Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Inte en enda, Inger. Satte in en överbliven Javaormbunke från Asienkaret för att ha lite gömslen om någon trots allt gillar snacks:


    Det är plantan på vänstra sidan. En planta av Bryzellska proportioner.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Inte en enda, Inger. Satte in en överbliven Javaormbunke från Asienkaret för att ha lite gömslen om någon trots allt gillar snacks:


      Det är plantan på vänstra sidan. En planta av Bryzellska proportioner.


      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Jäsiken, största yngelrövarna som finns .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Tycker din butik behöver tänka om. Men du måste väl kunna beställa?


        Sent from my iPhone using Tapatalk
        Har frågat honom, men det händer inte så mycket. När man frågar om han kan ta in en eller annan fisk så säger han att han ska kolla, men det är bara i undantagsfall som han faktiskt tar in dem, och då efter ganska lång tid, så man nästan hunnit glömma att man frågat efter dem.

        Köpte i alla fall ett blåciklidpar idag, som han hade fått i inbyte. Honan ser ut att vara från samma linje som det där übersnygga paret jag hade för några år se'n, med mörk och skarp teckning och en massa blå prickar, och vit ryggfenssöm. Hanen är blekare, med gul söm. De är ju inga Guianacara, men riktigt snygga, så de får duga så länge Kul med dina Guianacarayngel.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av Inger H


          Jäsiken, största yngelrövarna som finns .

          //Inger
          Menar du mina Scalarer? Det är mer en fråga om fostran. De rör inte ett yngel utan att husse ger sin tillåtelse. De är tränade sedan de kom som ungfisk. Inga problem alls. Det enda de får ta är faktiskt Endlers och det finns ju inga i detta kar vad jag vet.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Shepard

            Har frågat honom, men det händer inte så mycket. När man frågar om han kan ta in en eller annan fisk så säger han att han ska kolla, men det är bara i undantagsfall som han faktiskt tar in dem, och då efter ganska lång tid, så man nästan hunnit glömma att man frågat efter dem.

            Köpte i alla fall ett blåciklidpar idag, som han hade fått i inbyte. Honan ser ut att vara från samma linje som det där übersnygga paret jag hade för några år se'n, med mörk och skarp teckning och en massa blå prickar, och vit ryggfenssöm. Hanen är blekare, med gul söm. De är ju inga Guianacara, men riktigt snygga, så de får duga så länge Kul med dina Guianacarayngel.
            Blå ciklid är ingen B-fisk annat än till namnet. Enad de vackraste cikliderna med otroligt vacker teckning. Tror de kommer att ge dig mycket glädje.
            Senast redigerad av Bluewing; 07 May 2016, 18:27.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Menar du mina Scalarer? Det är mer en fråga om fostran. De rör inte ett yngel utan att husse ger sin tillåtelse. De är tränade sedan de kom som ungfisk. Inga problem alls. Det enda de får ta är faktiskt Endlers och det finns ju inga i detta kar vad jag vet.
              Aha, då föreslår jag, att det kommer en "Johnny-artikel" i nästa magasin om hur du fostrar romrövare till att icke röra smarriga yngel .

              Tänk ändå vad det är avstressande av kolla in zoopet på kvällarna, när en något (för närvarande) Inger landar helt slut .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Ursprungligen postat av Bluewing

                Blå cillid är ingen B-fisk annat än till namnet. Enad de vackraste cikliderna med otroligt vacker teckning. Tror de kommer att ge dig mycket glädje.
                Ja, som jag sa till honom, en riktig snygg blåciklid är faktiskt en av de vackraste sydamerikanerna, nästan discusklass. Har ju haft ett antal par genom åren, det jag hade för ett par år se'n var som sagt löjligt snygga, du har säkert sett bilder på dem, då jag har laddat upp dem i nå'n tråd eller två. Så schackbrädena fick flytta till kuben tillsammans med neonerna. Men tror du inte jag hittade en kvarglömd liten Apistogramma pandurounge som lyckats hålla sig gömd, trots att syskonen flyttades för ett bra tag se'n, och nu är inbytta till butiken. Fattar inte hur den kan ha undgått upptäckt så länge. Å andra sidan är Falköga det sista jag skulle heta om jag vore indian
                Senast redigerad av Shepard; 07 May 2016, 17:55.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Löjligt snygga fiskar kan aldrig vara fel :-)


                  Sent from my iPhone using Tapatalk
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Löjligt snygga fiskar kan aldrig vara fel :-)


                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                    Nej Men nu vill jag ha tag i Guianacara. Men t.o.m en av mina absoluta favoriter, nyckelhålscikliden, verkar svår att få tag i just nu, enligt honom. När jag tittar på min avatar så blir jag även sugen på multispinosa igen, som också är en av mina favoriter, men som jag heller inte har sett på ett tag. Blåcikliderna simmar i alla fall runt och flirtar med varandra, och briljanttetrorna blir bara snyggare och snyggare.

                    Har du bara ett par discus nu? Tycker det ser så ut på filmen? Hur reagerar de på Guianacarorna som sällskap?
                    Senast redigerad av Shepard; 07 May 2016, 19:36.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Det måste ju finnas någon affär som kan tänka sig att ta in Guianacaror!
                      Apropå Diskusarna så lekte honan ihjäl sig och simmar numera tillsammans med de 9 döda diskusarna på ett bättre ställe. Letar nu efter någon som an erbjuda en vacker biffig diskuskille en ny tillvaro.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        Jo, men det ska vara en butik som inte ligger alltför krångligt till.

                        Hmm, samma sak som en av mina honor råkade ut för. Och hade jag inte redan gjort mig av med min discusänka, så... Men det spelar kanske inte så stor roll, misstänker att du bor en bit bort.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Västerås. Bor på Diskusgatan (faktiskt sant)


                          Sent from my iPhone using Tapatalk
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Västerås. Bor på Diskusgatan (faktiskt sant)


                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            Hehe, flyttade du dit på grund av gatnamnet? Vem skulle inte vilja bo på Diskusgatan.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              Jaja, har ju skaffat två fina F1-scalarer som väl duger rätt bra som discussubstitut.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Shepard
                                Jaja, har ju skaffat två fina F1-scalarer som väl duger rätt bra som discussubstitut.
                                Det inte bara duger, utan är helt rätt
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...