inte Flagellolen
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Med hela discusgruppen drabbad av HIH ser det ju faktiskt inte ut som att det finns några alternativ.
              Jag skall inte stressa dig med fler inlägg om ditt och datt. Men jag antar att du tillåter en viss flagellatnivå att utvecklas efter "bombningen"..? Eller är intentionen att köra kliniskt rent vatten i fortsättningen?

              Jag applåderar din beslutsamhet och sällar mig till resten av kören och önskar dig all välgång, Johhny! Happy go Lucky!
              Jag tycker du ska läsa det jag skrev om HiH. Det är faktiskt intressant. Tänkte på de fjärilar du pratade om tidigare. Nu kan du kanske detta hur mycket som helst men det var ett nytänk för mig.

              Ja detta glömde jag skriva tidigare att jag kommer efter denna armageddon-upplevelse helt enkelt att återgå till ett rent BTN-tänk. Menar då inte bakgrunden utan att jag vill ha ett rent naturligt akvarium med minsta möjliga kemiska påverkan. Nu blev det som det blev i detta men när detta är utfört så riktigt längtar jag tillbaka till en naturlig enkel diskushållning. Så de flagellater som så småningom med all säkerhet kommer att gona sig i deras tarmar kommer att hanteras med rent vatten, god filtrering och försiktig introduktion av nykomlingar. Alla fiskar som landar i detta kar kommer framöver att få simma i sjukstugan 3 veckor för observation.

              Däremot tror jag att det kommer att bli en rejäl förändring fodermässigt för alla mina fiskar egentligen då närings och mineralbrist är en del av uppkomsten till känsligare fisk egentligen. Sedan hur detta ska ges vet jag inte än utan kommer att bli odräglig (som alltid annars) runt detta ämne. Så jag vill ha karet renare, naturligare och framförallt mättat med den näring fiskar behöver för en god hälsa.

              Så det blir inte kliniskt alls Mats. Men ändå med en ganska stor förändrad attityd.
              Senast redigerad av Bluewing; 01 March 2015, 11:21.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av HWH
                Tänkte du kan ha växterna i en balja med medicinerat vatten en vecka. Dvs det är ju bara klorinbehandlingen som är skadligt för växterna, inte Flagellolen
                Du är nog smartare än vad som är vettigt Helena. Ska kolla detta noggrant. Rent teoretiskt borde det vara så.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Jag tycker du ska läsa det jag skrev om HiH. Det är faktiskt intressant. Tänkte på de fjärilar du pratade om tidigare. Nu kan du kanske detta hur mycket som helst men det var ett nytänk för mig.
                  Just precis! En varierad miljö där man via vatten och mat skapar en god och naturlig grogrund för fiskens eget immunförsvar att hantera diverse "skit".

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Tänkte vidare på det här med näringsspåret kopplad till det som lite slarvigt av oss andra beskrivs som Bryzells väg. Det jag snöat in på där är då en naturlig fiskhållning med allt vad det innebär. Men satt och läste igenom en hel del av Mats tidigare inlägg och inser att denna Bryzell formligen näringsbombat sina diskusar. Frukt, grönsaker, insekter från trädgården etc. etc. Så den hälsa som Mats beskriver i sina kar har är kanske också kopplat till att de får en mer allsidig kost med fler naturliga vitaminer och mineraler än vad många av oss andra, eller åtminstone jag, ger fiskarna?
                    Så om du läser detta Mats. Om du skulle för skojs skull lista allt vad du gett dina diskusar så kan vi ju se hur det blir jämfört med oss andra
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      Tror du är något viktigt på spåren här.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        Jag har planer om att börja göra flera olika mixar som man alternerar mellan.

                        Klassisk räkmix
                        Grönsaksmix
                        Fruktmix
                        Musslor och fiskmix
                        Algmix.
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Tänkte vidare på det här med näringsspåret kopplad till det som lite slarvigt av oss andra beskrivs som Bryzells väg. Det jag snöat in på där är då en naturlig fiskhållning med allt vad det innebär. Men satt och läste igenom en hel del av Mats tidigare inlägg och inser att denna Bryzell formligen näringsbombat sina diskusar. Frukt, grönsaker, insekter från trädgården etc. etc. Så den hälsa som Mats beskriver i sina kar har är kanske också kopplat till att de får en mer allsidig kost med fler naturliga vitaminer och mineraler än vad många av oss andra, eller åtminstone jag, ger fiskarna?
                          Så om du läser detta Mats. Om du skulle för skojs skull lista allt vad du gett dina diskusar så kan vi ju se hur det blir jämfört med oss andra
                          Jag är ju en av de idioter som, enligt samlad korrupt media, borde förpassas till något amerikanskt koncentrationsläger för oliktänkande. Jag är nämligen positiv till devisen; "lite skit i magen" o.s.v.
                          Jag tror inte jag skulle kunna göra listan komplett. Men, jag har gett mina Discusar och andra fiskar det de velat käka.
                          Torrfoder av olika slag har oftast ratats - men det beror nog mest på att de inte är vana vid det och kanske inte riktigt fattar att det är mat. De kan däremot gå och picka i torrfoder som har sjunkt till botten och mjukats upp.

                          Alla typer av fryst foder har de fått käka - Artemia, svarta och vita mygglarever, cyklops, mysis (och fler som jag inte kommer ihåg namnen på just nu) - och, ja, till och med röda mygglarver lite då och då - har aldrig, säger aldrig någonsin märkt något negativt med RM vare sig på mig själv eller fiskarna.
                          Sedan har jag gjort mängder av "mixar" - dessa kan innehålla räkor, fisk och diverse grönfoder. Många mixar har baserat sig på människoföda - olika sjöfodermixar man kan hitta i välsorterade frysdiskar, oftast orientaliska mixar för wookning o.dyl. med musslor, bläckfisk och en uppsjö annat.
                          Sedan fick jag en "matomvändande" upplevelse när jag läste ett nummer av (tror jag) Ciklidbladet för många år sedan, som handlade om discusens matvanor i det vilda. Här uppenbarades den mängd av insekter och frukter discusen försåg sig med och hur denna kosthållning hjälpte och skyddade discusen, åtminstone säsongsvis.

                          Jag läste också om vitlökens mycket positiva egenskaper och har alltid blandat rejält med vitlök i mina mixar.
                          Jag experimenterade med den frukt jag hittade i min trädgård - körsbär, krusbär, päron, plommon, persika o.s.v. Dessa mosade jag och gav i små mängder och åt discusarna detta fick de fortsättningsvis göra så - jag kunde göra små frukt- och vitlöksbomber, som de åt upp.
                          Nu har jag fördelen att ha en Aronia-buske i trädgården. Aronia-bär är mirakulöst bra för människans immunsystem - därför fick discusarna även dessa bär i olika mixar. Bären skördas efter första frostnatten på året, det är då växten skickar sitt eget antioxidant-medel till bären, och de blir potenta.

                          När jag insåg att det bildades makalösa mängder Bananflugor av en bit frukt som låg för sig själv någonstans (det har ni alla sett) satte jag fast några bitar mjuk frukt straxt ovanför vattenytan (i hörnena på täckglasen). Det samlades bananflugor direkt och de som hamnade i vattnet tog discusarna gärna.
                          Sedan har jag sett till att alltid försöka ge fiskarna levande mat i alla former - bara att fråga vad som finns hemma i zoo-shopen när man är där.
                          Jag har under sommarhalvåret, i stort sett, dagligen håvat upp allsköns vattenloppor, mygglaver och annat småkrafs ur en liten damm som står i trädgården. Det jag har håvat upp har gått rätt ner i baljorna - det de äter upp, äter de upp - och det de ratar tar man bara bort.

                          Ja, det där är en del av det jag givit mina fiskar - mest under senare år skall medges - mycket just på grund av all den information jag försökte tillskansa mig innan jag köpte mina första Discusar.
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 01 March 2015, 12:20.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av HWH
                            Tror du är något viktigt på spåren här.
                            Ja det tror jag också. Men ska jag vara ärlig så är det så att Mats lagt ut detta spår ända sedan start och sedan bulldozrat upp spåret, asfalterat det och inhägnat det, satt upp jättelika skyltar som berättar "att du är på rätt väg" och som som dessutom blinkar grönt när man går åt rätt håll etc. etc. och att jag först nu börjar fatta vad han sade egentligen från start.
                            Jag lyssnade men tog ändå inte in.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Jag är ju en av de idioter som, enligt samlad korrupt media, borde förpassas till något amerikanskt koncentrationsläger för oliktänkande. Jag är nämligen positiv till devisen; "lite skit i magen" o.s.v.
                              Jag tror inte jag skulle kunna göra listan komplett. Men, jag har gett mina Discusar och andra fiskar det de velat käka.
                              Torrfoder av olika slag har oftast ratats - men det beror nog mest på att de inte är vana vid det och kanske inte riktigt fattar att det är mat. De kan däremot gå och picka i torrfoder som har sjunkt till botten och mjukats upp.

                              Alla typer av fryst foder har de fått käka - Artemia, svarta och vita mygglarever, cyklops, mysis (och fler som jag inte kommer ihåg namnen på just nu) - och, ja, till och med röda mygglarver lite då och då - har aldrig, säger aldrig någonsin märkt något negativt med RM vare sig på mig själv eller fiskarna.
                              Sedan har jag gjort mängder av "mixar" - dessa kan innehålla räkor, fisk och diverse grönfoder. Många mixar har baserat sig på människoföda - olika sjöfodermixar man kan hitta i välsorterade frysdiskar, oftast orientaliska mixar för wookning o.dyl. med musslor, bläckfisk och en uppsjö annat.
                              Sedan fick jag en "matomvändande" upplevelse när jag läste ett nummer av (tror jag) Ciklidbladet för många år sedan, som handlade om discusens matvanor i det vilda. Här uppenbarades den mängd av insekter och frukter discusen försåg sig med och hur denna kosthållning hjälpte och skyddade discusen, åtminstone säsongsvis.

                              Jag läste också om vitlökens mycket positiva egenskaper och har alltid blandat rejält med vitlök i mina mixar.
                              Jag experimenterade med den frukt jag hittade i min trädgård - körsbär, krusbär, päron, plommon, persika o.s.v. Dessa mosade jag och gav i små mängder och åt discusarna detta fick de fortsättningsvis göra så - jag kunde göra små frukt- och vitlöksbomber, som de åt upp.
                              Nu har jag fördelen att ha en Aronia-buske i trädgården. Aronia-bär är mirakulöst bra för människans immunsystem - därför fick discusarna även dessa bär i olika mixar. Bären skördas efter första frostnatten på året, det är då växten skickar sitt eget antioxidant-medel till bären, och de blir potenta.

                              När jag insåg att det bildades makalösa mängder Bananflugor av en bit frukt som låg för sig själv någonstans (det har ni alla sett) satte jag fast några bitar mjuk frukt straxt ovanför vattenytan (i hörnena på täckglasen). Det samlades bananflugor direkt och de som hamnade i vattnet tog discusarna gärna.
                              Sedan har jag sett till att alltid försöka ge fiskarna levande mat i alla former - bara att fråga vad som finns hemma i zoo-shopen när man är där.
                              Jag har under sommarhalvåret, i stort sett, dagligen håvat upp allsköns vattenloppor, mygglaver och annat småkrafs ur en liten damm som står i trädgården. Det jag har håvat upp har gått rätt ner i baljorna - det de äter upp, äter de upp - och det de ratar tar man bara bort.

                              Ja, det där är en del av det jag givit mina fiskar - mest under senare år skall medges - mycket just på grund av all den information jag försökte tillskansa mig innan jag köpte mina första Discusar.
                              Ja det där med idiot får ju i och med detta en lite annorlunda betydelse
                              Jag inser ju när du samlar ditt tänk vilken annorlunda meny dina fiskar har jämfört med mina. Förstår att de flagellater som råkar följa med en diskus inte får ett utrymme att växa. Så det är bara att ta av hatten för en sådan diskushållning
                              Senast redigerad av Bluewing; 01 March 2015, 13:09.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Likan
                                • April 2012
                                • 2611

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Andreas och Likan: Ni är ju så smarta så att man blir bländad! Fasiken vad korkat av mig. Självklar ska jag slänga all sand!!!!
                                Då blir det ju fasiken så mycket enklare att få rent karet.
                                Min idé så får jag dela på äran, hmpf.......


                                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...