Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Här åker man på bröllop över helgen och då går man en käftsmäll när man ska läsa ikapp. Vilka bilder, filmer och fantastiska inlägg. Mycket att smälta.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Drömmen om ett Discusakvarium

      Käftsmäll låter tufft Har du hämtat dig då, Helena?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Haha! Fasen vad skönt du hämtade mitt gamla inlägg. Skämt åsido, Johnny - du har ett alldeles formidabelt härligt kar, så jag hajar verkligen att du fastnar långa stunder framför det. Jag skall få en fin Chesterfieldfåtölj av min gamla morsa, en fåtölj jag har älskat sedan barndomen - den kommer att stå framför nya burken, och där skall det gonas - beliv jo me!
        Man får vara snäll mot sina gäster om man vill
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Man får vara snäll mot sina gäster om man vill
          Absolut - där skall finnas både sköna sittplatser och grejer därtill!

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Käftsmäll låter tufft Har du hämtat dig då, Helena?
            Ja då, men med hundra tusen nya inlägg så hinner jag ju inte skriva nåt i min egen tråd.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Attans
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Amazonas på riktigt! Blir tvärlycklig av denna film:
                Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                Tänkte när jag såg filmen. Det där ser ut som om Mats inrett
                Senast redigerad av Bluewing; 10 September 2014, 10:24.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Inte direkt om Diskus men ändå:
                  The Freshwater Natural Aquarium Documentary shows freshwater tropical aquarium fish in the wild, in their natural habitat. Have you ever wondered what your f...
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522











                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Amazonas på riktigt! Blir tvärlycklig av denna film:
                      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                      Tänkte när jag såg filmen. Det där ser ut som om Mats inrett
                      Bra tips på lunchunderhållning. Passade på att samtidigt söka på "discus in the wild" på youtube. Intressant att se deras hemmamiljö. Kom på mig själv kring hur jag började titta efter hur strömt det ser ut att vara, hur bottensegmentet ser ut, etc etc
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Amazonas på riktigt! Blir tvärlycklig av denna film:
                        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                        Tänkte när jag såg filmen. Det där ser ut som om Mats inrett
                        Mmm... Det är lite det här scenariot jag gaggat så mycket om tidigare i din och andras trådar, Johnny. Inte bara inredningsmässigt (översvämmad skogsmark, du vet), utan även beteendemässigt. Man ser här tydligt ett par som dragit sig ur gruppen/grupperna - inte stimmet - och bildat ett revir. Överför detta beteende till ett akvarium, och det blir inte så konstigt... Bla, bla, bla...
                        Nej, jag skall inte upprepa mig själv. Fin film detta, jag har sett den tidigare ett antal gånger.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ja har man tröttnat på att diskutera en fråga så blir det ju inga utvikningar direkt, det begriper jag.
                          För egen del så tycker jag att jag kan se dessa filmer om och om igen och får en ökad förståelse för Diskusarnas beteenden i karet.
                          Det kan ju vara så också att jag egentligen nöter ut forumet med att envist prata om smådetaljer som kanske egentligen känns självklara för många eller kanske också mindre intressanta, även om dessa små detaljer är i en slags återupptäckande fas hela tiden.
                          Vissa fakta kan faktiskt vara lika roliga att prata om även den 37:e gången man inser dem. Händer varje vecka vid karet att jag tänker: Javisst ja. Det var ju det var! Om något som vi diskuterat men som jag sedan har glömt (igen).
                          Men jag nöter på så länge, men vill ju inte bli som den där gästen på festen som aldrig slutar prata så att alla till slut är trött på personen, men ingen säger nåt om ni förstår vad jag menar.

                          Från början var ju tråden ett sätt att få utlopp för en längtan. Idag försöker jag kanske mer marknadsföra Diskusen som art och Diskuskaret som företeelse för de nybörjare som tittar in på Zoopet eller folk som är erfarna på akvaristik men gröna just på Diskus. Därför blir det ibland lite överpedagogiskt från mig. De som däremot har haft Diskus i 20 år eller mera har ju säkert ingen direkt utdelning av det som skrivs och de aktiverar sig säkert i andra forum också. Det är ju helt naturligt och inget fel heller.

                          Jag arbetar ju som mindfulnesslärare sedan hur länge som helst. I den träningen så tränar man sig att upptäcka fler tankar, känslor och fysiska förnimmelser. Efter 2 månaders träning så börjar hjärnan förändras på så sätt att du ser fler och fler nyanser inom dessa områden samt att du får lättare att fokusera och koncentrera sig. Sedan blir man gladare, lugnare, friskar etc. men det är en annan historia.

                          Det gör att allt mindre detaljer väcker större intresse hos hjärnan. Det är förklaringen till denna konstanta inzoomning på just Diskus. För mig är Diskusen och dess liv en slags övning att träna mig att njuta av allt mindre detaljer. Därför blir det säkert 5000 filmer till på detta kar då det varje dag händer något för första gången i karet. Visste du att inte ett enda andetag från det att du föddes är helt likt ett annat av dina andetag? Det gäller också våra fiskar. De gör inte samma saker. Något nytt händer varje dag.

                          Om nu någon därute är sugen på att träna mindfulness och få upp ögonen för mer som händer i karet. Så PM:a mig att du vill ha övningar så skickar jag ut det till dig. Men du måste vara Zoopetmedlem för att jag ska göra detta. Eftersom jag inte tar en spänn heller för detta så lär det ju inte räknas som annons heller (eller hur är det, Kjell? Får man ge nåt?)
                          Jag skickar dig då en länk till Dropbox där det finns fen filer i mp3 format du får av mig. Jag kommer också att skriva detta som en egen tråd. Om Kjell tycker att detta är marknadsföring (fast ni egentligen inte vet var jag jobbar) så fräs ifrån. I annat fall är det mer en gåva till er som jag som satsar på Zoopet.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Ja har man tröttnat på att diskutera en fråga så blir det ju inga utvikningar direkt, det begriper jag.

                            Men jag nöter på så länge, men vill ju inte bli som den där gästen på festen som aldrig slutar prata så att alla till slut är trött på personen, men ingen säger nåt om ni förstår vad jag menar.
                            Jag är inte på något sätt trött på att diskutera och prata om inredning, beteende och varför ciklider, speciellt Discus, gör som de gör. Men, för min del har det nog blivit så att man mer och mer liknar den där gästen som aldrig slutar gagga - folk tröttnar och ingen säger något.
                            Nu är det ju också på det viset att jag inte håller Discus som flertalet andra här på forumet, och då vill jag inte störa, förvirra och försvåra för dom som har valt en mer klinisk bana - omfattande vattenbyten med tät frekvens och en hög halt av kemikalier i vattnet. För mig är detta tillvägagångssätt bra vid odling och uppfödning av yngel i större skala och inget man behöver tillämpa när man håller Discus i mer naturrelaterade "sällskapskar". Vattenbyten och god skötsel är ju givetvis regel i vilket fall som helst (vill bara tillägga det).

                            Jag har sagt det förr, och säger det igen; Du, Johnny, har en alldeles formidabel tråd här, där många olika aspekter på Discushållning framkommer - jag själv har ju ordat en hel del - men, mina "häxdoktor-metoder" skall nog förpassas till min egen tråd där jag kan bubbla på med inredning och beteende (och varför), speciellt när nya burken är redo - där blir det ju Discus i ett senare skede!

                            Ös på nu!

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              Hahaha.. Mm.. Ockult fiskhållning..

                              Jag har blivit mer och mer så också men med rätt gedigen teknik i grunden.. Man vill inte riktigt prata om det med icke insatta "3 delar ödlehjärna, 1 del tarm från smågnagare och rör sedan om i dekokten"..

                              har jag exempelvis en väldigt risig fisk släcker jag aldrig lyset eftersom fiskar inte kan dö i ljus.. De hittas bara när man tänder.. Hittills funkar det..
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              • Likan
                                • April 2012
                                • 2611

                                Ursprungligen postat av ettfettbranamn

                                har jag exempelvis en väldigt risig fisk släcker jag aldrig lyset eftersom fiskar inte kan dö i ljus.. De hittas bara när man tänder.. Hittills funkar det..
                                Haha det där var det bästa jag hört på länge.

                                Blåvinge, ibland tittar/läser man bara, och kanske känner att man inte har något att säga bara. ang det aktuella ämnet. Sluta inte pga sådan respons.
                                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...