Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Javisst. Det är bara att ta det lugnt, köra på som det är och visst går det fler tåg.

    Men om man nu ska tänka sig att drömma vidare ett tag. Kostar inget och är inget ingrepp i karet.
    Vad har ni för erfarenheter av Altum?
    Aldrig haft faktiskt.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Altum har uppnäsa .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        Jag har haft Scalarer vid flera tillfällen,tycker bara att dom är så stökiga men kanske jag gör något fel

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Vad jag förstått skiljer sig Skalarer typ "standardformen" och Altum åt en hel del. Inte bara i kroppsform.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            Altum är en av de vackraste fiskar jag vet, men har aldrig haft och jag har nog aldrig sett en äkta live.

            Fullvuxna altum slår till och med discus enligt mig

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Läser jag på om Altum så känns arten rejält annorlunda än vanlig Skalar. Enligt artiklar så är den ju fredligare och mer stillsam än vanliga formen. En del säger att den är himla tråkig med stigande ålder. Gissningsvis är den inget för mitt 450 då det står att den vill ha stillsamt och så kan man nog inte säga att mina Guianacara Owroewefi är Men jag var nyfiken bara.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Gissningsvis är den inget för mitt 450 då det står att den vill ha stillsamt och så kan man nog inte säga att mina Guianacara Owroewefi är Men jag var nyfiken bara.
                Det brukar man ju höra om Diskus också så, det är nog ingen jättefara skulle jag inte tro. Tony skulle få hem altum från colombia väldigt snart om du är sugen, om han itne redan fått hem dem.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Allt är idag på spånande drömbasis då ekonomin ligger i ett sparande till denna typen av "ciklid":
                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0143.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,5 KB
ID: 2172409

                  Detta är vår Flatcoated Retriever Cilla och vi väntar en valp troligen i januari så detta kommer först.
                  Vanliga standardarter är inget problem, men när fiskarna blir dyrare och även känsligare så får det vänta även av det skälet.
                  Så jag vågar inte åka förbi Tony för att "titta" . Jag vet hur det blir då.
                  Men jag är ändå nyfiken på erfarenheter av folk som testat just Pterophyllum Altum. Så blir det i framtiden en sådan vill jag veta att det är rätt. Pterophyllum Scalare är ju enkel och robust i de odlade formerna.
                  Men just nu är det riktigt luftigt i Diskusburken.
                  Senast redigerad av Bluewing; 23 August 2015, 16:19.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Filen går inte att öppna Johnny!

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ok. Testar igen. Har fått en del svårigheter med att lägga in bilder på forumet faktiskt.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Nu syns den hos mig.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Nu syns den hos mig.
                          Här med :-)

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Om du skall testa Altum, så rekommenderar jag att ta hem odlade istället för VF. Detta på grund av att man verkligen måste ha koll på vatten och ph hela tiden. VF tycks klara sig finfint ett par månader, men kroknar i regel om man inte håller rigorösa parametrar. Odlade går från början i lite "normalare" vatten och är således konditionerade att klara vår vattenhållning bättre.
                            Jag fick mig en jävla lektion av Kent i Nol när jag hörde mig för med honom om Altum till storburken, då jag lite övermaga sådär hasplade ur mig att jag ville ha VF-Altum. Nu skall jag inte bli långrandig här i tråden, men det var fantastiskt intressant att lyssna på vad Kent hade att berätta - detta kanske till ett senare tillfälle.

                            Jag, för min del, kan tänka mig Altum just för att det (förmodligen) inte bildas par och leks stup i kvarten, och således blir lugnt och harmoniskt. De är otroligt vackra och majestätiska som ungfisk, men blir lite "blaffiga" med åldern. Har man dock rejält tilltaget i höjd kan även äldre Altum behålla ståtligheten.

                            Kommentar

                            • Mu(sic)
                              • March 2012
                              • 2305

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Ok. Testar igen. Har fått en del svårigheter med att lägga in bilder på forumet faktiskt.
                              Hur gjorde du för att få till det?

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Om du skall testa Altum, så rekommenderar jag att ta hem odlade istället för VF. Detta på grund av att man verkligen måste ha koll på vatten och ph hela tiden. VF tycks klara sig finfint ett par månader, men kroknar i regel om man inte håller rigorösa parametrar. Odlade går från början i lite "normalare" vatten och är således konditionerade att klara vår vattenhållning bättre.
                                Jag fick mig en jävla lektion av Kent i Nol när jag hörde mig för med honom om Altum till storburken, då jag lite övermaga sådär hasplade ur mig att jag ville ha VF-Altum. Nu skall jag inte bli långrandig här i tråden, men det var fantastiskt intressant att lyssna på vad Kent hade att berätta - detta kanske till ett senare tillfälle.

                                Jag, för min del, kan tänka mig Altum just för att det (förmodligen) inte bildas par och leks stup i kvarten, och således blir lugnt och harmoniskt. De är otroligt vackra och majestätiska som ungfisk, men blir lite "blaffiga" med åldern. Har man dock rejält tilltaget i höjd kan även äldre Altum behålla ståtligheten.
                                Stort tack för info, Mats! Rigorösa rutiner passar inte alls in i den nyare behagligt "slappare" inställning jag har nu i mina kar. Med rejäl höjd på karet, hur högt menar du då? Är 64 cm för klent?
                                Gillar annars Scalarer men då blir det ju ett evigt lekande och tuffa skärmytslingar i karet. Diskusarna har en coolare attityd under lek måste jag säga.
                                Funderar annars också på om jag skulle kunna skaffa en vuxen diskushona.....

                                Karet rymmer ju två par diskusar, men tre blir ett evigt ställningskrig.
                                Det är lustigt så jag håller på. När jag väl har börjat fantisera bort diskusarna då börjar alla deras fördelar (som är många) att träda fram. [emoji1]
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...