Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av HWH
    Hoppas du hittar någon diskus som kan passa. Det låter trist att det bara är en kvar. Ett par är ju alltid ett par. Ibland blir jag sugen, men latheten slår in och det läggs på framtiden.

    Skalarerna var ju löjligt snygga och jag är imponerade över att du har yngel i karet. Kul med duktiga föräldrar. Jordätarna här hemma kommer sig inte förbi romstadiet.
    Visst är det trist med bara en diskus kvar och ser helst att han kan hitta ett annat kar. Så jag letar på. Någon som söker en urvacker diskushane?
    Ja det som är speciellt med dessa redback F2 är att de inte är så lekinriktade som vanliga Skalarer så det blir mer utrymme för fler beteenden när de inte är lektjuriga.
    Jordätarna som jag upplever det är känsliga i mitt kar. Nu kan det vara en tillfällighet men har alltid fått yngel när karet är mellan 28-29 grader. Under det eller över det inga yngel.
    Lite kul förresten att deras lekande jagade upp min Panaqolus Albomaculatus ur sitt gömställe. Denna skönhet syns på vänster sidan i skuggan. Övervakad av Västerås duktigaste morsa (min mamma får ursäkta) min Woffehona som lätt fixar att vakta karet och äter ändå gott och är ett kanonteam med hanen. De har ett revir mitt emellan två andra par. så det är tre par inom 60 cm. Kanske triggar det yngelvården lite extra.
    Klicka på bilden för större version

Namn: FullSizeRender 5.jpg
Visningar: 123
Storlek: 252,6 KB
ID: 2355891
    Till vänster med prickar sitter min prickiga skönhet. Det syns inte på bilden men prickarna är varmt gulorange. Mycket vackert.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Hejsan svejsan Johnny, hur många woffar har du? Återigen, gillar deras söta munnar

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Det är 7 stycken dvs. 3 par och en jätteflörtig hane som gör sitt bästa för att blinka till damerna konstant.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Det är 7 stycken dvs. 3 par och en jätteflörtig hane som gör sitt bästa för att blinka till damerna konstant.

          Ok

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Inger H


            Ok

            //Inger
            ....och munnarna är verkligen ursöta. Men de är bra mycket mer än ett par synnerliga vackra läppar. Guianacara Owroewefi har allt utom möjligen respekt för din inredningstanke
            Senast redigerad av Bluewing; 14 May 2016, 11:39.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Japp, jag har hört att plantorna ryker, det blir till att köpa växter då som jag får binda fast. Det sorgliga är, att just sådana plantor trivs inte hos mig, fast kanske kanske i det nya vattnet...
              River dom upp vallisar också?

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Du kan ju titta här om vallisarna verkar flyta omkring:
                https://www.youtube.com/watch?v=B5K2y895AtA
                Då ser du att jättevallisneria som är etablerade står emot det mesta.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Att jag inte tänkte på det när jag tittade på filmen sist. Då blir det i alla fall några knippor av jättevallisar

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Ja det är spännande. Har ju kört med nattlampa i det rummet men har haft gäster i natt där så det har varit släckt. Vi får se under dagen om ynglen finns kvar.
                    Åtminstone i början av frisimmandet brukar väl ciklider ha rätt bra koll på när det är dags att natta ynglen, om man inte släcker i rummet innan karet släcks. En del grottlekare, som paletter och lejonhuvuden verkar lära sig när akvariet släcks, och tar tillbaka ynglen till grottan innan det sker. Nattaktiva malar kan ju annars ställa till det. Tror de blå ynglen finns kvar, de verkar stå och vakta fortfarande.

                    Var idag tvungen att åka och köpa vita prickmedicin, då jag såg att några av briljanttetrorna har några prickar på fenorna Så nu är det ännu grönare än det såg ut på bilderna jag la upp
                    Det står att man ska medicinera varannan dag till dag 15, jag hade inte för mig att man var tvungen att medicinera mot vita prick så länge. Men det var å andra sidan länge se'n jag hade vita prick i nå't kar, så minns inte riktigt.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Har min karpysseldag idag. Ute är det ljust mulet och ganska behagligt om än fuktigt.
                      Tänkte gå igenom alla kar.
                      Just nu håller jag på med ett av mina favoritkar Juwel Lido 200. Ett lagom kar i alla avseenden. Förutom internfiltret så puttrar en Eheim 2071 med strålröret inåt/nedåt. Ett välmående kar som andas gott. Nytt i det karet är Svarta Scalarer. Har aldrig gillat svarta egentligen, men såg några nyinkomna i butiken ZooHoo i Västerås. Det sade klick och min tidigare motvilja mot dessa charmtroll är som bortblåst.
                      Som alla Skalarer så passar de himla bra i kunder då de verkligen är överallt. Allt ifrån långt in i den nyss utgrävda Ancistrusgrottan liggandes på sidan. Inträngd långt in i en av alla Javaormbunkar på jakt efter ett smaskigt Endlersyngel eller uppe vid ytan. Det är knappt någon ciklid som verkligen är överallt som just Skalarerna.
                      Så här ser dessa nya svarta ut:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2670.JPG
Visningar: 122
Storlek: 187,3 KB
ID: 2356195

                      Här är de andra trevliga bekantskaperna Guldancistrus i lite lördagsmysläge:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: FullSizeRender 6.jpg
Visningar: 110
Storlek: 184,3 KB
ID: 2356196

                      Båda bilderna tagna med mobil genom måttligt rengjorda rutor.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Härligt Johnny!
                        Jag tycker de där svarta scalarerna är vrålfina!

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Det var en skäggig typ, har du döpt honom till Mats?

                          Mycket fina, både scalarerna och ancistrusarna. Hoppas min albinohane blir sådär biffig och skäggig. Än så länge är han och hans flickvän rätt små.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Har min karpysseldag idag. Ute är det ljust mulet och ganska behagligt om än fuktigt.
                            Tänkte gå igenom alla kar.
                            Just nu håller jag på med ett av mina favoritkar Juwel Lido 200. Ett lagom kar i alla avseenden. Förutom internfiltret så puttrar en Eheim 2071 med strålröret inåt/nedåt. Ett välmående kar som andas gott. Nytt i det karet är Svarta Scalarer. Har aldrig gillat svarta egentligen, men såg några nyinkomna i butiken ZooHoo i Västerås. Det sade klick och min tidigare motvilja mot dessa charmtroll är som bortblåst.
                            Som alla Skalarer så passar de himla bra i kunder då de verkligen är överallt. Allt ifrån långt in i den nyss utgrävda Ancistrusgrottan liggandes på sidan. Inträngd långt in i en av alla Javaormbunkar på jakt efter ett smaskigt Endlersyngel eller uppe vid ytan. Det är knappt någon ciklid som verkligen är överallt som just Skalarerna.
                            Så här ser dessa nya svarta ut:
                            [ATTACH=CONFIG]n2356195[/ATTACH]

                            Här är de andra trevliga bekantskaperna Guldancistrus i lite lördagsmysläge:
                            [ATTACH=CONFIG]n2356196[/ATTACH]

                            Båda bilderna tagna med mobil genom måttligt rengjorda rutor.
                            Här i Borås har det varit riktigt härligt uteväder så akvariepill får det bli en annan dag.
                            Vilken härligt ancistrushanne och bara så du vet då njuter jag av dina owreoewfi, men nån vacker dag skall det bli sånna igen.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Härligt Johnny!
                              Jag tycker de där svarta scalarerna är vrålfina!
                              Det är de faktiskt. Dessa sammetssvarta små ekorrar är så sköna.
                              Ursprungligen postat av Shepard
                              Det var en skäggig typ, har du döpt honom till Mats?

                              Mycket fina, både scalarerna och ancistrusarna. Hoppas min albinohane blir sådär biffig och skäggig. Än så länge är han och hans flickvän rätt små.
                              I ett större kar med rejält med mat så biffar en del killar till sig. I mitt 450 så är en hane nästan 17 cm men han vägrar att plåtas.
                              Ursprungligen postat av PiaJo

                              Här i Borås har det varit riktigt härligt uteväder så akvariepill får det bli en annan dag.
                              Vilken härligt ancistrushanne och bara så du vet då njuter jag av dina owreoewfi, men nån vacker dag skall det bli sånna igen.
                              Ja du Owroewefi är en av de härligaste bekantskaper jag haft. Mitt par har alltjämt yngel som betar på botten och algerna på bakgrunden. Svärmen är mindre men ändå hyggligt stor. Det är ju din förtjänst med bilder och film att jag har dom. Skulle gärna ha flera Guianacaror. Flera av arterna är så himla vackra.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                I ett större kar med rejält med mat så biffar en del killar till sig. I mitt 450 så är en hane nästan 17 cm men han vägrar att plåtas.
                                Det pratas så mycket om alla vackra/ovanliga/dyra L-malar, så man nästan glömmer av den kära gamla "byrackan" L144, men en stor och biffig ancistrushane är en väl så mäktig varelse att skåda som sina "finare" kusiner.
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...