Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Bluewing


    Jo det är faktiskt det lättaste. Dessa yngel har ätit av det som funnits i akvariet. Det enda jag gjort är att finfördela delar av det foder jag normalt ger i karet. De började ju tidigt leta bland alger och annat i närheten av grottan där honan höll till. Släppte då dagligen ner foder där typ maltabletter och annat som föräldrarna naggade på så att fodret finfördelades. Dessa yngel knaprade mycket tidigt på pellets och annat som låg inom deras område. De har fått fodersorter typ granulat och flingor som jag på färger och tillväxt tidigare märkt har fungerat väl. Men min upplevelse är att de tidigt åt av allt, inklusive fryst mat som vita mygglarver etc. etc. som de hittat. Så inget specialfoder för just yngel har givits. Inga artemia utan enbart finfördelat foder blandat med det vanliga.

    I detta karet gör jag numera i stort sett aldrig rent på botten annat än i närheten av insugen till filtren. Jag tar inte bort de alger som växer på växter och bakgrund. Det är framförallt bland dessa alger de har letat efter mat. Sedan är det nog minst 500 körsbärsräkor om vi räknar med de vuxna och de skapar ju i sin tur en hel del räklingar som ganska snart blev i ätstorlek.
    Jag ger dem mat så fort deras magar tunnar ut (4-6 ggr per dag). Men ofta har de runda magar när jag är där. Så det har varit väldigt lätt.
    Ok, kommer inte ihåg vad du har för filtrering, men du har förmodligen så att det räcker och blir över .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Jag har tre filter ( 2 st. Eheim 2075 och Juwels inbyggda) i detta karet men får jobba med mer vattenbyten nu när det blir mer mat i karet.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Jag har tre filter ( 2 st. Eheim 2075 och Juwels inbyggda) i detta karet men får jobba med mer vattenbyten nu när det blir mer mat i karet.
        Ja, nu kommer jag ihåg .

        Vet du Johnny, förra veckan löste jag ut min bakgrund till 240-liters, blå filtermatta och silikon, men har ännu inte packat upp grejorna. Vi har haft så varmt här uppe (för min del alldeles för varmt) nu ganska så länge, så det är bara ute som gäller just nu. Nu kan det få komma i alla fall en liiiten kort och aningen svalare regnperiod så att det blir inomhusväder

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          Ursprungligen postat av Bluewing


          Jo det är faktiskt det lättaste. Dessa yngel har ätit av det som funnits i akvariet. Det enda jag gjort är att finfördela delar av det foder jag normalt ger i karet. De började ju tidigt leta bland alger och annat i närheten av grottan där honan höll till. Släppte då dagligen ner foder där typ maltabletter och annat som föräldrarna naggade på så att fodret finfördelades. Dessa yngel knaprade mycket tidigt på pellets och annat som låg inom deras område. De har fått fodersorter typ granulat och flingor som jag på färger och tillväxt tidigare märkt har fungerat väl. Men min upplevelse är att de tidigt åt av allt, inklusive fryst mat som vita mygglarver etc. etc. som de hittat. Så inget specialfoder för just yngel har givits. Inga artemia utan enbart finfördelat foder blandat med det vanliga.

          I detta karet gör jag numera i stort sett aldrig rent på botten annat än i närheten av insugen till filtren. Jag tar inte bort de alger som växer på växter och bakgrund. Det är framförallt bland dessa alger de har letat efter mat. Sedan är det nog minst 500 körsbärsräkor om vi räknar med de vuxna och de skapar ju i sin tur en hel del räklingar som ganska snart blev i ätstorlek.
          Jag ger dem mat så fort deras magar tunnar ut (4-6 ggr per dag). Men ofta har de runda magar när jag är där. Så det har varit väldigt lätt.
          Häftigt

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Inger H

            Ja, nu kommer jag ihåg .

            Vet du Johnny, förra veckan löste jag ut min bakgrund till 240-liters, blå filtermatta och silikon, men har ännu inte packat upp grejorna. Vi har haft så varmt här uppe (för min del alldeles för varmt) nu ganska så länge, så det är bara ute som gäller just nu. Nu kan det få komma i alla fall en liiiten kort och aningen svalare regnperiod så att det blir inomhusväder

            //Inger
            Det märks mellan bokstäverna att det börjar kittla ganska ordentligt i akvariehänderna
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Mu(sic)

              Häftigt
              Ja visst är det
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Det märks mellan bokstäverna att det börjar kittla ganska ordentligt i akvariehänderna
                Ja, så är det. I morrn ska här limmas bakgrund, liten regnperiod just nu

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av Inger H

                  Ja, så är det. I morrn ska här limmas bakgrund, liten regnperiod just nu

                  //Inger
                  Sorry för sent svar. Har semester så det är lite si och så med att hänga vid datorn. Ute och umgås med hund och fru mycket. Låter kul att allt är på G Inger!
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Senaste nytt annars är att mina Guianacara Owroewefi yngel växer och frodas. Du kan se dom här på filmen:


                    De är roliga att umgås med. Äter kopiöst. Du ser att deras teckning och lite färg så smått börjar synas.
                    Nu när karet nästan får sköta sig själv så blir det mer och mer lek i karet.
                    Guldancistrus släppte nyss en kull. Så nu börjar jag fundera på hur jag ska göra för att få ut fiskarna.
                    Det blir snart knökfullt i karet. Men ett härligt bekymmer är det.
                    För att störa karen så lite som möjligt så gör jag så att jag kör med två slangar. En slang tömmer och en fyller på samtidigt. Så jag sittänger inte av några filter utan att allt får rulla på med gradvis nytt vatten. En javamossa "Taiwan moss" har fått fäste i karet. Den är knökfull med röda körsbärsräkor.
                    Det härliga är ju att alger och annat börjar reglera sig själv.
                    Men numera kör jag inte med FFM eller Google eller nåt utan kommunens vatten och VB en gång i veckan.
                    Var 2:a till 3:e vecka gör jag rent förfiltren i karet. Så Woffekaret (tidigare Diskuskaret) som det var sådana problem med förut är som en klocka idag.
                    Både karet och jag mår lika bra idag. Kul med välmående kar och att jag äntligen fattat hur lång tid det tar att få ett kar i balans. Mats har haft töätt hela tiden. Detta kar blev ok på två år ungefär.
                    Senast redigerad av Bluewing; 10 July 2016, 17:07.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Fantastiskt fin liten filmsnutt, Johnny!
                      Det är ett riktigt härligt kar du har - och det kommer bara att bli bättre och bättre.

                      Härligt med en uppdatering som förgyller söndagen!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Tack Mats! Ja så är det. Ju mindre jag rör i karet, ju mer börjar fiskar visa sig som varit osynliga förut. Får mer lek och mer yngel. Men det tog oerhört mycket längre tid än jag trodde och det var verkligen att nästan inte göra någonting alls egentligen. Bara att vänta ut en algattack för att 8 månader senare märka att det börjar minska känns häftigt faktiskt. Vilken tur att jag träffade dig här på Zoopet Mats Jag förstod inte då vad jag inser nu hur försiktig man måste vara med det som sker i karet. Jättekul! Mina olika L-malar är ofta framme t.ex. Tyvärr drar dom direkt så fort jag närmar mig med kameran. Men mina ögon ser dom ju.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Tack Mats! Ja så är det. Ju mindre jag rör i karet, ju mer börjar fiskar visa sig som varit osynliga förut. Får mer lek och mer yngel. Men det tog oerhört mycket längre tid än jag trodde och det var verkligen att nästan inte göra någonting alls egentligen. Bara att vänta ut en algattack för att 8 månader senare märka att det börjar minska känns häftigt faktiskt. Vilken tur att jag träffade dig här på Zoopet Mats Jag förstod inte då vad jag inser nu hur försiktig man måste vara med det som sker i karet. Jättekul! Mina olika L-malar är ofta framme t.ex. Tyvärr drar dom direkt så fort jag närmar mig med kameran. Men mina ögon ser dom ju.
                          Japp, jag tycker det är lika kul att ha träffat dig här!
                          Du har massor av idéer och faktaspäckade metoder, som jag tar del av och utökar kunskapsbasen med.

                          Att låta karet "vara ifred" är en metod som egentligen först ger utdelning efter ganska lång tid och nu är du där, i det skedet - och kan börja andas ut och verkligen njuta av karets fulla kapacitet.
                          Som sagt, det ser väldigt, väldigt bra ut!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Trevligt med ett utbyte även om det är lättare att se vad man får än vad man ger.
                            Här är kungen i karet:

                            Här är de små guldancistrusarna till vänster.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Mäktig pojke det där!
                              Härligt att se allt nytt liv i karet!

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Mäktig pojke det där!
                                Härligt att se allt nytt liv i karet!
                                Ja han är riktigt biffig. Har tre hanar till som är i stort sett lika stora. Han ligger runt 17 cm.
                                Men visst är det kul med nytt liv i karet.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...