Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Jag har precis haft samma förlopp. Regelbundna vattenbyte men en längre period då jag inte gjort rent mitt filter. Mina fiskar uppträdde lojt och en var blek och visade ett sjukligt beteende men efter att ha gjort rent filtret (även här JBL Cristalprofi e 1901 som jag är nöjd med) var det liv och en helt annan lyster på fiskarna.
    /Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      men det är ju då man har lite erfarenhet och ser på fiskarna att nu måste jag göra rent lite extra =D Man lär ju känna dom och ser ju om dom simmar annorlunda eller ändrar beteenden =)
      så skönt det gick så enkelt att få till det igen så dom vart glada =)

      Jag ser på mina räkor när sådant är dags före fiskarna, dom bleknar lite. Men man får se upp för det kan ju vara skalbyten på G med

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Här kommer lite senaste nytt från Diskusgatan. Mina Guianacara Owroewefi är fantastiska föräldrar. Ynglen på filmen håller till baktill i karet. Men du ser en av mina Skalarer simma förbi. Du ser Owroewefi flörta, imponera och en del annat. Ynglens är halsbrytande att se när de sticker ut efter mat ibland. Men när du ser på filmen: håll med om att Owroewefi är maffiga. Blir lite småkär i dom dagligen. Min kvinna likaså. Alla duktiga föräldrar ligger på plus hos henne.

        Guianacaror är jag allt mer förtjust i och kommer att titta runt vad jag skulle kunna ha mer. Urcharmiga arter. Så länge de har yngel så tömmer och fyller jag med två slangar där påfyllningsslangen sitter precis vid rätt ytnivå. Så om det tystnar är det för mycket vatten i karet, plaskar det rejält för lite, Sådär får det gå tills vattnet känns fräscht. Är karet sunt tillsätter jag inget alls i vattnet.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Åhhh... Skall allvarligt fundera på att se om jag kan få tag på ett par till hösten, saknar dem såååå
          de är urcharmiga och alldeles underbara
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Bara att hålla med Pia. De klarar ju dessutom i en större burk leva riktigt tätt utan att skada varandra. Ser du på fenor så syns det ofta knappt en skråma.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ujujuj, villhakänslan förstärks ytterligare efter den filmen, dom ser så chamigt fullifasen ut också

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Just det där med fullifasen stämmer precis Inger. De är kaxiga utan att flippa över kanten. Så det räcker med markeringar och annat. Inte ett köttsår så långt ögat når. Enda revan jag sett är när en av Woffarna ville bygga ut med en ytterligare källarvåning i sitt residens. Då fick han en stor rot i skallen. Men det kan man ju förstå.
                Däremot är Guldancistrusarna sura efter vattenbytet. Här är två hanar där den ena är 17 cm inkl. stjärtfena som ryker ihop.

                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Aj då, hoppas att ingen blev skadad.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    rot i skallen... han skulle minsann ha haft en spik i foten....

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Är så himla imponerad av mina Guianacara Owroewefi. De har nu i ett kar med Redback Skalarer, Discus och flera andra Owroewefi klarat ynglen i över 14 dagar. Det som nästan är mest fascinerande är att ynglen inte rörs av de andra Owroewefi. Sett vid ett flertal tillfällen att ynglen simmar in på någon annan Owroewefis revir och rakt under någon vuxen individ utan att bli uppäten. Otroligt fascinerande. I filmen ser ni den duktiga honan:
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Megafin film, Johnny! Ser ut att vara en riktigt skön lunk i ditt kar.
                        Har du möjlighet att få in några bilder på redbackarna? Vore kul att se hur dom ser ut.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Megafin film, Johnny! Ser ut att vara en riktigt skön lunk i ditt kar.
                          Har du möjlighet att få in några bilder på redbackarna? Vore kul att se hur dom ser ut.
                          Tack Mats. Jag fixar det. Tycker du inte att det är underligt att de andra Owroewefi inte rör yngel?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Här Mats, är en filmsnutt på Scalarerna som är köpta som redback F2. De är bleka nu då jag bytte vatten alldeles innan filmen:

                            Filmen är med ljusreflexer och mobilkameran
                            Senast redigerad av Bluewing; 06 June 2016, 16:28.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Bluewing

                              Tack Mats. Jag fixar det. Tycker du inte att det är underligt att de andra Owroewefi inte rör yngel?
                              Jag kan tänka mig (bara en egen teori) att de inte rör yngel på grund av deras ätbeteende, som ju inte innebär att de jagar annan fisk utan söker föda i sand och bottensediment. Om det är på detta sätt vet jag inte, men kan kanske vara en möjlig förklaring till att de inte instinktivt jagar och käkar upp yngel.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Här Mats, är en filmsnutt på Scalarerna som är köpta som redback F2. De är bleka nu då jag bytte vatten alldeles innan filmen:

                                Filmen är med ljusreflexer och mobilkameran
                                Aaah, så fina!
                                Dom ser lite annorlunda ut i kroppsformen, framför allt huvudet och pannan, än de jag har, men de härstammar nog från helt skilda lokaler.
                                Toppstuff!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...