Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heba
    • September 2013
    • 847

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Ansat undan och klippt ner både Anubias. Tagit bort en del jättevallisneria för att få mer luft och cirkulation. Se så pigga de är:


    Har suttit hela dagen och glott på karet
    Inte konstigt att du sitter och beskådar detta kar!
    Diskusarna är verkligen stora och majestätiska när dom glider fram och dom gula ancistrusarna ser så små ut och "studsar" fram
    /Helene

    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Tony får hem white butterfly i veckan Blåvinge, vare inte sånna du skulle ha? ;P
      350L Diskus

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        BV!!! https://www.facebook.com/scaperstankcontest Kolla! Du måste ju vara med!
        350L Diskus

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av ettfettbranamn


          Haha.. De är ju råhemliga

          nej det är ju lite det som är grejen.. Det där är inga favoriter i den meningen, det där är bara så det ser ut utomlands.. Där är det liksom inget konstigt att stoppa den typen av pengar (för jag tror det är där det skiter sig för många) i en burk och det är ingen som blir grön eller ifrågasätter det heller.. Där är det mer "omgomgomg!!! You must have sold a kidney bro!! Awesome!!" Än "ojdå, vad är det där för en röd fisk? Var inte den lite onödigt dyr?"

          Det känns som att folk känner till fisk på ett annat sätt och man behöver aldrig svara på vilken art något är.. Här får man först förklara vad det är för fisk, vad den äter, varför man skulle vilja ha en sådan och sen får man en stroke som reaktion när folk frågar vad den kostar.. Här stör sig tom folk på att jag skriver detta..

          Det man "får" göra som svensk är att under tid stoppa in 300 000 i discus och börja odla.. Men då är man allsmäktig "diskusodlare" *säg det med en skälvning* och det är ju som alla vet något man föds till och inget alla kan bli..

          Men som sagt, det är ett litet land så det blir ju inte så många men ju fler som satsar desto roligare.. Det Leder till mer mångfald och efterfrågan föder intresse och framförallt bättre priser.. Kolla på discusfolket bara.. Vad är det som hindrar att man åker och plockar rovfisk/malar/annat också..

          Ursäkta intrånget i din tråd med generella funderingar..
          Det är inget intrång utan enbart välkommet i våra krumbukter i tråden
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av ettfettbranamn
            Såg för övrigt att l95 (den rödfenade malen du gillade johnny) börjar komma ner till nästan människopengar så jag kan dra i lite trådar om du vill?
            Jag gillar den malen väldigt mycket , men känner att detta karet inte ska ha fler innevånare nu ett tag. Tack för omtanken och hjälpsamheten Jonathan
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Einarsson
              Tony får hem white butterfly i veckan Blåvinge, vare inte sånna du skulle ha? ;P
              Jodå det vill jag och ska. Men för närvarande kräver detta dock en av två saker, sälja Diskusarna jag har eller skilja mig från min fru och skaffa alla kar jag önskar. Inget av detta kan ske utan brustet hjärta tyvärr.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Einarsson
                BV!!! https://www.facebook.com/scaperstankcontest Kolla! Du måste ju vara med!
                Är detta hämnden mallgroda?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Finns ju plats för ett kar till mellan ditt nuvarande 450 liter och taket. Behöver bara en robust ställning. ;D

                  Fast du ska ju få plats med en scapers tank också, blir tajt detta.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Einarsson
                    Finns ju plats för ett kar till mellan ditt nuvarande 450 liter och taket. Behöver bara en robust ställning. ;D

                    Fast du ska ju få plats med en scapers tank också, blir tajt detta.
                    Jo men nu försöker jag ju grunda här hemma för att jag på sikt ska skifta alla nanos mot Diskusburkar, så då blir det fel väg. Om jag kommer till insikt att jag inte någonsin kommer att kunna utöka mitt (livsnödvändiga) diskusinnehav då behöver jag omvärdera innehaven hemma. Då är det i ett annat läge.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Jo men nu försöker jag ju grunda här hemma för att jag på sikt ska skifta alla nanos mot Diskusburkar, så då blir det fel väg. Om jag kommer till insikt att jag inte någonsin kommer att kunna utöka mitt (livsnödvändiga) diskusinnehav då behöver jag omvärdera innehaven hemma. Då är det i ett annat läge.
                      Ibland tror jag det är tur att man är begränsad vad det gäller utrymme. Annars vet jag inte vad som skulle hända. :-)
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Vet inte men skulle inta ha något emot att öva. Alternativt så får man leta efter någon lokal iofs
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Fan vad nervös jag hade varit om jag hade en annan lokal med fisk i, vilket faktiskt många har. Skulle behöva åka dit 10 gånger om dagen.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            Mm.. Kan bara hålla med.. Tror man tappar fantastiskt mycket onödig fisk oavsett hur duktig man är..
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Inte svårt att förstå!
                              Ja du vet ju också hur det känns att gona sig framför ett kar som man stormtrivs med
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Ja du vet ju också hur det känns att gona sig framför ett kar som man stormtrivs med
                                Haha! Fasen vad skönt du hämtade mitt gamla inlägg. Skämt åsido, Johnny - du har ett alldeles formidabelt härligt kar, så jag hajar verkligen att du fastnar långa stunder framför det. Jag skall få en fin Chesterfieldfåtölj av min gamla morsa, en fåtölj jag har älskat sedan barndomen - den kommer att stå framför nya burken, och där skall det gonas - beliv jo me!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...