Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Ok då vet jag.

    För övrigt så sitter det en mycket lycklig akvarist här och iakttar diskusarna och det är så att verkligen alla hål och sårytor har börjat läka snabbt. Det vände i dag. Tillsatte full dos mineraler igår dvs. aqua Namin igår efter VB 50%. Vet inte om det hänger ihop eller inte. Vattnet är otroligt klart nu med 3 filter igång. Men det bästa till sist är att den tunnaste honan som sett värst ut börjar kunna ta åt sig näring och ser mer jämn ut på kroppssidorna vilket tyder på att näringen tas upp korrekt.
    Hon är dessutom den som äter mest. Matar 3-4 ggr om dagen men i relativt små portioner.
    Så dessa senaste dagars råslit känns plötsligt obetydligt och självklart lätt. Just nu känns det bara som en stor och varm lycka allra längst ner i magen.
    Så skönt att höra, glad för din skull Johnny!
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Tack Pia.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Jag förstår att du känner som du gör efter allt slit, jag blir också glad för din skull .
          Hoppas att det löser sig för för Jesper också.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Tack båda ja Jesper har jag tänkt på ända sedan i morse. Håller tummar och kniper tår för hans rocka.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1426454293.507496.jpg
Visningar: 1
Storlek: 257,4 KB
ID: 2166745
              Äntligen känner jag mig friskare !
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                Hur ser såren ut nu?
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • heba
                  • September 2013
                  • 847

                  Vilken härlig känsla det måste vara när allt jobb och slit ger resultat
                  /Helene

                  180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    [ATTACH]74905[/ATTACH]
                    Äntligen känner jag mig friskare !
                    Härligt!!!!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Drömmen om ett Discusakvarium

                      Ursprungligen postat av HWH
                      Hur ser såren ut nu?
                      Nu skiljer jag på sår och hål. De har haft bägge.
                      Såren ser annorlunda ut på så sätt att de ser släta ut, mindre ojämna. Ett av de största såren som en har haft i pannan börjar få ny, mörkare hud i kanterna. Det såret år dessutom 25% mindre än dagen innan.
                      Några av de minsta hålen hittar jag inte längre. Det största hålet börjar dra ihop sig och det växer till ny hud från sidorna. Gissar att den tjejen får en grop där.
                      Men det bryr jag mig inte ett dugg om. Inte hon heller.
                      Senast redigerad av Bluewing; 16 March 2015, 05:55.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Drömmen om ett Discusakvarium

                        Ursprungligen postat av heba
                        Vilken härlig känsla det måste vara när allt jobb och slit ger resultat
                        Ja det är det. Ffa eftersom det kanske antyder att det var rätt åtgärder. Största lyftet är att se tjejen som varit magrast, med störst hål och mot slutet syn/balansrubbningar få tillbaka energi, full balans och koordination och nästan maniskt simma runt och leta föda.
                        Innan all detta stod hon mörk i ett hörn och inväntade döden egentligen. Ja känslan är svårbeskrivbar egentligen.

                        Något jag tycker mig ha lärt också i allt detta är är att det är direkt nödvändigt med gott om mineraler i vattnet till fisk som har en känslighet för HiH och angränsande sjukdomar. Vi pratar om Ph och Kh men inte särskilt ofta om att de fiskar som naturligt lever i lägre Ph behöver bra tillgång till mineraler i vattnet. I varje fall har jag fattat det så när jag läst om vad som skapar förutsättningar för HiH.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Jesper Broman
                          Härligt!!!!
                          Ja det är det. Hoppas på samma kommentar från ditt kar så småningom, Jesper.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Pilen
                            • March 2015
                            • 6

                            Ny snubbe här!

                            Jag tycker att det är kul att läsa om människor som också gillar utmaningar. Precis som jag gör.
                            Att hålla på med diskus är en utmaning men också en härlig upplevelse.
                            Diskus är ganska nytt för mig (odlade tropheus tidigare).

                            Nu när jag har "strippat" karen på sand, rötter och växter. Och har lite större grupper fisk, så verkar det (för tillfället)
                            mer harmoniska och hungriga fiskar.

                            På Stendkers hemsida tipsar de att hålla mycket fisk tillsammans: (lite väl många kan tyckas)
                            "•In my 300 litre aquarium I have 10 fish of 8 cm in size and one fish is being bitten by the group and is losing weight. What can I do and why is that?

                            Discus fish belong to the perch family and display the group behaviour described by you, as all other perch, when the group is too small. For a 300 l aquarium we recommend at least 24 discus fish of 8 cm to ensure harmonious coexistence and prevent one fish being driven away from the food. You should reduce the group slowly as they grow until you end up with c. 15 fully grown fish which feel comfortable in your aquarium."


                            http://diskuszucht-stendker.de/gb/58...q,index,0.html

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ja visst är det en rejäl utmaning med diskus kul att höra hur du landat med dem. Stor grupp diskus i karet kör ju stendker själv med i sina kar men vad jag förstått kör de med bl.a. UV och annat så att vattnet blir i det närmaste sterilt. Då går det ju också vad jag förstår att köra tätt med diskus.
                              Frågan blir mer varför man har diskusen. Är det djuret i sig som är fokuset? Är det djuren i sin miljö? Är det odlingen etc. För mig är upplevelsen att se diskusen simma runt rötter och att leta efter föda i sand dvs. Diskusen i en miljö. Så då blir spelreglerna lite annorlunda.
                              Nu verkar det ju å andra sidan inte gå så tvärbra med denna gruppen så vi får se hur jag tänker om det hela spårar ur helt framöver.
                              Vilken storlek har du på dina diskus?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Sådär. Nu har jag läst igenom länken lite snabbt. Verkligen ett annat sätt att tänka kring diskus. En del varningar som "mixa aldrig diskus med andra arter och aldrig med vildfångad fisk". Ska läsa lite noggrannare och smälta det lite mer.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...