Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Kul att stafettpinnen från lekochlust-falangen på Zoopet eventuellt går vidare. För mig innebär leka inredning att köpa dubbelt så mycket rötter som jag behöver och tre gånger mer växter än vad jag tror av 3-4 typer. Jag gillar att karet ska se etablerat ut direkt.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Kul att stafettpinnen från lekochlust-falangen på Zoopet eventuellt går vidare. För mig innebär leka inredning att köpa dubbelt så mycket rötter som jag behöver och tre gånger mer växter än vad jag tror av 3-4 typer. Jag gillar att karet ska se etablerat ut direkt.
      Bra, åh vad roligt det är att pilla med inredning!
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Grattis!

        och grattis till val av mal, L200 är bland de snygggaste som finns
        Tack Pia! Det är skitkul faktiskt [emoji1]

        Efter att ha sett olika malar som ni tipsat om och dessutom läst att denna skönhet kommer upp i Ernststorlek blir detta perfekt. Målet är tre st.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Tack Pia! Det är skitkul faktiskt [emoji1]

          Efter att ha sett olika malar som ni tipsat om och dessutom läst att denna skönhet kommer upp i Ernststorlek blir detta perfekt. Målet är tre st.
          Jag hade tre med och alla var i olika nyanser.
          Saknar mina fruktansvärt och jag hoppas att jag skall "våga" mig på dessa igen, egentligen är det inget hinder det är nog mer psykologist..

          Lova att lägga ut massor av bilder på dem så jag får njuta lite på avstånd
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968



            Skickat med Tapatalk från min mobil.
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Jag hade tre med och alla var i olika nyanser.
              Saknar mina fruktansvärt och jag hoppas att jag skall "våga" mig på dessa igen, egentligen är det inget hinder det är nog mer psykologist..

              Lova att lägga ut massor av bilder på dem så jag får njuta lite på avstånd
              Blev det en Ernst-katastrof x 3? Vad hände?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ja, det kan man lugnt säga, det var då hela karet "kraschade" och 6 vuxna guianacaror Oweroefi och dessa tre L200 dog på samma gång.. mitt eget fel, för jag tänkte inte hela vägen när jag hade askorbinsyra för att ta bort kloraminer, förivrade mig och jag hade en j---va tur att inte alla karen "kraschade"..
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Åh det kommer jag ihåg. Ja herregud vilken grej. Det var omskakande också för oss som läste då. Då vet jag att jag imponerades av hur du tacklade hela krisen. Att då vågade bli ledsen och sedan släppa hela skiten. Då lovar jag att ta bilder....
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Halloj Johnny!
                    Det var kul att läsa om hur du upplevde - jag tror det var - en av kuberna, när du var här och hälsade på då vi skulle till Tony.
                    Det är sant att jag faktiskt inte tänkte inredningsmässigt alls när det karet så att säga "blev till". Växterna fick inreda karet själva, med hjälp av tid. Det enda jag egentligen gjorde var att placera olika rötter och mindre växtdepåer på ett strategiskt sätt, alltså att jag tröck ner grejerna på ett sådant sätt att det efter ett halvår/år skulle kunna sätta sig tillrätta på egen hand.
                    Ibland har vissa kar en alldeles förträfflig förmåga att själv skapa harmoni - och inreda sig själva.


                    Jag trycker in din film med rätt adresslänk, så syns den direkt i forumet!


                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Halloj Johnny!
                      Det var kul att läsa om hur du upplevde - jag tror det var - en av kuberna, när du var här och hälsade på då vi skulle till Tony.
                      Det är sant att jag faktiskt inte tänkte inredningsmässigt alls när det karet så att säga "blev till". Växterna fick inreda karet själva, med hjälp av tid. Det enda jag egentligen gjorde var att placera olika rötter och mindre växtdepåer på ett strategiskt sätt, alltså att jag tröck ner grejerna på ett sådant sätt att det efter ett halvår/år skulle kunna sätta sig tillrätta på egen hand.
                      Ibland har vissa kar en alldeles förträfflig förmåga att själv skapa harmoni - och inreda sig själva.


                      Jag trycker in din film med rätt adresslänk, så syns den direkt i forumet!


                      https://www.youtube.com/watch?v=ylMxzN04xto
                      Låter härligt när allt "bara blir" och när det blir enastående bra
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ja, det är gôtt när man ibland bara öser ner grejer i ett kar - och så blir det - piff, paff, puff - riktigt bra när "dimman" har lagt sig.
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Lövely!
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Tack Pia! Det är skitkul faktiskt [emoji1]

                            Efter att ha sett olika malar som ni tipsat om och dessutom läst att denna skönhet kommer upp i Ernststorlek blir detta perfekt. Målet är tre st.
                            Ett utmärkt val! En av mina favoriter!
                            Kolla också på H. demantoides som är minst lika snygg! Kan inte bestämma mig för vilken av dem jag gillar bäst.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Ja, det är gôtt när man ibland bara öser ner grejer i ett kar - och så blir det - piff, paff, puff - riktigt bra när "dimman" har lagt sig.
                              Ja det är verkligen häftigt. Speciellt om man under denna lek känner att slags "flow" som känns som att man "vet" att det kommer att funka. Gudomliga kar du visar men med olika slags personlighet.
                              Detta kar kom till med samma känsla:
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-11-17 17.53.25.jpg
Visningar: 1
Storlek: 312,0 KB
ID: 2165746

                              Nästa kar fixade jag i sanddimma. Så det är planterat med känseln då det blev 1 dm sikt i karet. Nog det roligaste jag gjort:


                              Nu menar jag inte dessa två som ett exempel på ett påstått värstingkar utan enbart att detta var lekfullt, spattigt och bara tjoffa ner på magkänsla.
                              Även mitt 180 hemma är ominrett på samma ansvarslösa sätt:


                              Blir sugen på en remake i ett kar känns det som. Som Pia säger, det är kul att inreda.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Javisst - inreda är det roligaste jag vet när det gäller akvariejoxandet! Ibland är det kul att köra på "bara-hysta-i-skiten-i-karet-så-får-det-fixa-sig-av-sig-självt"-grejen - och andra gånger är det så svidande härligt att riktigt planera och gå ytterst långsamt och noga tillväga.
                                Finfina grejer du visar upp, Johnny! Ser underbart ut, bara att fortsätta i samma stil!
                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 23 January 2015, 13:22.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...