Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av KJE

    Den ser bara för härlig ut, lite dumsnäll på något vis
    Dumsnäll... ja kanske ser han ut så. Lite stämmer det också. Men för mig är det mera Pippi Långstrump som de beter sig som. De gör allt på sitt lite egna sätt men är i grunden genomsnäll.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      men men det e ju min fisk då... när jag inte vill bli stur... eller när jag vart på sakletning å hittat större kar =P... Pippi är min stora idol... =D

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Johnny, enligt mig i alla fall så är det inte att "häda" att blanda olika världsdelar, man gör som man känner själv - bära eller brista . Man ska inte bry sig om vad andra tycker, det viktiga är väl att fiskarna trivs tillsammans .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          Ursprungligen postat av Inger H
          Johnny, enligt mig i alla fall så är det inte att "häda" att blanda olika världsdelar, man gör som man känner själv - bära eller brista . Man ska inte bry sig om vad andra tycker, det viktiga är väl att fiskarna trivs tillsammans .

          //Inger
          Jag tycker också att man ska ha dom fiskar man känner för, så länge dom funkar ihop och inte är för stora för akvariet eller för varandra
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • Göran1
            • December 2013
            • 33

            Hejsan Bluewing
            I din diskus tank visst hade du räkor också i den?
            Jag hade lite fundering ang att ha räkor och ha ett Juwel filter sen har jag Eheim gjorde du något för att förhindra att dom åker in i filtret?

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Göran1
              Hejsan Bluewing
              I din diskus tank visst hade du räkor också i den?
              Jag hade lite fundering ang att ha räkor och ha ett Juwel filter sen har jag Eheim gjorde du något för att förhindra att dom åker in i filtret?
              Ledsen Göran att du fått vänta på svar. Har en "detox"-period rörande internet. Så jag är inne mer sällan ett tag på alla forum. Men som svar på din fråga. Visst hade jag räkor. Amanoräkor och Körsbärsräkor. Amanoräkorna går ju inte in i filtren alls däremot Körsbärsräkorna, vilket de också fick göra. Juwelfiltret funkade som en kontaktsajt för Körsbärsräkor så det var tusentals räkor i det filtret som sedan gick ut och in i filtret obehindrat. När körsbärsräklingarna kläcktes så skickades de ut i vattnet via utloppet. Så det fungerade perfekt. Både Amano och Körsbär klarade lätt att karet låg på allt emellan 28-32 grader. Vid en trasig termostat höjdes tempen i karet till 34-35 grader. Alla räkor överlevde vad jag kunde se men blev hysteriskt aktiva. Så räkor och Juwelfilter går utmärkt.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Gôtt att se dig här igen, Johnny!

                Kommentar

                • Göran1
                  • December 2013
                  • 33

                  Ingen fara har inte så bråttom ändå J. Jag har ju även två Eheim men på ena har jag ett förfilter men det större med två insug är på baksidan och det vart för trångt att ha förfilter. Men klarade amanoräkorna det? Nu är jag dåligt insatt på just räkor men kan tänka mig att dom är större då?.
                  Har diskusar, orange head och några l-malar tror det går ihop med amanoräkor?

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Gôtt att se dig här igen, Johnny!
                    Jag hann allt läsa det du censurerade kompis vilket gav ett brett smil. Har skickat ett PM som förklarar lite grann om min tystnad.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Göran1
                      Ingen fara har inte så bråttom ändå J. Jag har ju även två Eheim men på ena har jag ett förfilter men det större med två insug är på baksidan och det vart för trångt att ha förfilter. Men klarade amanoräkorna det? Nu är jag dåligt insatt på just räkor men kan tänka mig att dom är större då?.
                      Har diskusar, orange head och några l-malar tror det går ihop med amanoräkor?
                      Amanoräkorna är så stora att de klarar insuget. Diskusarna har så små munnar så de är ofarliga också för Amanos. Har du gott om gömställen för Körsbären så typ Javamossa, Javaormbunke dvs. växter med mycket "trassel" så klarar de sig. Orange head däremot kan nog knäppa en del Amanos. Mina Owroewefi är ju så pass bottenorienterade att jag har pintjockt med Körsbär en bit upp i karet. Kanske funkar Orange head lika? L-Malarna är inget problem.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Gôtt att se dig säger jag med Johnny .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Gôtt att se dig säger jag med Johnny .

                          //Inger
                          Åh det värmer så gott att höra det Inger Sedan vet du ju skälet till min osynlighet stundtals. Den beror ju inte på att ni är tråkiga eller ämnena ointressanta vad mig anbelangar. Så Zoopet är i mina ögon en oas där man kan få vila sin överhettade hjärna en stund.Så du och flera till gör ett fantastiskt jobb med att skapa en varm och gemytlig stämning.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Jag hann allt läsa det du censurerade kompis vilket gav ett brett smil. Har skickat ett PM som förklarar lite grann om min tystnad.
                            ...och jag har svarat, min gode vän!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Åh det värmer så gott att höra det Inger Sedan vet du ju skälet till min osynlighet stundtals. Den beror ju inte på att ni är tråkiga eller ämnena ointressanta vad mig anbelangar. Så Zoopet är i mina ögon en oas där man kan få vila sin överhettade hjärna en stund.Så du och flera till gör ett fantastiskt jobb med att skapa en varm och gemytlig stämning.


                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Göran1
                                • December 2013
                                • 33

                                Ja orange head vänder ju otroliga mängder sand, jo jag har rätt bra med växter s¨dom borde ju lätt kunna gömma sig där, får prata med min lokala zoo om han kan ta hem amanoräkor .

                                Kommentar

                                Arbetssätt...