Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Det är lugnt Mats. Var mera nyfiken. I övrigt rör de sig ju framåt. Denna är tuff mot de andra. Tagit revir och så. Vi får se vad lugn och ro och rent vatten gör på sikt
    Japp, låt det gå någon månad och se hur det utvecklar sig!
    Nu har ju jag varit förskonad från sådana holmgångar du genomgått med dina discusar, men en liknande parallell är när jag flyttade över mina Namundhor till 2 000-litaret (då vi flyttade till kåken och jag fick göra mig av med dom).
    De gick då i ett karantänkar och på Kaj. P:s inrådan körde vi en liten kur på dom innan vi drog ner dom i det stora karet.
    Det var ett par stycken som blev ganska spaka av flytten, och det tog ett par veckor i det nya karet innan det rättade till sig och de blev som de skulle.

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Vilka små söta.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Nu kanske jag jag har varit otydlig. Men dessa L200 är ju vinsten jag fått efter att ha kommit på andra plats i tävlingen snyggaste karet. Så det är ju från er de har kommit kan man gott säga Tack än en gång!
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av Einarsson
          Vilka små söta.
          Japp. Himla söta. Lite runda på magen, pigga redan under inkoppningen. Det lovar gott.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            Fina nykomlingar

            Kommentar

            • woodlund
              • December 2011
              • 666

              Dom småttingarna var du väl värd Johnny efter allt du genomgått med dina fiskar på sistone .
              1900Liter Diskusvatten


              Medlem i NDSS www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                Ursprungligen postat av Bluewing
                De tre mini L200 är nu inkoppade och ska strax få lugn i mörker. Husse måste bara få titta lite
                [ATTACH]74965[/ATTACH]
                Vilka finingar

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Tack ska ni ha

                  I diskuskaret är det blandat just nu. En av de största diskusarna verkar vara på väg att bli blind efter behandlingen, vilket är överraskande. Han mår inte bra. Blir det sämre får vi se vad jag gör. Resterande sex är uppåt värre. Ett par har börjat leka nyss. Så det är både glädje och sorgliga händelser.
                  Men trots nedräkningen så är det underbara upplevelser att vara med gruppen.
                  Här är paret i lektagen även om honan blir störd av mitt fotande:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1426712576.773937.jpg
Visningar: 1
Storlek: 344,8 KB
ID: 2170732
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    Kul att du har fått hem gröngölingarna nu! Galet fina är de som sagt. har du nån längd på dem, på ett ungefär? (Nyfiken i en strut.)
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ja visst är det kul. De är nog runt 5 cm alla tre. Karantän-kar är nog bra för att se om de har sjukdomar. Däremot är det ju inte en miljö som skapar trygghet för dem. Testar ny mat varje dag men icke. Hilikari algae wafers - nix, Brysselkål - nix. Vad åt dina?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Pilen
                        • March 2015
                        • 6

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Tack ska ni ha

                        I diskuskaret är det blandat just nu. En av de största diskusarna verkar vara på väg att bli blind efter behandlingen, vilket är överraskande. Han mår inte bra. Blir det sämre får vi se vad jag gör. Resterande sex är uppåt värre. Ett par har börjat leka nyss. Så det är både glädje och sorgliga händelser.
                        Men trots nedräkningen så är det underbara upplevelser att vara med gruppen.
                        Här är paret i lektagen även om honan blir störd av mitt fotande:
                        [ATTACH]75021[/ATTACH]
                        Spännande! Lycka till

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          Ingen aning vad min åt. :P men den erbjöds bla det dina får. De kanske behöver gå in sig i några dagar innan de käkar? Högst frustrerande är det ju dock. Jag har tre firrar hemma som jag aldrig ser äta och inte är de feta heller. Men men, man får hoppas att de kommer igång så småningom. Provat zucchini än?

                          Om du känner att miljön är otrygg så kan du ju ha ljuset släckt mycket. eller lägga in en liten grenbit bara. Du har väl några kg mopani kvar?
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Jag har sagt det förut och säger det igen: du är så smart så man blir bländad ibland
                            Jag har ju ett helt drös med mopanirötter som är klorinbehandlade och tokrena som jag kan göra ett röse av i karantänkaret hade inte tänkt på det alls. Tack!
                            Testar att köpa Zuccini och sedan får jag köra på tills de gillar nåt. Fördelen med ett naket kar utan sand är ju att det är lätt att suga upp skräp och överbliven mat samt att man ser om de skiter etc. Smyger i lite diskret ett halvt ton mopani när jag kommer hem!
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Halloj Johnny!
                              Satt här och funderade lite; Nu när du har ett karantänkar, med nya fina malar - kör du "avmaskning" då, alltså någon form av medicinering för att få bort eventuella "dåligheter"? Eller kör du malarna (och kanke annan fisk längre fram) bara i vanligt vatten för att se om de utvecklar något?
                              Grejen med min fundering är att den "skit" de möjligen har, är de resistenta mot och det kommer inte att märkas, eller blomma ut på dom du har i karantänkaret - men kanske överföras på discusarna efter karantänperioden..?

                              Bara en tanke - inget annat!
                              Senast redigerad av Mats Bryzell; 19 March 2015, 12:15.

                              Kommentar

                              • Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Halloj Johnny!
                                Satt här och funderade lite; Nu när du har ett karantänkar, med nya fina malar - kör du "avmaskning" då, alltså någon form av medicinering för att få bort eventuella "dåligheter"? Eller kör du malarna (och kanke annan fisk längre fram) bara i vanligt vatten för att se om de utvecklar något?
                                Grejen med min fundering är att den "skit" de möjligen har, är de resistenta mot och det kommer inte att märkas, eller blomma ut på dom du har i karantänkaret - men kanske överföras på discusarna efter karantänperioden..?

                                Bara en tanke - inget annat!
                                Men en smart tanke tycker jag

                                Kommentar

                                Arbetssätt...