Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bisho
    • September 2013
    • 304

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Det ska bli återkommande mumsfillibabba i tråden framöver. Mycket för att jag liksom hittat tillbaka helt till Zoopet. Har lärt mig hur jag ska göra för att hålla koll på er andra. Jag struntar fullständigt i Tappa Talk (jag vet att skämtet är så genomuselt att det knappt kan förstås) och märker att fler i forumet så smått börjar hitta tillbaka. Har aktiverat mig i en del FB-grupper men är ingen FB-person egentligen. Alla snabba inlägg som stressar på. Alla guldkorn som försvinner på 3 sekunder för evigt i flödet. Det blir jag så himla less på. Urless!!! Man utvecklar en slags posörstil och blir rappa käften och ogenomtänkt. Snigelfart i inlägg som man får njuta länge på och kan gå tillbaka till. Det är mer så jag är. Gillar inte yta och att måla upp massa kulisser för att imponera så som jag måste göra på FB för att vad med i leken. Tror det faktiskt är smått nedbrytande för ens karaktär att slänga ur sig massa åsikter som inte hinner landa i en själv. Så där nu har jag gnällt av mig. Tack
    Woho!! Hoppas att den här känslan smittar resten av medlemmarna
    Vi vill ju få mer flöde och mer rörelse här i forumet.

    Ljuset börjar ju synas lite grann. Mer och mer ljuset, mer och mer leende, mer och mer kärlek & glädje samt mer och mer aktiva folk här igen
    Mitt tanganyika akvarium
    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Det ska bli återkommande mumsfillibabba i tråden framöver. Mycket för att jag liksom hittat tillbaka helt till Zoopet. Har lärt mig hur jag ska göra för att hålla koll på er andra. Jag struntar fullständigt i Tappa Talk (jag vet att skämtet är så genomuselt att det knappt kan förstås) och märker att fler i forumet så smått börjar hitta tillbaka. Har aktiverat mig i en del FB-grupper men är ingen FB-person egentligen. Alla snabba inlägg som stressar på. Alla guldkorn som försvinner på 3 sekunder för evigt i flödet. Det blir jag så himla less på. Urless!!! Man utvecklar en slags posörstil och blir rapp i käften och ogenomtänkt. Snigelfart i inlägg som man får njuta länge på och kan gå tillbaka till. Det är mer så jag är. Gillar inte yta och att måla upp massa kulisser för att imponera så som jag måste göra på FB för att vad med i leken. Tror det faktiskt är smått nedbrytande för ens karaktär att slänga ur sig massa åsikter som inte hinner landa i en själv. Så där nu har jag gnällt av mig. Tack
      Varsågod!
      Jag håller med dig! Jag har dratt upp några filmer på FB, för att Pia bad mig visa Scalarerna - och det var kul i två timmar... sedan glömt och borta.
      Nä, jag gör som du; njuter av zoopetflödet, läser och myser runt i trådarna.
      Nu skall det, som sagt, bli härligt att se vad du hittar på - och jag hoppas på redigt långa, sköna inlägg här!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Blir himla glad att läsa om nya invånare - dessutom att du skippar FB:s diverse fisksidor, jag var också med ett liten kort stund, men denna "stund" gav mig absolut ingenting. Håller med dig om allt.
        Johnny, vad är det för pris på hela din belysningsförändring, dyrt som attan antar jag jag?

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Det här med Facebook är lite som med vänner. Vilka kallar man för vänner? Egentligen? De som hör av sig när man är på topp och är som häftigast eller de som fångar upp en och kommer ihåg? På FB skapas i de stora forumen till en kickjakt som i akvaristiska forum kan vara läckraste fisken, dyraste sugploppen eller vad det nu är. Det vardagliga, "fula", det som alla har det tigs ihjäl och försvinner snabbt på ett eller annat sätt. Jag stör mig på att jag själv efter ett tag får ett jagande beteende. Ett jagande efter att bli sedd och bekräftad. Så FB gör mig till en tonåring på sätt och vis efter ett tag. Gillar mogna människor (pratar om insikt, inte ålder) som är intresserad av vem som är bakom inlägget. Inte bara inlägget. Så på FB så blir det ett slags tonårsaktigt bekräftande. Man är inte "vänner". Man blir allt mer ytliga bekanta. Så här är det förstås inte med alla. Många hittar vänner för livet på FB, även sin partner. Men i min värld är det lätt att känna sig bortglömd på FB om man nu inte är den som är högst upp i pyramiden, den häftige, eller admin som alla vill känna etc. etc. Jag känner mig mest ensam där och utanför. Nåväl, jag släpper det också nu.

          Apropå ingenting så har jag ändrat kost och går enligt LCHF på medelnivå och mår bättre än på länge av att ha släppt socker. Sover bättre. Är vaknare. Är jämnare i humöret och har en stadigare energi. Första veckan var hemsk. Snacka om abstinens. Sedan lättade det. Tror detta gör att jag i en känsla av flow ser över mitt liv och mina engagemang. Vad är viktigt? Där hamnade just min relation med er på Zoopet högst upp och upplevde att jag svikit den kontakten till viss del.

          Apropå det här med belysningen då, Inger. Jo den kostar en rejäl slant. Sedan beror det på om det är fyra långa rör, 2 dimrar etc. som behövs. Då hamnar man på 4500:- ungefär för hela kalaset. Men är det enbart några lysrör, ingen dimmer då blir det mer rimligt. Men en kvalitetsramp med kraftfull led är inte gratis annars heller. Hade jag haft 2 rör o kortare dimensioner, ingen dimmer då är det drygt 1500:-. Cyberzoo: www.cyberzoo.se har 20% nu.
          Senast redigerad av Bluewing; 05 April 2016, 19:13.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • toggaj
            • November 2009
            • 220

            Håller helt med om din jämförelse Zoopet. vs Facebook. Jag kör med lchf sedan tre år och mår mycket bra, mindre värk i kroppen och som en bonus viktminskning på femton kilo utan att behöva hålla igen på maten. / Johan

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ujuj, för högt pris för en stackars "flyttfågel", mina gamla rör får duga. Dessa har ju funkat ok - i alla fall vad jag tror, trots en del både ovälkomna och inte så tokiga alger.
              Det blir ju ett helt nytt vatten nu, så det återstå att se vad som händer...

              Du Johnny, vänner på FB är ju inte "riktiga" vänner egentligen - en del då förstås, som man har känt nästan hela sitt liv, och förstås några få nya som jag/vi har fått genom delat intresse :-)
              Mina egna fiskfunderingar och frågor kommer alltid att finnas här på Zoopet för mig i alla fall .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av toggaj
                Håller helt med om din jämförelse Zoopet. vs Facebook. Jag kör med lchf sedan tre år och mår mycket bra, mindre värk i kroppen och som en bonus viktminskning på femton kilo utan att behöva hålla igen på maten. / Johan
                Då resonerar vi lika i många stycken, Johan. Det som är skönt med att minska kolhydrater och öka fettandelen är ju en otroligt avstressande mättnadskänsla som dessutom håller i sig.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av Bisho
                  Woho!! Hoppas att den här känslan smittar resten av medlemmarna
                  Vi vill ju få mer flöde och mer rörelse här i forumet.

                  Ljuset börjar ju synas lite grann. Mer och mer ljuset, mer och mer leende, mer och mer kärlek & glädje samt mer och mer aktiva folk här igen
                  Japp. Håller med i alla stycken, Bisho.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Ujuj, för högt pris för en stackars "flyttfågel", mina gamla rör får duga. Dessa har ju funkat ok - i alla fall vad jag tror, trots en del både ovälkomna och inte så tokiga alger.
                    Det blir ju ett helt nytt vatten nu, så det återstå att se vad som händer...

                    Du Johnny, vänner på FB är ju inte "riktiga" vänner egentligen - en del då förstås, som man har känt nästan hela sitt liv, och förstås några få nya som jag/vi har fått genom delat intresse :-)
                    Mina egna fiskfunderingar och frågor kommer alltid att finnas här på Zoopet för mig i alla fall .

                    //Inger
                    Skönt att höra Inger.
                    Lysrör duger gott i ett akvarium. Men detta tror jag blir bättre för mig och i slutändan tror jag det blir billigare förutsatt att de nya håller så länge som de ska. Håller de nya LED i 10 år så är den rena inköpskostnaden under den tiden för Juwels vanliga lysrör i samma kar 9040:-. Clipsen till reflektorerna under 10 år blir 390:-. (Clipsen håller ett år, sedan går de sönder) LED-rören behöver ju inga reflektorer då allt ljus går neråt. Sedan drar de ju 134W mindre hela tiden under dessa 10 år och det blir också en liten slant. Alla priser med utgångspunkt från ett lågt pris idag. Eftersom lysrören troligen ökar i pris så blir prisskillnaden större än vad jag räknar på.
                    Senast redigerad av Bluewing; 06 April 2016, 18:03.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Christer5
                      • July 2015
                      • 915

                      Väldigt intressant det här med nya LED,det gäller att man tänker behålla akvariet som man köper till eller att det passar till eventuellt nytt.På sikt kommer nog priserna gå ner. Undrar när Juwel kommer med LED belysning.

                      Kommentar

                      • toggaj
                        • November 2009
                        • 220

                        Jag provar nu fattigmansvarianten av LED dvs ledljusrör från Biltema. 1600 lumen och 4000K för 79:- styck. Ljuset är väl ungefär som de Sun-glo rör jag hade innan men med högre ljusstyrka. Har haft dessa i tre månader och växterna verkar gilla ljuset./Johan

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Christer5
                          Väldigt intressant det här med nya LED,det gäller att man tänker behålla akvariet som man köper till eller att det passar till eventuellt nytt.På sikt kommer nog priserna gå ner. Undrar när Juwel kommer med LED belysning.
                          Tycker själv LED är rejält spännande då det dyker upp i allt fler lösningar. Har också tänkt samma tanke, Christer. När tänker Juwel göra utbytessystem i LED?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av toggaj
                            Jag provar nu fattigmansvarianten av LED dvs ledljusrör från Biltema. 1600 lumen och 4000K för 79:- styck. Ljuset är väl ungefär som de Sun-glo rör jag hade innan men med högre ljusstyrka. Har haft dessa i tre månader och växterna verkar gilla ljuset./Johan
                            Blir ljuset bra som du säger så är det väl smartvarianten du skaffat, Johan?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Apropå LED: Om elpriset är som idag så sparar jag dessutom 266:- om året i el, vilket ger 2660:- på 10 år. Tänker när du som läser detta tänker att LED-rör/ramp är dyra i inköp. Så för min del räknat på 10 års hållbarhet inräknat allt i förbrukade rör, clips samt el, så blir det totalt 7590:- jag sparar med denna investering. Om de håller bara i 5 år så går jag ändå på plus.
                              Om det sedan går att hitta billigare LED-produkter så blir ju vinsten större.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Apropå LED: Om elpriset är som idag så sparar jag dessutom 266:- om året i el, vilket ger 2660:- på 10 år. Tänker när du som läser detta tänker att LED-rör/ramp är dyra i inköp. Så för min del räknat på 10 års hållbarhet inräknat allt i förbrukade rör, clips samt el, så blir det totalt 7590:- jag sparar med denna investering. Om de håller bara i 5 år så går jag ändå på plus.
                                Om det sedan går att hitta billigare LED-produkter så blir ju vinsten större.

                                Jamen Johnny, även om det blir billigare på sikt - hmm, tio år är en låång tid, så skall dessa massor av pengar ut på studs - jag vill ha, men har inte dessa pengar nu/eller aldrig .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...