Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av KJE

    Växter och tetror låter som ett bra recept för ett fint akvarium tycker jag, jag såg ett akvarium med bara väldigt många Kardinaltetror för ett tag sedan, i en hyfsat biotopliknande miljö och det gjorde sig väldigt bra, ett stim på 100 eller om det nu rentav var 200 stycken
    Håller med. Går du in på Mats Bryzells You Tube kanal under namnet maxabbey så tror jag du hittar en del filmer med pintjockt med kolglödstetror.
    Sedan kan jag tycka ett stort kar med ett mera måttligt stim på 60-70 individer fungerar utmärkt.
    Men det beror på valet av art. Mina Parkinsons regnbågsfiskar blir uppåt 17 cm och då blir karet snabbt fullt även av ett måttligt stort stim.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Jag har tyvärr inget karantän-kar hemma längre utan det måste funka i karet.
      Med harmoni tänker nog många som du, något stillsamt och sävligt. Men en fartfylld fisk som med full kontroll byter riktning för att sekunden senare spärra upp sina fenor i total kontroll ger en känsla av balans och kontroll som för mig kan vara lika harmoniskt som ett Diskus "stim" som står och hänger lätt svävande i karet.
      Jag kopplar av genom att uppleva balans för egen del. Fart går alldeles utmärkt. Regnbågarna är snabba men inte hysteriska som t.ex. Sebrafiskar.
      Så sant, gick rakt i den tankefällan, det kan vara ett harmoniskt flöde också. Faktiskt så använder jag det själv i tanken, om jag har svårt för att somna/somna om så brukar jag tänka mig vara i en rörelse som tex flyger över landskap, hav etc.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Rufus

        Härligt att man kan ha så olika inriktningar på sina kar och ändra till ngt nytt när gamlingarna trillar av pinn. Jag tror inte jag behöver vänta så många år tills jag kan göra ngt nytt..Du kanske skulle ha Slöjstjärtar som vickar fram och kollar in om det ev finns mat någonstans . Har du haft sådana senaste decennierna ?
        ja det är mysigt att kunna pröva lite olika upplägg. Sedan är det där med tycke och smak då. Jag är så funtad att jag tycker om känslan av att ha arter jag hade kunnat se även i naturen. Slöjstjärtar är ju oerhört framavlad från den ursprungliga sillliknande förfadern. Sedan har jag lite för varmt inne för att kunna ha arter som mår bäst av lite svalare vatten. Men hade jag kunnat ha en damm på tomten så hade jag med glädje kunnat tänka mig en del koi varianter. Så jag är inte särskilt konsekvent ;-)

        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av flygrc

          Så sant, gick rakt i den tankefällan, det kan vara ett harmoniskt flöde också. Faktiskt så använder jag det själv i tanken, om jag har svårt för att somna/somna om så brukar jag tänka mig vara i en rörelse som tex flyger över landskap, hav etc.
          Precis!!! Arter som är skapade för fart i vattnet har ju ett slags kvick harmoni i sina rörelser. Jag förstår precis vad du menar om att flyga som en avkopplande känsla. Har du sett den där drönarfilmade reklamfilmen för Norge. Den är precis så.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Typ dessa:
            https://youtu.be/fq-ywVIg2A8 https://youtu.be/kXiFgNm9LrQ
            Senast redigerad av Bluewing; 11 January 2017, 16:17.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Rufus
              • January 2005
              • 866

              Ursprungligen postat av Bluewing
              ja det är mysigt att kunna pröva lite olika upplägg. Sedan är det där med tycke och smak då. Jag är så funtad att jag tycker om känslan av att ha arter jag hade kunnat se även i naturen. Slöjstjärtar är ju oerhört framavlad från den ursprungliga sillliknande förfadern. Sedan har jag lite för varmt inne för att kunna ha arter som mår bäst av lite svalare vatten. Men hade jag kunnat ha en damm på tomten så hade jag med glädje kunnat tänka mig en del koi varianter. Så jag är inte särskilt konsekvent ;-)
              Du förstod väl att jag skojade med dig lite, inget fel med att tycka om Slöjstjärtar men ibland är de bara för
              mkt med de former som tagits fram. Och Koi ser ju fortfarande ut som en fisk om än en färgglad!
              // Annicka

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Men du hade också kunnat vara en akvarist som haft en längtan sedan länge efter just Slöjstjärtar....
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  Ja man vet aldrig, liite söta är de ju
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ja lite faktiskt
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • KJE
                      • August 2013
                      • 1066

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Håller med. Går du in på Mats Bryzells You Tube kanal under namnet maxabbey så tror jag du hittar en del filmer med pintjockt med kolglödstetror.
                      Sedan kan jag tycka ett stort kar med ett mera måttligt stim på 60-70 individer fungerar utmärkt.
                      Men det beror på valet av art. Mina Parkinsons regnbågsfiskar blir uppåt 17 cm och då blir karet snabbt fullt även av ett måttligt stort stim.
                      Mm, det där 960-litersakvariet med alla Kolglödstetrorna är helt magnifikt! Fast jag tycker Kardinaltetrorna är klart finare i färgerna, däremot så verkar mina Kolglödstetror vara bättre på att stimma.
                      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ja visst är det karet, eller rättare sagt var otroligt läckert. Min smak har nu börjat ändrats så smått och börjar allt som oftast tänka på stora kar med stim. Typ tetror, regnbågsfiskar etc. Vi får se vad det leder till. Fyllde idag på mitt ålderstigna Kardinalstim (de äldsta är 6 år) i mitt Lido 200 och var lite orolig att mitt Skalarpar skulle provsmaka. Men icke Tar en bild/film av dessa vackra standardfiskar när de inte smyger längre.

                        I stora karet med en Hane med HiH så pågår behandling med ett naturmedel Voogle.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 34472_pla_easy_life_voogle500ml_3.jpg
Visningar: 150
Storlek: 142,3 KB
ID: 2365254
                        Så här såg Guianacarahanen ut innan behandlingen:
                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0727.jpg
Visningar: 164
Storlek: 137,7 KB
ID: 2365253
                        Jag startade behandlingen i söndags och så här långt har det stora hålet minskat med 25%. Vi får se vad det tar vägen.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Ja visst är det karet, eller rättare sagt var otroligt läckert. Min smak har nu börjat ändrats så smått och börjar allt som oftast tänka på stora kar med stim. Typ tetror, regnbågsfiskar etc. Vi får se vad det leder till. Fyllde idag på mitt ålderstigna Kardinalstim (de äldsta är 6 år) i mitt Lido 200 och var lite orolig att mitt Skalarpar skulle provsmaka. Men icke Tar en bild/film av dessa vackra standardfiskar när de inte smyger längre.

                          I stora karet med en Hane med HiH så pågår behandling med ett naturmedel Voogle.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 34472_pla_easy_life_voogle500ml_3.jpg
Visningar: 150
Storlek: 142,3 KB
ID: 2365254
                          Så här såg Guianacarahanen ut innan behandlingen:
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0727.jpg
Visningar: 164
Storlek: 137,7 KB
ID: 2365253
                          Jag startade behandlingen i söndags och så här långt har det stora hålet minskat med 25%. Vi får se vad det tar vägen.
                          Då skall vi verkligen hoppas att det där hålet försvinner på pojken!
                          Lite större kar med stoooora stim av tetror (och annat större...) är något jag också är väldigt inne på just nu.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Annat större?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Annat större?
                              En fin grupp Heckel är en idé.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                                En fin grupp Heckel är en idé.
                                Åhhh Småttingar eller pratar vi frisbeestorlek?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...