Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    God morgon. Har beställt PMDD men väntar fortfarande på leverans. Såg ett behov förra veckan av att tillsätta näring så denna köptes in på rekommendation av den butik jag tror besitter mest kunskap om växter i Göteborg.



    Har du någon erfarenhet av denna produkt? Hur skiljer sig denna åt från tex PMDD?
    Tropicas grejer är av fantastisk kvalité och de levererar växter över hela världen. I grund och botten funkar nog PMDD och Tropicas gödning lika bra, men Tropica är sviiiindyrt, det är nog största skillnaden. :-)
    350L Diskus

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
      God morgon. Har beställt PMDD men väntar fortfarande på leverans. Såg ett behov förra veckan av att tillsätta näring så denna köptes in på rekommendation av den butik jag tror besitter mest kunskap om växter i Göteborg.



      Har du någon erfarenhet av denna produkt? Hur skiljer sig denna åt från tex PMDD?
      Tyckte själv att den var som PMDD först, men tror det är för lite Mikroämnen i det. Så växterna gav mer syre men fick små blad av det. Den normaldos från Tropica som rekommenderas tror jag är för svag. Så jag kör efter det enbart med PMDD. Tropica blir svindyrt om man kör den med dubbel dos. Fick även dålig rotbildning med Tropicas. Men var himla positiv först.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Drömmen om ett Discusakvarium

        Tack Gents. Precis det svaret jag förväntade mig att få [emoji6] Kör inte enligt Tropicas normaldos utan något mer och inte en ggr per vecka utan dosen fördelat över varje dag. Detta också enligt rekommendation från butiken. (En butik som fått stå ut med mig i många timmar, blir en sväng idag också för att få inspiration till vårt nya kar) övergår nog, av prisskäl, till PMDD när jag fått leverans.

        Alla växter har svarat bra. Vår javaormbunke har dock fått en del svarta fläckar. Läst en del om detta fenomen, blir fortsatta studier innan eventuell åtgärd. Den är dessutom ny i karet så jag får ge den lite tid.


        Skickat från min iPhone med Tapatalk
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Många av våra växter har just Tropica som leverantör, är väldigt nöjd med dessa.
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Jag tror nästan varenda växt du kan köpa i butiker & norra europa på olika sajter är från Tropica.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Du har säkert rätt. Den butik jag tänker på lyfter fram det särskilt. Framförallt så uppskattar jag deras kunskap och verkliga intresse i mig som kund.


              Skickat från min iPhone med Tapatalk
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Jag har color i ett av rören i både främre och bakre rampen på mitt 450. Men det är mer blå/rött än aquastar. Men det blir mer tryck i ljuset jämfört med aquastar också. Det tar någon dag att vänja sig vi d skillnaden. Däremot som jag skrev i förra svaret så är växternas respons på color överraskande bra.

                Här har jag ju denna kombo:
                https://www.youtube.com/watch?v=6qg3dio3frc
                Okey, då kör jag också med den combon.

                Å du Johnny, hur tror du jag ska komma ihåg "det förra svaret" är ju evigheter sen jag frågade

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Okey, då kör jag också med den combon.

                  Å du Johnny, hur tror du jag ska komma ihåg "det förra svaret" är ju evigheter sen jag frågade

                  //Inger
                  Och denna tråden är ingen man börjar leta baklänges i bland sidorna. Så långt är inte livet.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Äsch det är ju bara 3819 inlägg i och med detta. Piece of cake. På en månad så klämmer man den lätt som en plätt
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                      Tack Gents. Precis det svaret jag förväntade mig att få [emoji6] Kör inte enligt Tropicas normaldos utan något mer och inte en ggr per vecka utan dosen fördelat över varje dag. Detta också enligt rekommendation från butiken. (En butik som fått stå ut med mig i många timmar, blir en sväng idag också för att få inspiration till vårt nya kar) övergår nog, av prisskäl, till PMDD när jag fått leverans.

                      Alla växter har svarat bra. Vår javaormbunke har dock fått en del svarta fläckar. Läst en del om detta fenomen, blir fortsatta studier innan eventuell åtgärd. Den är dessutom ny i karet så jag får ge den lite tid.


                      Skickat från min iPhone med Tapatalk
                      De svarta fläckarna beror på att den börjar ta fart och då tar den energi från de "gamla" bladen när den startar om.... Så det är inget fel egentligen.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        De svarta fläckarna beror på att den börjar ta fart och då tar den energi från de "gamla" bladen när den startar om.... Så det är inget fel egentligen.
                        Så jag också tolkat det jag läst, men varför läsa du verkar ju besitta svar på precis allt .

                        Har även läst om den del som har bestående problem med detta men det hoppas jag slippa. Time will tell.
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Är det bestående problem så beror detta enbart på att det finns för lite Co2 i karet. Du ser inte många svarta fläckar här: Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1410596099.565987.jpg
Visningar: 1
Storlek: 377,4 KB
ID: 2163418

                          Alla javaormbunkar kommer från en och samma planta. Pmdd, co2 är receptet. Och jag kan inte allt. Jag bara återberättar vad andra sagt till mig och de kan däremot allt
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Ödmjukhet är en bra egenskap så är också förmågan att kunna ge beröm. Du är grymt kompetent och en stor tillgång för detta forum.

                            Har börjat läsa på om co2 och även tittat på några "kit" men tänkte försöka klara mig utan för att inte göra det för avancerat för mig.
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Vet inte hur jag ska svara på det första du skriver så jag smälter det nog mera. Att jag syns så mycket är nog mera för att de som egentligen står för den kunskap som jag egentligen bara skickar vidare har ju av säkert en hel massa skäl en lägre profil i forumet nu ett tag. Då blir det mer så att jag går in och delar ut de svar jag fått själv i väntan på en mer kompetent människa. Så jag ser det mera att ni får stå ut med mig innan någon som sitter med riktigt kraftfull kunskap smäller av ett inlägg.
                              Så jag pryar mera.
                              Du kan ju se om du läste t.ex. Erik Åhlanders inlägg om Etroplus Maculatus. Då vet man vad man snackar om.
                              En del Aha känslor som jag fick från Mats Bryzell tidigare har ännu inte helt lagt sig. Precis som Pia som öppnat ögonen gällande en för mig något ovan art, Apistogramma (en art som förresten får alldeles för lite uppmärksamhet i forumet trots Pias vidunderliga bilder). Börjar mer och mer få tankar om den arten och lurkar runt i Pias tråd. Fördelen med den arten är ju att karen inte behöver vara så förbaskat stora. De lever ju inte så länge så man får uppleva hela deras livscykel utan att tröttna.
                              Ganska kanske snart, Tommy kan du också hjälpa till och dra här i forumet. Vi hjälps åt.

                              Men gällande Co2 så kommer du ju att ha det så småningom. Det har jag nog fattat för länge sedan. Förslaget är att testa det på ett mindre kar först så att du känner att du behärskar det. Co2 är egentligen tokenkelt verkligen, men inlärningströskel känns som strax över näsan i början bara.

                              Fasiken jag är ju helt himla omöjlig. Jag klarar inte att skriva korta svar....
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Angående Co2 säger jag såhär. Det kan tyckas i början att det är "svårt" med co2. Men om man räknar in alla faktorer så kommer det blir mycket lättare att lyckas med ett växtakvarie. Det blir med andra ord inte svårare med co2, det blir lättare, tycker iaf jag. Blandar man in mäsk dock tycker jag det blir svårare för då är det väldigt lätt att få ojämna co2nivåer vilket är en megatrigger för ihärdiga alger.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...