Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj igen, Johnny!
    Nu skall jag inte störa det sköna flow ni har i denna tråd med alltför mycket text i alltför många inlägg, det skapar obalans och är till förfång.
    Så jag riktar mig till dig, Johnny, då du och jag haft denna lilla konversation i några av de senaste inläggen.


    Jag vill klargöra några saker jag skriver om i mitt förra inlägg som du tog del av.
    Discusar kan gå väldigt bra i högre ph, det handlar mer om hur de discusar man har är konditionerade.
    Tar vi discus som är köpt hos Tony och liknande leverantörer och uppfödare, (och här vill jag flika in att jag tycker Tonys discus är av högsta kvalitet, och Tony själv en fullständig toppenkille med en kunskap som är vida överstigande något man själv aldrig kommer i närheten av. Läser Tony detta vill jag bara säga: Tack för senast - kanonfin fisk och en jädra härlig grill vi fick vara med på i er trädgård) så är ju idén att dessa discusar, eller åtminstone de flesta, skall gå att köra i vanligt kranvatten.
    De vattenparametrar som gäller, skötselråd man får, den typ av mat som rekommenderas och de typer av åtgärdande medel för välbefinnande och eventuell sjukdom, skall man givetvis följa, använda och hålla sig till. Discusen är konditionerad för detta och trivs perfekt.


    Det finns dock en vardaglig verklighet som träder in i det tillfälle man börjar med inkoppning av sina nyköpta fiskar. Den verkligheten består i att det är det egna karet som nu står för värdskapet och tillblivelsen av discusarnas nya "hem"-miljö.


    Inte sällan skiljer sig det kar man själv har markant från det kar discusen gått i hos försäljaren. Försäljaren har rigorösa rutiner, i lättunderhållna kar utan inredning, där hög vattenbytarfrekvens går att nå utan större bekymmer. Blir en eller flera fiskar dåliga, hängiga, sjuka i en sådan miljö kan fisken snabbt föras över till ett kar för medicinering isolerat eller för hela gruppen. Det finns inga genvägar här utan ett fullödigt åtgärdsprogram kan fullföljas utan några direkta svårigheter eller bekymmer.


    Vad som händer i det kar man har själv, hemma, blir ganska naturligt grunden för en helt annan miljö än den som finns hos försäljaren (om vi nu bortser från nakna kar och en discushållning som skiljer sig från den gängse), med inredning, växter och ofta en hel del annan fisk - som ju givetvis gör att de rigoröst hållna parametrar discusen är konditionerad för förändras.
    Detta behöver inte betyda; till det sämre - men det betyder; en förändring - och här kan fisken utsättas för viss stress, både vad gäller vattenkvaliteten och det faktum att discusens beteende förändras då den kommer från en naken miljö till en annorlunda där parbildning, dominant/underdånigt beteende utkristalliseras, möjliga lekar o.s.v. ges utrymme.


    Trots dessa "bekymmer" kan man givetvis hålla en jämn nivå på skötseln, med de rekommendationer man fått, för just de discusar man köpt.
    För att ligga konstant på den skötselnivån gäller det att hålla sig still på en inställd "topp" - ungefär som när man ställer in en radiostation på ett mycket smalt frekvensområde - inte röra knappen, då försvinner stationen och byts ut mot brus och missljud. Lämnar man "toppen" det minsta inträder förändringar som gör att man dukar för problem.


    Jag hade ett mycket intressant samtal med Kent i Nol, förra helgen då jag och Pia var där. Samtalet kretsade kring en grupp mycket fina Altumscalarer (redan sålda) som vi stod och beundrade. Jag berättade att jag var intresserad av Altumscalarer för mitt kommande kar, och Kent frågade mig om jag ville ha (billigare) VF-Altum, eller (dyrare) odlade?
    Faktum är att jag blev helt ställd av frågan, och faktiskt inte riktigt kunde svara.
    Kent berättade att VF Altum går i ett varmt vatten med lågt ph, runt 4-5 - och köper jag sådana tar jag mitt eget ansvar att se till att hålla en sådan miljö, jag får alltså gärna köpa sådana Altum, men Kent tar inget ansvar eller ger några garantier för att jag skall lyckas hålla dom.
    Vad som händer med dessa Altumscalarer är att de hamnar i ett vatten som garanterat kommer att svaja och sträva mot ett högre ph.
    I hög temperatur och lågt ph infinner sig de bakterie- och parasithämmande parametrar som Altumscalaren behöver för att klara sig - och med största sannolikhet klarar man inte av att hålla en så "exklusiv" kvalitet på vattnet, förändringar sker - och Altumscalarerna dukar sakta men säkert under.
    Odlade Altum däremot är en annan femma - de är komditionerade för ett annat vatten och är "lättare" att hålla.


    Nu skall jag berätta om de åtta Stendker Röd-Turkar jag hade i mitt 540-kar - och som du sett många bilder och filmer på.
    Dessa kraftiga, feta, stöddiga och jävligt stora Stendkers är drivna i vanligt kranvatten - uppfödda på oxhjärta och snäva parametrar i övrigt.
    Hos mig var vattnet lite mer åt "det vilda" hållet - tre par bildades omedelbart och miljön de hamnade i var en förändring för dom. Ungefär hälften av gruppen började skita vitt, de flämtade en aning och några matvägrade helt.
    Jag inhandlade en kraftig medicin för dessa symptom och gjorde medicineringsfasen inte bara en full omgång, utan tre!
    Medicineringen gav lyckat resultat och jag räddade sex av åtta - de två som dukade under var också de som inte hade bildat något par och som stod lägst i rang.


    Nu vilade jag dock inte, efter att den ganska långa medicineringsperioden hade avslutats, utan jag ville förstå vad det hela handlade om.
    Här blev det långt detektivarbete, främst på nätet, och jag läste om flera som hade en något annan inriktning inom discushållande, som passade min "stil".
    En mycket bra liknelse jag läste var; om man jämför en människa som har ett hälsosamt matintag, med varierad kost (och att man undviker de största farorna som kolydrater o.s.v.) - och den kosthållning en vegetarian utgår ifrån - ser vi att den hälsosamt ätande klarar att äta även vegetarianens mat - medan vegetarianen (som ju har "toppat" sin kosthållning) inte fixar till exempel köttbaserad kost, och blir sjuk om detta skulle tillföras i maten.
    Vad beror detta på? Jo, det är olika bakterifloror som härskar. Den allmänätande kan "roll with the punches" och klarar att äta "allt", medan vegetarianen måste hålla en viss kostinriktning.


    Nu vill jag poängtera att jag inte på något sätt ser ner på vegetarianer och den kosthålning dessa utgår ifrån - min gamla morsa är vegetarian och har varit det i hela sitt liv - men hon har inte pådyvlat mig sin övertygelse, utan jag har fått äta vad jag velat, och därmed också utvecklat ett stort intresse för matlagning - givetvis köttbaserad, men jag äter gärna vegetariskt också.


    För att återgå till akvariehållning då; Här blir det nu så att jag själv inte är speciellt intresserad av att "teknik-pilla" med mina kar, jag har inte lust att mäta, labba med diverse utrustning och hålla en smal skötselnivå.
    Jag är mer intresserad av karets visuella miljö och fiskarnas beteende - därför följde jag (mina egna intentioner) och den riktning av discushållning som tillåter ett lite "svartare" vatten, lägre ph-nivåer samt en bred mathållning där mycket levande föda ingår - vill de fånga bananflugor och äta dessa så varsågod, vill de käka frukt och vitlök så varsågod, etc.


    Det jag märkte med, bland andra, Röd-Turkarna var att de efter en tid fick en bred palett av möjligheter att själva handskas med diverse angrepp - alltså en bred grund att "stå på".


    Skall man nu ha Fjärilsciklider i sitt kar, tillsammans med Discus så kan ju denna inriktning vara värd att fundera kring - då Fjärilsciklider (för att de inte skall utveckla de vaniga, trista åkommorna som Popeye, hih o.s.v.) med fördel kan gå i varmt vatten med ett lägre ph.
    Holy shit och hans gammelmormor vad mycket matnyttigt i ett och samma inlägg. Detta inlägg måste jag läsa flera gånger för att synka med innehållet. Sitter på jobbet nu och får nästan suget att skolka/rymma iväg med laptopen och bara grotta ner mig i dessa frågeställningar istället för att jobba.
    Men känner en bakspark som skickar iväg mig 50 m framåt hur som helst. Diskuskaret blir verkligen hot stuff när jag tänker i dessa banor. Återkommer när jag får ett break igen.

    Sedan är det gäller det där med var och ens nivå, vad skiljer en byggnadsingenjör som kan beräkna hållfastheten i ett bygge och snickaren som direkt ser på en bjälke om det kommer att hålla? Båda besitter en skicklighet och båda behövs. Finns ingen topp och botten i denna diskussion vad mig anbelangar.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Holy shit och hans gammelmormor vad mycket matnyttigt i ett och samma inlägg. Detta inlägg måste jag läsa flera gånger för att synka med innehållet. Sitter på jobbet nu och får nästan suget att skolka/rymma iväg med laptopen och bara grotta ner mig i dessa frågeställningar istället för att jobba.
      Men känner en bakspark som skickar iväg mig 50 m framåt hur som helst. Diskuskaret blir verkligen hot stuff när jag tänker i dessa banor. Återkommer när jag får ett break igen.

      Sedan är det gäller det där med var och ens nivå, vad skiljer en byggnadsingenjör som kan beräkna hållfastheten i ett bygge och snickaren som direkt ser på en bjälke om det kommer att hålla? Båda besitter en skicklighet och båda behövs. Finns ingen topp och botten i denna diskussion vad mig anbelangar.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Sådär. Nu har jag fått en lucka, läst igenom och tänkt vidare.

        Först så slår det mig hur underligt jag reagerar. Kanske reagerar ni andra likadant. men när du Mats beskriver en situation där du får sjuka diskusar som dör, då känns det mycket bättre faktiskt. Menar inte att jag gottar mig i ditt/andras elände utan att jag behöver höra gång på gång att andra råkar ut för samma sak för att inte snöa in i skumögda skuldkänslor där jag både är och skapar ett misslyckande. Så det är läkande att uppleva att man delar en upplevelse i ett olyckligt/naturligt händelseförlopp. Så det känns lite som att jag gått ner några kilo mentalt när jag läser om andras genomgångna diskusbekymmer.

        Men nu tänkte jag inte bikta mig utan funderar istället vidare kring det där med vattenkvalité och vad det egentligen är.
        Du, Mats skriver ju om skillnaden mellan kranvatten och som vi kan kalla det vildvatten. Fisk som då i några generationer fötts och levt i av människor behandlat kemiskt/mekaniskt vatten är ju då van vid detta vatten. Då är det ju lätt att tänka på kranvatten om något likvärdigt annat kranvatten. Men kranvatten i orienten, där t.ex. mina fiskar härstammar ifrån: Vilket PH och KH har det?

        Det kan ju vara så att jag sitter med en grupp diskus som växt upp och odlats i vatten som håller sig mellan 6,5-6,8 t.ex. När de då flyttar över till ett Västerås-vatten med ett snitt på 7,6-7,8 så blir det ju en förändring även om det är kranvatten.
        Tony (Tonys diskus) då, vilket PH och KH har han?
        Den förändringen (ett lokalt högt PH) kan då i högre grad hos mig än i andra landsändar ge sämre förutsättningar för Diskus än i andra. De som gillar detta mest blir då flagellaterna som kommer till rena himmelriket.

        Här hemma så kan jag ju märka vad som sker i det enda karet jag har som ligger spikrakt på 6,7 där jag tillsätter Co2 till enkla växter. De fiskarna är faktiskt aldrig sjuka egentligen i något som helst vattenrelaterat. Får de ett sår så läker det fint. Fegisarnas fegisar, Nyckelhålsciklider kan ju få alla möjliga skador där fjällen flyger som konfetti efter det att de av misstag tror att husse är en Nyckelhålsciklids-ätare av rang.. Efter ett par veckor är det läkt och i skick som nytt även om det går två veckor mellan vattenbyten i ett överbefolkat kar. Detta helt utan medicin.

        Så jag grunnar över vad ett par pinnhål lägre PH kan göra för mina diskusar. Typ 6,7-6,8 ungefär. Frågan är hur jag tar mig dit bara.

        Så jag vill bli klar över detta innan det simmar en 12 st. Fjärilar i karet.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Tony (Tonys diskus) då, vilket PH och KH har han?
          KH 2-3 och PH 7.5 ungefär. Samma som jag. Tror inte man kommer se nån skillnad var det gäller sjukdomar mellan de phskillnader du nämner. Bakteriella sjukdomsproblem minskar med lägre pH, och då även filtreringskapaciteten, men det bör inte påverka flagelaterna. Jag tror inte det är värt att mixtra.
          Senast redigerad av Einarsson; 13 February 2015, 14:22.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Sådär. Nu har jag fått en lucka, läst igenom och tänkt vidare.

            Först så slår det mig hur underligt jag reagerar. Kanske reagerar ni andra likadant. men när du Mats beskriver en situation där du får sjuka diskusar som dör, då känns det mycket bättre faktiskt. Menar inte att jag gottar mig i ditt/andras elände utan att jag behöver höra gång på gång att andra råkar ut för samma sak för att inte snöa in i skumögda skuldkänslor där jag både är och skapar ett misslyckande. Så det är läkande att uppleva att man delar en upplevelse i ett olyckligt/naturligt händelseförlopp. Så det känns lite som att jag gått ner några kilo mentalt när jag läser om andras genomgångna diskusbekymmer.

            Men nu tänkte jag inte bikta mig utan funderar istället vidare kring det där med vattenkvalité och vad det egentligen är.
            Du, Mats skriver ju om skillnaden mellan kranvatten och som vi kan kalla det vildvatten. Fisk som då i några generationer fötts och levt i av människor behandlat kemiskt/mekaniskt vatten är ju då van vid detta vatten. Då är det ju lätt att tänka på kranvatten om något likvärdigt annat kranvatten. Men kranvatten i orienten, där t.ex. mina fiskar härstammar ifrån: Vilket PH och KH har det?

            Det kan ju vara så att jag sitter med en grupp diskus som växt upp och odlats i vatten som håller sig mellan 6,5-6,8 t.ex. När de då flyttar över till ett Västerås-vatten med ett snitt på 7,6-7,8 så blir det ju en förändring även om det är kranvatten.
            Tony (Tonys diskus) då, vilket PH och KH har han?
            Den förändringen (ett lokalt högt PH) kan då i högre grad hos mig än i andra landsändar ge sämre förutsättningar för Diskus än i andra. De som gillar detta mest blir då flagellaterna som kommer till rena himmelriket.

            Här hemma så kan jag ju märka vad som sker i det enda karet jag har som ligger spikrakt på 6,7 där jag tillsätter Co2 till enkla växter. De fiskarna är faktiskt aldrig sjuka egentligen i något som helst vattenrelaterat. Får de ett sår så läker det fint. Fegisarnas fegisar, Nyckelhålsciklider kan ju få alla möjliga skador där fjällen flyger som konfetti efter det att de av misstag tror att husse är en Nyckelhålsciklids-ätare av rang.. Efter ett par veckor är det läkt och i skick som nytt även om det går två veckor mellan vattenbyten i ett överbefolkat kar. Detta helt utan medicin.

            Så jag grunnar över vad ett par pinnhål lägre PH kan göra för mina diskusar. Typ 6,7-6,8 ungefär. Frågan är hur jag tar mig dit bara.

            Så jag vill bli klar över detta innan det simmar en 12 st. Fjärilar i karet.
            Nu är vi inne på ett område som består av hal och tunn is, där jag måste erkänna att jag inte riktigt känner mig bekväm.
            Men jag kan kanske drista mig till att försöka spekulera lite...
            När jag hör försäljare tala om kranvatten, alltså att det är ok att köra sin fisk i detta, utan att egentligen preparera det på något sätt - man byter vatten och det är bra så - då tänker jag mig att det finns "inbyggt" ganska goda marginaler för att göra just så. Är du med mig på detta?

            Jag har faktiskt aldrig mätt eller funderat djupare på vad olika "kranvatten" har för olika egenskaper, på eller i, olika ställen av landet i stort. Jag kan bara relatera till de discus-kar jag har haft, som varit nakna - alltså lek-kuber. Där fick jag ganska strikta uppmaningar av Jörg Stendker, när jag köpte mitt blå lekpar av honom, att byta 30-40% en gång i veckan. Använd det vatten du har i kranen, sade han - och det gjorde jag. Dessa discusar var trimmade att klara de parametrar som vanligtvis är normen för kranvatten... hur vagt det än låter när man nu betänker att det kan finnas stora skillnader på kranvatten och kranvatten. Det funkade med mitt kranvatten på Äpplegatan kontra det vatten Jörg Stendker hade drivit upp de Discusar jag köpte av honom.

            När vi talar "vildvatten" tror jag vi skall bortse ifrån extremt surt, mjukt vatten med väldigt lågt ph. Som jag har förstått det är det svårt att bereda ett sådant vatten och att hålla det på en sådan nivå.
            Jag talar mer om ett vatten som under längre tid med mycket rötter, pinnar, löv (och kanske torvfiltrerat) hamnar i en lägre ph-skala, som inte är särskilt extrem. Alltså att man går under neutralt ph7 och lägger sig på en nivå straxt under detta.
            Det behöver alltså inte vara extremt, men luta åt ett lägre ph. Jag tror detta räcker långt - och är dessutom mer lättarbetat.
            Att föra discusar, under långsam invänjning, åt ett sådant vatten har fungerat bra för min del under årens lopp - och det är när jag kommit dithän discusarna tycks hitta en fungerande vattenmiljö som gör att de inte trampar in i diverse sjukdomsbilder ideligen. Man håller det alltså på en icke-extrem nivå som är lättskött och tycks verka positivt för olika angrepp.

            Jag har varit sjukt sugen på VF Heckel och VF Altum - men förstår att det kan vara svårt att underhålla ett adekvat vatten för dessa. Att göra "äkta svartvatten" verkar vara ganska krångligt och det finns massor att läsa om de egenskaper ett sådant vatten har.

            Var detta till hjälp, eller blev det ännu snårigare nu, Johnny?

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Nu är det ju Fjärilksciklider som fått den här lilla diskussionen i svang. Dessa rackare kan man klara om man ändrar sitt vatten något, gör det aningen surare och varmare - och då kan ju discusarna "hänga med" på den resan. Har man fått skötselråd och förhållningsregler av sin discusförsäljare - och dessa fungerar bra, finns ingen anledning att, så att säga, "mixtra" med vattnet.
              Att jag går åt ett okonventionellt håll när det gäller de discusar jag haft och kommer att ha, innebär inte att jag har rätt, utan är enbart en metod som verkar funka för min del och dessutom verkar gynnsam för discusarna!
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 13 February 2015, 17:40.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Nu är vi inne på ett område som består av hal och tunn is, där jag måste erkänna att jag inte riktigt känner mig bekväm.
                Men jag kan kanske drista mig till att försöka spekulera lite...
                När jag hör försäljare tala om kranvatten, alltså att det är ok att köra sin fisk i detta, utan att egentligen preparera det på något sätt - man byter vatten och det är bra så - då tänker jag mig att det finns "inbyggt" ganska goda marginaler för att göra just så. Är du med mig på detta?

                Jag har faktiskt aldrig mätt eller funderat djupare på vad olika "kranvatten" har för olika egenskaper, på eller i, olika ställen av landet i stort. Jag kan bara relatera till de discus-kar jag har haft, som varit nakna - alltså lek-kuber. Där fick jag ganska strikta uppmaningar av Jörg Stendker, när jag köpte mitt blå lekpar av honom, att byta 30-40% en gång i veckan. Använd det vatten du har i kranen, sade han - och det gjorde jag. Dessa discusar var trimmade att klara de parametrar som vanligtvis är normen för kranvatten... hur vagt det än låter när man nu betänker att det kan finnas stora skillnader på kranvatten och kranvatten. Det funkade med mitt kranvatten på Äpplegatan kontra det vatten Jörg Stendker hade drivit upp de Discusar jag köpte av honom.

                När vi talar "vildvatten" tror jag vi skall bortse ifrån extremt surt, mjukt vatten med väldigt lågt ph. Som jag har förstått det är det svårt att bereda ett sådant vatten och att hålla det på en sådan nivå.
                Jag talar mer om ett vatten som under längre tid med mycket rötter, pinnar, löv (och kanske torvfiltrerat) hamnar i en lägre ph-skala, som inte är särskilt extrem. Alltså att man går under neutralt ph7 och lägger sig på en nivå straxt under detta.
                Det behöver alltså inte vara extremt, men luta åt ett lägre ph. Jag tror detta räcker långt - och är dessutom mer lättarbetat.
                Att föra discusar, under långsam invänjning, åt ett sådant vatten har fungerat bra för min del under årens lopp - och det är när jag kommit dithän discusarna tycks hitta en fungerande vattenmiljö som gör att de inte trampar in i diverse sjukdomsbilder ideligen. Man håller det alltså på en icke-extrem nivå som är lättskött och tycks verka positivt för olika angrepp.

                Jag har varit sjukt sugen på VF Heckel och VF Altum - men förstår att det kan vara svårt att underhålla ett adekvat vatten för dessa. Att göra "äkta svartvatten" verkar vara ganska krångligt och det finns massor att läsa om de egenskaper ett sådant vatten har.

                Var detta till hjälp, eller blev det ännu snårigare nu, Johnny?
                Både ditt (och Einarssons) svar är till mycket stor hjälp och det underlättar ju hela grejen om det bara är att köra med det vatten jag har. Det finns inget egenvärde i att pilla och mixtra om det nu är onödigt. men kommer ändå att så smått börja återintroducera Catappa i karet successivt.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Både ditt (och Einarssons) svar är till mycket stor hjälp och det underlättar ju hela grejen om det bara är att köra med det vatten jag har. Det finns inget egenvärde i att pilla och mixtra om det nu är onödigt. men kommer ändå att så smått börja återintroducera Catappa i karet successivt.
                  Det är en bra ingång - då "lutar" du ditt vatten åt en lite mjukare feeling.

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Det är en bra ingång - då "lutar" du ditt vatten åt en lite mjukare feeling.
                    Catappa är nog inte fel. Det är ju en annan typ av spårämnen som är bra. Jag tillsätter aquanamin och humin nu efterosm jag kör kolfilter vilket ändå tar bort en hel del mineraler och grejer i vattnet.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Einarsson
                      Catappa är nog inte fel. Det är ju en annan typ av spårämnen som är bra. Jag tillsätter aquanamin och humin nu efterosm jag kör kolfilter vilket ändå tar bort en hel del mineraler och grejer i vattnet.
                      Varför kör du med kol?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Vid ett tillfälle i somras märkte jag att diskusarna började se lite obekväma ut, helt utan logisk anledning. Så köpte ett kolfilter för att utesluta att inte kranvattnet hade "varierande" kvalité, problemen försvann, så nu är jag lite paranoid över kranvattnet att det kan "svänga" ibland under perioder. Så därför kör jag kolfilter på vattnet bara för säkerhets skull, ifall det skulle vara något.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Helt utan fackliga påståenden eller övriga jämförelser så kan jag bara konstatera att 29-30 grader, KH3 och PH6,6 som fås genom att CO2 tillförs till ett kranvatten som annars håller ca 7,7, fungerat väldigt bra för mig. Har haft vitskit en gång, strulade en del med att komma tillrätta med det samt förlorat en fjäril ganska nära inpå inköpet men i övrigt så är jag förvånad över hur bra det faktiskt fungerat. Skall bli riktigt kul att få följa vart det nu bär vägen för din del Johnny.
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Drömmen om ett Discusakvarium

                            Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                            Helt utan fackliga påståenden eller övriga jämförelser så kan jag bara konstatera att 29-30 grader, KH3 och PH6,6 som fås genom att CO2 tillförs till ett kranvatten som annars håller ca 7,7, fungerat väldigt bra för mig. Har haft vitskit en gång, strulade en del med att komma tillrätta med det samt förlorat en fjäril ganska nära inpå inköpet men i övrigt så är jag förvånad över hur bra det faktiskt fungerat. Skall bli riktigt kul att få följa vart det nu bär vägen för din del Johnny.
                            Nu är jag inte kunnig på detta så det som jag ska säga kan vara fel Men om jag fattat rätt så är inte co2/syre automatiskt i en slags tvångsstyrd balans utan man kan ha hög Co2 och hög syrehalt i vattnet samtidigt. Men du kan också ha hög Co2- halt och låg syrehalt samtidigt.
                            Ju varmare vatten, ju mindre syre kan vattnet hålla. Om man då tänker sig att jag skulle öka Co2 halten, men ha växter som inte nämnvärt skulle öka syrehalten som de jag har mest av, Anubias, då skulle fiskarna må riktigt dåligt.
                            Nu vill jag ju inte ha mer växter utan mer svängrum för fiskarna. Därför tror jag, för just mig, att det inte är lyckat att öka Co2 halten med att tillsätta Co2.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Innan man känner att man har full kontroll på nuvarande invånare kanske man bör tänka några ggr innan man ökar invånarantalet och tillför mer komplexitet i sakerna. Men jag tror nog du har tänkt på det redan.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Det är en bra ingång - då "lutar" du ditt vatten åt en lite mjukare feeling.
                                Precis och mjukare feeling är ett härligt uttryck en fredagskväll
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...