Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Aaah, så fina!
    Dom ser lite annorlunda ut i kroppsformen, framför allt huvudet och pannan, än de jag har, men de härstammar nog från helt skilda lokaler.
    Toppstuff!
    Eller annars så är det helt enkelt en korsning och inte alls "riktiga" redback. De ser ju ut i formen som en vanlig Scalare men har aningen längre fenor.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing

      Eller annars så är det helt enkelt en korsning och inte alls "riktiga" redback. De ser ju ut i formen som en vanlig Scalare men har aningen längre fenor.
      Njaoo, det är nog "riktiga" du har. Kollar man lite bilder på nätet så ser man många olika varianter, speciellt de två varianter vi har.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Njaoo, det är nog "riktiga" du har. Kollar man lite bilder på nätet så ser man många olika varianter, speciellt de två varianter vi har.
        Ok. Det jag gillar bäst med dom är ju att de inte leker stup i kvarten utan är himla aktiva i karet.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Ok. Det jag gillar bäst med dom är ju att de inte leker stup i kvarten utan är himla aktiva i karet.
          Ja, det där är intressant.
          Jag har beskrivit beteendet (som skiljer sig markant från "vanliga" scalarer och påminner lite om Altum) på mina RB i några längre inlägg i min tråd den senaste tiden. Upplever du samma beteende på dina?

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ja så är det. De är nyfikna på ett sätt som påminner om unga Scalarer. Men mina mäter sig sällan. Sällan ett parsökande heller eller uppvaktande. De är mera konstant i ett slags gruppfas som vi tidigare pratat om gällande våra Diskusar.. Sedan tycker jag att jag på vanliga Scalarer ofta kan se vilka som är honor och hanar. Här är det bara om äggläggningsröret är framme så att jag kan se om det är en hona. När de nästan föråt sig på vita mygglarver förut så gick det ju att se att det är två hanar och två honor. Vid ett enda tillfälle lade honan rom och de lekte i förra karet. Men det var borta inom ett par timmar. Då var det i ett område med mkt Javaormbunke. Lite som med dina när de lekte. Men nu är det inget. Däremot som sagt oerhört aktiva, men följs åt i grupp. Gillar detta beteendet bättre då det funkar i ett akvarium. Hade jag haft två lekar av vanliga Scalarer så hade karet varit uppdelat redan och sedan strid konstant. Apropå Scalarer så har jag sett några drömscalarer, några F1 Essequibo river. Red spotted. Helt underbara!
            David Rejdemyhr, NCS visade bilder på NCS Facebook. Så här ser dessa läckerbitar ut:
            Klicka på bilden för större version

Namn: F1 Essequibo river Red spotted.jpg
Visningar: 132
Storlek: 24,7 KB
ID: 2356636
            Klicka på bilden för större version

Namn: F1 Essequibo river  Red spotted 2.jpg
Visningar: 127
Storlek: 59,0 KB
ID: 2356637
            Det är David (DaRe) som tagit bilderna på sina Scalarer och jag har frågat innan jag har lagt in dom här om nu någon undrar
            Senast redigerad av Bluewing; 08 June 2016, 19:35.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Ja så är det. De är nyfikna på ett sätt som påminner om unga Scalarer. Men mina mäter sig sällan. Sällan ett parsökande heller eller uppvaktande. De är mera konstant i ett slags gruppfas som vi tidigare pratat om gällande våra Diskusar.. Sedan tycker jag att jag på vanliga Scalarer ofta kan se vilka som är honor och hanar. Här är det bara om äggläggningsröret är framme så att jag kan se om det är en hona. När de nästan föråt sig på vita mygglarver förut så gick det ju att se att det är två hanar och två honor. Vid ett enda tillfälle lade honan rom och de lekte i förra karet. Men det var borta inom ett par timmar. Då var det i ett område med mkt Javaormbunke. Lite som med dina när de lekte. Men nu är det inget. Däremot som sagt oerhört aktiva, men följs åt i grupp. Gillar detta beteendet bättre då det funkar i ett akvarium. Hade jag haft två lekar av vanliga Scalarer så hade karet varit uppdelat redan och sedan strid konstant. Apropå Scalarer så har jag sett några drömscalarer, några F1 Essequibo river. Red spotted. Helt underbara!
              David Rejdemyhr, NCS visade bilder på NCS Facebook. Så här ser dessa läckerbitar ut:
              [ATTACH=CONFIG]n2356636[/ATTACH]
              [ATTACH=CONFIG]n2356637[/ATTACH]
              Det är David som tagit bilderna på sina Scalarer och jag har frågat innan jag har lagt in dom här om nu någon undrar
              Japp, jag har sett Davids scalarer på fb - mycket fina!
              Då är det ungefär samma stil på våra scalarer beteendemässigt. Jag tycker också det är gôtt att de inte hela tiden leker.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Filmtajm. Har förstås umgåtts med mina "Woffar" (Guianacara Owroewefi) vars yngel blir allt modigare. I slutet ser du en av hanarna visa upp sig.

                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Det som är så kul med dessa Owroewefi är ju att de efter en stund blir så himla nyfikna kring vad jag håller på med. Så de kommer ofta fram och kollar läget. Det blir umgänge i diskusklass stundtals.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Himla kul Johnny, att det äntligen har blivit små ynglingar som du kan titta på och njuta av. Ruskigt charmiga fiskar .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Hörru Våblinge! Har fått för mig att slänga i några helenasnäckor i min ciklidburk, men hur var det nu med detta?
                      Var det vansinnigt att ha dem i ett akvarium med mycket malajer, var det inte som så att du fick alldeles för många?? Och finns det risk för att de sätter i sig mina zebrasnäckor?

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Det är en bra idé och när maten minskar så minskar även Helena-beståndet. Större snäckor ska inte vara i fara.


                        Sent from my iPhone using Tapatalk
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Grattis på födelsedagen!
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Micke L
                            • December 2013
                            • 456

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Filmtajm. Har förstås umgåtts med mina "Woffar" (Guianacara Owroewefi) vars yngel blir allt modigare. I slutet ser du en av hanarna visa upp sig.
                            Dina akvarier och filmer på dessa är som vanligt, väldigt snygga!
                            Keep up, följer med nöje!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Grattis på födelsedagen!
                              Tack Pia. Det var snällt
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Micke L

                                Dina akvarier och filmer på dessa är som vanligt, väldigt snygga!
                                Keep up, följer med nöje!
                                Sånt där gör mig himla glad att höra Micke
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...