Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Tror knappt Blåvinge hängt med i svängarna senaste dagarna men nu verkar han ha kommit fram till en ganska bra plan tycker jag.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Ärligt talat, ett kar med fokus på ciklider från amerikat och mexico hade inte varit fel det heller. (Dvs de som inte är diskus.) :-)
      350L Diskus

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av PiaJo
        aha, trodde det var till hallen på jobbet. Hänger inte med i svängarna
        Jag hänger inte heller med riktigt i Johnnys "svängar"- än svänger det hit å än svänger det dit
        Tror inte han vet riktigt varken eller...

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ni har så rätt, jag har varit helt totalt förvirrad några dagar men börjar vakna upp nu. Men det har gått från en totalt låst situation med mycket frustration till att nästan alla dörrar är öppna.
          Så nu när jag kan välja mera vad jag egentligen ska fokusera på så blir jag också medveten om hur mycket inom akvaristiken jag gillar. Det blir ju lätt så att vi toksnackar om vissa arttyper och då liksom finns bara dessa. När jag nu slänger upp alla pusselbitar och tänker helt utanför boxen så kommer då nya idéer, gamla idéer. Allt i en trevlig mix.

          Akvariet på jobbet är klart gällande kartyp. Men det är inte klart gällande vilken fisk. Även om jag stundtals låter som Diskuskillen så gillar jag oerhört mycket andra arter. Nu har jag chansen att skaffa mig en spännvidd med de arter jag gillar. Då gäller det att tänka till så att de passar med varandra. Så jag skulle idealiskt i framtiden nog se ganska stor skillnad mellan karen. Inte bara ha en enda typ

          Klart:
          På jobbet: 450 L med ciklider, tetror, corydoras, l-malar. Men där är ciklidtankarna olika eftersom. Jag gillar mina Diskusar så mycket att det inte heller gör något att jag inte har andra Diskusar. Det kan vara så att det räcker med dem.
          Gillar hantlar, flaggor, skalarer etc. etc.

          I de andra karen hemma, idéer just nu:
          Ett guramikar,
          asiatiskt kar,
          artakvar med etroplus maculatus
          Malawi
          Ett rent malakvarium
          Ett växtakvarium med scaping

          Så just nu får jag drömma fritt där.
          Men 450 till jobbet beställs senast nästa vecka. Men innehållet är ganska öppet. Trivs med det också. Det är inte förvirring utan mera ett brainstormingläge som pågår.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Jordätare?
            350L Diskus

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              Ska vara ärlig och säga, snäcklekare på jobbet. De uppskattas mycket av folk som inte är akvarister.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Tack för er input. Nu ska ju karet vara i ett väntrum med folk i rörelse. En del jordätare flyr ju lite väl lätt. Eller har jag fel? Hade förr G. Jurupari som var bland det vackraste jag sett.
                Snäcklekare i ett 450? Blir det inte en himla aktivitet på botten i ett tomta kar i övrigt?

                Nu låter det säkert negativt, men kan ni inte argumentera vidare. Karet kommer ju att bli ett högbyggt widescreen-kar så fisken jag har behöver "fylla" karet.

                Men spännande förslag som jag inte tänkt på över huvud taget. Ska läsa vidare om art-typerna.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  Mitt argument är att det ska vara spännande gör folk som inte kollar på nyanser i lekdräkter och fläktande av rom. Så ett Tanganyika med petricolor, snäcklekare tex similis som bildar koloni och de snygga svarta med vita prickar fiskarna ( kommer inte ihåg namnet)
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Är det troffar du menar? Är inte de svåra att hålla? Aldrig någonsin på 40 år haft Tanganyika. Vilka spännande idéer du har, Helena? Nu blir det till att plugga!
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Marten64

                      • July 2012
                      • 1020

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Nu vet jag att flera av er därute inte går igång på Malawi, men jag gillar dem. Hade dem i 10 år och det är konstant underhållning om inte man har för få i akvariet.

                      Men lite konstigt kommer det att kännas att ha 450 liter akvarium på jobbet och inga Diskus.... så just nu så snurrar det om jag ändå inte... men om jag tar någon odlad då?... ja så där håller jag på.
                      Detta kar kommer att beställas denna vecka dvs. ett vitt juwel vision 450 med bänk:
                      [ATTACH=CONFIG]71269[/ATTACH]
                      Just nu funderar jag på om jag ska köra med bakgrund i jobbkaret eller bara glas rätt igenom. Det blir en vit vägg bakom. Ser inom mig en bauta-rot snett i karet. Stora maffiga växter.
                      Kör med Juwels eget interna filter och troligen ett JBL CristalProfi e1901 greenline:
                      [ATTACH=CONFIG]71270[/ATTACH]
                      Fördelen med det filtret är att det är prisvärt och har enbart filtermatta i. Så ihop med Juwels eget lär karet få tillräckligt med filterkapacitet.

                      Jag tycker att du skall följa planen helt enligt bilden, vitt juwel vision 450 med bänk samt som du ser på bilden, regnbågar, i detta fall Boesemani men varför inte mina nya favoriter Splendida, kör en mörk bakgrund och du får ett livfullt, färgsprakande och relativt "lätt" kar.
                      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        Ja https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=120

                        Jag tänker som såhär... Vad kollar folk som hälsar på oss på? Jo dessa små fiskarna i sina snäckor, " men åh vad söta, bor de i som små hus"
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Denna tråden handlar ursprungligen om drömmen av att ha en av de mest fantastiska fiskar en akvarist kan ha i sin vård dvs. Diskusar. Nu börjar jag glida iväg i fler planer i tråden vilket gör tråden splittrad vilket inte var avsikten. Men Diskusarna är och förblir det centrala i min hobby.

                          Så det som kommer att handla om mitt nya Jobbkar eller andra kar i mitt hem sker härmed i andra trådar. I denna tråd återgår jag i och med detta inlägg till mina Diskusar och det som sker i Diskuskaret. Kommer att hantera de andra karen i en ny tråd: Jobbkaret och min ursprungliga tråd: Äntligen ett akvarium igen.
                          Skulle det visa sig att jag har Diskus i andra kar så återgår jag även med dessa kar till denna tråd.
                          Men som sagt, här handlar det om Diskusar och deras liv med mig. Andras erfarenheter, tankar, insikter och frågor om Diskus är varmt välkomna.
                          Senast redigerad av Bluewing; 19 September 2014, 23:33.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            Drömmen om ett Discusakvarium

                            Så kan du sammanställa trådarna? Blir det fyra nu?! *förvirrad*

                            Eller hamnade de nya hemma-drömmarna i din "äntligen*-tråd eller jobbtråden?

                            Var ska jag placera bollet jag fick ang dina tankar på hemmaplan?
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Det har du rätt i Linda. Knäppt tänkt av mig. Drar nog ihop alla i denna tråden. Kanske blir smartast?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • HWH
                                • March 2013
                                • 2310

                                Ja, enklast för alla.
                                /Helena,
                                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...