Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Lycka till. Spännande sedan att få höra hur du tycker, Pia.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Det lilla jag har sett så ser det mycket flashigt och glossigt ut!
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Lägger in en film för att visa 15 min. Solnedgång med de nya rören SERA LED X-Change Daylight Sunrise:
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Lite från Diskuskaret:

          Charmtrollen Guianacara Owroewefi äger mitt diskuskar numera


          Det här är ett av de underbara kärleksparen


          Javaormbunken verkar ta fart med nya LED-rören

          Tyvärr verkar discushonan kört slut på sig i de intensiva lekarna senaste tiden. Drar sig undan och mörknar.

          Hur som helst så är det slutfasen på denna discusperiod. Startar en Vooglebehandling av honan nu. Tillfrisknar hon som tidigare säljer jag nog paret. Annars säljer jag den kvarvarande hanen. Kommer sedan att gå över till Scalarer ett tag.


          Sent from my iPhone using Tapatalk
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Toppfina bilder!
            Kan nog vara gôtt med några härliga scalarer ett tag!
            Vem var det som inte hade vackra javor på steroider, va..?

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ja Jaworna har börjat tjusa till sig nu ett tag efter lysrörsbytet. Kanhända gillar Jaworna visst ljus bättre än andra. Kul hur som helst.

              Kul att du gillar bilderna! Ja Scalarer blir lite semester efter denna långa period av omvårdnad av Discus. Kommer att leta efter några vackra Scalarer. Ska bli kul!
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                Alltså jag gillar verkligen dom där Guianacara Owroewefi (kopierade o klistrade in namnet ) mer ju mer jag ser av dom. Dom har så gullig profil liksom och verkar vara väldigt aktiva.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Dessa "Woffar" är verkliga så gulliga som de verkar. Få cikider kommer fram till frontrutan för att se vad man håller på med utan att fjäska för mer mat. Men Woffarna är så himla nyfikna att de inte kan låta bli :-)
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Woffarna står på min "lista", är så förtjust i deras läppar .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Dessa är helt underbart fina juveler
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Discusparet har ju lekt konstant sedan det klickade mellan dom. 7 lekar på raken. Flera med sprattlare men inte längre. Det körde slut på honan fullständigt. Hittade hene lutad mot en av henns favoritrötter på botten, med stel blick. Hanen tittade hela tiden på henne och buttade lite. Jag har fångat ur henne med varsam hand och försökte hjälpa henne från lidandet så fort det gick. Så nu är det en hane kvar. Den största i gruppen. Kungen i karet. Jag säljer honom nu. Sedan är det vila från Discus som gäller ett tag.
                        Men nu simmar honan på bilden i flagellatfria vatten.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: image_71859.jpg
Visningar: 112
Storlek: 206,9 KB
ID: 2355338
                        Senast redigerad av Bluewing; 01 May 2016, 11:15.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Discusparet har ju lekt konstant sedan det klickade mellan dom. 7 lekar på raken. Flera med sprattlare men inte längre. Det körde slut på honan fullständigt. Hittade hene lutad mot en av henns favoritrötter på botten, med stel blick. Hanen tittade hela tiden på henne och buttade lite. Jag har fångat ur henne med varsam hand och försökte hjälpa henne från lidandet så fort det gick. Så nu är det en hane kvar. Den största i gruppen. Kungen i karet. Jag säljer honom nu. Sedan är det vila från Discus som gäller ett tag.
                          Det blir skönt med en paus!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                            Det blir skönt med en paus!
                            Jajamensan, det ska det bli. Jag flyttar nog upp de fyra Skalarerna jag har som nu simmar i en kub, ett Lido 200. Det känns för trångt för dom där. Så de får lite space. Sedan får det mogna fram lite vad jag ska ha mer i det forna Diskuskaret. Blir lite konstigt med en tråd som heter "Drömmen om ett Discusakvarium" utan att ha en endaste Discus. Borde jag kanske byta namn på tråden?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Du har fått haft dom länge ändå Johnny .
                              Har du inga andra drömmar, som du kan döpa om tråden till?

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Bluewing

                                Jajamensan, det ska det bli. Jag flyttar nog upp de fyra Skalarerna jag har som nu simmar i en kub, ett Lido 200. Det känns för trångt för dom där. Så de får lite space. Sedan får det mogna fram lite vad jag ska ha mer i det forna Diskuskaret. Blir lite konstigt med en tråd som heter "Drömmen om ett Discusakvarium" utan att ha en endaste Discus. Borde jag kanske byta namn på tråden?
                                Tråden innehåller massor av fin Discusinformation, så det kanske är synd att byta namn - och drömmen finns ju fortfarande, även om det blir en "ny dröm" längre fram.

                                För egen del håller jag discus-suget på en hög nivå. När jag limmat en ny, större burk här (någon gång i framtiden) så blir det discus igen, inget snack om det!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...