Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Tråkigt att höra
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ingen rolig morgonläsning Johnny, väldigt tråkigt

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Erikderek
        • March 2013
        • 718

        Verkligen tråkigt att läsa, det är helt enkelt extremt trist när det blir så.

        EK
        Vardagsrum akvariet - Malawi
        Projekt; Ny generation - SA

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          Med en fisk som ernst tror jag man ska vara glad för den tid man får.. Med tanke på att han togs från en djuraffär när han hade insjunkna ögon/mage och aldrig utvecklade mustasch eller ving-spröt (ja det är ett ord nu) tror jag inte att han var i sådär strålande skick från början.. Avstannad tillväxt är ju ytterligare ett tecken att något inte står rätt till..

          Se det som att han pensionerade sig hos dig..

          Skulle du vara sugen på en ny panaque någon gång står det öppet för dig att dumpa av den hos mig när du anser att den inte gör sig i ditt kar längre.. En inverterad ernst typ..

          Må bättre..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Aaah, trist läsning detta, Johnny!
            Men, när "kallduschen" så att säga lagt sig, finns ju nu öppningar att fundera på att skaffa någon annan häftig mal till karet.
            Angenäma bekymmer, som man brukar säga!

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Tråkigt att höra
              Ursprungligen postat av Inger H
              Ingen rolig morgonläsning Johnny, väldigt tråkigt

              //Inger
              Ursprungligen postat av Erikderek
              Verkligen tråkigt att läsa, det är helt enkelt extremt trist när det blir så.

              EK
              Tack för medkänslan. Ni har ju alla testat av detta några gånger.

              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
              Med en fisk som ernst tror jag man ska vara glad för den tid man får.. Med tanke på att han togs från en djuraffär när han hade insjunkna ögon/mage och aldrig utvecklade mustasch eller ving-spröt (ja det är ett ord nu) tror jag inte att han var i sådär strålande skick från början.. Avstannad tillväxt är ju ytterligare ett tecken att något inte står rätt till..

              Se det som att han pensionerade sig hos dig..

              Skulle du vara sugen på en ny panaque någon gång står det öppet för dig att dumpa av den hos mig när du anser att den inte gör sig i ditt kar längre.. En inverterad ernst typ..

              Må bättre..
              Sunda tankar runt Ernst. Ett stort tack för rövkick i rätt riktning kring detta. Nu gillar jag ju lite att följa med i en känsla tills den når botten. Men den passerades under förmiddagen och sniffar klart på plus-sidan nu.

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Aaah, trist läsning detta, Johnny!
              Men, när "kallduschen" så att säga lagt sig, finns ju nu öppningar att fundera på att skaffa någon annan häftig mal till karet.
              Angenäma bekymmer, som man brukar säga!
              Ja så där börjar det bli nu faktiskt att bästa botemedlet är mental sjukgymnastik dvs. att börja drömma igen vilket har ticka igång så smått under eftermiddagen. Känner att det är dags att lämna Fonuskänslan och titta framåt.
              Behöver bara kolla igenom karet så att det inte ligger nåt osunt på botten eller så. Har ju haft 2 barnbarn ett par dagar hemma. Man vet aldrig vad gullgrisar under 1,30 kan hitta på.....
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Då är frågan med ett gigantiskt F:
                Vad skulle det kunna bli för mal? Tips på malar som borde funka hyggligt med mina diskus? Hmmm.
                EFBN har ju en öppning i tanken att man kan ha en läckerbit på uppväxt en tid som sedan kan adopteras bort till genomsnäll L-nörd.
                Nu är det väl så bara att om det finns fler L-malar med Ernst-vibbar så blir det väl separationskris vid överlämningstillfället.
                Men gärna en L-typ som tycker det är ok att röra sig dagtid. Min Panaqolus Albomaculatus får man ju bli nöjd om man ser en skymt av en stjärt var 6:e vecka. Ernst låg ju och spanade konstant efter folk utanför karet. Sånt vill jag ha Helst Ernst igen iofs men nu är det ju inte möjligt men andra charmknuttar är mer än välkomna.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  En L137 skall du ha!

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    Känns som att jag skapat värsta 137a vågen på zoopet. men jag håller med. Framme JÄMT. Kolla lite på vad de tycker om värmen bara. Annars borde det väl funka fint?

                    Jag tänkte på Ernst... Kan han ha ätit för mycket animaliskt protein? Jag misstänker ju att min L200 dog av något sådant. Kanske Ernst med? Annars har jag inte en enda teori alls.... (Samtidigt har ju folk sådana i rovfisk kar och där finns det ju animaliskt protein så att det räcker och blir över... Utan problem.) en teori är bättre än ingen teori, kanske?
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • woodlund
                      • December 2011
                      • 666

                      Riktigt tråkigt att höra att Ernst inte längre är med oss då jag vet att du skapat ett speciellt förhållande till honom det kan mycket väl vara så att han dog av ålderdom vilket jag hoppas för då hade han ett underbart äldreboende hos dig och jag är helt säker på att han njöt av sin sista måltid även om den var vegetarisk.
                      1900Liter Diskusvatten


                      Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Fan, nu är jag här igen och har mig...
                        Men, som du kan se på första bilden nedan - för många år sedan, då sex stora, fina discusar hade dött plötsligt en dag - så händer det trista grejer i våra kar titt som tätt. Det är, som sagt, bara att se det som angenäma bekymmer - och komma igen.

                        Jag vet att jag nämnt det tidigare, men skulle inte några "gold-nuggetar" kunna passa fin-fint i karet?
                        Jag vet inte om det är L-085, L-018, L-187, LDA-060 eller någon annan variant. Men, det här är malar jag själv tänker köpa det första jag gör när min balja är klar. Har alltid haft dessa, och de har varit fantastiska i mina burkar.
                        Jaja, bara en tanke...
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • jozi81
                          • January 2011
                          • 917

                          Ursprungligen postat av Likan
                          Känns som att jag skapat värsta 137a vågen på zoopet. men jag håller med. Framme JÄMT. Kolla lite på vad de tycker om värmen bara. Annars borde det väl funka fint?

                          Jag tänkte på Ernst... Kan han ha ätit för mycket animaliskt protein? Jag misstänker ju att min L200 dog av något sådant. Kanske Ernst med? Annars har jag inte en enda teori alls.... (Samtidigt har ju folk sådana i rovfisk kar och där finns det ju animaliskt protein så att det räcker och blir över... Utan problem.) en teori är bättre än ingen teori, kanske?
                          Våg absolut. Älskar mina 2, numera feta på zucchini och brysselkål. Även om dom inte är framme hela tiden, så är dom åtminstone synliga ibland.
                          Jag säger 137 som är sjukt vacker, eller kanske 3 st L200, en alldeles fantastisk mal som är social, orädd och vacker! Speciellt ledbelysning och en utfärgad L200, mmmmmm!!

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Kan inte göra annat än att älska denna krabat, förgyller verkligen mitt kar på ett lite spännande och halvt exotisks sätt.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1875.jpg
Visningar: 4
Storlek: 201,4 KB
ID: 2165723
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              Du borde gå in på monsterfishkeepers, sen klickar du in på photo lounge.. En av deras klistrade trådar är "the dead fish thread".. Det är en hemsk tråd men man lär sig iaf att man inte är ensam hur hemskt det än må vara.. :/ till nästa gång iaf..
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              • Helene&Andreas
                                • January 2009
                                • 1336

                                Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                                Du borde gå in på monsterfishkeepers, sen klickar du in på photo lounge.. En av deras klistrade trådar är "the dead fish thread".. Det är en hemsk tråd men man lär sig iaf att man inte är ensam hur hemskt det än må vara.. :/ till nästa gång iaf..
                                Exakt! När något sådant här händer så brukar jag faktiskt kolla den tråden Jonte... Då ser man att det finns alltid dom som har det värre än en annan....
                                Oavsett.... Beklagar verkligen Johnny! Surt som fan!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...