Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Den blev ju bra!
    Jag försökte göra mig själv, det gick åt helvete...

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      Jag gjorde en också men jag hittade inte tillräckligt med rynkor så det blev en yngre version [emoji6]

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Jag kunde inte låta bli att göra en på Johnny, baserad på den befintliga avatarbilden - bara på kul!
        (Sorry för OT, Johnny!)
        Dagens asgarv.
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av Helene&Andreas
          Hahaha! Lite så kan det kännas ibland... Farbror Bryzells berättelser...
          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Haha! Wonderful, Johnny!

          Ja, vad skall man göra, när ni rackarungar ber så snällt!
          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
          Så fantastiskt skrivet, du är verkligen Zoopets i särklass mest underhållande skribent
          Ursprungligen postat av Jesper Broman
          Instämmer
          Ursprungligen postat av Mu(sic)
          Klockrent
          Älskar ju bokstavligen att skriva och speciellt när det som här i forumet är helt prestigelöst. Då ploppar det upp idéer som popcorn mest hela tiden. Kul att det funkar även för er
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av heba
            Inser när jag läser igenom det jag missat (under en mindre aktiv period från min sida) att du haft en riktigt tuff period
            Beundransvärt att du delar med dig av dina "up's and down's"! Sådant är ju (tyvärr) det andra akvarister lär av, vad är kunskap om man inte delar med sig av den? Skönt dock att höra att du och fiskarna är på väg "upp" igen
            Så det blev ett "nano-Lido" till - ett 200 liters, härlig inredning i vanlig ordning!
            Du pratar om att fästa in och utsug till ytterfiltret - eller missförstår jag detta - jag (eller snarare maken) har satt fästklamrarna utan sugproppar (bara "pinnen") in i hål i bakgrunden och detta sitter bra.
            Ja det har varit både tufft, fysiskt/psykiskt. Det har gett träningsvärk till max, och samtidigt taggande på ett härligt sätt också.
            Man mår ju inte bra som människa att stå maktlös. Allt slit kändes som att jag faktiskt kunde göra nåt, ta makten över situationen, inte bara sitta och titta på karet, paralyserad av oro och maktlöshet.
            Nu har jag verkligen fått till det och akvaristiken har fått den plats i hemmet som den förtjänar dvs. jag har försökt passa in karen i hemmet. Detta är första gången som hemmet anpassats för mina kar. Svårt att förklara men för mig är det en rejäl skillnad. Ställde ju in en skidresa för att måna om diskusarna och ingen skilsmässa trots det. Ett gott tecken.
            Men det är skönt att ha ett arrangemang där man kan spänna musklerna om man nu skulle behöva det. Menar då karantänkaret som jag skulle skaffat direkt egentligen.
            Tror att det kan gå bra med diskusarna, men tar inget för givet. Vi får se.

            Ja Lido 200 är en hit även om Nyckelhålen får omvänd höjdrädsla (yträdsla) och upplever daglig panikångest. Paletterna är i himmelriket och flörtar konstant. Ancistrus är även de på Gröna Ölund och studsar som guldorange små gummibollar runt bland grenar och blad.

            Apropå att fästa fästet i bakgrunden, sitter det verkligen fast?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Jag kunde inte låta bli att göra en på Johnny, baserad på den befintliga avatarbilden - bara på kul!
              (Sorry för OT, Johnny!)
              Tack, Mats! Du är rolig du Fniss... Testar den ett tag faktiskt och försöker känna efter hur det är att anonymisera sig en del, för det är ju det som händer. Det kanske känns skönt? Vi får se.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Nja, testat ett tag och bilden gör mig till en cool kille. Märker att det nästan är som att vara någon annan och anonym samtidigt. Jag är egentligen himla totalt o-cool och är mer personliga-mycket-djupa-samtal-mellan-fyra-öron-kille. Så det får bli tillbaka till stroppig gubbe med kajak bild Men kul att testa
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Tack, Mats! Du är rolig du Fniss... Testar den ett tag faktiskt och försöker känna efter hur det är att anonymisera sig en del, för det är ju det som händer. Det kanske känns skönt? Vi får se.
                  Ja, det var inte meningen att du skulle använda den. Testade bara att göra en för skojs skull. Jag tycker din kajakbild är kanonskön, så behåll den!

                  Kommentar

                  • Helene&Andreas
                    • January 2009
                    • 1336

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    stroppig gubbe med kajak bild
                    Njaeee... Den Johnny jag stött på stämmer inte in på detta i mitt tycke...

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Menade inte att jag var sådan utan att bilden kan ses så
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Helene&Andreas
                        • January 2009
                        • 1336

                        Hahaha! Det vet jag väl Johnny!

                        Kommentar

                        • heba
                          • September 2013
                          • 847

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Ja det har varit både tufft, fysiskt/psykiskt. Det har gett träningsvärk till max, och samtidigt taggande på ett härligt sätt också.
                          Man mår ju inte bra som människa att stå maktlös. Allt slit kändes som att jag faktiskt kunde göra nåt, ta makten över situationen, inte bara sitta och titta på karet, paralyserad av oro och maktlöshet.
                          Nu har jag verkligen fått till det och akvaristiken har fått den plats i hemmet som den förtjänar dvs. jag har försökt passa in karen i hemmet. Detta är första gången som hemmet anpassats för mina kar. Svårt att förklara men för mig är det en rejäl skillnad. Ställde ju in en skidresa för att måna om diskusarna och ingen skilsmässa trots det. Ett gott tecken.
                          Men det är skönt att ha ett arrangemang där man kan spänna musklerna om man nu skulle behöva det. Menar då karantänkaret som jag skulle skaffat direkt egentligen.
                          Tror att det kan gå bra med diskusarna, men tar inget för givet. Vi får se.

                          Ja Lido 200 är en hit även om Nyckelhålen får omvänd höjdrädsla (yträdsla) och upplever daglig panikångest. Paletterna är i himmelriket och flörtar konstant. Ancistrus är även de på Gröna Ölund och studsar som guldorange små gummibollar runt bland grenar och blad.

                          Apropå att fästa fästet i bakgrunden, sitter det verkligen fast?
                          Jag har haft in/utsug monterade på detta viset sedan start och det har inte lossnat. Det som däremot lossar är dom förb-de sugpropparna på akvariets ut/baksida, men det är en annan historia
                          /Helene

                          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av heba
                            Jag har haft in/utsug monterade på detta viset sedan start och det har inte lossnat. Det som däremot lossar är dom förb-de sugpropparna på akvariets ut/baksida, men det är en annan historia
                            Har ni limmat fast dem då? Eller bara pressat in dem i materialet?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • heba
                              • September 2013
                              • 847

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Har ni limmat fast dem då? Eller bara pressat in dem i materialet?
                              Maken gjorde hål med en knivspets och sedan bara tryckte in "pinnen", den är intryckt hela bakgrundens tjocklek.
                              /Helene

                              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ok då vet jag.

                                För övrigt så sitter det en mycket lycklig akvarist här och iakttar diskusarna och det är så att verkligen alla hål och sårytor har börjat läka snabbt. Det vände i dag. Tillsatte full dos mineraler igår dvs. aqua Namin igår efter VB 50%. Vet inte om det hänger ihop eller inte. Vattnet är otroligt klart nu med 3 filter igång. Men det bästa till sist är att den tunnaste honan som sett värst ut börjar kunna ta åt sig näring och ser mer jämn ut på kroppssidorna vilket tyder på att näringen tas upp korrekt.
                                Hon är dessutom den som äter mest. Matar 3-4 ggr om dagen men i relativt små portioner.
                                Så dessa senaste dagars råslit känns plötsligt obetydligt och självklart lätt. Just nu känns det bara som en stor och varm lycka allra längst ner i magen.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...