Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Mycket vackert. Igen

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      Min första reaktion var att det känns lagom. På ett bra sätt. Inte Svensson-lagom utan lagom. Man ser, det gjorde inte jag innan. Då såg jag mer en massa.

      I like it!
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • Helene&Andreas
        • January 2009
        • 1336

        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
        Mycket stiligt, modigt med videoklippet också.. Kul att det finns såna som anstränger sig för att hålla forum levande..
        Exakt min tanke! Ska vi köra ett likadant klipp kompis?

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          Hade jag bara haft något att säga så absolut..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • Helene&Andreas
            • January 2009
            • 1336

            Ursprungligen postat av ettfettbranamn
            Hade jag bara haft något att säga så absolut..
            Hahaha.... Ja exakt! Men vet fan inte om jag gjort det ändå...

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Vad säger man när man får så himla mycket go och härlig respons? Vet inte egentligen , men blir himla glad av tänk både om karet och även att "visa upp sig" eller vad man nu ska kalla det.
              Det är inte så stor grej att bli filmad. Flera av er kanske trivs bättre med det än att skriva? Tycker EFBN med kompisar verkat ha blivit taggade. Let the show begin!

              När det gäller karet så kan jag säga att jag "frågade" diskusarna vad som var bäst på så sätt att jag tog ned håven försiktigt och bestämt men fick omedelbart en panikslagen buffelhjord. Då tänkte jag: nehej, det gillade ni icke. Testade istället att ta ner händerna mjukt och drog upp en planta i taget i slowmotion. Lyfte rötterna som om det vore en mindfulnessövning eller kanske en karate-kata i extrem slowmotion. Då blev diskusarna snarare nyfikna på vad jag gjorde. De höll sig på ena sidan tittade, på vad som skedde när jag lyfte ur inredning på andra sidan utstuderat långsamt.
              Nåväl det är deras hem och jag gillar respekt mellan inte bara människor utan även till våra djur. Så jag höll på så där steg efter steg. Slamsög 6 ggr medan diskusarna kollade läget.
              Smög ner rot efter rot medan diskusjuryn höll lite cool koll.
              När jag planterade i samma extremt långsamma tempo så simmade de ut och kollade lite.
              Sådär har jag hållit på hela dagen. Har aldrig fixat ett kar så himla långsamt men har aldrig heller haft så cool fisk som är med på vad jag gör. Så detta var liksom på deras villkor egentligen.
              Bedömde helt enkelt att urhåvning samt vistelse i plastbytta jämfört med ommöblering i extremt långsamt tempo blev till slowmotion-ommöbleringens fördel. Så diskusarna färgade stundtals ut i blått fast jag höll på.
              Så allt har skett med fiskarna på plats. Inte en panikrusch. Inte en svart diskus. Fick fösa undan Ancistrusarna och min Panaqolus Albomaculatus för att kunna byta sida. När jag sedan efter en himla lång tid behövde få diskusarna byta sida under ommöbleringen så fick jag mjukt putta undan diskusarna för att kunna möblera om deras region. De gled då över på andra sidan och sneglade vidare där.
              Så summa summarum den häftigaste upplevelsen någonsin gällande inredning.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                Va coolt! Jag kan tänka mej att det var väldigt roligt också [emoji2]

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Det var det! Grejen är att inte skynda mot målet man vill nå utan njuta av varje sekund medan man håller på Varför skaffa dyr fisk om man ska snabbspola umgänget?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Kommer att ta ut allt i karet och göra om. Så det är lite tack och adjö gällande inredningen. Förklarar detta live denna gång:
                    https://www.youtube.com/watch?v=Wv_NcxMgT1U
                    Ja jädrar.. Det där var ett inlägg som hette duga
                    härligt med nytänk!
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Det var det! Grejen är att inte skynda mot målet man vill nå utan njuta av varje sekund medan man håller på Varför skaffa dyr fisk om man ska snabbspola umgänget?
                      Jag tycker ju att jag har för lite att göra i mina två och det är liksom över alldeles för snabbt. Jag måste ha fler! [emoji15]

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av Mu(sic)
                        Jag tycker ju att jag har för lite att göra i mina två och det är liksom över alldeles för snabbt. Jag måste ha fler! [emoji15]
                        Det är sånt där som kalls mognad och självinsikt. Men ett tips så här vänner emellan är att inte köpa ett minikar då. Du kan ha så få arter utan rejäla grejer..... Då menar jag allt från 100 liter och till Bryzellska innanhav.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Helene&Andreas
                          • January 2009
                          • 1336

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Vad säger man när man får så himla mycket go och härlig respons? Vet inte egentligen , men blir himla glad av tänk både om karet och även att "visa upp sig" eller vad man nu ska kalla det.
                          Det är inte så stor grej att bli filmad. Flera av er kanske trivs bättre med det än att skriva? Tycker EFBN med kompisar verkat ha blivit taggade. Let the show begin!

                          När det gäller karet så kan jag säga att jag "frågade" diskusarna vad som var bäst på så sätt att jag tog ned håven försiktigt och bestämt men fick omedelbart en panikslagen buffelhjord. Då tänkte jag: nehej, det gillade ni icke. Testade istället att ta ner händerna mjukt och drog upp en planta i taget i slowmotion. Lyfte rötterna som om det vore en mindfulnessövning eller kanske en karate-kata i extrem slowmotion. Då blev diskusarna snarare nyfikna på vad jag gjorde. De höll sig på ena sidan tittade, på vad som skedde när jag lyfte ur inredning på andra sidan utstuderat långsamt.
                          Nåväl det är deras hem och jag gillar respekt mellan inte bara människor utan även till våra djur. Så jag höll på så där steg efter steg. Slamsög 6 ggr medan diskusarna kollade läget.
                          Smög ner rot efter rot medan diskusjuryn höll lite cool koll.
                          När jag planterade i samma extremt långsamma tempo så simmade de ut och kollade lite.
                          Sådär har jag hållit på hela dagen. Har aldrig fixat ett kar så himla långsamt men har aldrig heller haft så cool fisk som är med på vad jag gör. Så detta var liksom på deras villkor egentligen.
                          Bedömde helt enkelt att urhåvning samt vistelse i plastbytta jämfört med ommöblering i extremt långsamt tempo blev till slowmotion-ommöbleringens fördel. Så diskusarna färgade stundtals ut i blått fast jag höll på.
                          Så allt har skett med fiskarna på plats. Inte en panikrusch. Inte en svart diskus. Fick fösa undan Ancistrusarna och min Panaqolus Albomaculatus för att kunna byta sida. När jag sedan efter en himla lång tid behövde få diskusarna byta sida under ommöbleringen så fick jag mjukt putta undan diskusarna för att kunna möblera om deras region. De gled då över på andra sidan och sneglade vidare där.
                          Så summa summarum den häftigaste upplevelsen någonsin gällande inredning.
                          Hahahah jag skulle aldrig våga Johnny! Däremot vore det väldigt kul att se EFBN köra en film så folk får se den fantastiska burken och sizen på den!

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Det är sånt där som kalls mognad och självinsikt. Men ett tips så här vänner emellan är att inte köpa ett minikar då. Du kan ha så få arter utan rejäla grejer..... Då menar jag allt från 100 liter och till Bryzellska innanhav.
                            Jag planerar för ett Lido 200. Men det är en långsiktig plan [emoji6]

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Jag tycker nog Jonte är häftigare än burken (som är himla häftig). Låt honom utveckla hur han resonerar kring sjuka fiskar eller fiskar med ärr. Texta sedan filmen på samtliga stora världsspråk och han kommer att ha 7 miljoner visningar efter ett par timmar.
                              Det är bara ett tips i all vänlighet
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Mu(sic)
                                Jag planerar för ett Lido 200. Men det är en långsiktig plan [emoji6]
                                Det är ännu sundare. Men varför inte starta planeringen kring vad det ska vara i den, inredning, bakgrund etc. så har du att göra ett år innan den liksom bara står där i ditt hem
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...