Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Mats: är med dig hela vägen.Men du vet att jag blir tillfälligt blind för ordet gagga och gaggig. Tycker du är fräsch och nyskapande i dina grepp. Det gissar jag gäller 75% av de andra på Zoopet också.

    Likan: Äsch det du läste i mitt inlägg är bara jag som argumenterar med Mats för att få några milliliter Bryzellologisk ockultism till livs Inte om tråden i stort.

    Du Jonathan. Du är allt bra fyndig du. Det är lite som att få en StandUpComedy kick när du spränger lite nya anständighetsgränser. Du verkligen avgubbifierar forumet ibland
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Mats: är med dig hela vägen.Men du vet att jag blir tillfälligt blind för ordet gagga och gaggig. Tycker du är fräsch och nyskapande i dina grepp. Det gissar jag gäller 75% av de andra på Zoopet också.
      Kan vara en touch av dialektalt ordmissbruk, det där med att "gagga", och gaggig (halvsenil) är ju ett tillstånd jag har lätt att glida in i...
      Jag kommer att vara friskt fräsch och nyskapande i min tråd så fort "kartongen" (tack för den, Fett ) är inredningsredo!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Tvärgillar dessa cliffhangers: det händer sedan i min tråd..... Tror det sitter en rejäl grupp med förväntningsförstoppning gällande stugtråden. Det kommer att blåsa sydliga heta vindar i den tråden så fort du hällt i din första deciliter vatten i det. Sanna mina ord!
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Tvärgillar dessa cliffhangers: det händer sedan i min tråd..... Tror det sitter en rejäl grupp med förväntningsförstoppning gällande stugtråden. Det kommer att blåsa sydliga heta vindar i den tråden så fort du hällt i din första deciliter vatten i det. Sanna mina ord!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Havrefras!!! Jag har sett Ernst för första gången sedan han landade i karet!. Eller förresten sett och sett. Han hade sin högra bröstfena utanför grottan och bligade på moroten med sin Clint Eastwoodögon på läckerbiten. Blängde kyligt på mig och backade tillbaka i den gigantiska grotta han byggt. Den är utgrävd i 10 cm sand 45 cm x 20 cm. Han klämmer lätt en morot om dagen. Tror han kommer att bli alldeles orange om han fortsätter med detta karotin-frossande.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              Woho! Vilken lycka!

              Jag gav mina träätare morot igår. Jag såg inte ett enda "gnag" på den efter ett dygn... Tråkmånsar.
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • henrybloodhound
                • September 2014
                • 1

                Helt fantastiska fiskar. Kärlek vid mitt första ögonkast. Helt ny värld för mig. Vad skulle ni säga att det krävs för att starta igång ett kar med diskus, förutsatt att man tar del av kunskap och erfarenheter och besitter ett visst mått av tålamod och talang? Budget? Rekomenderad storlek på kar (om man nu tänker ha det hela livet)? Några särskilda anslutningar till avlopp/vatten? Foder? Tidsåtgång (minimum)?

                Med vänliga hälsningar
                Henke the rookie

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Så kommer du med en sådan fråga när man ska lägga sig
                  I'll be back

                  Om nu ingen ger dig en komplett utbildning i frågan under tiden så står jag gärna till tjänst sedan.
                  Men först sömn
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • simpson
                    • July 2012
                    • 666

                    Ursprungligen postat av henrybloodhound
                    Helt fantastiska fiskar. Kärlek vid mitt första ögonkast. Helt ny värld för mig. Vad skulle ni säga att det krävs för att starta igång ett kar med diskus, förutsatt att man tar del av kunskap och erfarenheter och besitter ett visst mått av tålamod och talang? Budget? Rekomenderad storlek på kar (om man nu tänker ha det hela livet)? Några särskilda anslutningar till avlopp/vatten? Foder? Tidsåtgång (minimum)?

                    Med vänliga hälsningar
                    Henke the rookie

                    Det är väl en snudd på omöjlig fråga att ge något mer specifikt svar på, så mycket beror på dina omständigheter.

                    Men en grupp kan väl klara sig i akvarie runt 300 liter, men uppåt 500 eller större är ju inte fel... Titta på vad akvarier kostar nya som begagnade, all kringutrustning som filter, värmare, belysning etc. Så mellan en femhundring och tjugofemtusen cirka.

                    Och en grupp diskus skiftar väl ordentligt i pris beroende på storlek, odlade eller vildfångade, om personen som säljer dem akut behöver flytta och vill bli av med fiskarna före helgen...

                    För vattenbyte har jag själv bytt strilmunstycket på blandaren i mitt kök, och skruvar på en adapter med gardenakoppling. Sedan trädgårdslang och gardenakopplingar.
                    För att tömma vattnet så klarar du dig med en slang då lägger ner i avloppet. Går ju att lyxa till med att dra fram vatten till akvariet permanent etc om du önskar.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Drömmen om ett Discusakvarium

                      Ursprungligen postat av henrybloodhound
                      Helt fantastiska fiskar. Kärlek vid mitt första ögonkast. Helt ny värld för mig. Vad skulle ni säga att det krävs för att starta igång ett kar med diskus, förutsatt att man tar del av kunskap och erfarenheter och besitter ett visst mått av tålamod och talang? Budget? Rekomenderad storlek på kar (om man nu tänker ha det hela livet)? Några särskilda anslutningar till avlopp/vatten? Foder? Tidsåtgång (minimum)?

                      Med vänliga hälsningar
                      Henke the rookie
                      Din första fråga om budget är den svåraste eftersom det beror på om det är ett nytt eller begagnat kar. Mitt Juwel vision 450L kostade nytt runt 10.000:- inkl. Bänk, filter, belysning doppvärmare. Eheim 2075 kostade 1600:-, växterna ett par tusen. Rötterna ca 700:- (men då fick jag dem tokbilligt vid en utförsäljning). Mina Diskusar gav jag 800:- st. För och köpte 10 st. Det priset ska du då veta är billigt för en odlad Diskus i toppkvalité.
                      Jag sparade i ett år för att ha råd med detta.
                      Men ett begagnat kar hade man kunnat få för under 1000:-, Diskus i enkel men hygglig kvalité för 250:-, filter begagnat för 500:-.
                      Nedre gränsen går egentligen vid runt 350 liter för att kunna ha en större grupp. Räkna 1 diskus per 50 liter. Men du ska veta att jag upplever mitt 450 som lite tight för dessa vuxna Diskusar. Idag skulle jag lätt köra på ett 720 eller 960

                      Eftersom det krävs relativt mycket vattenbyten är ju någon form av snabbkoppling. Gardena har nämnts. Kör själv med Nitor i stål och har termostatblandare till det.

                      Foder är egentligen kvalitetsfoder avsett för Diskus. Finns granulat av olika fabrikat. Men sedan frystorkad tubifex, artemia, mygglarver, räkmix, vegetabilier, etc. etc. m a o proteinrik ciklidföda.

                      Tidsåtgång skulle jag vilja säga all tid du har över. Det här är känsliga, intelligenta, sociala djur som kommer att betala din lyhördhet för deras behov med fullständig tilltro. Så har man tight med tid så tycker jag man ska ha enklare fisk.
                      Diskusarna signalerar välmående och sjukdom på massa olika sätt. Det är i uppmärksamt umgänge med dem du lär dig dessa signaler. Och detta tar en hel del tid att få upp blicken.

                      Ren skötseltid för mina Diskusar, typ matning, ansa växter, vattenbyte, diskusgullning, filterskötsel är nog minimum en 4 timmar i veckan. Men då ska du veta att jag jobbar kanske 10 timmar per dag då. Så vid normala arbetstider så är det nog 7 timmar totalt i veckan. Men då sitter jag och glor i timmar på karet också.

                      Men jag brinner för detta och det är inte fisk vi pratar om, det är mina familjemedlemmar.

                      Tror faktiskt hela denna tråd är en komplett utbildning i Diskushållning för en nybörjare då många genomduktiga diskushållare har bidragit. Men då är det med 3500 inlägg och det blir som att läsa en förlängd version av bibeln egentligen. Tror ingen orkar det längre. Men alla svaren finns här. Du får stå ut med en del sprallig dialog bara. Det tar några veckor att läsa den.....
                      Senast redigerad av Bluewing; 12 September 2014, 06:07.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Ursprungligen postat av henrybloodhound
                        Helt fantastiska fiskar. Kärlek vid mitt första ögonkast. Helt ny värld för mig. Vad skulle ni säga att det krävs för att starta igång ett kar med diskus, förutsatt att man tar del av kunskap och erfarenheter och besitter ett visst mått av tålamod och talang? Budget? Rekomenderad storlek på kar (om man nu tänker ha det hela livet)? Några särskilda anslutningar till avlopp/vatten? Foder? Tidsåtgång (minimum)?

                        Med vänliga hälsningar
                        Henke the rookie
                        Blåvinge är betydligt bättre lämpad att besvara din fråga än vad jag är men kunde inte låta bli att kort skriva att jag varmt kan rekommendera dessa fiskar om du verkligen vill lära och förstå hur allt hänger ihop i ett akvarium. Min än så länge korta diskusresa har varit väldigt stimulerande och lärorik. Ångrar inte en sekund att jag drog igång mitt diskusprojekt.
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                          Blåvinge är betydligt bättre lämpad att besvara din fråga än vad jag är men kunde inte låta bli att kort skriva att jag varmt kan rekommendera dessa fiskar om du verkligen vill lära och förstå hur allt hänger ihop i ett akvarium. Min än så länge korta diskusresa har varit väldigt stimulerande och lärorik. Ångrar inte en sekund att jag drog igång mitt diskusprojekt.
                          Eller så gör man precis tvärtom man går ut "försiktigt" och tar lite mindre krävande fiskar i början för att liksom lära sig utan att det kostar en "förmögenhet" men alla gör ju som de vill och det är ju förbaskat bra för vad tråkigt om alla skulle gilla apistogramma som jag
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Du har helt rätt Pia. Det finns ju en uppsjö sanslöst intressanta fiskar , men jag tror inte ett ögonblick på att du skulle tycka det var tråkigt om "alla" började med Apistogramma. Fattar inte att inte fler satsar på renodlade ap-kar
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Eller så gör man precis tvärtom man går ut "försiktigt" och tar lite mindre krävande fiskar i början för att liksom lära sig utan att det kostar en "förmögenhet" men alla gör ju som de vill och det är ju förbaskat bra för vad tråkigt om alla skulle gilla apistogramma som jag
                              Håller med dig Pia, om man är normalt funtad bakom pannbenet så borde man absolut göra så (och inte som jag) . För min egen del så är jag lite mer digital, av eller på men det kostar både tid och pengar men jag ångar det inte en sekund.
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Nä, där har du fel, tänk om alla hade apor i sina kar då skulle ju det inte finnas någon variation hos folk.
                                Sen är ju inte apistogramma den lättaste fisken heller tycker jag, den är rätt nyckfull och hård och aggressiv mot andra fiskar trots sin litenhet.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...