Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Nu har jag gottat mig åt Mats underbara filmer. Passade på att rekommendera filmerna till diverse folk som aldrig sett dem tidigare. Det är ju som att få luft under vingarna att avnjuta Mats filmer Är så sugen så det nästan blir svårt....
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Ursprungligen postat av Einarsson
      Den här är väldigt lik VF-firrar. :O Den övre.
      Den var min favvis med, är mer eller mindre överförtjust i den svarta linjen som går i ryggfenan på diskus. Jag vet att jag kommer att ha diskus igen, men då ska det bli mina drömfiskar och då får det kosta!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        ansjo den svarta randen som går runt om fenorna är fantastisk när den träder fram. Älskar också fiskar som har den. Mina heckelcross har lite av den men inte alls så utstående som på många andra fiskar
        350L Diskus

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Och en riktigt snygg Heckelcross är det inte mycket som slår. Kaj hade ett gäng sådana hemma för några veckor sedan, vuxna men små i storleken som var något djävulskt snygga i teckningen...får se vad Ralf Battenberg har hemma om ett par veckor, även vad som finns på mässan i Dortmund. inte för att jag ska köpa något, men man kan alltid locka fram lite sköna planer i huvudet....
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Nej du ska ju låta bli att handla tills du varannat år åker till andra sidan jorden och fångar din fisk själv. Det är kristallklart nu
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Mats filmer är helt underbara, kolla inredningen på film nr.1, jag riktigt känner hur Diskusarna bara älskar att snirkla omkring bland dessa rötter .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ansat undan och klippt ner både Anubias. Tagit bort en del jättevallisneria för att få mer luft och cirkulation. Se så pigga de är:


                Har suttit hela dagen och glott på karet
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                  ......

                  Det blir nog en naturlig del av "kretsloppet" att det gamla gardet inte orkar svara på frågor, tanken med att lära någon något är ju att den personen i sin tur ska lasta av de äldre (behöver inte handla om år utan kan även handla om kunskap) så man slipper sitta i 5 år och svara på frågor om gravida guppy...

                  .
                  Det var precis det jag var inne på. Gör vad jag kan (mer eller mindre) på den biten. För att det är kul att kunna hjälpa tillbaka och samtidigt avlasta de som svarat på samma fråga 30 gånger. Inom de områden jag känner mig (hyfsat) säker på. Brottas ju med halvsunkig självkänsla rörande ämnet också, trots att jag överlag kan mer än jag tror mig kunna. typ.


                  Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                  ska jag vara helt ärlig så sker inte de intressanta diskussionerna om malar/rockor/fengäddor/osv på svenska heller eftersom vi ligger så långt efter resten av hobbyvärlden.. Jag vet inte hur det ser ut med diskus men iaf malarna är det inget konstigt i andra länder om det ser ut såhär..

                  This is the 8ft tank found at Rare Aquatics, Crewe. It contains several Pseudacanthicus L025 and L025, Panaque L027 Xingu and L330, Hypostomus luteus, Scobin...



                  Jag vet att det finns en underground-liga med malintresserade som aldrig eller sällan säger ett ord på forumen men de håller sig lite för sig själva..

                  ..
                  Fina malar. Såklart. Kar nr 2 vore något för mig. Ett megakar för uppgödning av små monsters till er.

                  Ge mig namn vetja!

                  Btw, har du fler goa (favorit?)filmer på lager så posta de gärna i min tråd någon dag.
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Nej du ska ju låta bli att handla tills du varannat år åker till andra sidan jorden och fångar din fisk själv. Det är kristallklart nu

                    Så är det...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      Riktigt fint kar blåvinge! Någon dag när man har vägarna förbi så. Kul att se de små gula härja på botten också.
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Tack Likan. Ja Guldancistrus spattar till karet ordentligt. Det är 7 st. gula clowner i detta kar.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          7 gula är det som gäller. Jag håller med.
                          Älskar att de syns så bra som de gör. Små glada färgklickar.
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Ansat undan och klippt ner både Anubias. Tagit bort en del jättevallisneria för att få mer luft och cirkulation. Se så pigga de är:


                            Har suttit hela dagen och glott på karet
                            Inte svårt att förstå!

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              Ursprungligen postat av Likan
                              Det var precis det jag var inne på. Gör vad jag kan (mer eller mindre) på den biten. För att det är kul att kunna hjälpa tillbaka och samtidigt avlasta de som svarat på samma fråga 30 gånger. Inom de områden jag känner mig (hyfsat) säker på. Brottas ju med halvsunkig självkänsla rörande ämnet också, trots att jag överlag kan mer än jag tror mig kunna. typ.




                              Fina malar. Såklart. Kar nr 2 vore något för mig. Ett megakar för uppgödning av små monsters till er.

                              Ge mig namn vetja!

                              Btw, har du fler goa (favorit?)filmer på lager så posta de gärna i min tråd någon dag.


                              Haha.. De är ju råhemliga

                              nej det är ju lite det som är grejen.. Det där är inga favoriter i den meningen, det där är bara så det ser ut utomlands.. Där är det liksom inget konstigt att stoppa den typen av pengar (för jag tror det är där det skiter sig för många) i en burk och det är ingen som blir grön eller ifrågasätter det heller.. Där är det mer "omgomgomg!!! You must have sold a kidney bro!! Awesome!!" Än "ojdå, vad är det där för en röd fisk? Var inte den lite onödigt dyr?"

                              Det känns som att folk känner till fisk på ett annat sätt och man behöver aldrig svara på vilken art något är.. Här får man först förklara vad det är för fisk, vad den äter, varför man skulle vilja ha en sådan och sen får man en stroke som reaktion när folk frågar vad den kostar.. Här stör sig tom folk på att jag skriver detta..

                              Det man "får" göra som svensk är att under tid stoppa in 300 000 i discus och börja odla.. Men då är man allsmäktig "diskusodlare" *säg det med en skälvning* och det är ju som alla vet något man föds till och inget alla kan bli..

                              Men som sagt, det är ett litet land så det blir ju inte så många men ju fler som satsar desto roligare.. Det Leder till mer mångfald och efterfrågan föder intresse och framförallt bättre priser.. Kolla på discusfolket bara.. Vad är det som hindrar att man åker och plockar rovfisk/malar/annat också..

                              Ursäkta intrånget i din tråd med generella funderingar..
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              • ettfettbranamn
                                • December 2010
                                • 3424

                                Såg för övrigt att l95 (den rödfenade malen du gillade johnny) börjar komma ner till nästan människopengar så jag kan dra i lite trådar om du vill?
                                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                                Normaliseringsprocessen..
                                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...