Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Finns det inga likvärdiga preparat i närheten du kan köra på?

    Typ Tetra Medic Generaltonic.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Hopplöst förövrigt när malar och sånt blir dåliga. Man vill ju verkligen inte medicinera hela karet, det är ju väldigt väldigt onödigt men det är ju i princip omöjligt att få tag på dom. :/
      350L Diskus

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Nej. Pga att jag har massa räkor. Multicura är helt räksäker. Sedan vill jag inte mixa mediciner under pågående behandling. Man vet inte hur de fungerar ihop. I nödfall får jag dra till Stockholm i morgon. Men det är 10 mil dit.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Aha du hade redan påbörjat behandling men fått slut, såg inte det. Då går det ju inte...
          350L Diskus

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Såg Ernst L330 nu. Han sitter på bakgrunden och har svamp på flera ställen på huvudet. Det ser ut som hudskador som sedan fått svamp. Han har ätit mindre senaste dagarna. Ser det på morötterna. Tror att han grävt så att mopanirötterna klämt honom och att det sedan blivit svamp i såren. Känns jättetråkigt.
            Löste det nu akut genom att medicinera karet med dubbeldos multicura. Vilket man ju kan göra om det är allvarliga fall. Problemet är att jag då tömde allt jag hade kvar. Är det någon i närheten av Västerås som har Multicura hemma? Jag måste ha medicin i morgon och övermorgon då det är en tredagarskur. Men tror att ingen handlare har det i Västerås.
            Biter det inte så måste jag håva ur honom och för att det ska fungera måste jag ta ut alla rötterna i hela karet.
            Gapa om det krisar så skickar jag en dos med tåg/buss eller liknande.
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Såg just att du har nog med dina bekymmer, är det inte det ena så är det andra.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Vänligt! Tommy. Men kollar i morgon om det finns på ett ställe i stan. Inger: Vad hade du tagit upp om jag inte haft bekymmer då?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Nej då, jag har inga bekymmer

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Lite sjukstuga här. En av de nya Rabautimalarna hade också svamp såg jag nu. Vad det här kommer ifrån vet jag inte. Diskusarna ser just nu friskast ut i detta gulgröna Multicuravatten. Ett par leker. Alla de andra håller på att smågnabbas. Tyckte folk sa att det skulle bli dåligt med svamp i år. Tycker inte det stämmer riktigt

                    Sedan så kräks hunden konstant pga antibiotikakur. Annars är allt toppen
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Glada nyheter. Ernst som numera sitter och chillar på bakgrunden har blivit rejält bättre idag. Det vitluddiga är helt borta och 30% av de hudrena ytorna (vita) har börjat få rätt grön nyans. Blev tokglad och efter ett par (för min storlek) lätta danssteg av glädje så känns det nu hoppfullt i maggen.
                      Sedan har det verkligen blivit lyckat med streamern i detta kar. Syns stor skillnad på diskusarnas andning och precis nu så gled den Diskus förbi som varit svart ända sedan i somras och var så vackert ljusturkos att man blir tårögd. Lite som: kolla husse, blivit frisk igen!
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Ursprungligen postat av bluewing
                        glada nyheter. Ernst som numera sitter och chillar på bakgrunden har blivit rejält bättre idag. Det vitluddiga är helt borta och 30% av de hudrena ytorna (vita) har börjat få rätt grön nyans. Blev tokglad och efter ett par (för min storlek) lätta danssteg av glädje så känns det nu hoppfullt i maggen.
                        Sedan har det verkligen blivit lyckat med streamern i detta kar. Syns stor skillnad på diskusarnas andning och precis nu så gled den diskus förbi som varit svart ända sedan i somras och var så vackert ljusturkos att man blir tårögd. Lite som: Kolla husse, blivit frisk igen!
                        gott!!
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Johnny, har du testat att ge A-fil tillsammans med Cillas medicin? Det brukar funka på oss tvåbenta i alla fall

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Hon går på en 3 veckors antibiotika kur. Det är antibiotikan som ger dålig mage. Efter det att hon hade sina protozoer förut så reagerar hon på det vanliga proteinet så hon klarar inte a-fil. Vi ger henne bakterier via en spruta med magbakterier i en brun smet. Felet vi gjorde är att vi gav dessa bakterier för nära antibiotikan. Antibiotikan är för att slå ut de helicobacter hon har i mage och tarm som gör att hon blir jättedålig i perioder.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Hon går på en 3 veckors antibiotika kur. Det är antibiotikan som ger dålig mage. Efter det att hon hade sina protozoer förut så reagerar hon på det vanliga proteinet så hon klarar inte a-fil. Vi ger henne bakterier via en spruta med magbakterier i en brun smet. Felet vi gjorde är att vi gav dessa bakterier för nära antibiotikan. Antibiotikan är för att slå ut de helicobacter hon har i mage och tarm som gör att hon blir jättedålig i perioder.
                              Aha, så hon tål inte protein. Usch vad jag tycker synd om henne.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Åja så tokigt är det inte. Får hon ett svindyrt superdeluxeallergispecialfoder så mår hon för det mesta toppen. Men får bakslag ibland. Därför denna antibiotika kur på 3 veckor. Slår det väl ut kommer hon att må ännu bättre. Så vi håller tummarna.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...