Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Det går ju inte köra karantän och bara vänta och se om de utvecklar något. De kan bära på något som inte märks av alls, förrän det sprider sig till andra fiskar som tar stryk av det. Kör man ett karantänskar så får man ju köra i något som dödar parasiter och bakterier. I vissa fall kan man sätta i en av fiskarna ifrån "huvudkaret" tillsammans med de nya i karantänskaret för att då se ifall den fisken får någon skit. Som någon sorts försökskanin, men det är ju ingen chansning man vill göra med dyra fiskar. Iaf inte jag.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Einarsson
      Det går ju inte köra karantän och bara vänta och se om de utvecklar något. De kan bära på något som inte märks av alls, förrän det sprider sig till andra fiskar som tar stryk av det. Kör man ett karantänskar så får man ju köra i något som dödar parasiter och bakterier. I vissa fall kan man sätta i en av fiskarna ifrån "huvudkaret" tillsammans med de nya i karantänskaret för att då se ifall den fisken får någon skit. Som någon sorts försökskanin, men det är ju ingen chansning man vill göra med dyra fiskar. Iaf inte jag.

      Precis, därav frågan.
      Jag hajade inte riktigt om Johnny hade någon "medicin" i karantänkaret - eller bara kör kranvatten.

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Det är väl sådant där grönt man brukar ha i karantänskaren?

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Precis, därav frågan.
          Jag hajade inte riktigt om Johnny hade någon "medicin" i karantänkaret - eller bara kör kranvatten.
          Blev också nyfiken nu. :-)
          350L Diskus

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Nu ska jag svara helt ärligt hur det är. Just nu kör jag bara kranvatten och väntar.....
            Samtidigt så våndas jag i hur jag ska göra egentligen. Så just nu samlar jag mig för beslut hur jag ska agera nu.

            För att citera Wikipedia: "Karantän är en strikt isolering av antingen människor eller djur. Objekt brukar placeras i karantän vid misstanke att det är smittat av en smittsam och farlig sjukdom. Isoleringens längd varierar beroende på den aktuella sjukdomens inkubationstid."

            Dvs. följer jag det tänket så handlar det ju om att vänta minst någon månad för att se symptom eller utbrott av en sjukdom som ligger latent och då bryter ut och medicineras.
            Det resonemanget är ju å andra sidan småkorkat om det är flagellater jag inväntar då fisken kan ha dessa och må utmärkt hur länge som helst, men ändå smitta diskusarna.
            Om jag gör som Tony så medicinerar jag nu med en dubbelkur med multicura och antispot under en vecka. Medicinerna finns hemma. De medicinerna är milda och de flesta fiskar klarar det utmärkt och enklare flagellater tas bort/minskas. Då kan jag pytsa över fisken om en vecka.

            Är jag orolig för läskigare flagellater så smackar jag på med Flagellol. Men den medicinen är tuff och alla mådde inte bra av den.
            Så den kan knäcka fiskarna....
            Överlever de kan de flyttas över inom en vecka.

            Eller så gör jag som förr och koppar in fiskarna i karet och skiter i hur det gick senast och tänker att sådan otur har man bara en gång i livet.
            Så ett korrekt svar Mats är att jag gör ingenting alls nu, men har bestämt att jag måste bestämma mig till ikväll.
            Är som en lång skäggig åsna mellan två rejäla höstackar.

            Om någon av er har tankar hur ni själv skulle gjort så är jag intresserad. Om jag inte kan bestämma mig alls så blir det multicura/antispot en vecka. Så nåt blir det hur som helst.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Jag har i ersatt flagelatbekämpning med värme helt och hållet. Och skulle jag behöva medicinera så kör jag numera med Cloramin T då jag haft bäst resultat med det. Jag har även metro på lager ifall det skulle bli akut, då det är lätt att få ner i maten.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Pratade med Tony en stund i telefon. Både om de diskusar jag har, den tidigare behandlingen och nu den diskus jag har som fått grumliga ögon. Enligt Tony så blir det så enbart om en diskus är mycket nedgången. Tveksamt om det då går att vända, enligt Tony då diskusen är så svag.
                Det som jag då tänker på är ju att det som hänt diskusarna är mitt fel egentligen. Jag har undvikit att ta i för länge och har nu ett sämre utgångsläge än annars då flera av dem är nergångna av de parasiter de haft. En del flagellater skapar ju ärrbildningar i tarmen så att även om man får bort flagellaterna så kan det bli en del magproblem. Så vi får se hur det går med den diskusen.

                Jag kan ju inte plocka ut honom innan jag har ett kar ledigt. Karantänkaret är ju upptaget med mina L200.
                Kommer att ha den dåliga diskusen under uppsikt och ser det dåligt ut ikväll så blir det tyvärr avlivning av honom.

                När det gällde L200 så sa Tony att de oftast är VF och då inte har de stammar parasiter som har inbyggd resistens och därför är lätta att slå ut med mjuka preparat. Så hans förslag är en vecka i Multicura och Antispotbehandling.
                Så kommer jag också att göra innan jag släpper ner dem i stora karet. Så jag fortsätter på Tonys linje när det gäller introduktion av ny fisk till detta kar.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Har du inga bilder på den som är dålig?
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Han står ju och trycker längst in. Så det blir på distans. Men zoomar du in på bilden så ser du hur han ser ut. Han har också ett sår i pannan efter panik vid isläppet från karantänkaret.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1426789462.973874.jpg
Visningar: 1
Storlek: 361,2 KB
ID: 2170747
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Nu kan man ju tro att det är dåliga vibbar med "aldrig mer diskus" -känslor här hemma med halvblind nergången diskusfisk i detta kar med nymedicinerad diskusgrupp. Men det är det inte. Jag har full glädje av gruppen och nu är det ju så att jag varit nybörjare under åren som gått. Överreagerat alltför ofta och underreagerat flera gånger. Men försökt lärt mig eftersom.
                      Det kommer flera diskusar efter dessa.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Bra inställning. Hoppet är inte ute för den där fisken än, den kan repa sig med lite tur. Däremot om fiskar varit allvarligt sjuka förut är det lätt hänt att de får återfall och ändå stryker med vid ett senare tillfälle.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Såklart Johnny, att det kommer att finnas fler Diskusar hos dig . Du/ni har ju gått igenom en pers nu, men jag hoppas innerligt ändå, att i alla fall några av dina nuvarande "glädjeämnen" kommer att klara av allt vad dom har varit med om.
                          Den som du upplever som blind, hittar den inte maten eller?

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Han står ju och trycker längst in. Så det blir på distans. Men zoomar du in på bilden så ser du hur han ser ut. Han har också ett sår i pannan efter panik vid isläppet från karantänkaret.
                            [ATTACH]75053[/ATTACH]
                            Den har även "dimmiga" ögon .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Såklart Johnny, att det kommer att finnas fler Diskusar hos dig . Du/ni har ju gått igenom en pers nu, men jag hoppas innerligt ändå, att i alla fall några av dina nuvarande "glädjeämnen" kommer att klara av allt vad dom har varit med om.
                              Den som du upplever som blind, hittar den inte maten eller?

                              //Inger
                              Tack Inger Den är nog inte blind men är så grumlig att den ser dåligt och den ignorerar maten fullständigt. Att jag kallar den blind är mer att det är så den ser ut.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursäkta mitt lite svamliga inlägg, har inte läst allt som jag borde (mycket med renovering nu av nya bostaden, så jag är helt tom i skallen), men som jag förstår, är det den Diskus i inlägg 5473 som det handlar om?
                                Skit också, men kanske kanske den kommer igen - men gillar inte den tomma blicken.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...