Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    Verkligt vackra fiskar! Det är så härligt när man hittar en "ny" art, som kan bli en riktig favorit. Och det är så roligt att få följa dina äventyr. Skönt att du, som har så mycket erfarenhet, fortfarande är nyfiken och ofta låter dig överraskas av nya sidor av hobbyn och att du sedan delar med dig till oss andra. Det är ju sådana här berättelser som gör det värt att hänga på Zoopet.
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      Purpurhuvudsbarb är en trevlig fisk. Jag hade själv ett gäng på 20-30st i mitt 660l när jag körde asientema för ett par år sen.
      Det är fart och färg på dom och inte lika elaka som tigerbarben som du säger.

      Och jag blir mycket nöjd när det inte bara är jag som åker till en djuraffär för att köpa en sorts fisk och kommer hem med något helt annat

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Inger H
        Johnny, kommer du ihåg att jag skrev för ett bra tag sen att i mitt regnbågskar så har jag aldrig haft några alger, karet har bara tuffat på med VB och PMDD. Sen i somras så har dessa dykt upp, å vet du att jag gillar dom .
        Ja visst är de vackra. Vad glad jag blir av att höra dina ord. [emoji4]
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av Jesper Broman
          Purpurhuvudsbarb är en trevlig fisk. Jag hade själv ett gäng på 20-30st i mitt 660l när jag körde asientema för ett par år sen.
          Det är fart och färg på dom och inte lika elaka som tigerbarben som du säger.

          Och jag blir mycket nöjd när det inte bara är jag som åker till en djuraffär för att köpa en sorts fisk och kommer hem med något helt annat
          Visst är det så, men det var nästan att jag "skämdes" för omtänket, vilket när man tänker på det så här efteråt nästan blir komiskt. Det kändes naturligt. Det var som om huvudet var mer intresserat än hjärtat helt enkelt.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Knax
            Verkligt vackra fiskar! Det är så härligt när man hittar en "ny" art, som kan bli en riktig favorit. Och det är så roligt att få följa dina äventyr. Skönt att du, som har så mycket erfarenhet, fortfarande är nyfiken och ofta låter dig överraskas av nya sidor av hobbyn och att du sedan delar med dig till oss andra. Det är ju sådana här berättelser som gör det värt att hänga på Zoopet.
            Åh så roligt att höra [emoji4] Det var spännande att bara låta känslan få styra och nu sitta bänkad framför sitt akvarium och se amanoräkor stjäla fodertabletter framför de andra nyfikna nykomlingarna. Se kuhlii smyga ibland bladen och purpurhuvudsbarber provsmaka allt.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Knax
              • November 2012
              • 1148

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Åh så roligt att höra [emoji4] Det var spännande att bara låta känslan få styra och nu sitta bänkad framför sitt akvarium och se amanoräkor stjäla fodertabletter framför de andra nyfikna nykomlingarna. Se kuhlii smyga ibland bladen och purpurhuvudsbarber provsmaka allt.
              Och nu önskar jag ju att jag sutte där bredvid dig.

              Men jag ska åtminstone dra inspiration ur detta och börja fnula på hur sällskapskaret ska utvecklas framöver.

              Tack!

              Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
              // Mats, a.k.a. Knax



              "All's well that ends." - Unknown

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Knax
                Och nu önskar jag ju att jag sutte där bredvid dig.

                Men jag ska åtminstone dra inspiration ur detta och börja fnula på hur sällskapskaret ska utvecklas framöver.

                Tack!

                Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                Den här dialogen med dig gav en riktigt behaglig eftersmak, Knax! Så där är det när Zoopet är som bäst. Vi läcker ut engagemang och nyfikenhet till varandra.
                Apropå nyfikenhet så filmade jag mina nykomlingars eskapader. Beklagar viss sjösjuke-effekt.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  Tack för det! Och fin film. Min kuhli-ål (ja, jag hade bara en) verkar ha gått ur tiden. Jag ser den i alla fall aldrig längre. Dina var ju jättesnygga.
                  Ska bli kul att se barberna när de färgat ut ordentligt.
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    Nu ska jag var brutalärlig.

                    Standardarter har ju blivit standard för att de är populära. Populära blir de för att de är snygga och trevliga och fungerar i standardakvarium. Dvs att de ofta är det bästa valet. Ta neontetran, finns det vackrare fisk? Egentligen? Nä. Grå vf levandefödare är för mer specialintresserade, så är det bara. Så inte ska man skämmas för att man gillar standararter, det är ju det som är standard.

                    Inte ska man skämmas för att man gillar Frontosor heller, de är ju asfräna.
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      Och så ska jag komma med en fråga. Vad tycker vi om nyckelhål ihop med diskusar?

                      Av alla de fiskar som fick nya hem i flytten är det faktiskt nyckelhålen jag saknar mest. Vi hade ju värsta stimmet. De var alltid nyfikna, lekte och bara härliga. Apropå standardfisk...
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av Knax
                        Tack för det! Och fin film. Min kuhli-ål (ja, jag hade bara en) verkar ha gått ur tiden. Jag ser den i alla fall aldrig längre. Dina var ju jättesnygga.
                        Ska bli kul att se barberna när de färgat ut ordentligt.
                        Tack! Ja de är snyggt tecknade upplever dem Pangio, som ganska sociala och du behöver en grupp för att de ska se karet som sitt och sand, inte grus. Hade långt tillbaka lekar med ett par. Ungarna är så himla söta.
                        Jag har två som när de är riktigt i gasen nästan färgar ut ordentligt.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Drömmen om ett Discusakvarium

                          Helena: Nyckelhål och diskus ska vara en ovanligt lyckad kombo då de funkar kanon sida vid sida.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            Den där filmen var ju härlig. Kanske blir en Lido kopia på den framöver.
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Drömmen om ett Discusakvarium

                              Ursprungligen postat av HWH
                              Nu ska jag var brutalärlig.

                              Standardarter har ju blivit standard för att de är populära. Populära blir de för att de är snygga och trevliga och fungerar i standardakvarium. Dvs att de ofta är det bästa valet. Ta neontetran, finns det vackrare fisk? Egentligen? Nä. Grå vf levandefödare är för mer specialintresserade, så är det bara. Så inte ska man skämmas för att man gillar standararter, det är ju det som är standard.

                              Inte ska man skämmas för att man gillar Frontosor heller, de är ju asfräna.
                              Tycker du har rätt. Men det är få filmer och foton på dessa arter.
                              Skäms inte över de arter jag skaffat men kände det nästan lite otacksamt gentemot Mats och Simpson som lade ner tid och engagemang för att ge mig en introduktion om snäcklekare. Så kommer jag hem med barber och kuhlii [emoji12]
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • HWH
                                • March 2013
                                • 2310

                                Jo men det är ju ditt akvarium i ditt hem, då är magkänslan viktig. Så är det väl bara härligt att gagga om planer, det behövs i en hobby där saker och ting behöver få ta lite tid.
                                /Helena,
                                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...