Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Jag tänkte på det där med streamern. Kan det inte vara så att den behövdes i "förra" karet just för att det inte var så pass öppet? Nu när det är mer öppet så verkar den ju inte behövas längre helt enkelt.

    Bara en liten teori. Alltid trevligt att läsa dina iakttagelser.

    Har du lagt ut en bild på "nya" karet eller bara videofilm? Om inte så kan du väll lägga ut en bild.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Drömmen om ett Discusakvarium

      Någon av malarna fixar inredningen dagligen. Gissar på min Panaqolus Albomaculatus. Så varje gång jag kommer in flyter några växter. Min prilliga mamma tror att det är Ernst som ställer till hyss. Nu vet ni vilken morsa jag haft att växa upp med
      Så varje gång jag ska fota får jag klämma dit växter istället.
      Senast redigerad av Bluewing; 29 January 2015, 04:48.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Drömmen om ett Discusakvarium

        Ibland vaknar man upp och känner att det är riktigt gott att leva. idag är en sådan dag. Vaknade alldeles för tidigt av att jag kände mig glad. Inte helt fel känsla alls. Så 04:30 satt jag uppe och bara myste. Sippat lite té nu och skall strax avnjuta en latte med en dubbel espresso från min favoritpryl, en Nespresso Latissima. Det blir bara så himla gott att man baxnar.
        Nåväl.
        Har känt mig bekymrad ett tag nu kring Zoopet. Det släppte igår efter Daniels inlägg i Tommys Mitt första-tråd. Jag fick ju själv en skum debatt i denna tråd som väckte lite vågor ett tag, som sedan växte till full storm i Tommys tråd.På något sätt så kändes det ändå riktigt bra det hela för mig och hängde inte med när det tog skruv hos min vän, Tommy.

        För mig handlar det om att värna om att vara en god människa i alla lägen. Hur är man det när man utsätts för motsatsen? Det kan ibland kännas som om mörker är starkare än ljus när det gäller. Men tycker Daniel satte fingret i Tommys tråd på det jag själv sliter för att nå dvs. hur man ska hantera och bemöta fördomar, enkelspårighet och ren elakhet. Om jag t.ex. blir förbannad och svarar med samma mynt så är det den med sämst omdöme som hamnar i överläge. En vettig människa mår dåligt när en strid spårar ur men en obalanserad människa piggnar till, får energi. Det har väl hänt att jag tänt till ibland och tänkt att: Nä nu jä.... och tagit i så jag storknar med att skälla ur mig eller såra. Det är bara det att då har jag sagt det elakaste jag klarar. Jag har en nedre gräns som stoppar mig att gå lägre, bli elakare etc. Den människa jag hävde ur mig på är knappt uppvärmd och har 5 våningar till med elakheter och kränkningar. Så när den andra växlar över till personangrepp så står jag bara där och gapar som en snopen guldfisk och får känslan av att förlora. Det jag förlorat är ju egentligen ett slags elakhetsrace, inget annat.

        Så knepet är ju att ge sig rätt att stå utanför denna fight, att svara med självrespekt och självaktning. Och framför allt behålla lugnet så jag har en hjärna som jag faktiskt har nytta av i dialogen. Det går ju inte att bygga ett reservat där man är skyddad från dåligt omdöme. Men det går att skapa en anda inom sig och i forumet här som lätt står emot det.
        Så tycker jag också vi har det här på Zoopet.

        Sånt låg jag och tänkte på alldeles för tidigt idag kl. 4:30 och mådde gott, så gott.
        När ni andra gick in och försvarade andan i denna tråd och nu sliter för att bota Tommys mörker då är forumet mycket större än bara en diskussionsklubb för nördar. Det blir rena drivhuset för oss människor. Sådär. Då var väl allt sagt och Latten klar.
        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1422508770.975157.jpg
Visningar: 1
Storlek: 209,7 KB
ID: 2165812
        Senast redigerad av Bluewing; 29 January 2015, 05:19.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Har precis beställt några större malgrottor och en bunt mindre till diskuskaret då jag märker att det är alldeles för få gömställen för L-mal och Ancistrus.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            En annan dricker kaffe och äter seg knäckemacka på jobbet ditt lät kaffe goare
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Det är godare
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Det är godare

                Annars har vi gott kaffe på jobbet men det slår inte hembryggt, din sort har jag aldrig smakat på
                och sen blir det en notetomyself... knäckemacka med filadelfiasost och skinka blir inte så gott efter en timme i påse...
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  Tänk om man kunde vakna av att vara glad och bara vilja kasta sig upp ur sängen! måste vara en härlig känsla. Jag brukar iofs lyckas med konsten kanske en gång per år att vakna av att jag skrattar i sömnen/drömmen. Sedan ligger jag där och skrattar en stund, mest åt situationen. Då drömmen ofta var hur tråkig som helst och att jag skrattade åt något konstigt. Då är det härligt att vakna.

                  Aja nog om det. Det som bla är så trevligt med att läsa dina inlägg är just att du har det, den här närvaron och tankarna runt omkring. Det är en fröjd att läsa och många klokheter som ger en en funderare. I like it. Kasst beskrivet men jag vaknade trött idag. :P
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Pia: Nu kan jag faktiskt tycka att seg knäckemacka är godare än det låter. Kaffet bjuder jag på när du svänger förbi vid Västerås någon gång så kan du avgöra själv om det är så gott som jag påstår.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Nu kan jag faktiskt tycka att seg knäckemacka är godare än det låter. Kaffet bjuder jag på när du svänger förbi vid Västerås någon gång så kan du avgöra själv om det är så gott som jag påstår.
                      Skall till Eskilstuna och Norrköping under februari och mars... det är väl i dina krokar?
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av Likan
                        Tänk om man kunde vakna av att vara glad och bara vilja kasta sig upp ur sängen! måste vara en härlig känsla. Jag brukar iofs lyckas med konsten kanske en gång per år att vakna av att jag skrattar i sömnen/drömmen. Sedan ligger jag där och skrattar en stund, mest åt situationen. Då drömmen ofta var hur tråkig som helst och att jag skrattade åt något konstigt. Då är det härligt att vakna.

                        Aja nog om det. Det som bla är så trevligt med att läsa dina inlägg är just att du har det, den här närvaron och tankarna runt omkring. Det är en fröjd att läsa och många klokheter som ger en en funderare. I like it. Kasst beskrivet men jag vaknade trött idag. :P
                        Nja inte vet jag om det är kasst skrivet. Jag fattar vad du menar vilket väl är grejen ? Kul att dessa textmattor som jag nästan skriver för att få ordning på alla tankehumlor i skallen kan ge nåt till dig ändå.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Eskilstuna är 45 minuter laglig körning från Västerås. Norrköping är däremot 10 mil bort. Så där skulle det kunna funka. Skicka PM när du vet om du ska hit. Det skulle vara himla roligt att synas lajv någon gång innan man kvitterar ut en rullator med läckra lättmetallfälgar.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Eskilstuna är 45 minuter laglig körning från Västerås. Norrköping är däremot 10 mil bort. Så där skulle det kunna funka. Skicka PM när du vet om du ska hit. Det skulle vara himla roligt att synas lajv någon gång innan man kvitterar ut en rullator med läckra lättmetallfälgar.

                            Det gör jag! Vet inte tiden än som vi skall träffas i E-tuna.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Likan
                              • April 2012
                              • 2611

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Nja inte vet jag om det är kasst skrivet. Jag fattar vad du menar vilket väl är grejen ? Kul att dessa textmattor som jag nästan skriver för att få ordning på alla tankehumlor i skallen kan ge nåt till dig ändå.
                              Jag är rätt säker på att det ger många av oss mycket.

                              Jepp, bra att du fattar. :P Det är ju huvudsaken!
                              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                              Kommentar

                              • Webo
                                • August 2014
                                • 1968

                                ☺ Jag kan säga att jag såg det väldigt sent och många var redan inblandat och jag har svårt för när det bli osakligt personangrepp och tänder till rejält men för en gångs skull så backade jag och tänkte till för jag vill inte skapa en sämre stämning.

                                Det verkar dock som att Zoopet klara ut detta rätt bra och jag är säker på att andra också känner samma och hade stått bered om det skulle ha behövts.

                                Dock också viktigt, tycker jag iaf, att alla inte lägger sig i och gör det hela mycket värre och gigantiskt som på FB.

                                Krudos till ni som tog disskutionen och höll den på rimligt nivå och alla ni som backade upp.

                                EDIT. Svar till ditt lite längre inlägg om att du vaknade glad väldigt tidigt. Mycket hade skrivits efter det inlägget ser jag nu efter jag är klar med att skriva mitt.
                                Senast redigerad av Webo; 29 January 2015, 06:50.
                                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...