Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bisho
    • September 2013
    • 304

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Så är det. Sedan tycker jag hanarnas puckel och näsa är helskön.
    Jag håller med dig ☺😊
    Mitt tanganyika akvarium
    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Klicka på bilden för större version

Namn: image_71584.jpg
Visningar: 110
Storlek: 198,0 KB
ID: 2353064

      Däremot har honan fått en infektion på vänster sida. En böld. Har börjat tillsätta naturmedlet Voogle i dosering för sjuk fisk. Det brukar försvinna på en fem dagar då. Däremot håller hon och den stora hanen på att leka nu. Så det är inte så illa som det ser ut.
      Senast redigerad av Bluewing; 20 March 2016, 15:45.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Sedan går jag med en del funderingar gällande Diskusarna. Det har blivit en annan dynamik i karet då det nya paret bildades. Den nya hanen är den biffigaste av alla Diskusarna i gruppen och är mer aggressiv än de tidigare hanarna, vilket gör att både Owroewefi och den nu överblivna hanen får det lite tufft.

        Som jag ser det nu så skaffar jag antingen en ny Diskushona och hoppas på lite mer balans bland Diskusarna. Då börjar jag om med Diskusarna på så sätt. Eller annars så säljer jag alla tre till någon vettig person och släpper det här med Diskusar ett tag. Jag trivs bra med Diskusarna med det blir himla jobbigt att åka bort flera veckor på sommaren.
        Det är grönt ljus från min kvinna vilket som. Har du som läser detta något tänk kring detta?

        Om jag ska skaffa ny så vill jag ha bra Diskus som inte spränger plånboken. Fattar att det inte funkar så. Men pengar är också en del av detta då jag jobbar mindre än förr då jag upptäckt att det är riktigt roligt att hinna leva också. Så rik på tid framför att vara rik på pengar är rätt alla dagar i veckan vad mig anbelangar. Men det ger mindre utrymme för Diskus. Nu är det ju endast en jag skaffar eller kanske två....
        Ja så där går tankarna i skallen.
        Så här var det med mina valpar tidigare
        [ATTACH=CONFIG]n2352636[/ATTACH]
        Ursprungligen postat av Bluewing
        [ATTACH=CONFIG]n2353048[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]n2353049[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]n2353050[/ATTACH]
        Måste få visa mina fina Owroewefi igen! Älskar verkligen dessa fiskar :-)
        Sååå vackra! 😍
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av PiaJo


          Sååå vackra! 😍
          Ja visst är dom 😎
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522


            Är man tillräckligt nördig kan man ju alltid glo genom sidorutan när man fyller på vatten och drömma sig bort att man dyker i Amazonas. Är man ännu värre kan man filma det. Är man sedan inte riktigt klok så lägger man dessutom ut filmen på YT och Zoopet.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bisho
              • September 2013
              • 304

              Ursprungligen postat av Bluewing
              http://youtu.be/QSYBnjCwpig
              Är man tillräckligt nördig kan man ju alltid glo genom sidorutan när man fyller på vatten och drömma sig bort att man dyker i Amazonas. Är man ännu värre kan man filma det. Är man sedan inte riktigt klok så lägger man dessutom ut filmen på YT och Zoopet.

              Så himla fint Riktigt bra
              Mitt tanganyika akvarium
              https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                De underbara bilderna på Bluewings och Mats lika underbara diskuskar har gjort att jag ett tag nu har gått och varit riktigt sugen på att skaffa diskus igen, så igår fick detta lekpar följa med hem. Mitt kar är inte ens i närheten av att vara i samma klass som Bluewings och Mats, (börjar t.ex bli lite småtrött på penselalgerna), men jag tycker i alla fall att diskusarna är fina Ser ut att vara nå'n blandning mellan Pigeon Blood och röd turkos, eller är jag helt ute och cyklar?
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Så fina, lycka till med dessa :-)

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Så fina, lycka till med dessa :-)

                    //Inger
                    Tack Ville dela med mig, hoppas det inte gör nå't att jag störde i tråden.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Shepard
                      De underbara bilderna på Bluewings och Mats lika underbara diskuskar har gjort att jag ett tag nu har gått och varit riktigt sugen på att skaffa diskus igen, så igår fick detta lekpar följa med hem. Mitt kar är inte ens i närheten av att vara i samma klass som Bluewings och Mats, (börjar t.ex bli lite småtrött på penselalgerna), men jag tycker i alla fall att diskusarna är fina Ser ut att vara nå'n blandning mellan Pigeon Blood och röd turkos, eller är jag helt ute och cyklar?
                      Ursprungligen postat av Shepard

                      Tack Ville dela med mig, hoppas det inte gör nå't att jag störde i tråden.
                      Nej då. Du stör inte Shepard utan tvärt om hjälper du till med att återuppväcka Zoopet genom att du går in med dina tankegångar i min och andras trådar. Härligt att du blivit inspirerad till att pröva Diskusar. Blir spännande att få se hur det går i karet Är ingen expert på de mängder avelsformer som finns, men tycker att jag kan se samma linjer som du nämner i dina. Men jag gör som du och gissar Du har ledsnat på dina penselalger säger du. För min del kör jag grönslicksodling i mitt Diskuskar men tycker det är vackert:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2149.jpg
Visningar: 107
Storlek: 224,6 KB
ID: 2353717
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        Ursprungligen postat av Bluewing


                        Nej då. Du stör inte Shepard utan tvärt om hjälper du till med att återuppväcka Zoopet genom att du går in med dina tankegångar i min och andras trådar. Härligt att du blivit inspirerad till att pröva Diskusar. Blir spännande att få se hur det går i karet Är ingen expert på de mängder avelsformer som finns, men tycker att jag kan se samma linjer som du nämner i dina. Men jag gör som du och gissar Du har ledsnat på dina penselalger säger du. För min del kör jag grönslicksodling i mitt Diskuskar men tycker det är vackert:
                        [ATTACH=CONFIG]n2353717[/ATTACH]
                        Mina tankegångar är väl inte mycket att hänga i julgranen, eller ens i backspegeln i bilen Men men... De går hur som helst med neontetror, briljanttetror, Corydoras panda, fjärilar, schackbräden, och två små svarta scalarer. Ja, i rimlig mängd kan det vara fint, men varenda rot (och en del växtblad) i mitt kar ser ut som den lurviga mattan jag hade i mitt rum som liten, fast svarta

                        Jaja, växterna tar sig hyfsat i alla fall, karet var t.o.m tämligen igenvuxet innan jag rensade lite häromdagen, alltid nå't.

                        Var som sagt ett tag se'n jag hade discus, så när jag sprang på det här paret, så kunde jag inte låta bli
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Jag kommer att byta belysning på Diskus/Jordätarkaret. Beställt samma som Jalapan kör i sitt Vision 450. Beställt 4 st Daylight Sunrise, 2 st. Dimmer etc. Lär väl komma inom en vecka. Jag är i sig inte missnöjd med belysningen direkt men vill ändå ha bättre:
                          - Visuellt dvs. jag tycker LED lite som MH belysning ger ett krispigare, naturligare ljus än det diffusa lysrörsljuset. Detta argument är för mig det som avgör.
                          - Energiåtgången är lägre med 4 LED. 216W (4x54W) ner till 84W (4x21W).
                          - Hållbarhet och miljö blir bättre överlag med en och samma belysning över lång tid.
                          - Temperatur. Mindre uppvärmningseffekt.

                          Diskushonans skada/infektion som syns några inlägg bakåt i tråden läkt efter den Voogle-behandling jag gjorde innan semestern. Jag vet att jag tjatar om Voogle. Men är det inte fantastiskt att en infektion som buktar ut ca 5 mm och är ca 3 cm bred, med ett hål i mitten ca 3 mm bredd och djup kan läka helt på 2 veckor utan vattenbyte med ett rent naturmedel som ända behandling? Så ser i varjefall jag på det. Vet när jag tipsar folk i olika trådar på de svala reaktionerna att de ser det som ett slags mumbojumbo. Men för mig är det en befrielse att vid en kris med någon fisk kunna åtgärda det utan att balansen störs över huvud taget. Fick munsvamp på jobbet på en av mina Melanotaenia Parkinsoni, hade i en 5 dagerskur med Voogle. Sedan var det bara borta. Nåväl, jag släpper det nu.

                          Börjar så smått förbereda mig för Skalarer i Diskuskaret som successivt får vara det som blir fortsättningen i det karet. Jag låter Diskusarna vara kvar men kommer att skaffa en grupp Skalarer. Problemet är att jag är kinkig numera. Köpte 5 som blev fyra Skalarer som jag själv bedömer som F3 från någon vildform. Det ligger en antydan om rött över ryggen, men det är ingen altumvariant. Det syns på munnen. Kroppen är mera standardscalare, men fenorna och spröt är mer välutvecklade och eleganta än på en vanlig Scalare. Ögonen är rödare. Vill ha en grupp som är lite åt det hållet igen. Tips var jag ska leta?

                          När det gäller detta med torvextrakt så har jag prövat olika men fastnade mest för SERA Aquatan som jag har i en 5-litersdunk. Svartvattenseffekten ligger högre och håller i sig längre än i de andra preparaten jag testat. Så det har jag nu i en 5-litersdunk och pytsar veckovis.

                          Vidare så är målet med Diskus/Jordätarkaret att få mer grenar som går ner i karet. Dels för att förbereda för Scalarerna, dels för att det blir så himla snyggt. Har tingat en rejäl rot som ska in på högersidan i karet.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Halloj Johnny!
                            Låter som att det blir massor av nya sköna inlägg här i denna tråd. Härligt!
                            Det skall bli riktigt intressant att få se hur du får till scalare-karet! Mumsfillibabba!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Halloj Johnny!
                              Låter som att det blir massor av nya sköna inlägg här i denna tråd. Härligt!
                              Det skall bli riktigt intressant att få se hur du får till scalare-karet! Mumsfillibabba!
                              Det ska bli återkommande mumsfillibabba i tråden framöver. Mycket för att jag liksom hittat tillbaka helt till Zoopet. Har lärt mig hur jag ska göra för att hålla koll på er andra. Jag struntar fullständigt i Tappa Talk (jag vet att skämtet är så genomuselt att det knappt kan förstås) och märker att fler i forumet så smått börjar hitta tillbaka. Har aktiverat mig i en del FB-grupper men är ingen FB-person egentligen. Alla snabba inlägg som stressar på. Alla guldkorn som försvinner på 3 sekunder för evigt i flödet. Det blir jag så himla less på. Urless!!! Man utvecklar en slags posörstil och blir rapp i käften och ogenomtänkt. Snigelfart i inlägg som man får njuta länge på och kan gå tillbaka till. Det är mer så jag är. Gillar inte yta och att måla upp massa kulisser för att imponera så som jag måste göra på FB för att vad med i leken. Tror det faktiskt är smått nedbrytande för ens karaktär att slänga ur sig massa åsikter som inte hinner landa i en själv. Så där nu har jag gnällt av mig. Tack
                              Senast redigerad av Bluewing; 05 April 2016, 17:49.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bisho
                                • September 2013
                                • 304

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Jag kommer att byta belysning på Diskus/Jordätarkaret. Beställt samma som Jalapan kör i sitt Vision 450. Beställt 4 st Daylight Sunrise, 2 st. Dimmer etc. Lär väl komma inom en vecka. Jag är i sig inte missnöjd med belysningen direkt men vill ändå ha bättre:
                                - Visuellt dvs. jag tycker LED lite som MH belysning ger ett krispigare, naturligare ljus än det diffusa lysrörsljuset. Detta argument är för mig det som avgör.
                                - Energiåtgången är lägre med 4 LED. 216W (4x54W) ner till 84W (4x21W).
                                - Hållbarhet och miljö blir bättre överlag med en och samma belysning över lång tid.
                                - Temperatur. Mindre uppvärmningseffekt.
                                Kul och se hur andra blir inspirerade av andra
                                Skall bli spännande och se hur allt blir

                                Good luck
                                Mitt tanganyika akvarium
                                https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                                Kommentar

                                Arbetssätt...