Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Har nu suttit på morgonen och läst om inre och yttre parasiter i en lång sammanställning i en artikel på diskusforum. Helsike vad mycket skit ens diskusar och fiskar överlag kan få. Blev nästan mörkrädd.
    Skulle jag gå efter de symptom mina diskusar haft kändes det tokkört egentligen.
    Men nu vilar jag mig från detta och satsar på omvårdnaden istället.
    Den största diskusen har fått platta sår i ansiktet som växt till i karantänkaret.
    Räknar med att detta läks i stora karet. Den som är i sämst form av dem ser väldigt svullen ut nu på vänster gäle. Även om hon äter en del så tar jag beslut under dagen om jag ska ta bort henne eller inte. Jag vill ju inte att hon lider.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Du behöver en pilsner och jag råkar vara i Västerås en kort stund i kväll
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        Det viktiga i det här är ju att det inte blir en ständig väntan på vad som går fel härnäst. Då kommer glädjen försvinna. Både djur och människor blir sjuka, men man kan inte gå och vänta på det. Vad man däremot kan göra är ju att skaffa sig kunskap för att se tecken tidigt. Och skapa så goda förutsättningar man kan för att man inte ska bli sjuk. Det gäller även diskusen. Vad har du tänkt angående rutiner framöver, vattenbyten, aquakraut osv?
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
          Du behöver en pilsner och jag råkar vara i Västerås en kort stund i kväll
          Definitivt! Jag behöver ta en pilsner och träffa en vän. Helt klart.
          När kan vi synas?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Definitivt! Jag behöver ta en pilsner och träffa en vän. Helt klart.
            När kan vi synas?
            Tänkte kanske bespara dina trådläsare med vår datingverksamhet så jag drog dig ett PM
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ok. [emoji6]
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                Drömmen om ett Discusakvarium

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Hade ju tagit ledigt för att dra till Tandådalen i morgon. Men väljer att vara hemma och vadda (Vård Av Diskus). Karet är så sterilt och husse en kycklingmamma så semestern blir att kolla till sina diskusar med en god öl ibland samt sitta på altanen och grilla
                Det häftiga är att min kvinna förstår helt och fullt. Hon t.o.m ler rart när hon förstår skälet. Är inte det äkta kärlek så säg? [emoji173]️
                Jag blir sådär härligt glad av att läsa om er relation. [emoji173]️

                Förstå mig på rätt sätt bara. :P

                En liten undran bara. Mår malarna bra? Ser ok ut och så? Tänkte om de drabbas av liknande som diskusen drabbats av. (Jag är sämre än sämst när det gäller sjukdomar så har noll koll.)
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Eddie.p
                  • April 2007
                  • 22

                  Har nu följt denna tråd sedan före jul men har alltid bara kollat och läst har inte postat någonting! Detta blir även min första post sedan 2010 här på zoopet men kände nu att det var dax att att inte bara läsa utan även kanske vara delaktig i diskussioner osv. Det jag ville tillägga i denna tråd är ett tack för all god läsning och alla helt fantastiska råd och fakta man kan ta in genom att läsa tråden. Alla problem du har kämpat med för att få dina discusar att må så bra som möjligt, det är mycket kul att följa denna tråd och jag kollar in minst en gång om dagen.. Måste också säga att jag är sjukt imponerad av den drivkraft du har och att ditt "nya" kar ser underbart snyggt ut, hoppas nu att allt går bra

                  Mvh Eddie

                  Kommentar

                  • HeidiH
                    • October 2014
                    • 629

                    Sorgligt med räkorna och kardinaler. Men det är ju toppen diskusarna tycks repa sig! Heja dig!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Släppte i samtliga fiskar som skulle i karet igår. Har extra genomluftning då jag upplever att Flagellol efter en vecka började irritera gälarna på samtliga diskus.

                      Ursprungligen postat av HWH
                      Det viktiga i det här är ju att det inte blir en ständig väntan på vad som går fel härnäst. Då kommer glädjen försvinna. Både djur och människor blir sjuka, men man kan inte gå och vänta på det. Vad man däremot kan göra är ju att skaffa sig kunskap för att se tecken tidigt. Och skapa så goda förutsättningar man kan för att man inte ska bli sjuk. Det gäller även diskusen. Vad har du tänkt angående rutiner framöver, vattenbyten, aquakraut osv?
                      Du har helt rätt Helena.
                      Jag återgår till så som jag gjort större delen av tiden och som jag är bekväm med dvs. VB var 3-5:e dag 50%. Eftersom filterkapaciteten är på gränsen så blir det oftare VB. HiH verkar ha en intim koppling till hur rent det är i karet samt mineraler etc.
                      Tillsätter sedan löpande Aqua Namin som innehåller spårelement och mineraler, kalcium.
                      AquaKraut tillsätter jag i fodret dagligen, dock inte i vattnet.
                      Tillsätter också Easylife FFM vid varje VB så länge de har sår på kroppen då det minskar vissa bakterier och bromsar nitritspikar nu i inledningen. Upplever det som att läkningen optimeras med denna lera i vattnet.
                      Letar efter filterlösningar nu. Möjligen så klämmer jag in en 2075 till i höger skåp och får sedan hitta en lösning för var insuget och utblåset ska vara. Klurar på det nu. Jag har ju BTN baktill så svårigheten är hur jag ska fästa grejerna i karet. Möjligen så får de bara "hänga ner". Där har jag ingen kanonidé alls.
                      När sedan såren/hålen är läkta så tar jag bort FFM.

                      Ursprungligen postat av Likan
                      Jag blir sådär härligt glad av att läsa om er relation. [emoji173]️

                      Förstå mig på rätt sätt bara. :P

                      En liten undran bara. Mår malarna bra? Ser ok ut och så? Tänkte om de drabbas av liknande som diskusen drabbats av. (Jag är sämre än sämst när det gäller sjukdomar så har noll koll.)
                      Jag har avlivat samtliga Corydoras Rabauti vilket var jobbigt men nödvändigt. Däremot så ser ju C. Duplicareus kanon ut så de blev isläppta igår kväll i karet då de såg riktigt bra ut. Så gällande Corydoras så får de 12 vara kvar. Ancistrus tål allt och är som tåget. Likadant med Panaqolus Albomaculatus som känns helt oförstörbar.

                      Ursprungligen postat av Eddie.p
                      Har nu följt denna tråd sedan före jul men har alltid bara kollat och läst har inte postat någonting! Detta blir även min första post sedan 2010 här på zoopet men kände nu att det var dax att att inte bara läsa utan även kanske vara delaktig i diskussioner osv. Det jag ville tillägga i denna tråd är ett tack för all god läsning och alla helt fantastiska råd och fakta man kan ta in genom att läsa tråden. Alla problem du har kämpat med för att få dina discusar att må så bra som möjligt, det är mycket kul att följa denna tråd och jag kollar in minst en gång om dagen.. Måste också säga att jag är sjukt imponerad av den drivkraft du har och att ditt "nya" kar ser underbart snyggt ut, hoppas nu att allt går bra

                      Mvh Eddie
                      Lite omtumlande och mycket glädjande att läsa från dig Eddie, att du fått ut mycket av tråden.
                      Ett inlägg på 5 år känns ju hedrande när du nu ger responsen här.
                      Men förstår att du kan få ut mycket av den då tråden, menar då de som delat med sig av sin kunskap eller idéer, har varit som en lång spännande utbildningsprocess även för mig.
                      Sedan får vi se hur det går med huvudpersonerna. De följer varje steg jag tar i rummet med största intresse när de nu sedan igår kväll flyttat in i sitt nygamla hem.
                      De är extremt samarbetsvilliga med håven även om jag blev smått marinerad med Flagellolvatten över hela kroppen. Så man kan säga att även jag nu är medicinerad mot flagellater.

                      Ursprungligen postat av HeidiH
                      Sorgligt med räkorna och kardinaler. Men det är ju toppen diskusarna tycks repa sig! Heja dig!
                      Tack Heidi för hejaropen! Diskusarna är gnska tagna av medicinen under sista dygnet. Så 7 dagar är max med Flagellol.
                      Karantänkaret står nu med Klorin sedan igår och ska sedan återställas tills dess att mina kommande L-200 ska få bo där i en månad så att jag kan se om de är friska nog att släppas ner i diskuskaret. Här har jag ju full koll på att de äter och mår eftersom karet är glasrent.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Släppte i samtliga fiskar som skulle i karet igår. Har extra genomluftning då jag upplever att Flagellol efter en vecka började irritera gälarna på samtliga diskus.


                        Du har helt rätt Helena.
                        Jag återgår till så som jag gjort större delen av tiden och som jag är bekväm med dvs. VB var 3-5:e dag 50%. Eftersom filterkapaciteten är på gränsen så blir det oftare VB. HiH verkar ha en intim koppling till hur rent det är i karet samt mineraler etc.
                        Tillsätter sedan löpande Aqua Namin som innehåller spårelement och mineraler, kalcium.
                        AquaKraut tillsätter jag i fodret dagligen, dock inte i vattnet.
                        Tillsätter också Easylife FFM vid varje VB så länge de har sår på kroppen då det minskar vissa bakterier och bromsar nitritspikar nu i inledningen. Upplever det som att läkningen optimeras med denna lera i vattnet.
                        Letar efter filterlösningar nu. Möjligen så klämmer jag in en 2075 till i höger skåp och får sedan hitta en lösning för var insuget och utblåset ska vara. Klurar på det nu. Jag har ju BTN baktill så svårigheten är hur jag ska fästa grejerna i karet. Möjligen så får de bara "hänga ner". Där har jag ingen kanonidé alls.
                        Kanske en korkad tanke med borde det inte räcka med att du hänger/lägger någon form av vikt i "koppen" för insuget?

                        PS Stort tack för igår!
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • jozi81
                          • January 2011
                          • 917

                          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                          Kanske en korkad tanke med borde det inte räcka med att du hänger/lägger någon form av vikt i "koppen" för insuget?

                          PS Stort tack för igår!
                          Tycker ide'n är genialisk!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Drömmen om ett Discusakvarium

                            Tycker idén är bra. Ska fundera på vad som är tillräckligt tungt och tillräckligt litet och som inte har en negativ påverkan på vattnet.

                            I diskuskaret så måste jag säga att inredningen funkade kanon. När de nu tar revir så har de attraktiva revir även i djupled.
                            Just nu är det fight och ställningskrig om de viktigaste platserna. De flesta äter utmärkt. En av dem har numera ett kastmärke i pannan och verkar ha konverterat till hinduismen då han numera har ett stort orangerött märke mellan ögonen efter det att han dränkte husse med flagellol-marinad och han fick då små skador från håven varav detta var störst..
                            Kör denna gång med en diffusor i diskuskaret som jag märker drar ner andningen på dem nu när de hamnar i ett nytt kar. Vet att det har varit en del diskussioner på Zoopet att diffusorer är onödiga och faktiskt inte fungerar som de påstås göra dvs. att syresättningen ökar., men under medicineringen så har t.ex. en enda diffusor som varit nedåtriktad fixat syresättningen vid hög temperatur i karantänkaret. Märker även här att andningen på diskusarna går ner ordentligt när diffusor är på.
                            Men de verkar nu trivas och mår utmärkt i sitt omstöpta kar.
                            Senast redigerad av Bluewing; 12 March 2015, 21:37.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              Det jag märker med diffusor eller om man kör med luftpump är att vattnet känns klarare.
                              Jag tycker inte att det känns som inbillning och någon inverkan borde det ju ha. Mängder med luftbubblor i vattnet borde ju inte va helt verkningslöst.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Någon som testat Eheim 2078? Den har jag plats med i skåpet
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...