Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Sådär. Nu tror jag att jag krisat klart för tillfället.

    Tack för värmande ord och påminnelser om tidigare insikter.
    Det blev inte så långt uppehåll i skrivandet direkt. Men igår var ett kort och intensivt helvete med hela registret av destruktiva tankebanor som "jag slänger hela skiten", "jag är en hemskt dålig djurägare", "totalt fiasko", "stackars diskusar som har hamnat här etc. etc.". Nu gör vi människor lite olika, men för min del har jag lärt mig via mindfulness att låta saker få ske. En smärta får finnas. En skuld får finnas, o.s.v. Så istället för att stänga locket så skruvar jag upp det och häller ut innehållet. Nackdelen med detta sätt att hantera obehag är ju att det blir hisnande obehagligt ett tag. Fördelen är att verkligheten sipprar in och skapar balans när känslan av obehag är uttömd. Så där börjar jag komma nu. Kan väl inte säga att natten var god, men morgonen känns avgjort bättre.

    Igår så blev det dessutom så att sorgen blev en familjesorg på så sätt att min kvinna som utvecklat egna band mellan hjärta och diskusar (hon sitter med dem minst en halvtimme varje dag) var ledsen och nedstämd hon också. Så när jag sade då att nu får det räcka. Jag fixar tydligen inte diskus och det får bli enklare fiskar framöver så nickade hon instämmande.

    Men i morse så sa hon att hon tror beslutet är fel. Att jag slitit så med detta för att det är viktigt för mig och att det omöjligen kan vara så att de är sjuka på grund av slarv. "Du måste förstås skaffa nya om det inte fixar sig med dessa", sa hon.
    "Det är klart du ska ha diskus. Det är ju det du som är du numera." Avslutade hon sedan kommentaren med.
    Då ska ni veta att hon allt sedan detta var på tapeten inte ville att vi skulle skaffa diskus. Att det är för dyra fiskar att köpa och på sätt och vis kan man säga att mitt köp av dessa skedde med ett knappt godkännande från hennes sida.

    Men idag låter det annorlunda. Vilket känns helt fantastiskt.Ni förstår att jag är gift med världens bästa kvinna Ni har säkert också världens bästa partner, fattar jag. Men denna är min.

    När nu den känslomässiga implosionen från igår börjar lägga sig så vaknar ju intellektet till liv.

    Vissa saker stiger upp till ytan:
    - Dessa diskusar har haft flagellater ända sedan start. Eftersom detta fanns redan från början så har det ju inte skapats i karet enbart.
    - En del symptom verkar vara kopplade till dålig filtrering och dålig cirkulation. Det beror på att filtret på vänstra delen är för svagt för karet och jag har ofta partiklar i vattnet etc. som visar att vattnet inte är tillräckligt rent. Detta ger en grogrund för bakterier och sjukdomar. Detta filtret kommer nu att bytas mot ett starkare. Eftersom karet är nära vårt sovrum är utmaningen att hitta ett filter som är tillräckligt effektivt men ändå tyst. JBL e1901 t.ex. som jag har på jobbet fixar effektiviteten men hörs en aning konstant Så det funkar inte. Tips om kraftfulla men tysta filter?
    - Jag har ju introducerat flytväxter i karet för att få det dovare för diskusarna. Dessa minskar yt och vattenrörelse för mycket vilket motverkar optimal hälsa för diskusarna. Jag tar bort dessa och trimmar ner jättevallisnerian så att den inte lägger sig på ytan för att få mera snurr på vattnet.
    - Jag har ju hela tiden bytt vatten var 3:e dag men övergått till en gång i veckan och kommer att återgå till mina naturliga rutiner dvs. var 3:e dag.
    - En termostatvärmare hade gått sönder så istället för höjd temperatur har karet gått i några dagar på knappt 27 grader. Detta har ju gjort att flera sjukdomsalstrande processer fått fritt fram under ett par dagar på diskusar i dåligt skick. Denna insikt gör situationen idag begripligare. Skaffar ny termostatvärmare.
    - Kommer att söka Tony under dagen för att diskutera igenom situationen.
    - De diskusar som är i för dåligt skick kommer att avlivas tyvärr. I nuläget gäller det en av dem.
    - Går detta åt skogen så kommer nya diskusar att inhandlas men först efter att ovanstående punkter är åtgärdade fullt ut.
    Vad härligt att du tar nya tag Johnny Hoppas det går bra!

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Nu blir det ord och inga visor! Huvva! Så här sa Tony:
      "Allt tyder på att dina diskus fått flagellater, troligen från någon annan fisk. Har du diskus och de verkar må bra och sedan börjar må sämre så beror det oftast att du introducerat någon annan fisk och att den då har en annan typ av flagellater som diskusarna inte kan hantera. Oftast är det detta som är grundorsaken.
      Rullar du bandet bakåt tror jag du kommer att hitta vad källan kommer ifrån.
      Denna skit kommer du inte bli av med genom att bara medicinera. Du måste göra rent hela karet! Håva ur alla fiskar. Slänga samtliga växter. Döda alla bakterier och smittopartiklar. Det gör du genom att hälla i en flaska klorin som måste gå i en timme i karet. Det ska gå igenom filter och filtermassa och helst skvättas upp så att det når kardelarna strax över ytan.
      Alla rötter etc. måste vara i karet under behandlingen.
      Rör om i botten under en timme så att medicineringen når allt. Allt måste slås ut.
      När klorinen är borta sätter du tillbaka all fisk. Medicinera i en vecka med Flagellol. Den är stark som 17 men det måste till.
      Du får inte ur denna skiten på något annat sätt än detta.
      Har du eller någon du känner ett tomt kar på 250 liter så skulle de helst gå där med medicin.
      Nu har du en del jobba att göra men det finns ingen annan väg. Kör på. Lycka till!"

      Så här sitter jag nu och andas och försöker vänja mig vid tanken om detta kembombartänk. Inte helt lätt att smälta.
      Gerre Hud!
      Diskus lär jag ju aldrig skaffa...

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Mats: Jag gissar att det säkert finns andra förklaringar till vad detta är och hur detta ska hanteras. Åtgärden handlar inte om just HiH egentligen som nog mera utlöstes av temp.droppet som jag upptäckte. Utan det han (Tony) hade som grund för detta är den totala bilden med samtliga symptom i följd sista månaderna/halvåret. Med avmagringen, hur den såg ut och de åtgärder jag gjort. Vanliga flagellater hade varit hanterade med de åtgärder jag gjort, enligt honom. Han sade att att det finns aggressiva former som beter sig så här och de åtgärdas inte med mina metoder. Då trodde jag på detta.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Helene&Andreas
          • January 2009
          • 1336

          Skulle den burken kunna vara något Johnny?

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Jisses jädrar... Johnny, my Man! Det var ingen dålig kölhalning du fick, phhooouuh - jag blir liksom yr av att bara tänka på den genomkörare du har framför dig.
            Men, hur går det till om du funderar på att introducera någon ny fisk i karet längre fram? Måste du sätta eventuell ny fisk i ett karantän-kar och köra en förebyggande medicinering på dom innan du släpper i dessa i karet? Eller kommer du att köra enbart discus i karet?
            Många frågor där, och jag förstår om du inte orkar svara just nu...
            Ja, fy fasen, jag har aldrig hört något liknande, men det är väl så här man skall få bukt med hih antar jag..?
            Hoppas detta gör att du kan bli av med bekymren för gott nu!

            Nu är jag inte så tyngd av detta. Det som tyngt mig är att se diskusarna sakta, sakta gå ner sig utan att förstå.
            Angående din fråga så vet jag inte hur jag ska göra med nya fiskar i karet såsom de L-200 som inväntas, eventuella fjärilar. Har jag otur kan det hända samma grej men eftersom många gör detta ideligen så går det säkert oftast utmärkt.
            När jag står där med klorindoft i hela huset så får vi väl se om det är karantän i alla lägen som gäller fortsättningsvis gällande diskusarna eller om jag tänker att ett sådant oflyt har jag bara en gång.
            Men allt detta startade efter den skenande doppvärmaren och de fiskar jag senare tillsatte. Innan fick jag ganska lätt bort flagellaterna. Har ju dessutom haft en del dödsfall i karet som varit obegripliga men som det är nu kanske är logiska.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Gerre Hud!
              Diskus lär jag ju aldrig skaffa...
              Så tycker jag inte du ska tänka. Det finns pintjockt med sjukdomar som alla fiskar kan få. De sjukdomar en diskus lätt kan ha har jag hanterat och det har gått utmärkt. Så vilka fiskarvi än har kan det ju gå käpprätt om vi har oflyt med det som kommer i. Så det är inte speciellt med diskusarna. Jag vill bara att dessa och kommande diskusar i detta kar ska ha det bra.
              Fiskdöd och sjukdomar har vi väl alla testat?
              Sedan den här kloringrejen känns ju inte standard direkt. Men det är ju gjort på en dag. Kakbit
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Helene&Andreas
                Skulle den burken kunna vara något Johnny?
                Javisst. Det karet blir utmärkt. Blev uppringd av en kille i stan bara som sa att jag kanske kan få låna ett kar där. Hör av mig i början på veckan när jag vet mera, men att det var oklart. Är det ok? Du är allt himla snäll du!
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Helene&Andreas
                  • January 2009
                  • 1336

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Javisst. Det karet blir utmärkt. Blev uppringd av en kille i stan bara som sa att jag kanske kan få låna ett kar där. Hör av mig i början på veckan när jag vet mera, men att det var oklart. Är det ok? Du är allt himla snäll du!
                  Hahaha! Klart det är ok Johnny! Hör av dig om du behöver det! Klart man hjälper till om man kan! Tycker det är rent ut sagt för jävligt om man inte skulle ställa upp och hjälpa dig i situationen du är i nu... Ser det som en självklarhet!

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Så tycker jag inte du ska tänka. Det finns pintjockt med sjukdomar som alla fiskar kan få. De sjukdomar en diskus lätt kan ha har jag hanterat och det har gått utmärkt. Så vilka fiskarvi än har kan det ju gå käpprätt om vi har oflyt med det som kommer i. Så det är inte speciellt med diskusarna. Jag vill bara att dessa och kommande diskusar i detta kar ska ha det bra.
                    Fiskdöd och sjukdomar har vi väl alla testat?
                    Sedan den här kloringrejen känns ju inte standard direkt. Men det är ju gjort på en dag. Kakbit
                    Du får försöka missförstå mig rätt här Johhny!
                    Jag tror på dig! Detta grejar du rätt av!
                    Det är bara det att jag följt tråden sedan jag började läsa på Zoopet, och det verkar ju vara rejält med mediciner gång efter annan. Jag har ju själv fått känna på hur det känns, då jag fick camallanus med bolivianerna. Bara den medicineringen (då jag tappade 2st L181) kändes tråkig nog för att avskräcka... Visst fortsätter jag att sätta i fisk utan karantän, och jag har haft tur sedan dess, men det här med mediciner och skit... Fan alltså...

                    Kommentar

                    • Helene&Andreas
                      • January 2009
                      • 1336

                      Ursprungligen postat av Mr Woods
                      Du får försöka missförstå mig rätt här Johhny!
                      Jag tror på dig! Detta grejar du rätt av!
                      Det är bara det att jag följt tråden sedan jag började läsa på Zoopet, och det verkar ju vara rejält med mediciner gång efter annan. Jag har ju själv fått känna på hur det känns, då jag fick camallanus med bolivianerna. Bara den medicineringen (då jag tappade 2st L181) kändes tråkig nog för att avskräcka... Visst fortsätter jag att sätta i fisk utan karantän, och jag har haft tur sedan dess, men det här med mediciner och skit... Fan alltså...
                      Kan inte annat än att hålla med!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Drömmen om ett Discusakvarium

                        Ursprungligen postat av Mr Woods
                        Du får försöka missförstå mig rätt här Johhny!
                        Jag tror på dig! Detta grejar du rätt av!
                        Det är bara det att jag följt tråden sedan jag började läsa på Zoopet, och det verkar ju vara rejält med mediciner gång efter annan. Jag har ju själv fått känna på hur det känns, då jag fick camallanus med bolivianerna. Bara den medicineringen (då jag tappade 2st L181) kändes tråkig nog för att avskräcka... Visst fortsätter jag att sätta i fisk utan karantän, och jag har haft tur sedan dess, men det här med mediciner och skit... Fan alltså...
                        Jag förstår hur du menar.
                        Flera av de medicineringar jag har gjort under tiden har egentligen varit onödiga utan tillsatts pga egen oro. Där skulle jag ha lyssnat på Mats. Detta med dessa flagellater hade kanske varit borta om jag medicinerat starkare från start alt. kört med den temphöjning som Einarsson m.fl. talar om. Nu var jag ju så rädd om mina räkor att jag kanske offrat diskusarna för deras skull vilket så här efteråt inte känns som en korrekt bedömning. Nu tar jag bort räkorna så att jag kan hantera vanliga obalanser med temp och stadig skötsel istället för med mediciner. Nu har jag ju lärt mig en hel del under tiden med dessa crasch-test-dummys som diskusarna varit så här första gången. Så det lär bli bättre.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Tommy. Du är som en vän egentligen Ditt inlägg när du bankar mig i huvudet med mina egna ord är precis vad jag behövde. Tack!
                          Glad över att du ser det så Johnny eftersom det är så jag känner inför såväl dig som några andra här i forumet. Ni är en handfull individer som inte bara har varit väldigt värdefulla kunskapsmässigt under min första tid som akvarist utan som utvecklats att bli goda vänner på distans.
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Mats: Jag gissar att det säkert finns andra förklaringar till vad detta är och hur detta ska hanteras. Åtgärden handlar inte om just HiH egentligen som nog mera utlöstes av temp.droppet som jag upptäckte. Utan det han (Tony) hade som grund för detta är den totala bilden med samtliga symptom i följd sista månaderna/halvåret. Med avmagringen, hur den såg ut och de åtgärder jag gjort. Vanliga flagellater hade varit hanterade med de åtgärder jag gjort, enligt honom. Han sade att att det finns aggressiva former som beter sig så här och de åtgärdas inte med mina metoder. Då trodde jag på detta.
                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Nu är jag inte så tyngd av detta. Det som tyngt mig är att se diskusarna sakta, sakta gå ner sig utan att förstå.
                            Angående din fråga så vet jag inte hur jag ska göra med nya fiskar i karet såsom de L-200 som inväntas, eventuella fjärilar. Har jag otur kan det hända samma grej men eftersom många gör detta ideligen så går det säkert oftast utmärkt.
                            När jag står där med klorindoft i hela huset så får vi väl se om det är karantän i alla lägen som gäller fortsättningsvis gällande diskusarna eller om jag tänker att ett sådant oflyt har jag bara en gång.
                            Men allt detta startade efter den skenande doppvärmaren och de fiskar jag senare tillsatte. Innan fick jag ganska lätt bort flagellaterna. Har ju dessutom haft en del dödsfall i karet som varit obegripliga men som det är nu kanske är logiska.
                            Jag menar helt klart att du skall köra precis så som du blivit rekommenderad att göra - bara att gå all in och ta bort det som kan tas bort!
                            Du lär ju få bukt med allt från Röda Hund, Påssjuka, Tarmvred och Skörbjugg till Gallopperande Portvinstå med den kryptonitmetoden.
                            Du är en jävlarns salt kille och det här kommer du garanterat fixa med glans! Go, Johnny-boy, Go!

                            Kommentar

                            • Helene&Andreas
                              • January 2009
                              • 1336

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Jag menar helt klart att du skall köra precis så som du blivit rekommenderad att göra - bara att gå all in och ta bort det som kan tas bort!
                              Du lär ju få bukt med allt från Röda Hund, Påssjuka, Tarmvred och Skörbjugg till Gallopperande Portvinstå med den kryptonitmetoden.
                              Du är en jävlarns salt kille och det här kommer du garanterat fixa med glans! Go, Johnny-boy, Go!
                              Hahaha! Bryzell sätter den igen!!!

                              Kommentar

                              • Helene&Andreas
                                • January 2009
                                • 1336

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                - detta händer bara på Zoopet...nästan .

                                //Inger
                                Njaeeee... Vet faktiskt att på vissa forum gör folk allt för att hjälpa varandra.... Något som skulle behövas betydligt mer än vad som är på detta forumet! Därför erbjuder jag mig hjälpa Johnny med allt vad jag kan... Skulle göra detsamma för en del av ar andra också... Och skulle jag kunna hjälpa Inger H på något sätt så skulle jag se det som en ära...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...