Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Japp det är den diskusen och det känns hemtamt med tom i bollen då jag själv knappt har ett IQ på under 10 idag.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      IQ, fattas mig mer än vanligt känns det som nu under en längre period.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Måste bara säga att jag är så himla nöjd med att jag satte in nu totalt 3 filter i detta karet. Fattar inte att jag inte gjort det tidigare. Vattnet är idag riktigt tok-klart.
        Satt igår länge vid karet och njöt i fulla drag av överambitiösa föräldrar och hungriga diskusar som verkar genuint lyckliga med den nya inredningen. Får ofta sådana där "moments" där diskusarna simmar runt dessa tvärgående bågar som skapar valv från filmer som jag sett på vilda diskusar.
        Om jag nu får grotta ner mig i den här valvgrejen så tror jag det är något jag missat gällande diskusar att de fullkomligt älskar dessa valv och att de triggas i lite annorlunda beteenden när en större tvärgående stam/stock/gren kan glidas in under för att sedan spana över omgivningarna. De liksom simmar under, runt, över stammarna och ger intrycket av att vara små helikoptrar som glider runt sin axel samtidigt som de vrider sig i en annan axel medans de stint kollar på stocken, plockar lite. Tror detta beteende är medfött och triggas när stammarna har en grov yta med mycket sprickor som de jag har i mitt kar.
        När grenar hänger uppifrån tenderar de att bli mer stationära i karet. Men när stammarna är tvärgående med mycket luft emellan får de mycket rörelse i sidled i karet. Det blir ett flow som innebär att de fyller ut karet på ett sätt de inte gjorde ens när de var 10 stycken.
        Du ser inte beteendet på denna senaste film (som redan är visad) men ser hur dessa stammar är placerade. Så en 4-5 grova grenar/stammar från sida till sida hade gett denna effekten tror jag. Här var de alldeles nya i karet och såg liksom inte grenarna men de såg husse.


        Nu gäller detta glädjande inte bara diskusarna utan även Corydoras som också rör sig längs med och runt dessa stammar i karet. Men roligast av allt är hur guldancistrusarna beter sig. De hoppar ju runt som (iofs himla skäggiga) påskharar runt grenarna. Så de studsar runt på omvända sidor i en spattig spiralformig riktning med en annan guldancistrus på motsatta sidan. Mycket underhållande

        I några av karen på denna filmen så kan jag känna igen små tendenser till de beskrivna beteendena när man har tvärgående grova grenar som ger rejäl skugga under:
        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


        Så just nu går jag och grunnar hur jag ska kunna fläska i med stammar på tvären i karen. Tror det triggar bra beteenden för flera flodlevande arter då detta ju är vanligt dvs. att ett träd faller ner i floden och strömmen gör med tiden att det blir många tvärgående stammar, grenar. Inte bara uppifrån som kanske är vanligast precis vid strandbrinken utan strax utanför där vattnet har lite mer rörelse. Funderar t.ex. på Mats kar hur det skulle se ut med trästammar, grova grenar som sträcker sig från sida till sida och som ger en 50 cm fri yta under stammen där fiskar i stim kan se det ljusa utanför stammen men från ett mörker där man som betraktare bara ser svarta siluetter och där det är ljust vatten både framför och bakom denna stock/stam.
        Det kanske låter helt obegripligt men jag vet vad jag menar och ser det innanför pannbenet.

        Kommer att kolla in i mitt Lido 200 som bygger mycket på höjden om jag skulle kunna lägga in tvärgående stammar. Hmm. Nu blev det riktigt kul i skallen
        Senast redigerad av Bluewing; 20 March 2015, 05:20.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          Jag hade väldigt mycket rötter lutade mot bakgrunden och ned från stagen i mitt Diskusakvarium och dom gillade verkligen att simma där bakom, nackdelen är väl att man ser dom mindre
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av KJE
            Jag hade väldigt mycket rötter lutade mot bakgrunden och ned från stagen i mitt Diskusakvarium och dom gillade verkligen att simma där bakom, nackdelen är väl att man ser dom mindre
            Men med tvärgående stammar med mycket luft under så ser du dem lika mycket. Det blir inte så mycket "bakom" utan mera "under" de ställer sig ibland. De blir lättare nyfikna på det som sker utanför denna reträttplats som jag upplever det.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Hmm tänkte sätta mig ned och umgås med min tråd och tänkte bolla vidare lite på ett inlägg från Mats. Men ser att det har raderats inlägg.... Man får snabb som en iller för att hinna läsa inlägg när det införs självcensur i ens trådar. Synd, men inget jag kan göra nåt åt.
              Eller om det är så att jag drömt att jag läst det. Ingen aning.

              Ville bara skriva av mig lite. Har en så himla go känsla nu. Det gäller mina kar men faktiskt lika mycket om Zoopet. Tycker ibland att det uppstår en så skön känsla av sammanhållning med många av er. Tycker jag känner en hel bunt egentligen som jag de facto aldrig träffat live men ändå tycker jag känner. Sedan är det nog så att när det händer något omskakande som t.ex. med Jespers Livia så stiger personerna fram genom texten på ett helt underbart sätt.

              Här hemma mår alla diskusar oförskämt bra utom en där han står och trycker med dimmiga ögon.
              De L200 jag vann är aktiva i sin karantän men verkar inte vilja äta förrän de kommer över till det stora karet nästa vecka.
              Därefter flyttar jag över diskus-sjuklingen och ger honom VIP-behandling tills jag får se om det går att åtgärda hans problem.
              Regnbågarna på jobbet mår toppen och där börjar en del snart nå 15 cm faktiskt. Imponerande fiskar. Lättskötta. Underhållande och ett konstant lyckopiller.
              I mitt 120 Lido har jag satt in en liten streamer från Hydor som gör underverk i växtmassan. Hela karet har fått markant bättre cirkulation och som en följd av det bättre syresättning. Har ju strömmen från innerfiltret riktat rakt åt vänster. Streamern är sedan placerad högt upp till vänster över JBL Taifun och riktad rakt framåt. Det blev en ren hit.
              Mitt Lido 200 kan tänkas få en mopanirot till i helgen från mitt personliga rotlager.

              Jag vet egentligen inte vad jag ville berätta Jag ville bara berätta att det känns gott och lyckligt idag och att det känns särdeles så här på Zoopet när jag läser om vad som händer i era kar därute runt om i Sverige. Ha en himla skön lördag!
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Nejdå, Johnny! Det var ingen självcensur! Jag tog bara bort inlägget för att det inte sa ett smack - jag ville bara skriva att jag läst och hajat funderingarna om ditt karantänkar, men inlägget blev så malplacerat och fjantigt i trådflödet, så jag tog väck det!

                Det är underbart att du har en go' feeling, och det är jättehärligt att läsa att det går fint med discusarna!
                Ha en toppenlördag, du också, Johnny!

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  Tack det samma. Kul att följa din tråd och alla som skriver här och i andra tråder.
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Skummat snabbt igenom vad jag missat i din tråd, hoppas hinna läsa lite utförligare när tid finnes. Verkar dock vara en ganska nöjd och harmonisk Johnny som skriver, det gläder mig. När det gäller tekniken så känner jag igen såväl känslan som resultatet, kickade ju igång mitt fjärde filter i karet för några månader sedan, något jag inte ångrar en sekund.
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • woodlund
                      • December 2011
                      • 666

                      Kul att det verkar vara på rätt väg igen Johnny , njut av resten av lördagen nu
                      1900Liter Diskusvatten


                      Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Tack för goa lördagshälsningar från mig och pappa diskus
                        Klicka på bilden för större version

Namn: pappa diskus 150321.jpg
Visningar: 1
Storlek: 257,5 KB
ID: 2170783
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • mrfrost
                          • October 2012
                          • 186

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Tack för goa lördagshälsningar från mig och pappa diskus
                          [ATTACH=CONFIG]75098[/ATTACH]
                          vilken härlig bild johnny så skönt att läsa att du hår fått en så härligt känsla med allt nu
                          i veckan ska jag inreda diskus akvariet efter lite renovering och jag börjar med få en härligt känsla.
                          har ju som jag sagt många gånger innan sneglat på hur du får till dina inredningar och jag hoppas kunna få till något som är
                          hälften så snyggt så är jag nöjd
                          trevlig lördag

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Gillar alla bilder du lägger upp Johnny, tänk ändå vad du har lyckats med - dessvärre lyckades inte jag. Vi köpte ju samtidigt, så gilla nu allt som ni har gått igenom .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Gillar alla bilder du lägger upp Johnny, tänk ändå vad du har lyckats med - dessvärre lyckades inte jag. Vi köpte ju samtidigt, så gilla nu allt som ni har gått igenom .

                              //Inger
                              jodå Inger. Jag gillar nog allt vi gått igenom. Jag kommer ihåg det mycket positivt. Men när det gäller det som skedde mot slutet att du inte lyckades, så var nog den stora grejen vattnet för dig.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                jodå Inger. Jag gillar nog allt vi gått igenom. Jag kommer ihåg det mycket positivt. Men när det gäller det som skedde mot slutet att du inte lyckades, så var nog den stora grejen vattnet för dig.
                                Funderar ändå ibland på om det verkligen berodde på vattnet, men det är historia nu .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...