Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Allt nytt liv kräver nya problemlösningar. Jag har ju grunnat på hur jag ska fånga dessa yngel till ett eget kar utan att störa inredningen. Fick ett tips av Daniel (Jozi81 här på Zoopet) om en film som finns i senaste AEmagasinet med PET-flaskan som yngelmjärde. Det är Daniel som gjort denna briljanta film. Du kan se den här (avsnittet om yngelfångande finns efter 4:36 i filmen):
    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

    Vill du läsa detta gratismagasin så kan du hitta det här: www.aemagasinet.se

    Har ju ett Vision 180 som yngelkar/sjukstuga. Det är idag befolkat av några riktigt snygga Endlers som jag avyttrar till akvariebutiken. I takt med att jag fångar in Woffe-ynglen så flyttar jag över dom dit. Guianacara Owroewefi är ju än så länge inte helt vanliga så jag vet flera som är intresserade. Har faktiskt fått åtskilliga mail från USA där de ber mig skicka yngel nästan oavsett pris. Men det finns köpare här så det får vara. Men i USA så är det oerhört svårt att få tag i denna Guianacara. Undrar varför?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      attans jag inte har nått ärende åt ditt håll... jag som funderar på några endlers.. som färg och få lite liv högre upp i karet... =P petflaskor är akvariehobbyistens bästa vän... jag lyckades få honungsgurami att simma in i en 0.5liters flaskfälla jag hade för räkor och posthorn, när jag skulle ha i blå medicinen... som dom ev skulle dö av... posthornen dog av några men inte räkorna...men utmärkt för räkor var den fällan, skulle bara ha kapat den längre mer emot mitten så halsen vart längre in =P

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        glömde ju säga dina mysyngel är ju för söta =D

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          Väldigt bra den där filmen

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av tanteva
            attans jag inte har nått ärende åt ditt håll... jag som funderar på några endlers.. som färg och få lite liv högre upp i karet... =P petflaskor är akvariehobbyistens bästa vän... jag lyckades få honungsgurami att simma in i en 0.5liters flaskfälla jag hade för räkor och posthorn, när jag skulle ha i blå medicinen... som dom ev skulle dö av... posthornen dog av några men inte räkorna...men utmärkt för räkor var den fällan, skulle bara ha kapat den längre mer emot mitten så halsen vart längre in =P
            Ja tyvärr så är de sålda nu till Västerås bästa akvarieaffär nu, ZooHoo.
            Egentligen den enda som satsar på akvarier överlag här i min stad.
            Vi får se hur det går med min fälla. Jag återkommer med rapportering.
            Ja visst är ynglen gulliga De börjar fjäska för maten nu och mäta sig med varandra. Så det är bra fart på dom.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Mu(sic)
              Väldigt bra den där filmen
              Ja visst är den. Sedan gillar jag hela grejen att försöka använda det man redan har hemma.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Ja visst är den. Sedan gillar jag hela grejen att försöka använda det man redan har hemma.
                Det gör jag också. Det är ju inte alltid så att det som kostar är bättre

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Har ju semester nu så det blir kanske lite mer utsvävande än vanligt i detta inlägget. Måndag till tisdag så var jag ute och paddlade den längsta paddling jag gjort på så kort tid. Paddlade i två dagar med en genomsympatisk kompis i över 10 timmar per dag i sammanlagt över 75 km på en paddeltur med 9 slussar längs Strömsholms kanal.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3308.jpg
Visningar: 107
Storlek: 269,3 KB
ID: 2357900
                  Vid varje sluss så lyfte vi ur kajakerna satte dom på kajakvagnar och drog sedan dom förbi slussen och satte ner dom i vattnet nedanför.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3314.jpg
Visningar: 107
Storlek: 446,5 KB
ID: 2357901
                  Här är en bild från kanalen med min skägglösa kompis Lasse på bilden. Det var stundtals som att paddla i Amazonas och delar av kanalen hade nog sällan besök. Ibland slog det av stor fisk när vi tyst gled förbi så det höll på att bli nummer två i shortsen.
                  Efteråt var jag så totalt helt slut när jag väl kom hem så jag tror det bara var örsnibbarna som inte hade träningsvärk.
                  Men en av de bättre upplevelserna jag haft under hela mitt liv.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3313.jpg
Visningar: 113
Storlek: 221,5 KB
ID: 2357902
                  Vi har ju våra fiskar för att vi mår bra av att ha naturen nära oss. Vi lever så avskurna från den annars. Vi behöver lite digital detox ibland.
                  Här är en film från paradiset. Ha gärna ljudet på i detta korta klipp så får du höra hur jag haft det i några dagar.
                  Senast redigerad av Bluewing; 21 July 2016, 11:47.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    När det gäller fiskarna så är det inget nytt och jag är lite ambivalent gällande Guianacaraynglen. Om jag ska fånga dom eller inte. Men måste väl det då de annars blir för många för karstorleken som ju bara är på 450 liter. Men jag har ett inkört 180 som är inställt på samma temperatur som i deras nuvarande hem. Ska göra ordning min yngelmjärde nu i veckan.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Underbara bilder!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Underbara bilder!
                        Tack Mats! Kul att någon läser i sommarvärmen
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          En ny film på Guianacarayglen:

                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            Jag skulle ju inte klara av att paddla sådär långt, men det skulle vara underbart att göra en liten tur och jag vet till och med vart jag skulle åka i så fall.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Mu(sic)
                              Jag skulle ju inte klara av att paddla sådär långt, men det skulle vara underbart att göra en liten tur och jag vet till och med vart jag skulle åka i så fall.
                              Vart skulle du åka då, Cathrin?


                              Sent from my iPhone using Tapatalk
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

                                Det finns en å bortanför Åre och Duved som kallas (heter?) Enan och den rinner ihop med Handölan nedanför Handöl och ut i Ånnsjön tror jag det heter. Man åker förbi där när man åker till Storlien. Jag var där och paddlade kanadensare för ett antal år sen och det var en enorm naturupplevelse. Det ser ut som att det aldrig har funnits en människa där med stora granar som håller på att ramla ner i ån och bävrar och hägrar och jag vet inte allt. Och ljuden! Fisk som vakar och fåglar som sjunger. Och mygg i och för sej men det finns ju effektiva medel mot såna Man glider liksom lugnt och stilla nerför ån och bara njuter. Men då skulle jag se till att ha med ett flugspö och fiska lite också. Jag är inte duktig på det men det är roligt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...