Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Tack för delad glädje och engagemang.

    När jag nu mätt runt så är det tydligt att även om lokalen är stor så måste det fungera med det jag gör annars i lokalerna. Platsen där det nog kommer att stå fungerar så att det gissningsvis bara kommer att kunna fungera med det jag redan har hemma dvs. ett Juwel Vision 450 (igen) Detta för att sidorna kommer att behöva vara avfasade för att man inte ska slå i när man går förbi.
    Så sorry alla storburksälskare. Det blir ett "nano". Kan inte heller ha kar med för breda sidor trots storleken.

    Sedan kommer jag inte att flytta på Diskusarna hemma. Dels för att de är som när man skaffat en första hund dvs. speciella för mig och jobbet är mitt eget (det är mitt företag som hyr lokalen) så jag är "hemma" när jag är på jobbet också.

    Så fiskarna på jobbet kommer jag egentligen att se oftare än de jag har hemma. Utom på helgerna. Sedan är jag tveksam om Diskusarna klarar sig med mat 5 ggr i veckan som standard. Går inte det så får det bli Skalarer istället. Men målet är att få det fungera med VF Diskus.

    Har tappat respekten fullständigt för rörelse och Diskus och märker att när de väl fattat att människor+föda=sant! så börjar de reagera positivt på rörelser. Så hemma så går jag förbi kortsidan som är öppen mot ingången medans det står 5 Diskusar och glor.

    Sedan gillar jag odlat också, så just nu får allt vara öppet egentligen.

    Så just nu "vet" jag bara detta: Ett juwel Vision 450, troligen i vitt. En grupp på 10 Diskus. Vildfångade eller odlade. Går det inte med de matfria helgerna så måste blir det skalarer istället. Övriga innevånare blir Apistogramma, Corydoras och sedan vet jag inte mer.... men detta kan komma att ändras när jag får tänka och spåna mera.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • jozi81
      • January 2011
      • 917

      Platsen är ju perfekt, där rymmer du ett rejält kar! Dessutom blir det mycket finare än nuvarande setup, no offense

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ja Einarsson. Det där med växter. Där vet jag inte hur jag ska ställa mig faktiskt. Gillar växter. Ett tag tänkte jag om jag ska köra Co2.... Ska det vara ett växtfritt kar så kan snyggt färgade odlade lyfta intrycket ordentligt. Men alla idéer är ok så här långt. Så gödsla på om ni har lust bara.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av jozi81
          Platsen är ju perfekt, där rymmer du ett rejält kar! Dessutom blir det mycket finare än nuvarande setup, no offense
          Du har helt rätt. Stället har varit på undantag. No offense taken.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Grunnar på det här med matningen på helgerna. Det är som att det just nu är största hindret. Kan ju lösa detta med en foderautomat men har hittills aldrig sett en foderautomat som aldrig klickar....
            Så nu böljar det lite hit och dit gällande Diskus....
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              De bord väl klara sig med mat fem dagar i veckan eller... de äter väl inte varje dag i naturen så att de blir proppmätta annars hittar de väl lite godsaker i karet på helgen.
              Annars är en foderautomat en lösning
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av PiaJo
                De bord väl klara sig med mat fem dagar i veckan eller... de äter väl inte varje dag i naturen så att de blir proppmätta annars hittar de väl lite godsaker i karet på helgen.
                Annars är en foderautomat en lösning
                Fast ... vad vet jag om discus...
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Du har nog läst på en hel del Pia efter hand. Grejen med Diskus som inte är fullt vuxna är att de lätt stannar i växten och blir mer mottagliga för sjukdomar om de får för lite föda.
                  Men det känns ju hur jag än vänder det som positivt att få tillgång till ett kar på jobbet där jag kan chilla, pyssla med dem och nyfiket iaktta utan att fokusera på jobbet hela tiden. Så för egen del så blir effekten samma om om man har ett spa på jobbet. Ser detta som en åtgärd för bättre hälsa, både psykiskt och fysiskt.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Så karet är viktigare än att det blir Diskus i det. Om det inte blir Diskus så blir det nog mycket växter i karet.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Men fick nu ett sms från frun som indikerar att hela grejen verkar ha slagit helsnett för henne. Så vi bromsar denna diskussion ögona böj. Måste ta reda på henne först. Kommer inte att processa vidare förrän hon och jag pratat. Sorry
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Jo, men två dagar i veckan kan väl inte räknas som för lite foder? ge dem en extra matning precis innan du går på fredagen, annars hade jag föredragit automat för att vara på säkra sidan..då du kanske inte kan komma till jobbet varje dag.

                        Blir en perfekt rastavkoppling med att pilla/titta med karet
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Det blev plötsligt frontalkollision i detta här hemma. Så vi får se var det landar och om det blir ett akvarium till. Får lämna frågan öppen så länge.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Det blev plötsligt frontalkollision i detta här hemma. Så vi får se var det landar och om det blir ett akvarium till. Får lämna frågan öppen så länge.
                            Hoppsan.. hoppas det går väl ut
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Vi får se. För oss är det ju naturligt med en viss utveckling av hobbyn i form av fler kar, fiskar, hänga på Zoopet etc. Det är ju inte säkert att partnerns livskvalité ökar pga detta. Så det kan gott hända att hon upplever att hon drar det kortaste strået i detta. Så jag gissar på en genomtuff diskussion ikväll. Sedan får vi se var det landar. Men kommer att släppa Zoopet idag och förbereda mig för bataljen senare. Allt går ju inte alltid som man vill. Mors så länge på er.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Om du är orolig över matning på helger hur blir det på semestrar och sånt också då? VF brukar man ju sällan ha i växtkar då man verkligne inte vill ha nitrat och sådant i karet över huvud taget. Men du kan ju ha odlade. De klarar sig utan mat på helgerna garanterat dock.

                                Hur som helst, kasnke är vettigare som du säger för allmänoron osv att inte ha diskus kanske, utan ha några mindre krävande fiskar på kontoret.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...